2022-05-07, 19:57
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
De som inte tror på konsekventialism brukar tro att de moraliska värderingarna är inpräntade i oss sedan födseln, i någon slags själ. Tror du på själen?
Vilka moralteorier förespråkar det förutom devine command theory? Jag vet inte vad du menar när du skriver "själ". Jag tror inte på en själ i religiös bemärkelse, nej.
Citat:
Det är inte en känsla. Det är ett logiskt resonemang uppbyggt på argument. Det enda som har något egenvärde för oss människor är att slippa lidande, alltså är de konsekvenser som minimerar lidandet rent logiskt eftersträvansvärda.
Omg... ja, jag håller med om att slippa lidande är eftersträvansvärt, men det betyder inte att gör en handling moralisk korrekt.
Citat:
Så du vill inte döda alkisar eftersom konsekvensen av det skulle bli ett samhälle som du skulle vantrivas i? Som sagt. Det är omöjligt att säga varför något är rätt eller fel utan att peka på konsekvenserna.
Förutom de mängder med moralteorier som inte säger det.
Citera
2022-05-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViscaCatalunya69
Med tanke på att du är för efterbliven för att ens förstå att du har fått svar på din första fråga så är det ingen idé att svara på dina idiotiska frågor.

Jag tycker inte att jag fått ett svar på min första fråga, det stämmer, men varför skulle det vara ett skäl för dig att inte svara på följdfrågor? Vad gör du på ett diskussionsforum om du inte vill diskutera?
Citera
2022-05-07, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Jag tycker inte att jag fått ett svar på min första fråga, det stämmer, men varför skulle det vara ett skäl för dig att inte svara på följdfrågor? Vad gör du på ett diskussionsforum om du inte vill diskutera?

Jag diskuterar gärna, dock inte med efterblivna människor som inte ens klarar av att förstå när de har fått svar på sin fråga. Då är det lönlöst.

Vad gör du på ett diskussionsforum om du inte ens klarar av att läsa och förstå svenska?
Citera
2022-05-07, 20:27
Medlem
Citat:
Jag diskuterar gärna, dock inte med efterblivna människor som inte ens klarar av att förstå när de har fått svar på sin fråga. Då är det lönlöst.

Vad gör du på ett diskussionsforum om du inte ens klarar av att läsa och förstå svenska?

Jag har inga problem med att läsa, förstå eller skriva svenska. Däremot så har svårt att finna dina svar på mina frågor och när jag bett dig peka på inläggen där du svarar på frågorna så vägrar du. Även om du tycker att du redan har svarat, varför kan du inte svara på fortsatta följdfrågor? Jag tycker att det är dags för repetition. Du likställde abortförespråkare med terrorkulten ISIS och jag påpekade ironin i ditt uttalande. Mina frågor var därför:

1. Vem tror du skulle bli välkomnad i religiösa fundamentalistiska/extremistiska miljöer, den som är för eller emot abort?

Om du faktiskt tror att en abortförespråkare skulle vara välkomnas i dessa miljöer så var mina följdfrågor:

2. Hur kan du komma fram till en sådan slutsats?

3. Kan du nämna någon extrem/fundamentalistisk religiös rörelse som någonsin varit FÖR abort?
Citera
2022-05-07, 20:28
Medlem
Citat:
Nja, mannen får ju betala underhåll.

Ja men det skulle behöva höjas avsevärt. Den största smällen får ju dock kvinnan och hennes familj vars liv förändras dramatiskt ta.
Citera
2022-05-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vilka moralteorier förespråkar det förutom devine command theory? Jag vet inte vad du menar när du skriver "själ". Jag tror inte på en själ i religiös bemärkelse, nej.
Så du förstår alltså att vi måste lära oss vad som är rätt och fel, att det inte är något vi vet automatiskt sedan födseln?
Citat:
Omg... ja, jag håller med om att slippa lidande är eftersträvansvärt, men det betyder inte att gör en handling moralisk korrekt.
Nej, det håller du inte med om eftersom aborter minimerar lidandet. Vad är det som gör en handling moraliskt korrekt om inte minimerandet av lidande?
Citat:
Förutom de mängder med moralteorier som inte säger det.
De har alla fel. Ingen av dem lyckas producera en logiskt hållbar modell för att komma fram till om något är rätt eller fel. Endast konsekventialismen lyckas med det, av de skäl jag givit i den här tråden.
Citera
2022-05-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Jag har inga problem med att läsa, förstå eller skriva svenska. Däremot så har svårt att finna dina svar på mina frågor och när jag bett dig peka på inläggen där du svarar på frågorna så vägrar du. Även om du tycker att du redan har svarat, varför kan du inte svara på fortsatta följdfrågor? Jag tycker att det är dags för repetition. Du likställde abortförespråkare med terrorkulten ISIS och jag påpekade ironin i ditt uttalande. Mina frågor var därför:

1. Vem tror du skulle bli välkomnad i religiösa fundamentalistiska/extremistiska miljöer, den som är för eller emot abort?

Om du faktiskt tror att en abortförespråkare skulle vara välkomnas i dessa miljöer så var mina följdfrågor:

2. Hur kan du komma fram till en sådan slutsats?

3. Kan du nämna någon extrem/fundamentalistisk religiös rörelse som någonsin varit FÖR abort?

1. Barnamördaren.

2. Enkelt, IS är också blodtörstande barnamördande psykopater precis som ni som mördar barn.

3. IS
Citera
2022-05-07, 20:36
Avslutad
Citat:
Återigen inget argument. Du pålyser bara vilken sjuk lagstiftning Sverige har.
Vad du tjatar om argument.

Gör som jag föreslår och se vem som anses vara sjuk.
Citera
2022-05-07, 20:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Så du förstår alltså att vi måste lära oss vad som är rätt och fel, att det inte är något vi vet automatiskt sedan födseln?
Ja, på samma sätt som vi måste lära oss matematik, men det betyder inte att matematik är konsekvensberoende. Den är beroende av logiken fortfarande.
Citat:
Nej, det håller du inte med om eftersom aborter minimerar lidandet. Vad är det som gör en handling moraliskt korrekt om inte minimerandet av lidande?
Jag orkar inte upprepa mig, läs mina tidigare inlägg..
Citat:
De har alla fel. Ingen av dem lyckas producera en logiskt hållbar modell för att komma fram till om något är rätt eller fel. Endast konsekventialismen lyckas med det, av de skäl jag givit i den här tråden.
Det har inte gett några skäl. Allt du har gjort är att tautologiskt definiera "moraliskt rätt" som "positiv konsekvens". Grattis?
Citera
2022-05-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad du tjatar om argument.

Gör som jag föreslår och se vem som anses vara sjuk.

Återigen saknar du argument.

Jag är mycket väl medveten om att hur svensk lagstiftning ser ut, det är inget argument. Det är fullständigt ointressant och påverkar ingenting.

Du är en sinnessjuk mordförespråkare.
Citera
2022-05-07, 20:43
Medlem
Citat:
1. Barnamördaren.

2. Enkelt, IS är också blodtörstande barnamördande psykopater precis som ni som mördar barn.

3. IS

Och där har ni det svart på vitt, damer och herrar. IS välkomnar numera kvinnor som vill kunna göra abort som ett ytterligare steg i deras krigföring.

Priceless! Vilket jävla åtlöje du gör dig själv till. Tror du på det själv alltså? Härlig verklighetsuppfattning!
Citera
2022-05-07, 20:45
Avslutad
Citat:
Återigen saknar du argument.

Jag är mycket väl medveten om att hur svensk lagstiftning ser ut, det är inget argument. Det är fullständigt ointressant och påverkar ingenting.

Du är en sinnessjuk mordförespråkare.
Vad vill du ha argument för?

Att det är du som inte verkar vara riktigt frisk när du gapar om blodtörstiga psykopatiska sinnessjuka mördare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in