2022-05-09, 21:19
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ja?

Exempelvis EVO växer >50% i genomsnitt med en EBITDA marginal på 70% och handlas till p/e 30, har inga problem med leveranskedjor osv.

Finns massvis med exempel på stabila bolag som växer över 50% per år med liknande multipler, lyckas du inte hitta en enda så vet jag inte vad.

Bara de faktum att du tycker en värdering på P/E 50 är orimlig för ett bolag som växer med 35% säger en hel del

Bu hu?

För övrigt kan det vara värt att veta att Tesla nu har ett lägre forward PE än Amazon.
Trevlig kväll!
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-05-09 kl. 21:22.
Citera
2022-05-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Bu hu?

För övrigt kan det vara värt att veta att Tesla nu har ett lägre forward PE än Amazon.
Trevlig kväll!

Skulle inte köpa Amazon heller, nämnvärt är att du väljer en aktie som du vet har sjukt högt fw pe pga mycket motgångar. $GOOGL handlas till P/E 18 för 2022, har en mjukvarubusiness med massvis med vertikaler, absolut världsledande inom AI, självkörande bilar osv som är lossmakers och trycker ner värderingen.

Du får gärna sitta på dina aktier och se en fortsatt konsolidering i några år medans aktien konvergerar mot det riktiga värdet. Jag letar hellre värden på andra håll
Citera
2022-05-09, 22:21
Medlem
Citat:
Bu hu?

Trevlig kväll!
Enligt vem? Forward pe är ju ändå inte en siffra som är huggen i sten, den är helt och hållet baserad på estimat och spekulationer..

Enl Yahoo finance har Amazon ett forward pe på 42,73 och Tesla ett på 72,46…

Men att jämföra ett högt värderat företag med ett annat är ju ganska intetsägande.
Citera
2022-05-09, 22:23
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Enligt vem? Forward pe är ju ändå inte en siffra som är huggen i sten, den är helt och hållet baserad på estimat och spekulationer..

Men att jämföra ett högt värderat företag med ett annat är ju ganska intetsägande.

Citera
2022-05-09, 22:38
Medlem
Citat:
Du får gärna utveckla lite

Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Anställda har tagit leverans av 4680 bilar vet jag. Men det byggs nya varje dag som levereras, men vet inte om det är till fler anställda eller till vanliga människor. Det viktiga är att 4680 bilen faktiskt existerar så det borde inte dröja allt för länge tills dom går ut till kunder.

Ja precis, jag kollade leveranstiden på dom billiga fälgarna då det är högst efterfrågan på dom. Men som sagt, marginalerna kommer öka kraftigt när Berlin och Austin rampas upp, även på dom billigaste modellerna. Finns ju även något som kallas "economies of scale"
Kolla även på Teslas capex. Deras kostnader ligger ganska stadigt trots att dom rampar upp fort som fan. Mer intäkter med samma utgifter = mer vinst.
Jag tror heller inte du förstår vilken stor skillnad det kommer göra med front&rear casting. Ca 300 färre robotar på linan och ungefär 1600 färre delar att svetsa (!). Mjukvaruintäkter kommer öka, Teslas försäkringsintäkter kommer öka, batterikostnader kommer sänkas, Tesla energy kommer öka (så fort det finns tillräckligt med batterier tillgängligt) osv. osv.
Jo men jag har svårt att se hur Tesla kan bibehålla denna prisnivån på bilarna och sälja miljontals bilar om året, får dom ner tillverkningskostnaderna kommer det enligt min åsikt behöva användas till att sänka priset om man ska nå de stora volymerna man har i sikte. Sen känner jag i min omgivning att utseendet på Teslorna börjat bli lite utdaterat, och man ska nog inte underskatta det då just hur bilen ser ut ändå är en stor faktor när man köper bil, speciellt om man pratar 600k+. Dom kommer behöva förnya sina modeller innan fabrikerna ens har fått igång produktionen ordentligt…

Tex Ferrari har ju jättebra marginaler, men det är ju inte så lätt som att bygga en fabrik till, trycka ut dubbelt så många Ferraris och tro man dubblar vinsten.
Citera
2022-05-09, 22:39
Medlem
Citat:

Tricket som bästeherrmongolid använder är att ta sjukt pessimistiska estimat från andra aktier och kasta in sina egna sjuka 50+% growth estimat i Tesla, på det viset ser investeringen bättre ut. Snart inser han att den enda han ljuger för är sig själv
Citera
2022-05-10, 00:05
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Tricket som bästeherrmongolid använder är att ta sjukt pessimistiska estimat från andra aktier och kasta in sina egna sjuka 50+% growth estimat i Tesla, på det viset ser investeringen bättre ut. Snart inser han att den enda han ljuger för är sig själv

Har inte sett dig så känslig förut. Hade kanske jag också varit om nån hade gjort det uppenbart för mig hur okunnig jag var.
Citera
2022-05-10, 00:10
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Du får gärna utveckla lite.

Lär dig räkna själv så slipper du vänta yahoo finance.
Citera
2022-05-10, 07:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Dessutom förstår inte mongot att en stor andel av de så kallade ”vinsterna” kommer från subventioner. Bra i Sverige har korkade politiker skänkt Tesla 70.000 kr per såld bil. Den typen av subventioner minskar och kommer att försvinna.
Citera
2022-05-10, 07:55
Medlem
Citat:
Lär dig räkna själv så slipper du vänta yahoo finance.
Problemet är väl att det finns lika många resultat på den uträkningen som människor som gör den, vi kommer troligtvis inte få samma summa.

Har du räknat med ”inflationen” i Tesla aktien då dom använder aktien som pengapress likt centralbanken och trycker ut nya aktier regelbundet för att betala bonusar till sig själva?

Citat:
Tesla shares outstanding for the quarter ending March 31, 2022 were 1.157B, a 2.12% increase year-over-year.
Tesla 2021 shares outstanding were 1.129B, a 4.25% increase from 2020.
Tesla 2020 shares outstanding were 1.083B, a 22.1% increase from 2019.
Tesla 2019 shares outstanding were 0.887B, a 3.99% increase from 2018.
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/shares-outstanding

Citat:
Elbilstillverkaren Tesla har pausat produktionen i nedstängda Shanghai i Kina efter att ha haft problem med försörjningen av komponenter för att bygga sina elbilar. Det säger insatta källor till Reuters under måndagen.
Publicerad: 10 maj 2022, 07:25
FinWire•Di

Källorna sa att det bland annat gäller fordonsunderleverantören Aptiv (huvudleverantör av kablage) som slutat skeppa varor från sin Shanghai-fabrik.
Kommer bli intressant att se marginalerna för q2 när billiga kineserna inte hjälper till.
Citera
2022-05-10, 08:59
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Problemet är väl att det finns lika många resultat på den uträkningen som människor som gör den, vi kommer troligtvis inte få samma summa.

Har du räknat med ”inflationen” i Tesla aktien då dom använder aktien som pengapress likt centralbanken och trycker ut nya aktier regelbundet för att betala bonusar till sig själva?

Kommer bli intressant att se marginalerna för q2 när billiga kineserna inte hjälper till.

Skulle det förvåna dig om vi aktieägare redan har koll på både diluted shares och Kinas lockdown?
Citera
2022-05-10, 09:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Citat:
Elbilstillverkaren Tesla har pausat produktionen i nedstängda Shanghai
Det ser inte bra ut inför Q2. (Lägg till börs-"kraschen") Hoppas de siffrorna kan ge lite ledtrådar om vad som ev produceras i Berlin och Austin.

$787 nu, backade -9% igår, Nasdaq backade -4%.

$787 motsvarar ungefär värdet september 2021.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in