Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-20, 23:07
  #2533
Medlem
Kluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollietreflip
Kan folk sluta utvärdera mediciner efter bara några dagar? Ursäkta om jag låter negativ men 4 dagar är ingenting när det kommer till sånt här.

För övrigt får jag mani-vibbar av ditt inlägg så ta det försiktigt

Det var nog lite halvmaniskt beteende där ett tag, ja. Jag fattar ju att medicinen inte har börjat verka som den ska än, men det var så härligt att uppleva konkreta, positiva effekter och att faktiskt vara pigg för första gången på flera år, så jag hade nåt behov av att förklara det för världen.

Nu en vecka senare har det lugnat ner sig. Än så länge upplever jag fortfarande alla positiva effekter som jag skrev i inlägget, fast mer balanserat och utan den där nästan tjackade hyperaktiviteten.
__________________
Senast redigerad av Kluff 2017-11-20 kl. 23:12.
Citera
2017-11-28, 01:54
  #2534
Medlem
LostHighways avatar
Jag feströker bara men känner ej längre nån "buzz" sedan jag haft utmattningsdepression senaste par åren. Kan voxra vara nåt för mig att prova? Jag menar iom att voxra påverkar de receptorerna och det känns som att de är "avstängda" på mig.

Jag har länge känt mig avtrubbad, frånvarande, avsaknad av känslor, upplevt dåligt minne till och från, sedan jag gått från ångest /oroad till utmattning och nu återfått lite energi dock ej återfått min personlighet och känslor.

Skulle voxra kunna funka för att reglera detta?
Citera
2017-12-02, 00:54
  #2535
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p3wn
Tycker dock Voxra funkar mycket bättre än Escatilopram Sandoz som jag åt innan. Har ätit Voxra i snart två månader, en tablett om dagen.

Citerar men lägger också in mina egna erfarenheter.
Jag åt själv Escitalopram innan jag fick börja med Voxra och medans jag åt Escitalopram så mådde jag väldigt dåligt trots att jag i stort sett blev helt känslokall, ju högre dos desto mer bortkopplad. Var svårt att avgöra där ett tag om det var bättre att vara deprimerad utan medicin eller med den.

Har nu ätit Voxra i över ett halvår åtminstone och upplever till större del endast positiva effekter.
Hade lite dippar i måendet när jag fortfarande låg på 150mg men när jag höjde till 300 så blev det som natt och dag. Mådde mycket bättre, kände mig mer företagsam och även väldigt "på" som i att jag tog mig för saker, något jag inte orkat göra på många herrans år. Som någon beskrev så kände man sig nästan lite tjackad, man märkte själv att man var så pass ovanligt pigg.

Rent insättningsmässigt tyckte jag inte det var så farligt, det var lite som med alla andra ssri/nsaid-preparat jag prövat. Det känns som att man renoverar uppe i hjärnan liksom, typ "Ursäkta röran, vi bygger om". Man märker att det försiggår något uppe på vinden. Hade säkert lite kroppsspänningar och svettningar också, men inget som stack ut.

Något jag också upplevde (men som jag inte visste om) var medicinens nikotin-avvänjningseffekt. Jag upplevde ganska fort att jag inte var lika intresserad utav att snusa längre, det smakade inte lika gott och ibland glömde jag liksom bort att ta en ny prilla. Detta var ju givetvis konstigt eftersom jag i vanliga fall snusar utav helvete, en riktig jävla nikotintorsk är jag. Så för inte så längesedan så bestämde jag mig helt enkelt för att lägga ned snusandet, något jag velat göra länge men aldrig trott att jag skulle klara av eller orka göra. Och nu är jag ca 3 veckor helt nikotinfri, över 1½ månad snusfri med hjälp av plåster.

Värt att notera var dock att jag mådde fruktansvärt den första 1½ veckan, herrejävlar. En riktig avtändning blev det med kallsvettningar, värmesvall, fruktansvärd migrän så att jag blev tvungen att vomera, nattliga uppvaknanden och yrsel bl.a.

Åter till Voxra, jag tycker den hjälper mig oerhört med att lyfta mig så pass i mitt mående att jag kan se på saker på ett helt annorlunda sätt samt att jag blir oerhört mer företagsam, även om det inte alltid hjälper. Har inte haft många dippar i mitt mående överhuvudtaget och jag kan t.om se förbättringar och ge mig själv credit för positiva saker jag gör för mitt eget mående.
Jag har lång tid med depression och sömnproblem bakom mig så jag är jävligt glad att jag valde att pröva Voxra då jag svor att aldrig pröva SSRI och dylikt igen efter att ha abrupt slutat med Sertralin och genomlidit helvetets alla sju nivåer och ett fullständigt psykiskt sammanbrott. Det var ju visserligen mitt eget fel men det var tillräckligt för att avskräcka mig.

Nu funderar jag mest på om jag har åkt på någon form utav biverkning i form utav fett hår/ansikte samt händer (svettiga?). Läste precis om det på sidan innan så det är inte helt omöjligt att det kan vara så, är en så pass klar och tydlig förändring i hur lång tid det tar för mig att bli "flottig" efter jag är nyduschad. Har säkert andra småsaker som biverkningar också men inget jag kan komma på just nu. Ska läsa igenom tråden mer noggrant och återkomma utifall jag hittar något jag känner igen mig i.


EDIT:
Tillägg 1: Sexlusten! Även om den inte är superfantastisk så är den åtminstone tillbaka i den form av att jag kan bli kåt och det ordentligt. När jag åt Escitalopram så kanske jag fick sexuell lust en gång var tredje vecka, om ens det. Dessutom så lider jag nästan utav för tidig utlösning nu, är oerhört svårt att hålla sig när man väl är igång. Detta får ju dock faktiskt ses som något positivt i det här fallet.

Tillägg 2: Någon skrev om kalla kroppsdelar/händer. Detta är något jag också upplever till skillnad mot förut. Jag är extremt frusen nu, särskilt om händer/fötter. Jag är dessutom relativt smal och har inget överflöd av underhudsfett så det tror jag också bidrar till att jag fryser som satan medans andra glider runt och inte tycker att det är så farligt.
__________________
Senast redigerad av BrainDisorder 2017-12-02 kl. 01:11.
Citera
2017-12-04, 10:35
  #2536
Medlem
p3wns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Citerar men lägger också in mina egna erfarenheter.
Jag åt själv Escitalopram innan jag fick börja med Voxra och medans jag åt Escitalopram så mådde jag väldigt dåligt trots att jag i stort sett blev helt känslokall, ju högre dos desto mer bortkopplad. Var svårt att avgöra där ett tag om det var bättre att vara deprimerad utan medicin eller med den.

Har nu ätit Voxra i över ett halvår åtminstone och upplever till större del endast positiva effekter.
Hade lite dippar i måendet när jag fortfarande låg på 150mg men när jag höjde till 300 så blev det som natt och dag. Mådde mycket bättre, kände mig mer företagsam och även väldigt "på" som i att jag tog mig för saker, något jag inte orkat göra på många herrans år. Som någon beskrev så kände man sig nästan lite tjackad, man märkte själv att man var så pass ovanligt pigg.

Rent insättningsmässigt tyckte jag inte det var så farligt, det var lite som med alla andra ssri/nsaid-preparat jag prövat. Det känns som att man renoverar uppe i hjärnan liksom, typ "Ursäkta röran, vi bygger om". Man märker att det försiggår något uppe på vinden. Hade säkert lite kroppsspänningar och svettningar också, men inget som stack ut.

Något jag också upplevde (men som jag inte visste om) var medicinens nikotin-avvänjningseffekt. Jag upplevde ganska fort att jag inte var lika intresserad utav att snusa längre, det smakade inte lika gott och ibland glömde jag liksom bort att ta en ny prilla. Detta var ju givetvis konstigt eftersom jag i vanliga fall snusar utav helvete, en riktig jävla nikotintorsk är jag. Så för inte så längesedan så bestämde jag mig helt enkelt för att lägga ned snusandet, något jag velat göra länge men aldrig trott att jag skulle klara av eller orka göra. Och nu är jag ca 3 veckor helt nikotinfri, över 1½ månad snusfri med hjälp av plåster.

Värt att notera var dock att jag mådde fruktansvärt den första 1½ veckan, herrejävlar. En riktig avtändning blev det med kallsvettningar, värmesvall, fruktansvärd migrän så att jag blev tvungen att vomera, nattliga uppvaknanden och yrsel bl.a.

Åter till Voxra, jag tycker den hjälper mig oerhört med att lyfta mig så pass i mitt mående att jag kan se på saker på ett helt annorlunda sätt samt att jag blir oerhört mer företagsam, även om det inte alltid hjälper. Har inte haft många dippar i mitt mående överhuvudtaget och jag kan t.om se förbättringar och ge mig själv credit för positiva saker jag gör för mitt eget mående.
Jag har lång tid med depression och sömnproblem bakom mig så jag är jävligt glad att jag valde att pröva Voxra då jag svor att aldrig pröva SSRI och dylikt igen efter att ha abrupt slutat med Sertralin och genomlidit helvetets alla sju nivåer och ett fullständigt psykiskt sammanbrott. Det var ju visserligen mitt eget fel men det var tillräckligt för att avskräcka mig.

Nu funderar jag mest på om jag har åkt på någon form utav biverkning i form utav fett hår/ansikte samt händer (svettiga?). Läste precis om det på sidan innan så det är inte helt omöjligt att det kan vara så, är en så pass klar och tydlig förändring i hur lång tid det tar för mig att bli "flottig" efter jag är nyduschad. Har säkert andra småsaker som biverkningar också men inget jag kan komma på just nu. Ska läsa igenom tråden mer noggrant och återkomma utifall jag hittar något jag känner igen mig i.


EDIT:
Tillägg 1: Sexlusten! Även om den inte är superfantastisk så är den åtminstone tillbaka i den form av att jag kan bli kåt och det ordentligt. När jag åt Escitalopram så kanske jag fick sexuell lust en gång var tredje vecka, om ens det. Dessutom så lider jag nästan utav för tidig utlösning nu, är oerhört svårt att hålla sig när man väl är igång. Detta får ju dock faktiskt ses som något positivt i det här fallet.

Tillägg 2: Någon skrev om kalla kroppsdelar/händer. Detta är något jag också upplever till skillnad mot förut. Jag är extremt frusen nu, särskilt om händer/fötter. Jag är dessutom relativt smal och har inget överflöd av underhudsfett så det tror jag också bidrar till att jag fryser som satan medans andra glider runt och inte tycker att det är så farligt.

Tack för att du delar med dig!

Låter som du kom undan biverkningar. En fråga, vad hade du för känsla/uppfattning under tiden du åt 150mg? Vad var det som fick dig att kliva upp på 300? Vad var skillnaderna före och efter?

Mvh
Citera
2017-12-06, 17:13
  #2537
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p3wn
Tack för att du delar med dig!

Låter som du kom undan biverkningar. En fråga, vad hade du för känsla/uppfattning under tiden du åt 150mg? Vad var det som fick dig att kliva upp på 300? Vad var skillnaderna före och efter?

Mvh

Kände ganska omedelbart efter insättningsperioden att Voxra fungerade bättre för mig, men eftersom jag efter ett tag fortfarande hade ångestproblematik och nedstämdhet (om än mycket mindre än tidigare) så valde vi att höja för att utforska hur den kunde fungera på högre dos eftersom jag upplevde en sorts positivitet åtminstone. Och jag tycker att det är lite som en helt annan värld som har öppnat upp sig efter att jag höjde till 300mg. Men det är ju inte bara medicinens förtjänst, allt blir ju antingen i en ond eller positiv cirkel. När jag mår bättre och orkar göra saker så stärker det även mitt självförtroende som i sin tur gör att jag mår bättre kring nära och kära samt känner mig mer värdefull, vilket också leder till att jag känner mig lugnare och avslappnad.
Citera
2017-12-11, 19:35
  #2538
Medlem
Kluffs avatar
Jag vågade mig på att dricka några öl i onsdags, och på torsdagmorgonen upptäckte jag varför det står specifikt att man helst skall undvika alkohol helt vid användning av Voxra. Fy helvete vilken panikångest! Jag har aldrig haft så hög puls; lätt över 200 slag i minuten, och en väldigt stark yrsel som gjorde att jag knappt kunde stå upp. Väldigt stark ångest och depression som satt i tills igår.

Själva drickandet gick bra, så sett - jag var full av energi och väldigt uppåt, men det känns som att mitt omdöme försvann efter den andra ölen. Jag blev påverkad av mindre än en halv öl. Aldrig igen.

Förövrigt så har jag käkat Voxra (150 mg) i nästan exakt en månad nu, och jag tror att jag sakta men säkert har börjat komma ur "svackan" som inföll efter de första två veckornas positiva effekter. Det var ett tag där under vecka 2 och 3 där framförallt ångesten var starkare, men även depressionen. Nu känns det som att mitt mående har börjat stabiliseras till viss del, och jag upplever inte alls den där tunga depressionskänslan i bröstet eller den där jävla kroniska utmattningen och orkeslösheten.

Jag vet inte om det behövs, men jag hade velat testa 300 mg för att se om det blir ännu bättre. Jag har varit deprimerad så länge att jag inte vet hur man "ska" må.

Edit: dock stör jag mig på att hungerkänslorna är borta. Lite så där "Oj, jag har inte ätit på 9 timmar"
__________________
Senast redigerad av Kluff 2017-12-11 kl. 19:43.
Citera
2017-12-11, 19:46
  #2539
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Edit: dock stör jag mig på att hungerkänslorna är borta. Lite så där "Oj, jag har inte ätit på 9 timmar"
Fick du några problem med sömnen...?
Citera
2017-12-11, 19:51
  #2540
Medlem
Kluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Fick du några problem med sömnen...?

Bara om jag tar tabletten för sent. Jag brukar försöka ta den runt 8-9 på morgonen, och eventuellt somna om om det behövs. Jag sover snarare mycket bättre och djupare av medicinen, och drömmarna är väldigt detaljerade och bänga.
Citera
2017-12-12, 09:29
  #2541
Medlem
p3wns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Bara om jag tar tabletten för sent. Jag brukar försöka ta den runt 8-9 på morgonen, och eventuellt somna om om det behövs. Jag sover snarare mycket bättre och djupare av medicinen, och drömmarna är väldigt detaljerade och bänga.

Det låter inge vidare. Jag fick yrsel första 1½ veckan annars inga biverkningar. Har du ätit något annat innan Voxra?

Inget problem med alkohol. Däremot så är ju alkohol generellt sett inte bra mot ångest och depression, om jag vore du skulle jag avstå tills du vant dig vid voxra.
Citera
2017-12-12, 11:16
  #2542
Medlem
speedygonsalezs avatar
jag blev typ påtänd på 300mg, kröp i benen så va tvungen att röra på mig, kunde inte sitta still osv.. ren tortyr, dock jävligt bra medicin om man vill ned i vikt hahaha
Citera
2017-12-13, 03:49
  #2543
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Edit: dock stör jag mig på att hungerkänslorna är borta. Lite så där "Oj, jag har inte ätit på 9 timmar"
Känn dig lyckligt lottad, då det är lätt avhjälpt genom att be om mirtazapin, om det skulle bli ett riktigt problem. De allra flesta har problem med motsatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Bara om jag tar tabletten för sent. Jag brukar försöka ta den runt 8-9 på morgonen, och eventuellt somna om om det behövs. Jag sover snarare mycket bättre och djupare av medicinen, och drömmarna är väldigt detaljerade och bänga.
Du kanske har ADHD? Drömmarna följer ofta vid användning av noradrenerga preparat, men det är inte många (läs: ingen) som upplever djupare sömn av Voxra.

Citat:
Ursprungligen postat av speedygonsalez
jag blev typ påtänd på 300mg, kröp i benen så va tvungen att röra på mig, kunde inte sitta still osv.. ren tortyr, dock jävligt bra medicin om man vill ned i vikt hahaha
Det var att ta i, men visst har den en viss anorektisk effekt.

300 mg blir man påtänd på om man snortar (15 min kanske) eller injicerar (väldigt kort). Tror inte att du har varit påtänd på riktigt om du upplevde det som "ren tortyr" med 300 mg oral Voxra.
Citera
2017-12-13, 20:16
  #2544
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerbanis
Känn dig lyckligt lottad, då det är lätt avhjälpt genom att be om mirtazapin, om det skulle bli ett riktigt problem. De allra flesta har problem med motsatsen.

Du kanske har ADHD? Drömmarna följer ofta vid användning av noradrenerga preparat, men det är inte många (läs: ingen) som upplever djupare sömn av Voxra.

Det var att ta i, men visst har den en viss anorektisk effekt.

300 mg blir man påtänd på om man snortar (15 min kanske) eller injicerar (väldigt kort). Tror inte att du har varit påtänd på riktigt om du upplevde det som "ren tortyr" med 300 mg oral Voxra.


alla reagerar olika, kryp i benen är inget jag finner behagligt utan väldigt jobbigt och obekvämt, kollar du mina tidigare trådar så ser du att jag vart tänd senaste åren
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback