2022-05-06, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Vinstmarginalerna ökar fortfarande. Tänk på att Fremont suger balle. Austin och Berlin kommer ha sjuka marginaler när dom rampat upp 4680, front&rear casting och strukturellt batteripack bl.a.
Finns sååååå mycket mer som kommer öka marginalerna, men det orkar jag inte ta nu för du kommer ändå inte ta till dig något.

Model Y levereras februari - maj 2023 i USA haha vad snackar du om?
I Sverige levereras den i september.
Model 3 levereras i februari 2023 i Sverige.
Du kanske bara kollar på performance modellen?
Att marginalerna minskar ju mer bilar dom säljer är ett konstigt argument. Jag håller inte med något av vad du skrev.

Både Model Y P och LR levereras augusti 2022 i Sverige. 2-3 månader väntetid i Kina. Och detta är samtidigt som outputen i Berlin är typ 0 och Kina går på 2/3 produktion. Skulle de varit full rampade skulle orderbacklogen jobbas bort på 2 månader, men matte verkar inte vara din starka sida.
Citera
2022-05-06, 22:20
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Både Model Y P och LR levereras augusti 2022 i Sverige. 2-3 månader väntetid i Kina. Och detta är samtidigt som outputen i Berlin är typ 0 och Kina går på 2/3 produktion. Skulle de varit full rampade skulle orderbacklogen jobbas bort på 2 månader, men matte verkar inte vara din starka sida.
Du kanske har missat att Tesla höjt priserna typ 20 gånger på 1 år för att minska väntetiden. Oj ett personangrepp? Vad sa vi om det egentligen
Nu gjorde du mig ledsen
Citera
2022-05-06, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Nä, nu tror jag du hittar på. Grunden för Atombomber lades väl på 30-talet, så folk i allmänhet kunde inte ha någon uppfattning om dem på 20-talet.

Enligt den här artikeln och en youtube video jag sett so ”teoritiserades” atombomben 1933 av Leo Szilard. Folk förstod att om man skjöt protoner in i en atom så kunde det bli en kärnreaktion av atomsplittringar. Ideen fanns men man visste inte om man kunde utföra det i praktiken. Man märkte att det behövdes neutron inte en proton för att få själva splittringen av atomen att ske.

https://www.newscientist.com/definition/invention-nuclear-bomb/amp/

SORRY FÖR OFFTOPIC
Citera
2022-05-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128
Tror att demografin i Tesla handlare skiter fullständigt i hur bilen ser ut. Det handlar mer om att det är den bästa el-bilen på marknaden. Men vad vet jag det är ren spekulation, för övrigt ser bilen snygg ut. Fords snyggaste modeller kommer inte får senaste decenniet om jag säger så 😃
Möjligt att "demografin i Tesla handlare skiter fullständigt i hur bilen ser ut. "

Men så har det inte varit historiskt sett, köper man en ny bil så vill man ha ett yttre "skal" som ser lite modernare ut än en gammal "amazon" , som tyvärr Tesla börjar se ut som.
Citera
2022-05-06, 22:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69
Möjligt att "demografin i Tesla handlare skiter fullständigt i hur bilen ser ut. "

Men så har det inte varit historiskt sett, köper man en ny bil så vill man ha ett yttre "skal" som ser lite modernare ut än en gammal "amazon" , som tyvärr Tesla börjar se ut som.

Kanske folk från 50-80 talet som ville ha en cool brummande mustang som någon form av status. Nya statusen är att vara miljövänlig och avancerad. Kom ihåg att Tesla är ett väldigt ungt företag som haft fokus på hur en modern bil ska funka och mindre fokus på externa skit prioriteringar. Om vi pratar historiskt så har bilen inte funnits länge i det stora hela dessutom är inte bilen en lika stor status symbol numera, kanske för en babbe i en merca elr någon 20 åring.
Citera
2022-05-06, 22:37
Medlem
Citat:
Vinstmarginalerna ökar fortfarande. Tänk på att Fremont suger balle. Austin och Berlin kommer ha sjuka marginaler när dom rampat upp 4680, front&rear casting och strukturellt batteripack bl.a.
Finns sååååå mycket mer som kommer öka marginalerna, men det orkar jag inte ta nu för du kommer ändå inte ta till dig något.

Model Y levereras februari - maj 2023 i USA haha vad snackar du om?
I Sverige levereras den i september.
Model 3 levereras i februari 2023 i Sverige.
Du kanske bara kollar på performance modellen?
Att marginalerna minskar ju mer bilar dom säljer är ett konstigt argument. Jag håller inte med något av vad du skrev.
Säljs det överhuvudtaget bilar med 4680 än?

Model Y levereras i augusti i Sverige när jag kollar (long range), september om du väljer 19” fälgar (antingen är det brist på fälgar, eller mer troligt man väljer att prioritera de som köper dyrare fälgar pga högre vinstmarginal..). Samma i USA, väljer du en Model Y LR med 20” fälgar i usa kortas leveranstiden ner till nov-feb. Att performance går snabbare till kunderna än long range är troligtvis samma sak där, det hjälper vinstmarginalen…

Stämmer att Model 3 har längre leveranstid, en ganska trolig förklaring till detta är att den är mer populär pga sitt lägre pris. Tröskeln verkar passerats när man kommer upp i Model Y priserna, speciellt då man inte får mycket mer bil än en uppbiffad model 3 för pengarna.

Läser på Twitter att folk får sina Teslor snabbare om dom väljer till FSD, alltså ett sätt att kraftigt höja vinstmarginalen i ett läge där folk är villiga att betala för de. Men ska man sälja miljoner bilar kan man inte kränga ut dom för 700k med stora fälgar och dyra farthållare..

Förstår inte det konstiga i påståendet? 1 miljon sålda teslor med fsd och 20” fälgar ger troligtvis bättre vinstmarginal än 1,5 miljon sålda där 30% inte valt fsd och stora fälgar… Den stora massan vill ha instegsmodellerna, inte performance med stora fälgar, vilka som har bäst marginal känns som en självklarhet.
Citera
2022-05-06, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128
Kanske folk från 50-80 talet som ville ha en cool brummande mustang som någon form av status. Nya statusen är att vara miljövänlig och avancerad. Kom ihåg att Tesla är ett väldigt ungt företag som haft fokus på hur en modern bil ska funka och mindre fokus på externa skit prioriteringar. Om vi pratar historiskt så har bilen inte funnits länge i det stora hela dessutom är inte bilen en lika stor status symbol numera, kanske för en babbe i en merca elr någon 20 åring.

Oj, vet inte vad jag ska säga efter ditt svar.

Hoppas du vill ha "samma" bil hela livet, så slipper Tesla designa nya.
Citera
2022-05-06, 22:48
Avslutad
Citat:
Oj, vet inte vad jag ska säga efter ditt svar.

Hoppas du vill ha "samma" bil hela livet, så slipper Tesla designa nya.

Jag vill ha en miljövänlig bil som är snabb och som kan åka av sig självt när det behagar mig.
Citera
2022-05-06, 22:58
Medlem
Kanske prisvärd nu på 880dollar. Köpläge och hålla 6 månader?
Citera
2022-05-06, 22:59
Medlem
Citat:
Du kanske har missat att Tesla höjt priserna typ 20 gånger på 1 år för att minska väntetiden. Oj ett personangrepp? Vad sa vi om det egentligen
Nu gjorde du mig ledsen

De ökade marginalerna är ju också pga dessa 20 höjningar. Att räkna med marginalförbättringar när demand inte är lika högt känns vågat. Ursäktar för personangrepp 😵‍💫
Citera
2022-05-06, 23:14
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Säljs det överhuvudtaget bilar med 4680 än?

Model Y levereras i augusti i Sverige när jag kollar (long range), september om du väljer 19” fälgar (antingen är det brist på fälgar, eller mer troligt man väljer att prioritera de som köper dyrare fälgar pga högre vinstmarginal..). Samma i USA, väljer du en Model Y LR med 20” fälgar i usa kortas leveranstiden ner till nov-feb. Att performance går snabbare till kunderna än long range är troligtvis samma sak där, det hjälper vinstmarginalen…

Stämmer att Model 3 har längre leveranstid, en ganska trolig förklaring till detta är att den är mer populär pga sitt lägre pris. Tröskeln verkar passerats när man kommer upp i Model Y priserna, speciellt då man inte får mycket mer bil än en uppbiffad model 3 för pengarna.

Läser på Twitter att folk får sina Teslor snabbare om dom väljer till FSD, alltså ett sätt att kraftigt höja vinstmarginalen i ett läge där folk är villiga att betala för de. Men ska man sälja miljoner bilar kan man inte kränga ut dom för 700k med stora fälgar och dyra farthållare..

Förstår inte det konstiga i påståendet? 1 miljon sålda teslor med fsd och 20” fälgar ger troligtvis bättre vinstmarginal än 1,5 miljon sålda där 30% inte valt fsd och stora fälgar… Den stora massan vill ha instegsmodellerna, inte performance med stora fälgar, vilka som har bäst marginal känns som en självklarhet.
Anställda har tagit leverans av 4680 bilar vet jag. Men det byggs nya varje dag som levereras, men vet inte om det är till fler anställda eller till vanliga människor. Det viktiga är att 4680 bilen faktiskt existerar så det borde inte dröja allt för länge tills dom går ut till kunder.

Ja precis, jag kollade leveranstiden på dom billiga fälgarna då det är högst efterfrågan på dom. Men som sagt, marginalerna kommer öka kraftigt när Berlin och Austin rampas upp, även på dom billigaste modellerna. Finns ju även något som kallas "economies of scale"
Kolla även på Teslas capex. Deras kostnader ligger ganska stadigt trots att dom rampar upp fort som fan. Mer intäkter med samma utgifter = mer vinst.
Jag tror heller inte du förstår vilken stor skillnad det kommer göra med front&rear casting. Ca 300 färre robotar på linan och ungefär 1600 färre delar att svetsa (!). Mjukvaruintäkter kommer öka, Teslas försäkringsintäkter kommer öka, batterikostnader kommer sänkas, Tesla energy kommer öka (så fort det finns tillräckligt med batterier tillgängligt) osv. osv.
Citera
2022-05-06, 23:28
Medlem
illuminas avatar
Citat:

Så har det visst varit historiskt sett. Visste du att Toyota Corolla är världens mest sålda bil? Hur snygg tycker du den är? Prius? Har VW en enda snygg bil? Folk vill oftast köpa den bästa och mest prisvärda bilen.

Polestars konceptbil kan vara den snyggaste elbilen jag sett (om den nu kommer se ut så vid lansering) https://www.svd.se/a/wPmmoL/polestars-nya-bilar-far-kameror-och-vingar
Men hade jag köpt den framför en Tesla? Inte en chans!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in