2022-05-09, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Folk behöver någonstans att bo och kommer prioritera bort annat för att kunna.

Men varför skulle det inte kunna vara en bubbla pga det?

Sen antalet bostäder per capita har varit ganska stabilt sedan början av 90-talet dvs vi har lika många bostäder per person idag som vi hade då. När uppkom bristen?

Om vi har lika mycket bostäder per person idag som vi hade för 30 år sedan varför är då bostäder mångdubbelt dyrare i förhållande till inkomst/BNP etc? Kan det vara så att det inte är någon brist och att priserna har gått upp väldigt mycket pga andra faktorer?

Det vi har i ekonomin är inte specifikt en bostadsbubbla utan en kredit/pengabubbla där penningmängd/krediter har växt 5 ggr snabbare än ekonomin de senaste 20 åren. Detta har drivit upp tillgångspriser som t.ex bostäder. Nu höjs räntor vilket kommer leda till sjunkande penningmängd/krediter vilket troligtvis kommer leda till lägre bostadspriser.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2022-05-09 kl. 23:35.
2022-05-09, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Folk behöver någonstans att bo och kommer prioritera bort annat för att kunna.

Det har alltid funnits folk som behöver någonstans att bo, men aldrig ens reflekterat över att köpa en bostad. De bor i hyreslägenheter och ingår inte i kategorin som kommer drabbas av en prisnedgång.

Jag är inte så säker på att unga människor vill köpa nyproduktion, och ha en stor belåning nu när framtiden är oviss. Det kan bli långvarig inflation, värre än vad vi räknar med och stagflation. De som redan köpt bostad håller ut, men till slut måste de sälja om de blir arbetslöshet.
2022-05-10, 00:11
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Intressant val av områden. Eller är det en sublim omskrivning av att priserna går ner överallt?

Verkar gå hårdast åt lägenheter nu redan om man kollar Husmask. Där finns en del spekulativa objekt som hållits för uthyrning eller bra-att-ha-lägenhet och mycket nyproduktion med höga lån samt att mycket mer är på gång.

Kan som jag sagt tidigare bli en snabbare resa mot 100k (innerstan, gamla toppen från 2017) eller 60k (Stockholms län) redan i augusti istället för mot årsslutet som jag tidigare tippat.

Sen kan det på plana ut eller rasa vidare 20%, ner till 2016 års priser. Skört läge för BLTs de kommande 5 åren.

Nä utan jag tror dessa verkligen kommer sjunka i pris snabbast, visst kungsängen/bro. Väsby, Huddinge och Haninge kan ju vara bra att ha kolla på.
Innerstaden kan man lägga till Vasastan också.

Annars håller jag med dig, går lite snabbare än vad jag trott i prisfall. Sedan får man ju se hur många som behåller lägenheterna eller verkligen säljs och hamnar i statistiken.

Större prisfall tror jag först när folk börjat förlora jobben.
2022-05-10, 06:35
Avslutad
Citat:
Intressant val av områden. Eller är det en sublim omskrivning av att priserna går ner överallt?

Verkar gå hårdast åt lägenheter nu redan om man kollar Husmask. Där finns en del spekulativa objekt som hållits för uthyrning eller bra-att-ha-lägenhet och mycket nyproduktion med höga lån samt att mycket mer är på gång.

Kan som jag sagt tidigare bli en snabbare resa mot 100k (innerstan, gamla toppen från 2017) eller 60k (Stockholms län) redan i augusti istället för mot årsslutet som jag tidigare tippat.

Sen kan det på plana ut eller rasa vidare 20%, ner till 2016 års priser. Skört läge för BLTs de kommande 5 åren.

Senaste mätpunkten på husmask är inte tillförlitlig alls och säger ingenting.
2022-05-10, 07:26
Medlem
Vilket civiliserat land har haft störst fastighetskrasch senaste 20 åren? Jag kan bara komma på att jag hört om Spanien där det blev många stillastående byggen och att det finns stora obebyggda spökstäder. Även Florida är väl en stat som drabbades hårt under finanskrisen.

Jag tänker mig att det krävs väldigt många semesterorienterade byggnationer samt utländska köpare för att det ska bli en riktig krasch, Sverige saknar denna ingrediens
2022-05-10, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Vilket civiliserat land har haft störst fastighetskrasch senaste 20 åren? Jag kan bara komma på att jag hört om Spanien där det blev många stillastående byggen och att det finns stora obebyggda spökstäder. Även Florida är väl en stat som drabbades hårt under finanskrisen.

Jag tänker mig att det krävs väldigt många semesterorienterade byggnationer samt utländska köpare för att det ska bli en riktig krasch, Sverige saknar denna ingrediens

Regression till hävstången mellan lån och insats som fanns innan nollräntan kan säkert ske, konvergerar ditt räntan hamnar. Det blir dock inte en dag och natt utveckling utan sker successivt.

Jag tror på börs / bostads regression, till pre corona till slutet av året.
2022-05-10, 09:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Känns det skakigt? Varför denna upprördhet kring data från Husmask?

Det stämmer att den sista mätpunkten ofta är av låg kvalitet. T.ex. pekar veckodata för innerstan upp 13k/kvm (111 -> 124) vilket givetvis inte stämmer utan kommer falla neråt under veckan.

För månad maj ser vi MTD en nedgång på 4k/kvm vilket liknar vad vi såg i april vid samma punkt i månaden. April slutade sedan på ner 3k/kvm. Mot 100k/kvm!
2022-05-10, 09:58
Avslutad
Citat:
Känns det skakigt? Varför denna upprördhet kring data från Husmask?

Det stämmer att den sista mätpunkten ofta är av låg kvalitet. T.ex. pekar veckodata för innerstan upp 13k/kvm (111 -> 124) vilket givetvis inte stämmer utan kommer falla neråt under veckan.

För månad maj ser vi MTD en nedgång på 4k/kvm vilket liknar vad vi såg i april vid samma punkt i månaden. April slutade sedan på ner 3k/kvm. Mot 100k/kvm!

Därför att den senaste mätpunkten på husmask bara är trams. Husmask tar heller ingen hänsyn till säsongsvariationer vilket heller inte är rimligt. Ska man inte titta på dessa får man jämföra med fg år för pålitlig data

Men det är klart. Om husmask är bevis så visar den senaste mätpunkten ath för sthlms innerstad exklusive en tidigare topp.
2022-05-10, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Beror ju på vad man jämför med. Det är ju helt klart inte lika pålitligt som dina känslor i kroppen som skriker massa saker du vill ska hända.

Angående vad man kan se på husmask för Maj (BR Stockholms Län) så är det att budgivningarna åkt rakt ned i botten, och att antalet avslut kraschat. Vilket i sin tur gör att det är ännu färre objekt att titta på än det borde vara.

Detta beror självfallet på att köparna inte är intresserade av de priser säljarna erbjuder just nu, priser som bygger på föregående månaders prisbild. Givet en ögonblicksbild har helt klart marknaden kraschat, men detta är inte speciellt likvida tillgångar, d.v.s. priser dag för dag är inte så himla intressanta. Om inte sentiment och finansiering ändras de närmaste månaderna bör vi till att börja med se -10%. Men saker och ting kan ju ändras.
2022-05-10, 10:41
Medlem
vnc-s avatar
Det verkar vara fortsatt högt intresse för rätt objekt. De sämre objekten har det tuffare. Det är rimligt, det har varit helt orimligt att 10 kvm döyta i en innerhall kostat lika mycket som 10 kvm vardagsrum.

Sett flera budgivningar som är uppe på 140k/kvm nu med 20+ budgivare där objekten är rätt. Liknande lägenheter som har sämre planlösning, ligger på markplan, saknar balkong etc får inte ett enda bud.
2022-05-10, 10:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Det verkar vara fortsatt högt intresse för rätt objekt. De sämre objekten har det tuffare. Det är rimligt, det har varit helt orimligt att 10 kvm döyta i en innerhall kostat lika mycket som 10 kvm vardagsrum.

Sett flera budgivningar som är uppe på 140k/kvm nu med 20+ budgivare där objekten är rätt. Liknande lägenheter som har sämre planlösning, ligger på markplan, saknar balkong etc får inte ett enda bud.

Ja, det är så det blir i början. Sen ökar antalet objekt och de där 10 kvm döyta man tidigare fick betala fullpris för får man snabbt gratis när säljare finner sig i den nya prisbilden. Sen drar gratisytorna ner premiumytornas kvm-pris, på samma sätt som skedde tidigare fast omvänt.

Kan du länka till något objekt med 20+ budgivare? Låter helt extremt, ovanligt att man ser 10+.
2022-05-10, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten

Det kommer smygande och har redan skett i U.S.A. som inte har amorteringsfria lån. Man köper bostad, och betalar av på 20-30 år, och det håller priserna nere, nu när räntorna går upp. I Sverige kan man få amorteringsfria lån, och det har varit skadligt för hela ekonomin. Särskilt påverkade amorteringsfria lån uppgången under covid. Det finns många faktorer bakom uppgången som kan utlösa prisfall, och som man måste relatera till.

I England och i USA har politikerna börjat se ett det är ett problem att privatbostäder har blivit investeringsobjekt där folk köper upp villaområden som förr var första bostad för unga människor. I städerna är det privatpersoner som har flera lägenheter de hyr ut efter att de gått in på marknaden och prisat ut folk om vill köpa sin första bostad. Med höga löner och bonusar hos en del grupper, kan inte andra grupper som förr köpte sin bostad, konkurrera med de löneskillnader som kommit smygande sedan 90 talet.

Det betyder att vanligt folk i England och i USA har svårt att köpa bostad, när priserna ökar. När bostäder ses på i avkastningstermer, utan att beskattas därefter. I England har man byar som dör vid kusterna och på landet. Torys diskuterar seriöst olika skattesatser på bostäder där folk förr bodde permanent. Problemet är allmängiltigt med byar, städer och stadsdelar som står tomma, och används sporadiskt då de blivit investering som gynnas skattemässigt. Florida är ett bra exempel på hur privatbostäder används som semesterboende och investering, där vanligt folk bor i trailers, och inte har råd att leva där de jobbar. Florida är lyx och slum, huller om buller med fooddeserts nära rikedomen där ryssarna och andra rika bor.

Jag tror det är en tidsfråga innan det blir olika syn skattemässigt på bostäder och hur politikerna ser på bosäder som investeringsobjekt, även i Sverige, och åtgärder därefter, trots att det är som att ta ifrån en hund ett köttben. Det visade debatten om hyresmarknaden, där de med högst inkomster gynnades av låga hyror i bra lägen.
Senast redigerad av Vresrosen 2022-05-10 kl. 10:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in