(Visste ej var jag skulle placera tråden, ligger den fel så flytta gärna. Tack mod)
Så när man ska ha ny legitimation och inte har någon som kan medfölja för att identifiera en, hur gör folk då? Försökte nyss och blev nekad trots att mitt förra leg (Som jag tappat) bara var en månad gammalt. De hade alltså bild och allt på mig i datorn bara en månad gammal. Jag har även två utgångna pass men dem vill de inte titta på.
Sist hade de en beslutsfattare på plats de kunde kalla på så han fick ta beslut om att ge mig en legitimation ändå men detta var efter en timmes korsförhör om varför jag inte hade någon som kunde medfölja? De drog upp min släkt och familj och precis allting, jag fick skämmas ögonen ur mig och tvingades berätta oerhört privata saker för en vitt främmande människa och högt och tydligt så andra på stället också hörde "VAD SA DU?!" Mycket så, aggressiv ton.
Ska det verkligen vara så?
Det var likadant denna gången men nu var jag beredd och vägrade genom att säga "Nu berättar jag för dig att jag inte har någon, men du tar inte in det utan frågar samma sak igen och igen, du måste ta in vad jag säger" Då blev hon förbannad och hämtade någon annan som gjorde samma sak. Hur många gånger jag än sa jag inte hade någon fick jag frågorna "Ingen bror, mor, syster, moster, kusin, pappa, granne?" Hur jag än svarade samma "NEJ" gick det inte in utan det var som om de njöt av att förnedra mig. Det kändes riktigt så, de njöt. Båda var kvinnor liksom sist. När jag till slut bad om att få träffa chefen, gick samtalet mycket smidigt och på 5 minuter så nu ska beslutsfattaren ringa upp mig.
Är detta vanligt? Hur gör andra? Och är kvinnliga poliser mer aggressiva än andra? För detta var två hemska upplevelser. Jag kom in oskyldig och utsattes för vad som kändes som en känslomässig tortyr.