2022-05-06, 09:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag har hängt med och därför kan jag säga att det INTE är bekräftat (som kommit ut till allmänheten) HUR han tog livet av sig.

Du skriver först i inlägg att han sköt sig. När någon sedan frågar dig svarar du att det kommer från en "insatt källa" utan att uppge vilken.
Det med "insatt källa" kan vem som helst skriva... och det är upp till var och en att tro på den uppgiften eller ej. Jag tillhör de sistnämnda, dvs ej troende.
Det är ytterst osäkert att outa vem som meddelat vad.
Självklart får var och en tro vad de vill.
Det förtar inte det faktum att det är väldigt märkligt hur tyst det är om vad som hände, i Örebros högst välbevakade mordutredning.
Att den till sist dömde mördaren tar sitt liv, indikerar på hur fel polisen och rättsväsendet felbedömt eller medvetet valt att se mellan fingrarna.
Åsa Hid*ing som inte fick den jävige fomare Björn Lind*én, utbytt, är en rättsskandal.
Björn bedömde själv att han inte var jävig, trots att han medverkat i utredningen och tagit beslut gällande avlyssningar, osv. Han hade redan innan rättegången bestämt sig för att fria, det hade inte hänt om han blivit utbytt.
Domare Lindén fick efter Steffes död, lämna sin tjänst, när det framkom vilket skräckvälde han bedrivit i sin yrkesroll.
Citera
2022-05-06, 09:33
Avslutad
Citat:
Har du underlag tlll att det skulle röra sig om några "mångmiljoneventredovisningar" till Geotouren?
Ja, vilket jag av förståeliga skäl inte kan dela här.
Citera
2022-05-06, 09:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Håller med dig till fullo.

Det är inte bekräftat på något sätt. Det enda so vi har fått till oss är via tråden.

Obs inget för de känsliga:

Den här skribenten var den som var först med att nämna att det fanns ett vittne som sett någon vid vägrenen, det långt innan vi hade FUP. Det visade sig ju stämma, vilket får mig att tro att skribenten även här kan ha rätt uppgifter.

Något om att SD skulle ha skjutit sig, tror jag inte att jag har läst från någon med insyn (?), utom som spekulation då.

Vi kan alla tro och tycka olika i vem som mördade vem, både när det gäller mordet på Lena och SDs död, men det är ändå viktigt att visa varifrån man får sina "ideér", särskilt som att man faktiskt misstänkliggör nu levande människor som båda blivit avförda som misstänkta.
Är det "påsmannen" du tänker på?
Han har utretts och uteslutits som gm med tydlighet.
Citera
2022-05-06, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ja, vilket jag av förståeliga skäl inte kan dela här.

Nu var det redovisat i tråden vilken storlek det var på pengar som blev utbetalda till div olika event (inte bara gällande geoeventet).
Det gick inte att få fram hur fördelningen såg ut (trots försök av någon/några trådskrivare) men det rörde sig inte om mångmiljonbelopp att dela på.
Citera
2022-05-06, 09:44
Avslutad
Citat:
Nu var det redovisat i tråden vilken storlek det var på pengar som blev utbetalda till div olika event (inte bara gällande geoeventet).
Det gick inte att få fram hur fördelningen såg ut (trots försök av någon/några trådskrivare) men det rörde sig inte om mångmiljonbelopp att dela på.
Den redovisningen har jag inte sett till. Länka gärna
Citera
2022-05-06, 09:50
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Det förtar inte det faktum att det är väldigt märkligt hur tyst det är om vad som hände, i Örebros högst välbevakade mordutredning.
Att den till sist dömde mördaren tar sitt liv, indikerar på hur fel polisen och rättsväsendet felbedömt eller medvetet valt att se mellan fingrarna.
Åsa Hid*ing som inte fick den jävige fomare Björn Lind*én, utbytt, är en rättsskandal.
Björn bedömde själv att han inte var jävig, trots att han medverkat i utredningen och tagit beslut gällande avlyssningar, osv. Han hade redan innan rättegången bestämt sig för att fria, det hade inte hänt om han blivit utbytt.
Domare Lindén fick efter Steffes död, lämna sin tjänst, när det framkom vilket skräckvälde han bedrivit i sin yrkesroll.

En reflektion:
Jag har lyssnat en del på Rättegångspodden, ja, i princip allt.
Det som slår mej är att i ”vår” rättegång så är BL ytterst noga med att ge tillstånd till åkl (framförallt) att läsa från FUP. I andra rättegångar säger åkl att ”på sid si och så står det bla bla bluttan blä…” och det frågas just aldrig var på sidan, vilket stycke, vilken rad, eller anledningen till att det ska läsas (vittnet minns inte, avvikelser etc).
Det KAN förstås vara så att det är mer redigerat i Rättegångspodden. Det KAN också vara så att i rättegången mot SD så var det ett väldigt omfattande material. Men det i ändå min magkänsla att det var en grej mellan BL och framförallt åkl. Och vice versa. Ibland väntar åkl extra länge för att få ok från BL.
Citera
2022-05-06, 09:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
En reflektion:
Jag har lyssnat en del på Rättegångspodden, ja, i princip allt.
Det som slår mej är att i ”vår” rättegång så är BL ytterst noga med att ge tillstånd till åkl (framförallt) att läsa från FUP. I andra rättegångar säger åkl att ”på sid si och så står det bla bla bluttan blä…” och det frågas just aldrig var på sidan, vilket stycke, vilken rad, eller anledningen till att det ska läsas (vittnet minns inte, avvikelser etc).
Det KAN förstås vara så att det är mer redigerat i Rättegångspodden. Det KAN också vara så att i rättegången mot SD så var det ett väldigt omfattande material. Men det i ändå min magkänsla att det var en grej mellan BL och framförallt åkl. Och vice versa. Ibland väntar åkl extra länge för att få ok från BL.
Domaren hade någonting personligt agg mot åklagarna. Bara se hans uttalanden i media gällande rättegången
Personligen tror jag att han har svårt för starka kvinnor.
Under hovrättsförhandlingarna, hade en av nämndemännen HELA fupen i lösblad, mängder med pärmar på rullvagn, för att kolla upp hänvisningar.
Senast redigerad av Mumsbulle 2022-05-06 kl. 09:58.
Citera
2022-05-06, 09:56
Medlem
Citat:
Den redovisningen har jag inte sett till. Länka gärna

Det är väl bättre att du ger uppgifter ang ditt inlägg om att det skulle gälla mångmiljonbelopp, du som har så "insatt information".
Senast redigerad av Tufsankatt 2022-05-06 kl. 10:01.
Citera
2022-05-06, 10:00
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Domaren hade någonting personligt agg mot åklagarna. Bara se hans uttalanden i media gällande rättegången
Personligen tror jag att han har svårt för starka kvinnor.

Ja, det tror jag också.
SD:s försvarare nonchalerade BL i princip, och läste var, vad och när de ville. Inte så ofta BL satte ner foten där.
Det är min känsla.
Citera
2022-05-06, 10:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Är det "påsmannen" du tänker på?
Han har utretts och uteslutits som gm med tydlighet.

Ja, han har av åklagarna ansetts inte vara en alternativ gm, då med tanke på tid och plats.

Men nu pratr vi om att skribenten skrev det här i tråden långt innan FUP. Det var även deltaljer om riktining och på vilken sida av vägen.

Jag vet inte exakt vad du menar med ditt inlägg.

Nu handlade inte det om vem som var skyldig eller inte, utan om skribentens trovärdighet i frågan om hur SD tagit sitt liv (avlidit).

Som jag värderar det, så tyder det på någon slags möjlighet att få information. Det är upp till var och en att tro vad man vill.

Att SD skulle blivit skjuten, varifrån har du fått den uppgiften? Vem är den trovärdiga källan (eller vad du nu menade)?
Citera
2022-05-06, 10:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Men vet vi att Åsa Hiding ville ha Björn Linden utbytt av det skälet? Eller ens utbytt?
Själv tänker jag att hon ville påpeka detta möjliga jäv, för att utesluta att det skulle komma upp senare och göra att hela rättegången behövde tas om, men faktiskt för att hon kanske visste ve den här personen är.

Han hade ju t ex inte tyckt attt det var något problem att ha en kollega som blivit dömd för just hustrumisshandel (om jag minns rätt?). Det kanske pekar på en person som "ser lätt" på den typen av fall, iaf i hennes ögon? Jag misstänker också att Åsa Hiding kan ha vetat att den här mannen ären sådan som är extremt hård med indicierna och lite av en "besservisser". Min helt egen uppfattning och gissning, och det är absolut inte grundat på något alls, mer än en vild gissning. Jg kan ha helt fel.

Björn Lindén skrädde inte orden i domen från TR. Han bokstavligen krev ner Åsa Hiding.

Jag tror dock att Björn Lindén (och de övriga; landsfiskalen och nämndemännen) som sågade exakt varje indicum vid fotknölarna, inte bedömde det hela helt fel.

Det fanns många svagheter i bevisningen, och även om jag tror att SD var den skyldige, ska det bevisas utom rimligt tvivel.

Så som vi vet nu, hade också Åsa Hiding också på sitt samvete; att inte varit tillräckligt tydlig i de it- tekniska indicierna som förstås är svåra att både förstå och kunna visa. Detta medförde att rätten dels missuppfattade vissa delar (00:07 tiden, tid att ha möjlighet att utföra mordet) och även innehöll vissa felaktigheter.

Min tro är att bevsiningen var svag och otydlig i TR, att risken hade varit att även med en annan domare så hade utfallet blivit samma, dvs inte fälld.

Till HR hade åklagaren tydliggjort bevisningen och även skickat ringen till Holland för DNA bestämning. Telias kille kom in och klargjorde uppkopplingar/sessioner mm för att visa att 00:07 inte krävde att SD varit vid Hjalmar Bergmansvägs mastens uppkopplingsområde och alltså inte var avgörande. Det lkrävde inte att SD varit på plats där.
Citera
2022-05-06, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Håller med dig till fullo.

Det är inte bekräftat på något sätt. Det enda so vi har fått till oss är via tråden.

Obs inget för de känsliga:

Den här skribenten var den som var först med att nämna att det fanns ett vittne som sett någon vid vägrenen, det långt innan vi hade FUP. Det visade sig ju stämma, vilket får mig att tro att skribenten även här kan ha rätt uppgifter.

Något om att SD skulle ha skjutit sig, tror jag inte att jag har läst från någon med insyn (?), utom som spekulation då.

Vi kan alla tro och tycka olika i vem som mördade vem, både när det gäller mordet på Lena och SDs död, men det är ändå viktigt att visa varifrån man får sina "ideér", särskilt som att man faktiskt misstänkliggör nu levande människor som båda blivit avförda som misstänkta.

Som Du skriver, under denna långa tråd har det framkommit uppgifter som går att jämföra med ett före och ett efter FUP (bla).
Då går det så klart att dra vissa slutsatser ang vem man får förtroende för eller ej under tids gång. Därför har det varit nyttigt som jag har gjort... läst om delar av tråden för att få ett hum om vad som kan tänkas stämma eller ej. Man får dra sina egna slutsatser, fel eller ej ("Skumpan" har jag tilltro till).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in