Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-25, 19:23
  #1
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Deras egna statistik förtäljer inte allt i alla fall jag är nyfiken på.

Jag undrar bland annat vad man kan hoppas på med en relativt kort kötid. Hur många är det bjuds in till visning, hur många är det som kommer och av dessa är det som brukar vara intresserade?

Man förstår ju att många anmäler sitt intresse på flera lägenheter och kanske hittar någon annan de gillar bättre men har man en chans om man får en plats närmare 50 än 1?

Skiljer det om man är intresserad av en ungdomslägenhet?



Skulle uppskatta om alla som fått en lägenhet via kön kunde berätta ungefärligt läge på den, ungefärlig avgift, din kötid och gärna vilken plats du fick när du anmälde ditt intresse!

Tack på förhand!
Citera
2010-07-25, 23:31
  #2
Medlem
Snurrens avatar
Ja tack, jag håller tråden vid liv för jag vill gärna veta. Rent generellt så krävs det ju kortare kötid för ungdomslägenheter, kan man få en rapport?
Citera
2010-07-25, 23:44
  #3
Medlem
Vill du till innerstan behöver du nog minst 13-15 år kötid för en etta, om det nu förstås inte är ett råtthål som ingen vill sätta sin fot i (finns sånna också).

Till ytterförort kanske krävs 4-5 år för nåt i Hässelby men vem orkar åka dit?

Det är en hopplös kö, och alldeles för sällan dyker det upp intressanta objekt. Det är smärtsamt uppenbart att privata hyresvärdar i innerstan släpper kanske 1 av 10 objekt till bostadsförmedlingen. Resten går till släkt och vänner, svartkontrakt osv.

Det är när man har stått i 18-20 år som det börjar bli intressant, men det är ju en smakfråga. För folk som inte bryr sig var de hamnar klarar sig gott på hälften av den tiden.

Skönt att man slipper vara med om den där cirkusen... Men lycka till i ditt letande.
Citera
2010-07-25, 23:55
  #4
Medlem
FarbrorKjells avatar
Mina erfarenheter är inte så bra. Under mitt första besök fick jag höra att jag tjänade så bra, att jag fick köpa en bostad (m.a.o. betalade så mycket i skatt att jag förverkat bostadsförmedlingens tjänster). Jag var yngre då, och blev tvärförbaskad, och tog tag i den där lilla tjänstemannen som började skrika på polis. Då insåg jag att det var dags att gå. Hörde aldrig något om det efteråt trots att mina personuppgifter måste blivit kvar, därefter har jag aldrig haft med dom att göra
Citera
2010-07-26, 01:11
  #5
Avstängd
SuperGnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Deras egna statistik förtäljer inte allt i alla fall jag är nyfiken på.

Jag undrar bland annat vad man kan hoppas på med en relativt kort kötid. Hur många är det bjuds in till visning, hur många är det som kommer och av dessa är det som brukar vara intresserade?

Man förstår ju att många anmäler sitt intresse på flera lägenheter och kanske hittar någon annan de gillar bättre men har man en chans om man får en plats närmare 50 än 1?

Skiljer det om man är intresserad av en ungdomslägenhet?



Skulle uppskatta om alla som fått en lägenhet via kön kunde berätta ungefärligt läge på den, ungefärlig avgift, din kötid och gärna vilken plats du fick när du anmälde ditt intresse!

Tack på förhand!

Bara värt att hoppas på något om du tjänar sjukt bra, annars är det 10år eller mer som gäller. Och tjänar du sjukt bra så undrar man ju varför man vill hyra istället för att köpa.
Citera
2010-07-26, 09:35
  #6
Medlem
Jag stod i kö i ungefär ett år innan jag fick en ungdomslägenhet i Västertorp. När det gäller just ungdomslägenheter ska man ju ha sjuk röta (som jag) och få en lägenhet utlagd typ dagen innan man fyller år. När jag fick min ungdomslgh var det iallafall så att de förmedlades till vissa åldersgrupper. Den som stått längst som tex 19-åring fick lägenheten. Då jag skulle fylla 20 om en dag var det jag som hade flest ködagar bland 19-åringarna.

Så mina erfaranheter får sägas vara mycket goda, men det handlade ju enbart om tur.
Citera
2010-07-26, 09:46
  #7
Medlem
Drapåtrissors avatar
Sonen fick en trevlig tvåa i en närförort efter två år. Själv fick jag en etta på söder genom förtur för en evighet sedan och bor fortfarande kvar i statsdelen.
Citera
2010-07-26, 12:35
  #8
Medlem
Angående ämnet köplatser (snarare än kötid) så borde det fan vara en hel vetenskap. Det enda jag kan säga med säkerhet efter att ha tragglat runt i eländet en och en "halv" vända är:

Många som inte är seriöst intresserade är aktiva i systemet, de anmäler sig till lägenheter och går på visningar av en uppsjö konstiga anledningar, men de tackar nej för de verkar inte vilja flytta på riktigt. Av dem under plats 20 kommer *minst* hälften tacka nej, vanligtvis fler. Ju lägre plats de har av desto nyckfullare anledningar tackar de nej.

Dock, om lägenheten är "normal", dvs inga knasigheter, har balkong (av mindre vikt för många iofs), inte bottenvåning etc så ska du inte hoppas på för mycket, utan lita på köplatsen. Dvs det är osannolikt att du får den över plats 10, knappt värt att engagera sig över plats 20. Detta oavsett läge, storlek etc då sånt förmodligen redan är inräknat i platsen.

Är lägenheten konstig på något sätt (bottenvåning, ska renoveras etc) så kan vad som helst hända, så gå på visningen och hoppas. Ibland brukar värden kolla upp vilka som faktiskt varit på visningen (handläggare på plats) och då faller en hel drös latmaskar redan på den punkten.

Edit: ska på en till visning ikväll, *suck*.
__________________
Senast redigerad av Bors 2010-07-26 kl. 12:55.
Citera
2010-07-26, 15:56
  #9
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Fick en lägenhet därigenom för några år sen en ny tvåa i sätra för 5600 efter kanske 8-9 månader i kön....se det går att få lägenheter rätt snabbt om man nöjer sig med nått skit
Citera
2010-07-28, 10:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bors
Edit: ska på en till visning ikväll, *suck*.
Det slutade med ett till exempel för tråden antar jag:
Hamnade på plats 27 i början. När det blev dags för visning hade ett gäng hoppat av, så jag var på plats 16. Ungefär 5 personer gick på visningen, 18 stycken tackade ja till lägenheten, varav jag var på plats 4. Någon måste sedan ha strulat till det för sig, för jag slutade på plats 3 när allt var klart.

Just kötiden och området har jag lämnat utanför detta, men det var en helt ok lägenhet utan några "avskräckande" egenskaper. Det är svårt att se vilken ursprunglig plats den som faktiskt fick lägenheten var på, men det visar väl hur på det kan gå till. Att det är högsommar kanske inte ska förringas i sammanhanget.
__________________
Senast redigerad av Bors 2010-07-28 kl. 10:27.
Citera
2010-07-28, 10:52
  #11
Avstängd
Heej!

bodde för ett par år sedan i Stockholm i andra hand osv. 2005 ställde jag mig i bostadskö, köar fortfarande. Börjar bli relativt bra platser men det är jävligt märkligt jag kanske har missuppfattat hur det går till men runt 2003 så var jag med hjälp av bostadskön, ut och kikade på lägenhet i blackeberg hade då plats 2. Nu när jag kollar på samma område i blackeberg har jag plats 40?
Har även märkt att det kommit in nytt folk som har längre kötid än mig som jag inte sett förut.

Då undrar jag varför blir min kötid längre för?
Någon mer som märkt detta?

Hur fungerar det systemet dom har?





Citat:
Ursprungligen postat av Bors
Det slutade med ett till exempel för tråden antar jag:
Hamnade på plats 27 i början. När det blev dags för visning hade ett gäng hoppat av, så jag var på plats 16. Ungefär 5 personer gick på visningen, 18 stycken tackade ja till lägenheten, varav jag var på plats 4. Någon måste sedan ha strulat till det för sig, för jag slutade på plats 3 när allt var klart.

Just kötiden och området har jag lämnat utanför detta, men det var en helt ok lägenhet utan några "avskräckande" egenskaper. Det är svårt att se vilken ursprunglig plats den som faktiskt fick lägenheten var på, men det visar väl hur på det kan gå till. Att det är högsommar kanske inte ska förringas i sammanhanget.
Citera
2010-07-28, 10:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bearberry2
Heej!

bodde för ett par år sedan i Stockholm i andra hand osv. 2005 ställde jag mig i bostadskö, köar fortfarande. Börjar bli relativt bra platser men det är jävligt märkligt jag kanske har missuppfattat hur det går till men runt 2003 så var jag med hjälp av bostadskön, ut och kikade på lägenhet i blackeberg hade då plats 2. Nu när jag kollar på samma område i blackeberg har jag plats 40?
Har även märkt att det kommit in nytt folk som har längre kötid än mig som jag inte sett förut.

Då undrar jag varför blir min kötid längre för?
Någon mer som märkt detta?

Hur fungerar det systemet dom har?
Trycket på hyresmarkanden har ökat sedan dess, vilket gör att samma personer överväger områden att flytta till som de inte skulle tittat på för några år sedan. Det har helt enkelt blivit färre hyresrätter tillgängliga i innerstan och närförort (pga ombildningar eller för att folk sitter och håller på dem), så folk får söka sig utåt. Nu kanske jag är partisk till just Blackeberg, men det är ett av de områden som lyft upp sig något och som är mer eftersökt än för säg 5-10 år sedan.

Området är knappast gentrifierat, men många ungdomar och unga familjer verkar bränna sin kötid t ex i Blackan snarare än att söka sig till söderort. Det är väl helt enkelt nästa station på vägen ut i Bromma.

Edit: Storleken spelar mkt stor roll också, 3rok och uppåt är en helt annan och svårare marknad om du vill ha en rimlig hyra.
__________________
Senast redigerad av Bors 2010-07-28 kl. 11:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback