Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Ja det var precis vad hon skrev. Det kan inte varit mäklaren från Notar, för han skriver inte något om att han varit på plats i huset. Han skriver att han har kännedom om området. Och dessutom är ju den daterad i oktober. Det ligger en hund begraven i det här med värderingarna ska jag säga. För alltid när de kommer upp försöker Ebbotarna vifta bort dom som oviktiga och säger åt en att släppa det.
Vidare är något de inte heller är pigga på att prata om är prissättningen och rimligheten i att Esbjörn bara skulle höja 100 000 om han viste att det fanns en värdering som satte priser så högt som 4,5. (för att slippa kommentarer 4,2+ 300 000= 4,5).
Men det finns mycket frågor som anses olämpliga hör i tråden. Etik och moral exempelvis.
Om vi ska diskutera värderingarna, kan vi inte hålla oss till vad som faktiskt står nerskrivet i dessa i det fall de finns i nerskriven och tillkännagiven form? Fyra komma två miljoner plusminus tvåhundratusen handlar det om.
Varför kallar du mig för epitetet Ebbot när du själv inte vill bli kallad för epitet? Jag kan en massa fula förolämpningar, men tycker att tråden är värd faktadiskussioner istället för att slänga oförskämdheter mot varandra.
För att veta rimligheten i prisdiskussionerna, måste vi veta hur diskussionerna under de här två månaderna har gått till. Aldrig att det var så enkelt som "nej, kanske, ja" eller "3.8, nej 3.9 okay". Det är självklara förenklingar av processen och inget som kan bokstavstolkas. Eftersom vi inte vet mer än detta lilla hur det gått till i budgivningsprocessen, är det omöjligt att återge resten av diskussionerna.
Två faktorer påverkar slutpriset ordentligt. Det ena är vilket värderingspris de utgick i från och hur mycket de uppskattade att städning, röjning och saneringsansvaret var värt. Båda beloppen är till dags dato okända för oss utomstående.
Jag tycker det är lite ohederligt att säga att värderingen satte priset till något av ytterlighetsvärdena. Det är snarare så att de sätter prislappen till 4.2, men garderar sig för mät- och räknefel. Det är ändå en subjektiv bedömning som görs (på en marknad där inget sålts i närtid), då ingen som värderar kan se in i en alternativ framtid där objektet såldes på en öppen marknad där alla världens fastighetsspekulanter var på plats och var beredda att bjuda med obegränsad budget.
Etik och moral varierar över tid och geografi. Vems etik och moral ska vi ha som måttstock? Lag är lättare att förhålla sig till och det är därför vi har lagar. Men oavsett lag, etik eller moral så kan man inte jämföra luft mot dessa måttstockar. Man måste ha något att jämföra med, som verifierbar fakta. Svensk fastighetslag har varit rätt oförändrad under Esbjörns livstid, så är det inte en bra måttstock att utgå ifrån?