Citat:
Ursprungligen postat av
TuffBakomTangenten
Vilket civiliserat land har haft störst fastighetskrasch senaste 20 åren? Jag kan bara komma på att jag hört om Spanien där det blev många stillastående byggen och att det finns stora obebyggda spökstäder. Även Florida är väl en stat som drabbades hårt under finanskrisen.
Jag tänker mig att det krävs väldigt många semesterorienterade byggnationer samt utländska köpare för att det ska bli en riktig krasch, Sverige saknar denna ingrediens
Det kommer smygande och har redan skett i U.S.A. som inte har amorteringsfria lån. Man köper bostad, och betalar av på 20-30 år, och det håller priserna nere, nu när räntorna går upp. I Sverige kan man få amorteringsfria lån, och det har varit skadligt för hela ekonomin. Särskilt påverkade amorteringsfria lån uppgången under covid. Det finns många faktorer bakom uppgången som kan utlösa prisfall, och som man måste relatera till.
I England och i USA har politikerna börjat se ett det är ett problem att privatbostäder har blivit investeringsobjekt där folk köper upp villaområden som förr var första bostad för unga människor. I städerna är det privatpersoner som har flera lägenheter de hyr ut efter att de gått in på marknaden och prisat ut folk om vill köpa sin första bostad. Med höga löner och bonusar hos en del grupper, kan inte andra grupper som förr köpte sin bostad, konkurrera med de löneskillnader som kommit smygande sedan 90 talet.
Det betyder att vanligt folk i England och i USA har svårt att köpa bostad, när priserna ökar. När bostäder ses på i avkastningstermer, utan att beskattas därefter. I England har man byar som dör vid kusterna och på landet. Torys diskuterar seriöst olika skattesatser på bostäder där folk förr bodde permanent. Problemet är allmängiltigt med byar, städer och stadsdelar som står tomma, och används sporadiskt då de blivit investering som gynnas skattemässigt. Florida är ett bra exempel på hur privatbostäder används som semesterboende och investering, där vanligt folk bor i trailers, och inte har råd att leva där de jobbar. Florida är lyx och slum, huller om buller med fooddeserts nära rikedomen där ryssarna och andra rika bor.
Jag tror det är en tidsfråga innan det blir olika syn skattemässigt på bostäder och hur politikerna ser på bosäder som investeringsobjekt, även i Sverige, och åtgärder därefter, trots att det är som att ta ifrån en hund ett köttben. Det visade debatten om hyresmarknaden, där de med högst inkomster gynnades av låga hyror i bra lägen.