2022-05-13, 10:04
Medlem
Bajskolvens avatar
Hur förväntas de göra då när du kommer in och säger dig vara nån, utan papper, utan nån som kan identifiera dig?
Citera
2022-05-13, 10:16
Medlem
Harpys avatar
Klart man blir lite grillad om man vill att de ska vidimera ens identitet. Men det är du som är ansvarig för dina egna känslor. Det är fairplay tills du blir fysiskt ansatt, behöver du en kram?
Citera
2022-05-13, 10:16
Medlem
WIGGE666s avatar
Står ju klart och tydligt på polisens hemsida vilka som kan hjälpa till att legitimera dig om du inte kan själv.

Du kanske ska ansöka om god man som hjälper dig vid myndighetskontakter om du inte har någon, inte ens en arbetsgivare, som kan intyga.
Citera
2022-05-13, 10:38
Medlem
Imagoos avatar
Se till att ha framförhållning nästa gång. Ha alltid en giltig legitimation när du ansöker om en ny.
Jag ska förnya passet i september; bokade tid i mars.
Citera
2022-05-13, 10:48
Medlem
Det låter nästan värre att man kan ta med sig vem som helst som kan identifiera en påhittad identitet?
Citera
2022-05-13, 10:54
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
(Visste ej var jag skulle placera tråden, ligger den fel så flytta gärna. Tack mod)

Så när man ska ha ny legitimation och inte har någon som kan medfölja för att identifiera en, hur gör folk då? Försökte nyss och blev nekad trots att mitt förra leg (Som jag tappat) bara var en månad gammalt. De hade alltså bild och allt på mig i datorn bara en månad gammal. Jag har även två utgångna pass men dem vill de inte titta på.

Sist hade de en beslutsfattare på plats de kunde kalla på så han fick ta beslut om att ge mig en legitimation ändå men detta var efter en timmes korsförhör om varför jag inte hade någon som kunde medfölja? De drog upp min släkt och familj och precis allting, jag fick skämmas ögonen ur mig och tvingades berätta oerhört privata saker för en vitt främmande människa och högt och tydligt så andra på stället också hörde "VAD SA DU?!" Mycket så, aggressiv ton.

Ska det verkligen vara så?

Det var likadant denna gången men nu var jag beredd och vägrade genom att säga "Nu berättar jag för dig att jag inte har någon, men du tar inte in det utan frågar samma sak igen och igen, du måste ta in vad jag säger" Då blev hon förbannad och hämtade någon annan som gjorde samma sak. Hur många gånger jag än sa jag inte hade någon fick jag frågorna "Ingen bror, mor, syster, moster, kusin, pappa, granne?" Hur jag än svarade samma "NEJ" gick det inte in utan det var som om de njöt av att förnedra mig. Det kändes riktigt så, de njöt. Båda var kvinnor liksom sist. När jag till slut bad om att få träffa chefen, gick samtalet mycket smidigt och på 5 minuter så nu ska beslutsfattaren ringa upp mig.

Är detta vanligt? Hur gör andra? Och är kvinnliga poliser mer aggressiva än andra? För detta var två hemska upplevelser. Jag kom in oskyldig och utsattes för vad som kändes som en känslomässig tortyr.

Nej, du ska inte behöva få det bemötandet du fått. Polisen ska vara proffsigare än så.

Att det beror på att det är kvinnor tror jag inte. Finns många rövhål inom polisen av både könen.
Citera
2022-05-13, 11:11
Medlem
lärde du dig inte från första gången o var lite mer rädd om din legitimation?
Citera
2022-05-13, 12:03
Avstängd
konstapels avatar
Trolltråd. Polisen ger inte ut ID-kort utan medföljande intygare.
Finns ingen familjemedlem som kan medfölja så är det kommunens socialtjänst eller vissa andra myndigheter som kan tillhandahålla den tjänsten, står klart och tydligt på polisens hemsida.
Citera
2022-05-13, 12:12
Medlem
Hur ofta tappar (säljer) du bort dina ID-handlingar?

Enklast är annars att se till att ha både ID-kort och pass samt förnya dem med olika intervall så ifall du tappar bort det ena så har du alltid det andra kvar att använda när du skaffar ny ID-handling.
Citera
2022-05-13, 12:13
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskolven
Hur förväntas de göra då när du kommer in och säger dig vara nån, utan papper, utan nån som kan identifiera dig?
Polisen kanske kan få tips av Migrationsverket. De har ju för vana att blint lita på att den papperslösa asylsökaren är den man utger sig att vara. Vi kör samma metod som Främlingslegionen körde förr, kom hit och få ny identitet (gäller ej svenskar).
Citera
2022-05-13, 12:19
Medlem
GeneralZods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Trolltråd. Polisen ger inte ut ID-kort utan medföljande intygare.
Finns ingen familjemedlem som kan medfölja så är det kommunens socialtjänst eller vissa andra myndigheter som kan tillhandahålla den tjänsten, står klart och tydligt på polisens hemsida.

Hon hade det gamla legget kvar, dock utgånget.
Citera
2022-05-13, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
(Visste ej var jag skulle placera tråden, ligger den fel så flytta gärna. Tack mod)

Så när man ska ha ny legitimation och inte har någon som kan medfölja för att identifiera en, hur gör folk då? Försökte nyss och blev nekad trots att mitt förra leg (Som jag tappat) bara var en månad gammalt. De hade alltså bild och allt på mig i datorn bara en månad gammal. Jag har även två utgångna pass men dem vill de inte titta på.

Sist hade de en beslutsfattare på plats de kunde kalla på så han fick ta beslut om att ge mig en legitimation ändå men detta var efter en timmes korsförhör om varför jag inte hade någon som kunde medfölja? De drog upp min släkt och familj och precis allting, jag fick skämmas ögonen ur mig och tvingades berätta oerhört privata saker för en vitt främmande människa och högt och tydligt så andra på stället också hörde "VAD SA DU?!" Mycket så, aggressiv ton.

Ska det verkligen vara så?

Det var likadant denna gången men nu var jag beredd och vägrade genom att säga "Nu berättar jag för dig att jag inte har någon, men du tar inte in det utan frågar samma sak igen och igen, du måste ta in vad jag säger" Då blev hon förbannad och hämtade någon annan som gjorde samma sak. Hur många gånger jag än sa jag inte hade någon fick jag frågorna "Ingen bror, mor, syster, moster, kusin, pappa, granne?" Hur jag än svarade samma "NEJ" gick det inte in utan det var som om de njöt av att förnedra mig. Det kändes riktigt så, de njöt. Båda var kvinnor liksom sist. När jag till slut bad om att få träffa chefen, gick samtalet mycket smidigt och på 5 minuter så nu ska beslutsfattaren ringa upp mig.

Är detta vanligt? Hur gör andra? Och är kvinnliga poliser mer aggressiva än andra? För detta var två hemska upplevelser. Jag kom in oskyldig och utsattes för vad som kändes som en känslomässig tortyr.

Bra jobbat att tappa bort leget bara en månad efter att du fått genomlida den förra traumatiska behandlingen! 😁 Kan ju tycka att man håller hårt i det för att slippa risken att gå igenom detsamma igen. 😛
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in