2022-05-04, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ja, med undantag för områdena runt Kiev och nordöstra delarna (som ryssarna verkade ge upp frivilligt när de väl körde fast) har ju inte Ukraina lyckats återta några nämnvärda områden. Det är trots allt mer än en månad sedan återtåget började och kollar vi på https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/ så verkar det vara totalt stiltje vad gäller förändringar. Är det kanske så att de båda länderna är ganska nöjda med dagens situation? Eller nöjda och nöjda - de är förmodligen ordentliga trötta och inser att vad de har framför sig är ett krig ingen av dem kan vinna utan mycket stora kostnader i liv och materiell. Ukraina kan inte vinna utan hjälp från väst. Men hjälp från väst kan kosta mycket mer än det smakar. Vi ser redan tydliga tecken på en ekonomisk krasch med fallande börser, stigande räntor och hög inflation. Är tiotals miljoner arbetslösa och ett skifte av global makt från väst till öst ett pris EU är beredd att betala för att slå tillbaka Ryssland?

När du säger att inte mycket hänt på kartan senaste månaden så vid en snabb titt på den så stämmer det att inga enorma förändringar skett. Det är dock lätt att glömma att Ukraina faktiskt fortfarande är underdog trots vapenleveranser från väst och det gäller än så länge att fortsätta hålla ut och nöta ut ryssarna under tiden som man växer sig starkare ur materiel synpunkt.

Sen är det frågan vem som kan "hålla ut" längst innan något tydligt ras kommer.
Som sagt Ukraina får mer och bättre materiel hela tiden medans ryssarna har stora problem att tillverka nytt pga komponentbrist och även om man kunde så hade tillverkningstakten varit för långsam för att ersätta förlorad materiel. Ryssarna verkar ta fram äldre materiel för ersättning för det de förlorat vilket inte är något bra tecken för de.

Sen är frågan hur länge Ryssland kan hålla ut ur samhällsekonimisk synvinkel, lite olika rapporter och åsikteter om det men flesta experter anser att en ekonomisk kollaps närmar sig.

Sen vad det gäller moralen så talar allt för att Ukraina även fortsättningsvis kommer leda den kampen stort, även om säkert trötthet börja sätta in hos många förband.
De flesta veteraner från finskavinterkriget och fortsättningskriget jag läst om och de jag pratat med själv ger en ganska unison bild om moralens vikt när inställningen är att det finns ingen väg bakåt och fienden hotar fosterlandets existens.

Sen är frågan om västs ekonomi kraschar pga Ukraina kriget? Problemen med räntorna och inflationen fanns där redan innan kriget men visst gör kriget inte läget bättre men Rysslands ekonomi kraschar nog flera gånger om innan västs ekonomi gör det
Citera
2022-05-04, 16:38
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
OM Putin skulle använda kärnvapen. Vem skall då svara med kärnvapen? Ukraina har inga. Att NATO skulle använda kärnvapen ser jag som totalt uteslutet.

Nato är inte angripet så de kan bara titta på svampmolnen över Ukraina. Så möjligen kan enskilda länder (läs USA eller Storbritannien) svara med kärnvapen men då är det DE länderna som startar krig med Ryssland.

Om Ryssland så svarar så kan inte landet räkna med stöd från NATO eftersom de startade kriget och inte Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Jo men om fjanten putin drar iväg ett kärnvapen mot Ukraina så blir det inte per automatik så att andra länder svarar med kärnvapen.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kärnvapen gör att man inte blir anfallen. Det är ju för att Ryssland har kärnvapen som de inte krossats av NATO ännu. Hade Ukraina haft kvar sina kärnvapen så hade de ju inte blivit angripna.
Kära nå'n... det vi talade om och vad jag funderade kring i mitt svar till postningarna här ovan var huruvida någon överhuvud taget kan använda kärnvapen- att de är uteslutna vad det gäller krigsföring. Visst är det så att kärnvapen är menade till avskräckande från anfall av annan makt men de är omöjliga att användas i krigsäventyr enär ett brukande ofelbart renderar ett återgäldande. (läs förgörande)

Ergo; om USA använder kärnvapen kommer Ryssland svara, om Ryssland använder kärnvapen kommer annan svara- det är endast så kärnvapen kan användas, alltså kärnvapenavhållande. Bruk av kärnvapen blir på så sätt helt omöjligt vid härnad.
Citera
2022-05-04, 16:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
De flesta veteraner från finskavinterkriget och fortsättningskriget jag läst om och de jag pratat med själv ger en ganska unison bild om moralens vikt när inställningen är att det finns ingen väg bakåt och fienden hotar fosterlandets existens.
Finland förlorade båda de krigen...

Citat:
Sen är frågan om västs ekonomi kraschar pga Ukraina kriget? Problemen med räntorna och inflationen fanns där redan innan kriget men visst gör kriget inte läget bättre men Rysslands ekonomi kraschar nog flera gånger om innan västs ekonomi gör det
Ukraina har egentligen redan kraschat, även om de hålls uppe av patriotism och stöd från Väst. Sen kraschar Mellanöstern och andra som är beroende av matimport. Därefter Ryssland. EU får en rejäl smäll den dagen Ryssland stänger av gasen. USA borde klara sig bättre, men har egna problem att dras med vilket även gäller Kina som annars skulle kunna bli stor vinnare om de kan köpa upp Ryssland billigt.
Citera
2022-05-04, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Finland förlorade båda de krigen...

Ukraina har egentligen redan kraschat, även om de hålls uppe av patriotism och stöd från Väst. Sen kraschar Mellanöstern och andra som är beroende av matimport. Därefter Ryssland. EU får en rejäl smäll den dagen Ryssland stänger av gasen. USA borde klara sig bättre, men har egna problem att dras med vilket även gäller Kina som annars skulle kunna bli stor vinnare om de kan köpa upp Ryssland billigt.

Jo jag tror inte du behöver förklara utgången eller händelseförloppen i de krigen för mig, men jag berörde frågan om krigsmoralen inte slutresultatet.

Ja det är ju verkligen svagt av Ryssland att de inte kommit längre i sitt krig mot ett kraschat Ukraina.
Nu är nog Ryssland större förlorare om de stänger av gasen till EU än EU, annars hade de gjort det dag 1.
Citera
2022-05-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Kära nå'n... det vi talade om och vad jag funderade kring i mitt svar till postningarna här ovan var huruvida någon överhuvud taget kan använda kärnvapen- att de är uteslutna vad det gäller krigsföring. Visst är det så att kärnvapen är menade till avskräckande från anfall av annan makt men de är omöjliga att användas i krigsäventyr enär ett brukande ofelbart renderar ett återgäldande. (läs förgörande)

Ergo; om USA använder kärnvapen kommer Ryssland svara, om Ryssland använder kärnvapen kommer annan svara- det är endast så kärnvapen kan användas, alltså kärnvapenavhållande. Bruk av kärnvapen blir på så sätt helt omöjligt vid härnad.

Vem ska svara om Ryssland använder kärnvapen mot Ukraina?
Ingen nation som har kärnvapen har blivit attackerade så då kan dom inte svara
Citera
2022-05-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pimento
Det påminner mig lite om när den rumänske presidenten Nicolae Ceaușescu blev tagen av dager.

Det var så mycket prat om hans specialtrupper "Securitates". Men dom visade sig snart vara ganska undermåliga ur militär synpunkt.

Och vilka stod för det pratet? Kvällstidningarna? "Securitates" var ju inrikestrupper; de var inte gjorda för att kunna besegra rena militärenheter som hade tunga vapen, granatkastare, kulsprutar m m. Har för mig att deras standardvapen var pistoler. Ung. som att ryska KGB skulle ha haft någon större chans mot Röda arméns militärstyrkor....
Citera
2022-05-04, 17:41
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:

Beror väl på vad du menar med att ”svara”. USA har sagt att de inte kommer acceptera att Ryssland använder kärnvapen (eller något massförstörelsevapen) i Ukraina. USA och troligen flera Natoländer som Polen och Storbritannien skulle svara militärt och bli krigförande part i Ukraina om detta hände. Det betyder inte med automatik kärnvapenkrig mellan Nato och Ryssland. Skulle kunna bli en snabb avgränsad konflikt på marken i Ukraina. Dock med stor risk för eskalering men inte automatiskt.
Citera
2022-05-04, 17:42
Medlem
postkrans avatar
Mistral som Norge skickade till Ukraina anvands nu , har ar en pick up bestyckad med en av dom:
https://t.me/DonbassDevushka/4712
Citera
2022-05-04, 17:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Det verkar som om man kan vägra att kriga om man inte vill på ryska sidan. Speciellt inrikestrupperna är omotiverade (han översätter nog fel när han skriver special forces). https://www.youtube.com/watch?v=xC4WHh0rTg8

Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Det där är en intressant tes. Att ryssen fortfarande är helt insnöad på 50-, 60 år gammal militärtaktik.Samtidigt förvånas man nästan att inte ryssarna har framgång på nåt ställe. Något genombrott borde dom väl ändå kunna åstadkomma?

Som det ser ut nu så verkar det som att de smetar ut sig efter hela den 40 mil långa konfliktlinjen och i princip inte mäktar med något annat än ställningskrig. Ukrainarna blir inte sämre med tiden.

Jag lästa att man man räknar alla krokar och kilar på fronten så är den 90 mil!
Citera
2022-05-04, 17:50
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Men det var väl ändå själva fan- det synes som om jag måste dra mitt svar igen och jag ogillar skarpt att känna mig upprepande och tjatig vilket jag nu uppriktigt vill be om ursäkt över. Du och någon annan förde denna din och liknande tanke på pränt; Att Ryssland kan använda kärnvapen i sina fientligheter mot Ukraina ity ingen (NATO/väst) ämnar svara på sådant illdåd. Detta är alltså ditt resonemang...

Det går nämligen inte för sig, det är hemskt och på alla sätt fasansfullt men ändå av nödd tvunget för övriga kärnvapennationer att svara- och antagligen på något mer kraftfullt sätt, med samma medel. Det kan omöjligen accepteras och tillåtas bruk av kärnvapen i något som helst krig. Om sådant bifall ges och svar uteblir hamnar allt annat vapenbruk till det sekunda. Kärnvapen har skapats och byggts för att ingen annan skall kunna använda dem- det är onekligen ett cirkelresonemang men det kan inte bli på annat sätt.

Använd dina kärnvapen och förgås...
Citera
2022-05-04, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Beror väl på vad du menar med att ”svara”. USA har sagt att de inte kommer acceptera att Ryssland använder kärnvapen (eller något massförstörelsevapen) i Ukraina. USA och troligen flera Natoländer som Polen och Storbritannien skulle svara militärt och bli krigförande part i Ukraina om detta hände. Det betyder inte med automatik kärnvapenkrig mellan Nato och Ryssland. Skulle kunna bli en snabb avgränsad konflikt på marken i Ukraina. Dock med stor risk för eskalering men inte automatiskt.

Det är precis det jag menar, att man inte kommer svara med kärnvapen mot ryssland. Det vore det mest idiotiska dom kunde göra.
Citera
2022-05-04, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Men det var väl ändå själva fan- det synes som om jag måste dra mitt svar igen och jag ogillar skarpt att känna mig upprepande och tjatig vilket jag nu uppriktigt vill be om ursäkt över. Du och någon annan förde denna din och liknande tanke på pränt; Att Ryssland kan använda kärnvapen i sina fientligheter mot Ukraina ity ingen (NATO/väst) ämnar svara på sådant illdåd. Detta är alltså ditt resonemang...

Det går nämligen inte för sig, det är hemskt och på alla sätt fasansfullt men ändå av nödd tvunget för övriga kärnvapennationer att svara- och antagligen på något mer kraftfullt sätt, med samma medel. Det kan omöjligen accepteras och tillåtas bruk av kärnvapen i något som helst krig. Om sådant bifall ges och svar uteblir hamnar allt annat vapenbruk till det sekunda. Kärnvapen har skapats och byggts för att ingen annan skall kunna använda dem- det är onekligen ett cirkelresonemang men det kan inte bli på annat sätt.

Använd dina kärnvapen och förgås...

Gå och ta en kall dusch så du kan varva ner.
Har jag drivit denna tanke att ryssarna kommer anvönda kärnvapen.?
Då får du gärna påminna mig då att jag drivit en sådan tanke för de inget ja minns.
Men oavsett om dom nu gör det kommer ingen svara med kärnvapen. Så antagligen menar vi samma sak då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in