Citat:
Ursprungligen postat av
illumina
Vinstmarginalerna ökar fortfarande. Tänk på att Fremont suger balle. Austin och Berlin kommer ha sjuka marginaler när dom rampat upp 4680, front&rear casting och strukturellt batteripack bl.a.
Finns sååååå mycket mer som kommer öka marginalerna, men det orkar jag inte ta nu för du kommer ändå inte ta till dig något.
Model Y levereras februari - maj 2023 i USA haha vad snackar du om?
I Sverige levereras den i september.
Model 3 levereras i februari 2023 i Sverige.
Du kanske bara kollar på performance modellen?
Att marginalerna minskar ju mer bilar dom säljer är ett konstigt argument. Jag håller inte med något av vad du skrev.
Säljs det överhuvudtaget bilar med 4680 än?
Model Y levereras i augusti i Sverige när jag kollar (long range), september om du väljer 19” fälgar (antingen är det brist på fälgar, eller mer troligt man väljer att prioritera de som köper dyrare fälgar pga högre vinstmarginal..). Samma i USA, väljer du en Model Y LR med 20” fälgar i usa kortas leveranstiden ner till nov-feb. Att performance går snabbare till kunderna än long range är troligtvis samma sak där, det hjälper vinstmarginalen…
Stämmer att Model 3 har längre leveranstid, en ganska trolig förklaring till detta är att den är mer populär pga sitt lägre pris. Tröskeln verkar passerats när man kommer upp i Model Y priserna, speciellt då man inte får mycket mer bil än en uppbiffad model 3 för pengarna.
Läser på Twitter att folk får sina Teslor snabbare om dom väljer till FSD, alltså ett sätt att kraftigt höja vinstmarginalen i ett läge där folk är villiga att betala för de. Men ska man sälja miljoner bilar kan man inte kränga ut dom för 700k med stora fälgar och dyra farthållare..
Förstår inte det konstiga i påståendet? 1 miljon sålda teslor med fsd och 20” fälgar ger troligtvis bättre vinstmarginal än 1,5 miljon sålda där 30% inte valt fsd och stora fälgar… Den stora massan vill ha instegsmodellerna, inte performance med stora fälgar, vilka som har bäst marginal känns som en självklarhet.