2022-05-10, 22:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det är iofs sant. Fritidshusen kanske ironiskt nog går sidledes/starkare än marknaden i stort p.g.a större acceptans för hemester sedan pandemin i kombination med räntekostnader och försvagad SEKeta. Jag beundrar din förmåga att se halvtomma glas

"För om man drömmer om Paris hamnar man på något vis likt förbannat i ett fritidshus i Hudiksvall!" https://youtu.be/82yDbQtOKY8

"Om jag stängde av vattnet över vintern? Vad menar du? "

De som köpt härdar nog ut och än har inte räntekostnaderna gjort det till ett dyrare sommarnöje än en charterresa för familjen. Första sommaren på landstället kanske det dessutom var lite charmigt att rensa sly, skita på utedass bland mygg och med halvdan mobiltäckning läsa en bok i hängmattan. År två börjar man lessna på skiten och till nästa sommar säljs det iväg (när räntan på 3m lånet kostar 75k/år).

https://www.youtube.com/watch?v=G9hH4OCgTbE
2022-05-10, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Räntehöjning verkställd och hemestervurmarna verkar fortfarande inte ha satt kaffet i vrångstrupen. 1 462 fritidshus på marknaden första veckan i maj jämfört med 1 497 under hemesteråret 2021. Fritidshus torde ju vara den bästa indikatorn som finns? Domedag inställd?

Å andra sidan är det nu ~26% fler villor på marknaden än 2021. Barnfamiljer får kalla fötter?

Skulle jag gissa så skulle jag påstå att den genomsnittliga fritidshusköparen är inte lika beroende av lån/låg ränta jämfört med villa/bostadsrättsköpare vilket borde betyda mindre påverkan på fritidshus vid stigande räntor.

Jag tror att den genomsnittliga fritidshusägaren är mer välbeställd än en genomsnittlig BLT.

Men som sagt, jag spekulerar bara.
2022-05-11, 06:40
Medlem
Vad är egentligen ”den stora visningsdagen”?
2022-05-11, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du undanhöll den informationen så vi var tvungna att gissa. Ska det vara 29 år istället? eller 22 kanske. De som köpte år 2000 borde väl ha åkt dit i ditt pyramidspel.

Hur använder man bostaden som bankomat??

(Ja, jag förstår att det inte är bokstavligen).
Men berätta. Försök vara så konkret som det bara går.

Man värderar upp huset och lånar mer.
Inte direkt konstigt. Eller ovanligt.
2022-05-11, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Jag tror att den genomsnittliga fritidshusägaren är mer välbeställd än en genomsnittlig BLT.
Genomsnittlig BLT har nog ökat sin grundposition tillräckligt för få loss ett litet enklare fritidshus. Om vi ser till de senaste 10-15 åren skulle det fungera för de flesta köp typ 2009-2016.

Om man ska vara BLT måste man ju utnyttja att collateral ökar, annars gör man ju plötsligt exit från BLT-tillvaron.
2022-05-11, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
jag tror att kraschen kommer så fort räntorna börjar stiga.... då är det många som lånat upp så de lever på marginalerna redan som kommer att rasa igenom och inte längre klara av räntor och amorteringar.... och då kan raset gå fort....
FAST ingen bank värd namnet lånar ut pengar utan att man räknat med hur sökanden skulle klara en ränteökning?
2022-05-11, 08:17
Medlem
Jag lyssnade på P3-dokumentären om 90-talskrisen som sändes strax innan Lehman föll. Något som var intressant är att när de skulle hitta någon som "drabbats" intervjuade de en Anders. Han köpte en etta i Hägersten för 400 000 och räntan samt amortering gjorde att han "bara ville bli av med den" och sålde den för 300 000 kr några år senare och justerat för inflation hade han då förlorat 200 000 kr.

Han verkar sedan ha flyttat till en hyresrätt som i sin tur ombildades till en bostadsrätt runt 2008 och har således gjort en fantastiskt bra resa ekonomiskt tänker jag:
https://mrkoll.se/person/pa-vaningarna-i-porten/DYuqmUxadYQacYfrDYuqkyqRaQDYuqcYfrkyqRaQsqqkpuhQue rA

Men min personliga reflektion, kunde de inte hitta någon som drabbats värre? Den här historien om att "det finns fortfarande folk som betalar av sina lån från 90-talet" är den verkligen sann?
2022-05-11, 08:23
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Jag lyssnade på P3-dokumentären om 90-talskrisen som sändes strax innan Lehman föll. Något som var intressant är att när de skulle hitta någon som "drabbats" intervjuade de en Anders. Han köpte en etta i Hägersten för 400 000 och räntan samt amortering gjorde att han "bara ville bli av med den" och sålde den för 300 000 kr några år senare och justerat för inflation hade han då förlorat 200 000 kr.

Han verkar sedan ha flyttat till en hyresrätt som i sin tur ombildades till en bostadsrätt runt 2008 och har således gjort en fantastiskt bra resa ekonomiskt tänker jag:
https://mrkoll.se/person/pa-vaningarna-i-porten/DYuqmUxadYQacYfrDYuqkyqRaQDYuqcYfrkyqRaQsqqkpuhQue rA

Men min personliga reflektion, kunde de inte hitta någon som drabbats värre? Den här historien om att "det finns fortfarande folk som betalar av sina lån från 90-talet" är den verkligen sann?

Det var tydligen runt 25K med skulder 2015: https://cornucopia.se/2015/10/25-000-fortfarande-i-skuldtrasket-fran/
2022-05-11, 08:27
Medlem
Citat:

https://aca.st/13e3cc

Lyssna på den här och vad det gör med barnen att föräldrarna lever i ekonomisk depression.
2022-05-11, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Man värderar upp huset och lånar mer.
Inte direkt konstigt. Eller ovanligt.
Mycket märkligt att man ska behöva förklara en så banal sak för folk😂
2022-05-11, 08:29
Medlem
Citat:

Ja, det finns garanterat folk kvar som fortfarande betalar. Problemet ligger ju i självhanteringen av skulder. Om man verkligen är helt rättskaffens av sig eller inte har något större nätverk som kan hjälpa en på olika sätt, så kan man definitivt hamna där. Stora skulder vill ingen borgenär släppa. De har inte heller en preskriptionstid som många tror på 10 år utan de är aktiva, så länge borgenären verkligen visar intresse för att hålla dem aktiva och tror han lyckas driva in dem eller något. Skuldsanering är något man får ansöka om som kräver olika kriteriter som ska uppfyllas och ska beviljas. Detta görs också i samråd med borgenären och vill inte han det för han tror och hellre vill få in pengar, så blir det inget. Detta gör att man kan ha ett bra jobb med bra lön och alltid få fortsätta att betala in livet ut.
Blir det en allvarlig kris nu, så kan exakt samma situation uppkomma igen, men med garanterat ännu fler.
2022-05-11, 08:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Haha, menar de på allvar att en två i Farsta är "värd" över 4 miljoner Jag tror nog att trådens grundfråga då kan besvaras med ett rungande JA!

Kollar man slutpriser så är det snarare drygt 2 miljoner i det huset, innan Coronabubblandet slog till i alla fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in