2022-05-09, 12:17
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Jag hittade
"För bostäder i Bostadssnabben gäller inte kötid. Det är istället den som först anmäler intresse för bostaden och uppfyller hyresvärdens villkor, som föreslås som hyresgäst."

Orättvist och dumt.
Bostadsförmedlingens regler medför att många sitter och vaktar en websida när de kunde göra något vettigt med sin tid.
Bostadssnabben är något helt annat. Sätt dig in i saker innan du yrar runt kompis
Citera
2022-05-09, 12:24
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Det stämmer inte. I innerstan och närförort där jag tittar handlar det om några dagar. Men många även en endaste dag. Men att logga in en stund varje kväll om man verkligen vill ha en bostad ser jag inte som något problem.

Har stått i kön sedan 2000. Har inte sett något objekt som varit ute bara någon dag. Men jag sitter inte och skärskådar alla med lupp så jag säger inte att det inte förekommit. Normalt så ligger de ute 15 dagar eller längre tid. Jag drar dock till minnes att det var ett objekt i Gamla Stan som var ute kort tid. Det är ju en hyresvärd i grunden som ska hyra ut en lgh så ibland är det bråttom och att förmedlingen får in den sent osv. Det är ju ingen exakt vetenskap
Citera
2022-05-09, 12:55
Medlem
Hur illa är det i kommunernas egna köer? Typ Förvaltaren, Haningebostäder, Sollentunahem? Har ett par års kötid i dessa då de är gratis. Är det lika lång tid som bostadsförmedlingen?
Citera
2022-05-09, 12:57
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Hur illa är det i kommunernas egna köer? Typ Förvaltaren, Haningebostäder, Sollentunahem? Har ett par års kötid i dessa då de är gratis. Är det lika lång tid som bostadsförmedlingen?

Var ca 10-12 års kötid för att få etta i Sollentuna för ett par år sedan, men då Sollentunahem har sålt ut massa lägenheter för att tjäna pengar och påbörjat byggandet av 0 lägenheter (dvs pengar har försvunnit ner i fickor) så lär kön ha växt. Tror det är kanske 2 år kortare i upplands väsby.
Senast redigerad av nordicwrath 2022-05-09 kl. 12:59.
Citera
2022-05-09, 13:00
Medlem
Adelaides avatar
Det går snabbare att åka till Pluto än att få ett förstahandskontrakt i Stockholm...
Citera
2022-05-09, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Var ca 10-12 års kötid för att få etta i Sollentuna för ett par år sedan, men då Sollentunahem har sålt ut massa lägenheter för att tjäna pengar och påbörjat byggandet av 0 lägenheter (dvs pengar har försvunnit ner i fickor) så lär kön ha växt. Tror det är kanske 2 år kortare i upplands väsby.

Vet du vilka kommuner som kan ha kortast kö i länet? Jag står nog med i de flesta köerna sedan tidigare. Det är inte aktuellt med flytt än, men inom några år kunde vara intressant. Behöver en 4:a dock annars kan det vara, så det kanske leder till längre köer.
Citera
2022-05-09, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12

Förvaltaren i Sumpan är riktigt illa, så länge vi talar om centrala delen och inte gettona. Höll på trilla av stolen förra veckan, 2:a på Vegagatan med 7,5K i hyra, plats 1 hade stått ca 43 år. Iofs högst upp i äldre och fin fastighet men ändå. Mina 10 år i kön ger mig inget på långa vägar.
Citera
2022-05-14, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
När man har fått en bostad hos Bostadsförmedligen. Är det värt att stå fortfarande i kön för att samla in ny kötid?

Jag skulle säga beror på helt och hållet på personens ålder den får sin första lägenhet.

Du har kanske en person som stället sig i kön vid 18 års åldern men sen till exempel hoppar ut ur kön eller har inte råd att betala så dom förlorar sin kötid sen får dom jobb till exempel vid 25 års åldern och ställer sig i kö igen.

15 år senare får dom sin första lägenhet vid 40 års åldern.

Visst kan dom ställa sig i kö igen och byta lägenhet om 15 år igen när dom är 55 år om inte kötiderna ökat eller så kan dom stå i kö 25 år tills dom blir pensionär vid 65 års åldern för försöka få en liten fin 1:a inne i stan där det är lugnare och vill spendera resten av sitt liv innan dom dör av hög ålder.

Jag skulle säga ja det är värt det för dom flesta människor, kan inte riktigt just nu komma på vad för folk det skulle inte vara värt ställa sig i kön.
Citera
2022-05-14, 11:31
Medlem
Jag tycker Bostadsförmedlingen är bra dom skulle få 9/10 poäng utav mig, det enda jag inte gillar är att dom har börjat klumpa ihop en massa lägenheter så man kan inte få en kö plats verkar det som.

Kommer inte ge specifika saker men har stått i kö nånstans mellan 5-10 år och har haft bra kö tider på lägenheter och varit på 1 visning också, dock är detta utanför stockholm så på tåglinjen men mig spelar det ingen roll aldrig behövt bo i stockholm.

Tror det är så dom kan hyra ut lägenheter till specifika folk, så dom tar bort kö tiden ur ekvationen helt och hållet. Spelar ingen roll om du har stått +20 år eller 1 år i kö, båda personer söker till en annons med klump lägenheter sen väljer hyresvärden typ vem som får lägenheten och skiter fullständigt i kö systemet.

Eller så kanske jag missförstod jag systemet, för såg nån skriva nånting om ranking och man skulle ranka lägenheter. Så kanske är en annons på klump lägenheter typ 5-10 st så får man söka alla dom men ranka dom i ordning vilket som är mest intressanta för en eller nåt.

Nån som använt detta system och kan förklara vad det går ut på?

Vill inte ta risken att anmäla mig till en sån om nåt skulle gå fel.
Citera
2022-05-14, 18:59
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Jag tycker Bostadsförmedlingen är bra dom skulle få 9/10 poäng utav mig, det enda jag inte gillar är att dom har börjat klumpa ihop en massa lägenheter så man kan inte få en kö plats verkar det som.

Kommer inte ge specifika saker men har stått i kö nånstans mellan 5-10 år och har haft bra kö tider på lägenheter och varit på 1 visning också, dock är detta utanför stockholm så på tåglinjen men mig spelar det ingen roll aldrig behövt bo i stockholm.

Tror det är så dom kan hyra ut lägenheter till specifika folk, så dom tar bort kö tiden ur ekvationen helt och hållet. Spelar ingen roll om du har stått +20 år eller 1 år i kö, båda personer söker till en annons med klump lägenheter sen väljer hyresvärden typ vem som får lägenheten och skiter fullständigt i kö systemet.

Eller så kanske jag missförstod jag systemet, för såg nån skriva nånting om ranking och man skulle ranka lägenheter. Så kanske är en annons på klump lägenheter typ 5-10 st så får man söka alla dom men ranka dom i ordning vilket som är mest intressanta för en eller nåt.

Nån som använt detta system och kan förklara vad det går ut på?

Vill inte ta risken att anmäla mig till en sån om nåt skulle gå fel.

De gäller ju oftast bara nyproduktion.
Du anmäler dig på ett klumpprojekt och sen rankar du lägenheterna efter vilken du helst vill ha. Blir du den med mest köpoäng får du välja först. Blir du tvåa och 1an i kön inte har rankat din 1a som sin 1a får du ändå ditt förstaval.
Citera
2022-05-14, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
De gäller ju oftast bara nyproduktion.
Du anmäler dig på ett klumpprojekt och sen rankar du lägenheterna efter vilken du helst vill ha. Blir du den med mest köpoäng får du välja först. Blir du tvåa och 1an i kön inte har rankat din 1a som sin 1a får du ändå ditt förstaval.

Aha tackar för informationen.
Citera
2022-12-28, 15:25
Medlem
Flera personer jag känner som fått hyreskontrakt via bostadsförmedlingen har stått på plats 10-20. Att nämna är att det har varit på såväl yttre förorterna som närförorter. En fick i Kristineberg som jag inte vet vad det klassas som men som är snäppet mer attraktivt. Samtliga lägenheter var antingen mycket fint skick, fint skick och okej skick (dvs inga råtthål).

En annan erfarenhet jag har är att 30 personer tackat nej till en lägenhet. Visningen var nästan skrattretande av följande skäl:

1. När vi som skulle gå på visningen väntade precis innanför porten så kom det ner någon annan som bodde där som var aspackad och gormade.
2. Killen som skulle hålla visningen (nuvarande hyresgästen) kom ner i flipflops utan strumpor, hygienen var under all kritik och han var dessutom ganska sjuk. Hostade, snorade och såg matt ut.
3. När vi väl kom in i lägenheten stod kylskåp+ frys där man tänker att en hatthylla skulle hänga. Det var tydligen den minst dåliga platsen man kunde ha det på då det inte fick plats i köket.
4. Det var tre barn hemma som var sjuka och hostade och snorade rakt ut (jag blev faktiskt sjuk efter visningen).
5. Det fanns en stor fläck med en diameter på kanske 80 cm i köket, såg ut som att någon tappat torkat baconfett och låtit det ligga där en vecka innan det torkades upp.
6. Lägenheten var ful och sliten och samtliga väggar var svartmålade bortsett från köket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in