Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Ja, på samma sätt som vi måste lära oss matematik, men det betyder inte att matematik är konsekvensberoende. Den är beroende av logiken fortfarande.
Ja, matematik liksom logik innebär att man måste räkna ut vad som är sant. Svaret är aldrig givet, utan man måste kunna förklara hur man kom fram till det. Tyvärr kan du inte förklara hur du kommer fram till att mord är fel, då din moral inte bygger på logik.
Citat:
Jag orkar inte upprepa mig, läs mina tidigare inlägg..
Du har inte gett något svar. Allt du har gjort är att smita undan frågan. Jag förstår att du inte orkar fortsätta med det då det bara blir tydligare och tydligare även för dig vilken svag grund din moral står på.
Citat:
Det har inte gett några skäl. Allt du har gjort är att tautologiskt definiera "moraliskt rätt" som "positiv konsekvens". Grattis?
Det har jag visst. Allt vi människor egentligen bryr oss om är att minimera vårt lidande. Det är så vi är programmerade och det enda sättet på vilket vi kan motivera våra handlingar. Alltså är den enda meningsfulla definitionen av "rätt" att minimera lidandet. Och för att veta vilket alternativ som bäst minimerar lidandet måste man titta på konsekvenserna.