2022-04-23, 17:16
  #1093
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Tror ej jag får mitt pass i tid, tjejen bakom disken sa 2-3 veckor. jaja, det är som det är, skulle varit ute tidigare helt enkelt.
Typiskt men du har väl inte helgdagar som jag hade med påsken så kan gå vägen.
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Har sökt tid hos skatteverket men en fråga,jag har betalt avgiften och fått e-post bekräftelse med bokningsnr och QR kod,behöver jag ta med nåt kvitto vid besöket från banken att jag betalat?
Låter bökigt när man inte har skrivare.
Tror det ska räcka att visa betalningen från mobilbanken, beroende på bank så kanske betalningen också syns på ett kontoutdrag från bankomaten eller om du kan maila till ditt kontor som pdf.
Citera
2022-04-23, 19:27
  #1094
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Tror ej jag får mitt pass i tid, tjejen bakom disken sa 2-3 veckor. jaja, det är som det är, skulle varit ute tidigare helt enkelt.
Jag gjorde nyss pass nyligen och fick ut mitt efter 6 arbetsdagar.
Citera
2022-04-23, 21:17
  #1095
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Jag gjorde nyss pass nyligen och fick ut mitt efter 6 arbetsdagar.


Jag håller tummarna!
Citera
2022-04-24, 07:22
  #1096
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Typiskt men du har väl inte helgdagar som jag hade med påsken så kan gå vägen.

Tror det ska räcka att visa betalningen från mobilbanken, beroende på bank så kanske betalningen också syns på ett kontoutdrag från bankomaten eller om du kan maila till ditt kontor som pdf.
Jag får se,de vill helst ha persnr som referens men det verkar inte synas på min internetbank,fast jag ändå skrev det i meddelandefältet,kanske för många tecken jag vet ej.
Hoppas man bara kan visa transaktionen,de ser ju ändå att man har betalat.
Citera
2022-04-24, 15:27
  #1097
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Jag får se,de vill helst ha persnr som referens men det verkar inte synas på min internetbank,fast jag ändå skrev det i meddelandefältet,kanske för många tecken jag vet ej.
Hoppas man bara kan visa transaktionen,de ser ju ändå att man har betalat.
Om jag loggar in på banken från datorn så kan jag klicka på en betalning och få upp mer information som meddelanden m.m. Har du testat det?
Vet inte om din betalning också syns när du loggar in till Skatteverket och kollar tidigare händelser? Trycker jag på fliken / menyn med mitt namn så ser man personnr. så har man inbetalningen framme samtidigt kan du ta en skärmdump tillsammans med personnr.
Citera
2022-05-02, 22:05
  #1098
Moderator
HelgeBuks avatar
Är det nån som lyckas få fram bokningssidan?
Senaste veckorna har jag försökt ett par gånger (har en tid nästa vecka men skulle vara skönt att få nåt närmare) och VARJE gång jag klickar på valfritt län får jag bara "401 - Unauthorized: Access is denied due to invalid credentials."
Citera
2022-05-03, 00:45
  #1099
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Är det nån som lyckas få fram bokningssidan?
Bokningssidan? Syftar du på Polisen för t.ex pass så funkar det för mig men jag vet inte hur du gör för att välja alla län för jag måste gå in på respektive och sedan kan jag söka på alla expeditioner inom länet bortsett från Gotland ...Det finns en ledig tid idag 3/5 kl.07:30 i Mora
Citera
2022-05-03, 11:37
  #1100
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Bokningssidan? Syftar du på Polisen för t.ex pass så funkar det för mig men jag vet inte hur du gör för att välja alla län för jag måste gå in på respektive och sedan kan jag söka på alla expeditioner inom länet bortsett från Gotland ...Det finns en ledig tid idag 3/5 kl.07:30 i Mora

Ja, där man klickar på sitt län för att söka på orter. Kommer inte till den söksidan utan får bara felmeddelande.
Kanske är det pga VPN kom jag på nu. Ska testa utan senare.
Citera
2022-05-05, 14:58
  #1101
Medlem
Avgiften för nationella id-kort sänks tillfälligt, med 100 kronor. Ändringarna träder i kraft den 10 maj 2022.

För att medborgare ska få en giltig resehandling utfärdad inom rimlig tid har regeringen därför beslutat att tillfälligt sänka ansökningsavgiften för de nationella identitetskorten till 100 kronor, efter en hemställan från Polismyndigheten. Den tillfälligt sänkta ansökningsavgiften för nationella identitetskort gäller bara om sökanden inte vid samma ansökningstillfälle ansöker om pass.
Annars uppgår avgiften fortsatt till 400 kronor.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/05/avgiften-for-nationella-id-kort-sanks-tillfalligt/

Då är det bara att boka tid då
Citera
2022-05-12, 10:04
  #1102
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PassTid
Avgiften för nationella id-kort sänks tillfälligt, med 100 kronor. Ändringarna träder i kraft den 10 maj 2022.

För att medborgare ska få en giltig resehandling utfärdad inom rimlig tid har regeringen därför beslutat att tillfälligt sänka ansökningsavgiften för de nationella identitetskorten till 100 kronor, efter en hemställan från Polismyndigheten. Den tillfälligt sänkta ansökningsavgiften för nationella identitetskort gäller bara om sökanden inte vid samma ansökningstillfälle ansöker om pass.
Annars uppgår avgiften fortsatt till 400 kronor.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/05/avgiften-for-nationella-id-kort-sanks-tillfalligt/

Då är det bara att boka tid då
Väldigt skumt? Går det snabbare att få en id-handling om avgiften sänks?
Är ju dessutom svårt att få tid och kan man verkligen rea ut id-handlingar enbart till de som hunnit bokat tid, borde inte erbjudandet omfatta alla medborgare?

Bonusfråga:varför ska körkortet göras ogiltigt som id-handling 2023? Varför inte bara uppdatera säkerheten hos körkorten (eller är det EU som spökar?) ska man då man kör bil tvingas ha två kort ett körkort samt en id-handling?
Citera
2022-05-12, 14:44
  #1103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Väldigt skumt? Går det snabbare att få en id-handling om avgiften sänks?
Är ju dessutom svårt att få tid och kan man verkligen rea ut id-handlingar enbart till de som hunnit bokat tid, borde inte erbjudandet omfatta alla medborgare?

Bonusfråga:varför ska körkortet göras ogiltigt som id-handling 2023? Varför inte bara uppdatera säkerheten hos körkorten (eller är det EU som spökar?) ska man då man kör bil tvingas ha två kort ett körkort samt en id-handling?

Kommer ju bara skapa mer köer, genom att folk nu kommer boka en tid för id och en annan, senare tid för pass. Vilket ju verkar lite bakvänt. Hade väl varit bättre att rea ut de som ansöker om båda på samma gång, eftersom den åtgärden hade haft en chans att minska köerna.

När det gäller körkortet kommer du nog bara behöva ett kort i framtiden, nämligen id-kortet. Om du kan bevisa vem du är, så är det ju väldigt enkelt för polisen att kolla din behörighet efter det. Vet inte riktigt om lagen ändrats på den där punkten ännu, men har extremt svårt att se att något krav på att medföra körkortet kommer kvarstå.
Citera
2022-05-13, 10:00
  #1104
Bannlyst
Skaffa legitimation hos polisen kan vara en hemsk upplevelse

(Visste ej var jag skulle placera tråden, ligger den fel så flytta gärna. Tack mod)

Så när man ska ha ny legitimation och inte har någon som kan medfölja för att identifiera en, hur gör folk då? Försökte nyss och blev nekad trots att mitt förra leg (Som jag tappat) bara var en månad gammalt. De hade alltså bild och allt på mig i datorn bara en månad gammal. Jag har även två utgångna pass men dem vill de inte titta på.

Sist hade de en beslutsfattare på plats de kunde kalla på så han fick ta beslut om att ge mig en legitimation ändå men detta var efter en timmes korsförhör om varför jag inte hade någon som kunde medfölja? De drog upp min släkt och familj och precis allting, jag fick skämmas ögonen ur mig och tvingades berätta oerhört privata saker för en vitt främmande människa och högt och tydligt så andra på stället också hörde "VAD SA DU?!" Mycket så, aggressiv ton.

Ska det verkligen vara så?

Det var likadant denna gången men nu var jag beredd och vägrade genom att säga "Nu berättar jag för dig att jag inte har någon, men du tar inte in det utan frågar samma sak igen och igen, du måste ta in vad jag säger" Då blev hon förbannad och hämtade någon annan som gjorde samma sak. Hur många gånger jag än sa jag inte hade någon fick jag frågorna "Ingen bror, mor, syster, moster, kusin, pappa, granne?" Hur jag än svarade samma "NEJ" gick det inte in utan det var som om de njöt av att förnedra mig. Det kändes riktigt så, de njöt. Båda var kvinnor liksom sist. När jag till slut bad om att få träffa chefen, gick samtalet mycket smidigt och på 5 minuter så nu ska beslutsfattaren ringa upp mig.

Är detta vanligt? Hur gör andra? Och är kvinnliga poliser mer aggressiva än andra? För detta var två hemska upplevelser. Jag kom in oskyldig och utsattes för vad som kändes som en känslomässig tortyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in