2020-05-17, 00:59
Medlem
r0ckets avatar
Hej, kan man vara berättigad till studentbostäderna om man börjar studera heltid vid sidan av sitt ordinarie heltidsjobb? Verkar inte stå nånting om heltidsarbete i annonserna, bara att man ska vara studerande.
Citera
2020-05-17, 05:43
Medlem
utan.att.stannas avatar
Får man och kan man byta en lägenhet mot två?
Citera
2020-05-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0cket
Hej, kan man vara berättigad till studentbostäderna om man börjar studera heltid vid sidan av sitt ordinarie heltidsjobb? Verkar inte stå nånting om heltidsarbete i annonserna, bara att man ska vara studerande.
Ja de bryr sig inte om ifall du jobbar eller inte.
Citera
2020-05-17, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Får man och kan man byta en lägenhet mot två?
Det är upp till värden, men om värden säger nej kan du överklaga till hyresnämnden. De lär kräva att det är två personer som bott i lägenheten som byts bort som får varsin av de nya lägenheterna. Du kan alltså inte byta en lägenhet mot två och ge den andra till en polare.
Citera
2020-05-17, 18:57
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Det är upp till värden, men om värden säger nej kan du överklaga till hyresnämnden. De lär kräva att det är två personer som bott i lägenheten som byts bort som får varsin av de nya lägenheterna. Du kan alltså inte byta en lägenhet mot två och ge den andra till en polare.
Så ett par borde få varsin
Citera
2020-05-17, 19:12
Medlem
r0ckets avatar
Sitter och kollar i kön. Hur många kan man ha framför sig för att fortfarande ha en rimlig chans? Antar att det är många som tackar nej.

Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Ja de bryr sig inte om ifall du jobbar eller inte.
Tack för svar.
Citera
2020-05-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Man får överlåta bostad till sina barn. Ganska så vanligt att man gör det.

Det får man inte, nej (inte enligt hyreslagen), om inte barnet också är skrivet i lägenheten (och har delat ens hushåll i 3 år). Det är dock inte relevant för just den här frågeställningen.
Senast redigerad av Akademian 2020-05-17 kl. 21:23.
Citera
2020-05-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Så ett par borde få varsin

Det är i princip den enda legitima anledningen att göra ett sådant byte (isärflytt av sambos).
Citera
2020-05-18, 15:34
Medlem
När man har fått en bostad hos Bostadsförmedligen. Är det värt att stå fortfarande i kön för att samla in ny kötid?
Citera
2020-05-19, 01:43
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det får man inte, nej (inte enligt hyreslagen), om inte barnet också är skrivet i lägenheten (och har delat ens hushåll i 3 år). Det är dock inte relevant för just den här frågeställningen.

Jag kan alla regler och vi uppfyller alla krav.
Citera
2020-05-19, 01:45
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
När man har fått en bostad hos Bostadsförmedligen. Är det värt att stå fortfarande i kön för att samla in ny kötid?

Såklart det är. Jag för min del kommer nog inte göra det då jag har goda bytesmöjligheter med den jag fått nu.
Citera
2020-05-19, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Tveksamt faktiskt. Kön rör sig knappt framåt längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in