2022-05-06, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men vet vi att Åsa Hiding ville ha Björn Linden utbytt av det skälet? Eller ens utbytt?
Själv tänker jag att hon ville påpeka detta möjliga jäv, för att utesluta att det skulle komma upp senare och göra att hela rättegången behövde tas om, men faktiskt för att hon kanske visste ve den här personen är.

Han hade ju t ex inte tyckt attt det var något problem att ha en kollega som blivit dömd för just hustrumisshandel (om jag minns rätt?). Det kanske pekar på en person som "ser lätt" på den typen av fall, iaf i hennes ögon? Jag misstänker också att Åsa Hiding kan ha vetat att den här mannen ären sådan som är extremt hård med indicierna och lite av en "besservisser". Min helt egen uppfattning och gissning, och det är absolut inte grundat på något alls, mer än en vild gissning. Jg kan ha helt fel.

Björn Lindén skrädde inte orden i domen från TR. Han bokstavligen krev ner Åsa Hiding.

Jag tror dock att Björn Lindén (och de övriga; landsfiskalen och nämndemännen) som sågade exakt varje indicum vid fotknölarna, inte bedömde det hela helt fel.

Det fanns många svagheter i bevisningen, och även om jag tror att SD var den skyldige, ska det bevisas utom rimligt tvivel.

Så som vi vet nu, hade också Åsa Hiding också på sitt samvete; att inte varit tillräckligt tydlig i de it- tekniska indicierna som förstås är svåra att både förstå och kunna visa. Detta medförde att rätten dels missuppfattade vissa delar (00:07 tiden, tid att ha möjlighet att utföra mordet) och även innehöll vissa felaktigheter.

Min tro är att bevsiningen var svag och otydlig i TR, att risken hade varit att även med en annan domare så hade utfallet blivit samma, dvs inte fälld.

Till HR hade åklagaren tydliggjort bevisningen och även skickat ringen till Holland för DNA bestämning. Telias kille kom in och klargjorde uppkopplingar/sessioner mm för att visa att 00:07 inte krävde att SD varit vid Hjalmar Bergmansvägs mastens uppkopplingsområde och alltså inte var avgörande. Det lkrävde inte att SD varit på plats där.
Det var Lindén som separerade alla indicier och vägrade koppla dem samman. Det är uppenbart. Han ansåg att varje händelse skulle separeras och bedömas enskilt.

Du anser att Hiding bär på sitt samvete att polisutredarna inte skötte sina uppgifter?
Tycker det blir lite orättvist, hon var på utredarna många gånger och beskrev vad som skulle undersökas, poliserna ville inte sätta dit polaren Steffe... därför lät dem tiden lösa det av sig självt, genom självradering osv..
Citera
2022-05-06, 11:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det var Lindén som separerade alla indicier och vägrade koppla dem samman. Det är uppenbart. Han ansåg att varje händelse skulle separeras och bedömas enskilt.

Du anser att Hiding bär på sitt samvete att polisutredarna inte skötte sina uppgifter?
Tycker det blir lite orättvist, hon var på utredarna många gånger och beskrev vad som skulle undersökas, poliserna ville inte sätta dit polaren Steffe... därför lät dem tiden lösa det av sig självt, genom självradering osv..

Jaja, det kändes kontstigt, samtidigt är det här en domare, så helt borta kan han inte vara.

Att bedöma indicier är en komplicerad sak, och jag har tidigare länkat till olika siter där man själv kan bilda sig en uppfattning om hur komplicerat det är.

I domen förklaras hur man bedömt varje enskilt indicium, och det känns konstigt för mig som lekman att varenda indicieum skrivits av som helt orimliga ( i princip), samtidigt som att det faktiskt kan finnas invändningar mot varje indicium också.

Vad jag tycker har ingen betydlelse, då min uppfattning kanske är baserad på felaktigheter om hur indicier ska värderas.

Jag säger ändå min uppfattning med reservation för ovanstående. Jag kan se svagheterna i bevisningen, helt klart. Samtidigt är det ju en rd omständigheter som faktiskt blir så många, att de tillsammans blir var och en tyngre.

Jag tycker att t ex omständigheten att Lenas blod fanns på tvättmaskinen är en ganska tung omständighet.

Blodet sitter just vid hadtaget, vilket är ett ställe som man kan tänka att ett avstryk kan hamna på om man är blodig vid tvättning. Det är inte lite blod, det är "i tid för mordet" på så sätt att det inte är rimligt att tro att det hamnat där för åratal sedan och att det heller inte är rimligt att SDs version av att Lena blött vid sex har med det att göra. Det är inte heller troligt att Lena kan ha skadat sig så mycket att det kommit blod på tvättmaskinen (som ju står uppe på en bänk) utan att SD vetat om en skada.

Mordet har varit mycket blodigt, och det är inte rimligt att tro att gm undkommit att bli blodig på kläder och skor. Därför kan det vara rimligt att tro att gm behövt tvätta i tvättmaksinen.

Nu minns jag inte längre om åklagaren tog upp det i TR eller hr, men det visade sig att det inte var troligt att Lena vistats i SDs hus den senare tiden, då SD fått totalt förbud av HD att träffa Lena, och SD bodde i ett hus med hela sin familj. Vem som helst hade kunnat komma hem om Lena varit där, och den mycket observante frannnen J och ingen annan har vittnat om att de sett Lena hos SD.

Det beviset är för mig ett mycket starkt indicium och som stärks av att det finns Lenas DNA på en blodfläck djupt inne i plösen.

Omständigheter som tillsammans är väldigt konstiga, när SD blivit motbevisad att Lena inte alls blödde vid sex.

Vem som är ansvarig för det ena och andra när det gäller utredningen, det är också komplext. Spaningledninge byttes ut, och många missar har gjorts.

Jag tror nog att ÅH gjort ett bra jobb, men att fallet varit kantat av ånga motgångar av OLIKA slag och att det också är mycket svårt med de it- tekniska bitarna.

Här handlar det t ex om både kompetens hos utredarna och hur man som åklagare ska kunna tydliggöra något som man själv inte är expert på.

Den it- tekniska biten är och kommar att bli alltmer komplicerad och det gäller ju även för domare och nämndemän att kunna hänga med i dessa avancerade utredningar/förklaringar.

Jag tänker på vad @Avel sagt i tråden, att tyvärr blir de skickligaste it- teknikerna anställda av företag som kan betala bra löner och polisen får svårt att konkurrera på så sätt.

Jag anklagar allstå inte Åsa Hiding.
Citera
2022-05-07, 16:29
Medlem
Citat:
Enligt en person med insyn
!00% skitsnack. Inte för att jag tror en sekund på att du fått det från nån med insyn, eller ens fått nån sådan info från någon alls, men har du fått det så ljuger den personen
Citera
2022-05-07, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
För övrigt känner jag personal i räddningstjänsten som var på plats ute vid gården. Så jag vet exakt vad som hände där. Av respekt för familj och vänner kommer jag naturligtvis aldrig berätta det här. Ni trådnissar får fortsätta leka privatspanare och slösa bort er tid på meningslöst ältande

Citat:
!00% skitsnack. Inte för att jag tror en sekund på att du fått det från nån med insyn, eller ens fått nån sådan info från någon alls, men har du fått det så ljuger den personen
Jag litar på min källa, att du skulle fått info från räddningstjänsten, de bryter mot tystnadsplikten för din skull?
Citera
2022-05-07, 16:54
Medlem
Citat:
Jag litar på min källa, att du skulle fått info från räddningstjänsten, de bryter mot tystnadsplikten för din skull?
Men du har ingen källa och det var inte så det gick till. Det är ju nån som faktiskt skrivit vad som händel men han sköt sig defenitivt inte
Citera
2022-05-07, 17:05
Avslutad
Citat:
Men du har ingen källa och det var inte så det gick till. Det är ju nån som faktiskt skrivit vad som händel men han sköt sig defenitivt inte
Vad vet du om vem jag känner eller inte? Hur mitt kontaktnät ser ut?
Tills motsatsen har bevisats, så sköt han sig. Antagligen träffade han illa och "råkade" överleva en stund, därav sen HLR?
Citera
2022-05-07, 17:08
Medlem
Citat:
Tills motsatsen har bevisats, så sköt han sig. Antagligen träffade han illa och "råkade" överleva en stund, därav sen HLR?
Nej
Citera
2022-05-08, 10:37
Medlem
Citat:

"Tills motsatsen har bevisats, så sköt han sig."
Det är inte bekräftat på något sätt, så det vore klädsamt om du i stället skrivit att det är din uppfattning/tro.

Som jag ser det har det i tråden framkommit, från trovärdiga TS, vad som hände efter domen och vilket vapen som var inblandat när SD valde att inte vara med längre.
Citera
2022-05-08, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
"Tills motsatsen har bevisats, så sköt han sig."
Det är inte bekräftat på något sätt, så det vore klädsamt om du i stället skrivit att det är din uppfattning/tro.

Som jag ser det har det i tråden framkommit, från trovärdiga TS, vad som hände efter domen och vilket vapen som var inblandat när SD valde att inte vara med längre.
På flashback råder anonymitet.
Om du anser mig icke trovärdig, trist.
Du vill att jag ska outa min anonymitet för att backa upp min trovärdighet?
Citera
2022-05-08, 11:10
Medlem
Citat:
På flashback råder anonymitet.
Om du anser mig icke trovärdig, trist.
Du vill att jag ska outa min anonymitet för att backa upp min trovärdighet?

Har inte på något vis skrivit att du ska outa din anonymitet! Var har du fått det ifrån?

Däremot så skriver jag att det från trovärdiga källor, som jag ser det, avslöjats hur SD tog sitt liv.

Du har din tro och får leva med att andra har sin.
Senast redigerad av Tufsankatt 2022-05-08 kl. 11:14.
Citera
2022-05-08, 15:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Har inte på något vis skrivit att du ska outa din anonymitet! Var har du fått det ifrån?

Däremot så skriver jag att det från trovärdiga källor, som jag ser det, avslöjats hur SD tog sitt liv.

Du har din tro och får leva med att andra har sin.

Förutom att Champagneklock skrivit om hur det gått till, minns jag (är väldigt säker) att även en annan skribent skrev samma.

Jag håller mig också till din uppfattning, och för mig har det inte så stor betydlese hur det gick till. Jag tror faktiskt att SD gjorde det helt på egen hand.

SD förstörde livet för så många, och han fick sin dom.
Det var viktigt att få det avslutet, och att SD tog sitt liv var alldeles hans eget beslut, vilket säkerligen försvårar livet för andra.

Precis som med mordet på Lena fanns det många andra mycket bättre alternativ att lösa problemet.
Istället för att välja att försöka skona sitt brott, finnas till för sina barn, be om ursäkt och förklar hur och varför han tog det beslut han gjorde när han dödade Lena, valde han istället att göra ytterligare skada.

Det passar alltför väl in i hans kontrollbehov. Han klarade inte av att hans liv blev beskuret och kontrollerat av andra. För att återfå kontrollen valde han att själv bestämma över sitt liv (och död).
Citera
2022-05-08, 15:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Snurrig diskussion om vem som skulle vara mest trovärdig på anonyma uppgifter.
Gemensamma nämnaren är att det är - oavsett dödsmetod - nedtystat.

Det är locket på kring turerna om privatsamtal till polishuset.

Jag skulle vilja veta om skjutvapen var inblandat med tanke på hur han fick access till ett sådant.
Om de isof förvarades inkorrekt eller nycklar till vapenskåp, dvs relaterat till vapenlagen.
Då vore väl en anmälan på sin plats.

Hovrätten åberopade P7an som var minst sagt
förlegad som su-screening.
I mitt tycke vore det även intressant om han uttalat nåt till nån om att han inte tänkte acceptera domen och sitta inne.

Om det fanns typ varningssignaler som ignorerades, hur hans resonemang gick inför en fällande dom.
Då vore det ju väldigt viktigt att ha koll på både SD (och speciellt vapen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in