2022-05-09, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
[spoiler]Man kan ju att man sett precis vad som helst. Men utan att backa upp det man säger med fakta kan man inte begära att bli trodd eller tagen på orden.
Värderingarna är viktiga för att Ebba säger att hon gjort dem. Faktumet att de inte går att uppbringa talar ju för det första om att Ebba ljuger när hon beskriver hur affären gått till och för det andra att affären varit djup omoralisk.

Att Esbjörn satte Priset är ju en sanning med modifikation. Vi minns alla hur Ebba sa att det gick till:
-jag bjuder 3,8
- jag vill ha 3,9
- okey

Att Esbjörn bara höjer 100 000 tusen tyder på att han inte fått rätt uppgifter om husets värde. Den mest relevanta värderingen på huset är Densias, den är gjord 5 månader efter avtalet. Den säger 4,6.
Men in vi nu hypotetiskt säger att Esbjörn fått titta på Ebbas sms, så borde han vara medveten att huset låg på 4,2 plus minus 300 000. Så med kunskapen om att en värdering upp till 4,5 finns. /SPOILER]

Mitt hus är värderat till ca 1,7 om du knackade på min dörr och ville köpa det hade jag lätt sagt 2,3 som öppningsbud. Jag menar, du ber ju om att köpa. Fast egentligen hade jag bett dig dra åt helvete. För mitt hus är inte till salu.
Fast egentligen var det så att jag skickade tacket innan jag läst bilagorna, jag skulle iväg.

Dock har ju ingen kommenterat all sanning som står i dom. Att Esbjörn ångrat sig, att han kände sig stressad att skriva på förlikningen osv. Personligen tycker jag det vore mycket mera givande om ni höll er till det istället för att fokusera så förtvivlat mycket på mig.

Med tanke att du skrev:

Citat:
Tack som fan!!!! Så intressant och så mycket som bekräftas.

Det är oxå skönt att veta att de flesta i tråden räknar inlagor till rätten som 100% sanna.

Så det ska bli roligt att se hur Ebbotarna reagerar på detta.

Så skriver du som du har läst de nya inlagor som kommit och det bekräftar saker. Sen erkänner du att du inte läste dom.

Du är den som skapar falska påståenden och folk kommer då naturligt ge dig kritik. Som rhdf som frågar om du ens läst inlagorna från sida 1, då det är saker som redan lämnats in.

Om Esbjörn blev stressad så är det inte Busch fel. Att han blev pressad att skriva på så är det inte Busch fel.
Att Esbjörn advokater ska ha pressat Esbjörn så är det inte Busch fel. Esbjörn borde ha anmält advokaterna i såna fall till polisen och advokatsamfundet. Det hade alla fall gjort utredningarna som kanske hade hjälpt Esbjörn men de gjorde inte det. Inte Busch fel.

Nästa gång kan du skriva t.ex. "tack för inlagorna, ska läsa som när jag får tid" istället för hävda att du läst dom.
2022-05-09, 18:52
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Citat av Sektdrottningen Ebba Busch:

"Uppsalamäklare kom ut och värderade huset."
Vem är Uppsalamäklaren och var är värderingen?
Ja det var precis vad hon skrev. Det kan inte varit mäklaren från Notar, för han skriver inte något om att han varit på plats i huset. Han skriver att han har kännedom om området. Och dessutom är ju den daterad i oktober. Det ligger en hund begraven i det här med värderingarna ska jag säga. För alltid när de kommer upp försöker Ebbotarna vifta bort dom som oviktiga och säger åt en att släppa det.

Vidare är något de inte heller är pigga på att prata om är prissättningen och rimligheten i att Esbjörn bara skulle höja 100 000 om han viste att det fanns en värdering som satte priser så högt som 4,5. (för att slippa kommentarer 4,2+ 300 000= 4,5).

Men det finns mycket frågor som anses olämpliga hör i tråden. Etik och moral exempelvis.
2022-05-09, 19:01
Medlem
Det var ett väldigt tjatande om de där fullkomligt ovidkommande värderingarna. Varför lät Esbjörn inte göra en egen värdering innan de gjorde upp om priset om han ville få mesta möjliga för huset? För att han var nöjd med priset; huset skulle få nytt liv och bebos av en barnfamilj medan han skulle få en rejäl summa pengar att förgylla sina sista år med. Dessutom - det var hans hus. Om han hade bestämt sig för att sälja det för 50.000 till en totalt slumpmässig person som råkade köra förbi så hade det varit hans ensak, ingen annans. Utredningarna har visat att han var fullt beslutskapabel.
2022-05-09, 19:05
Medlem
Citat:
Ja det var precis vad hon skrev. Det kan inte varit mäklaren från Notar, för han skriver inte något om att han varit på plats i huset. Han skriver att han har kännedom om området. Och dessutom är ju den daterad i oktober. Det ligger en hund begraven i det här med värderingarna ska jag säga. För alltid när de kommer upp försöker Ebbotarna vifta bort dom som oviktiga och säger åt en att släppa det.

Vidare är något de inte heller är pigga på att prata om är prissättningen och rimligheten i att Esbjörn bara skulle höja 100 000 om han viste att det fanns en värdering som satte priser så högt som 4,5. (för att slippa kommentarer 4,2+ 300 000= 4,5).

Men det finns mycket frågor som anses olämpliga hör i tråden. Etik och moral exempelvis.

Med "Ebbotarna" pratar du om dig själv då? Du försöker ju alltid vifta bort saker och få folk släppa saker för du inte vill de ska ta reda på saker som bevis för.

Busch tog på sig att ta hand om det som lämnats efter tillträdesdagen. Skrot och annat skräp som Esbjörn inte ville ta hand om när han sålde huset.
Sånt kostar att ta hand om.

Väldigt simpelt.
2022-05-09, 19:11
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Det var ett väldigt tjatande om de där fullkomligt ovidkommande värderingarna. Varför lät Esbjörn inte göra en egen värdering innan de gjorde upp om priset om han ville få mesta möjliga för huset? För att han var nöjd med priset; huset skulle få nytt liv och bebos av en barnfamilj medan han skulle få en rejäl summa pengar att förgylla sina sista år med. Dessutom - det var hans hus. Om han hade bestämt sig för att sälja det för 50.000 till en totalt slumpmässig person som råkade köra förbi så hade det varit hans ensak, ingen annans. Utredningarna har visat att han var fullt beslutskapabel.
Nja, hade Ebba tjatar till sig huset för 50 000 kr, eller för de 2,5 miljoner hade man kunnat hävda att hon kommit över huset otillbörligen billigt. Men hon lade sig bara på gränsen till det.

Jag har jättesvårt att förstå att det är ovidkommande om Ebba agerat omoraliskt vid denna affär. Om det inte vore för att så mycket tyder på det hade jag skitit fullkomligt fan i denna fråga och denna tråd.
2022-05-09, 19:17
Medlem
Citat:
Nja, hade Ebba tjatar till sig huset för 50 000 kr, eller för de 2,5 miljoner hade man kunnat hävda att hon kommit över huset otillbörligen billigt. Men hon lade sig bara på gränsen till det.

Jag har jättesvårt att förstå att det är ovidkommande om Ebba agerat omoraliskt vid denna affär. Om det inte vore för att så mycket tyder på det hade jag skitit fullkomligt fan i denna fråga och denna tråd.

Det är fortfarande upp till den som säljer huset att få det värderat om denne vill få ut högsta möjliga pris.
2022-05-09, 19:17
Avslutad
Citat:

Ovan citat av Sektdrottningen gäller sommaren -20, dvs innan kontraktet skrevs under av Esbjörn.
Varför finns inte värderingen någonstans, varför mörkas den av Ebba, eller är det så att hon ljög och denna Uppsalamäklare aldrig besökte Esbjörns släktgård den sommaren?

Som du skriver, det ligger en hund begraven i detta med hennes värderingar, att lärjungarna och trn*v bara vill vifta bort detta som oväsentligt gör det istället bara än mera väsentligt!
2022-05-09, 19:18
Avslutad
Citat:

Känner du till att en säljare själv väljer vem hen vill sälja till?
Vid en fastighetsförsäljning, med mäklare, så behöver inte den som budar högst få köpa objektet. Det avgör säljaren.
Säljaren kan även sälja till ett riktigt underpris om hen så vill.
En krona tillochmed.

Vid en försäljning avled den ena köparen av två. Handpenningen var betald och säljaren hade kunnat driva igenom försäljningen, men hävde köpet, samt återbetalade handpenningen.
Änkan hade nog av bekymmer pga dödsfallet och ville inte flytta själv utan sin älskade.

Esbjörn ville inte sälja till Majkgård. Hon kom med ett skambud. Han accepterade icke.
Ebba och Esbjörn var överrens och huset ska få nytt liv, tack vare det.
Det är väl mycket bättre än att gammeltackan Majkgård ska ärva huset, om det blivit så att hon lyckats göra en favorit i repris..hon står med ena foten i graven och Esbjörn överlever henne säkert.
2022-05-09, 19:19
Medlem
Citat:

Har Esbjörn Bolin, Johann Binninge och Sture Tersaeus agerat moraliskt korrekt i denna affär?
2022-05-09, 19:23
Medlem
Citat:

Köpte hon det för 2,5 miljoner…?
Du vet alltså inte ens hur stor köpeskillingen var. Då förstår jag din ståndpunkt. Men du förväxlar Ebba med majkgård. Ebba betalade hela 3,9 miljoner för stället. Långt ifrån det pris du anser omoraliskt med andra ord.
2022-05-09, 19:28
Medlem
Citat:

Ebbas påstått omoraliska agerande baseras väl, om man skall vara ärlig, enbart på utsagor från Esbjörn, eller framförallt från hans ombud. Utsagor som man sedan när det kom till kritan inte har lyckats lägga fram bevisning för.
det är väldigt mycket "jag skiter i om det inte är sant, det är förjävligt ändå" från din sida.

Förövrigt: Vad säger din finstämda moraliska kompass om det faktumet att Esbjörns nuvarande ombud försöker sätta honom under förmyndarskap mot sin vilja?
Eller det faktum att de tvingat honom att genomgå en demensundersökning enbart för att framställa bevisning som i grund och botten aldrig hade behövts.
Det hade ju bara varit att verka för att häva affären PÅ KORREKT VIS så hade de sluppit krånglet med att försöka bevisa att han var dement.

Eller det faktum att ombudet drar ut på tiden i oändlighet så att Esbjörn får leva ännu längre i ovisshet
2022-05-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven

Ovan citat av Sektdrottningen gäller sommaren -20, dvs innan kontraktet skrevs under av Esbjörn.
Varför finns inte värderingen någonstans, varför mörkas den av Ebba, eller är det så att hon ljög och denna Uppsalamäklare aldrig besökte Esbjörns släktgård den sommaren?

jag är lite nyfiken på det där uttalandet, vart var det hon skrev det?
Det är inte så enkelt att Ebba själv blandade ihop värderingen hon fick "muntligt" med besiktningen som Anticimex genomförde i samma veva (eller har hon blivit felciterad, det verkar ju hända henne rätt ofta av någon konstig anledning)

Om vi nu ska fortsätta tramsa om värderingar.
Det är inte ens köparens uppgift att ta fram en värdering, så om så ebba hade gjort 20 st så har hon ingen anledning att ens visa dem för Esbjörn. Var han nyfiken på vad fastigheten var värd så skulle han gjort en värdering själv. Förövrigt HAR han gjort en sådan 2012, eller ja, banken gjorde en. Så han borde haft ett hum om värdet

Det gjordes ju försök från Esbjörns sida att köra på spåret att Ebba betalat underpris.
Det ledde till 2 värderingar som, med korrekta justeringar, visade samma sak som Notar. Även där i avstädat och sanerat skick.

Efter detta så har inte fastighetens värde drivits vidare genom förlikningsprocessen. Hade Esbjörn velat ha mer betalt så hade de säkert kunnat förhandla fram ett högre pris.

Varför gjordes inte det? Gissningsvis för att alla tillgängliga handlingar pekade på att 3,9 miljoner var en rimlig summa.
En summa som Esbjörn dessutom tog emot och skrev kvitto på (köpebrev)
Senast redigerad av rhdf 2022-05-09 kl. 19:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in