2022-04-20, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De behöver tillstånd av regeringen och de skall servas först, så om de får skicka dem så kommer de skickas några år gången under en längre tid. Men de har redan börjat förbereda första omgången.

Jag tror de är hopplöst efter. Det är inte flygplanens tekniska data som hastighet etc. som är problemet utan vilka vapen de har, samordning, kommunikation, radar etc. Det är därför Ukraina klarat sig relativt bra trots mycket gamla flygplan från Sovjettiden.

Ok ja i videon pratar de just om det att rheinmetal behöver lite tid på sig för att serva vagnarna som du säger och att de anser att sex veckor intensivträning räcker för att få besättning som kan hantera vagnen.
Citera
2022-04-20, 15:41
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Jag tror de är hopplöst efter. Det är inte flygplanens tekniska data som hastighet etc. som är problemet utan vilka vapen de har, samordning, kommunikation, radar etc. Det är därför Ukraina klarat sig relativt bra trots mycket gamla flygplan från Sovjettiden.

Några frågor angående det som jag funderat på. Andra får naturligtvis också gärna svara. Kan vissa av dessa kompetenser/förmågor vara i viss utsträckning vara geografiskt betingade i Ryssland? Mina kunskaper om Rysslands förmågor är rätt daterade då det var ett tag sen jag var i nån grön verksamhet. Men jag antar att, precis som för de flesta länder, har även Ryssland planerat, byggt och utvecklat sin förmåga enligt vad de bedömt som mest sannolikt. Så även om de skramlat ihop trupp och materiel från en rad områden så kan viss förmåga vara svår att flytta på. Dels för att mobiliteten kanske inte är den bästa, typ fasta radarinstallationer mm. Dels kan de vara obenägna att sänka beredskapen, t.ex gentemot Finland och Baltikum. Dvs ett anfall i en annan riktning, mot andra motståndare kunde kanske utföras med högre grad av koordination, kompetens och modern utrustning?

Som sagt, jag påstår inget, utan undrar utifrån en ganska daterad/begränsad kunskapsbas.
Citera
2022-04-20, 15:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Några frågor angående det som jag funderat på. Andra får naturligtvis också gärna svara. Kan vissa av dessa kompetenser/förmågor vara i viss utsträckning vara geografiskt betingade i Ryssland? Mina kunskaper om Rysslands förmågor är rätt daterade då det var ett tag sen jag var i nån grön verksamhet. Men jag antar att, precis som för de flesta länder, har även Ryssland planerat, byggt och utvecklat sin förmåga enligt vad de bedömt som mest sannolikt. Så även om de skramlat ihop trupp och materiel från en rad områden så kan viss förmåga vara svår att flytta på. Dels för att mobiliteten kanske inte är den bästa, typ fasta radarinstallationer mm. Dels kan de vara obenägna att sänka beredskapen, t.ex gentemot Finland och Baltikum. Dvs ett anfall i en annan riktning, mot andra motståndare kunde kanske utföras med högre grad av koordination, kompetens och modern utrustning?

Som sagt, jag påstår inget, utan undrar utifrån en ganska daterad/begränsad kunskapsbas.

Det vet jag inte, men Ryssland har planerat kriget mot Ukraina i ett år och de har småstridit i området sedan 2014. Så de borde vara förberedda i det området?
Citera
2022-04-20, 15:55
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Det vet jag inte, men Ryssland har planerat kriget mot Ukraina i ett år och de har småstridit i området sedan 2014. Så de borde vara förberedda i det området?

Jävligt sant förstås. Känns bara så orimligt att den gamle arvfienden ska vara så genomkass... Inte för att ta ifrån Ukraina nåt. Men att en del utrustning ska funka så jävla mycket sämre än ryktet den haft känns underligt. Som jag minns det var informationen man fick att T-72 nog skulle gå ganska bra att bekämpa med grg och p-skott. Om man stötte på T-80 kunde man med lite tur KANSKE imobilisera en vagn. Hade de dessutom hunnit utrustas med aktivt pansar (jag vill minnas att det kallades arena?) kunde vi lika gärna kasta kottar på dem för att visa var vi var nånstans och sen vänta i 1/10 sekund innan de fick in oss i IR-siktena medan plutonen som kom bakom den stormade fram genom vårt flanskskydd och eventuella mineringar som de körde över broskarvar på en motorväg på väg att mala ned oss i myllan med larvbanden. T-90 var än så länge mytologi på den tiden.

Tilläggas bör kanske att jag inte var placerad i ett förband vars primära uppgift var strid...
Senast redigerad av Karnivoren 2022-04-20 kl. 15:56. Anledning: Tillägg
Citera
2022-04-20, 16:06
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Ok ja i videon pratar de just om det att rheinmetal behöver lite tid på sig för att serva vagnarna som du säger och att de anser att sex veckor intensivträning räcker för att få besättning som kan hantera vagnen.

Taktiken och sambandet kan de redan. De behöver egentligen bara få in de olika handgreppen i muskelminnet och nyare grejor är oftast mer lättanvända än gamla.
Citera
2022-04-20, 16:13
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren

Angreppet på Ukraina förefaller ha varit politiskt styrt snarare än militärt. Putin var säker på att Ukraina skulle falla inom fem dagar och därmed gjorde militären en planering efter det.

Riktiga militärer i den ryska generalstaben hade nog inte gett sig in i ett sådant vågspel med bara 190 000 man. Risken för att alltihop skulle floppa hade varit för stor. Risken föll dessutom ut, till alla delar - alltså en katastrof på alla plan.
Citera
2022-04-20, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Rapport idag 19.30 intervju med Norsk ung tjej som strider för Ukraina
Tuff, söt och säger som det är grymt imponerad av dessa ungdomar.

Hon?
https://www.vg.no/nyheter/i/jajnOw/sandra-andersen-eira-kriger-i-ukraina
Citera
2022-04-20, 16:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Angreppet på Ukraina förefaller ha varit politiskt styrt snarare än militärt. Putin var säker på att Ukraina skulle falla inom fem dagar och därmed gjorde militären en planering efter det.

Riktiga militärer i den ryska generalstaben hade nog inte gett sig in i ett sådant vågspel med bara 190 000 man. Risken för att alltihop skulle floppa hade varit för stor. Risken föll dessutom ut, till alla delar - alltså en katastrof på alla plan.

Ja flera av Putins grundpremisser var felaktiga så därför misslyckades hans plan, och sedan fanns det ingen backup utan allt föll tillbaka på någon sorts Tjetjenien-taktik.
Citera
2022-04-20, 16:52
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Hon?
https://www.vg.no/nyheter/i/jajnOw/sandra-andersen-eira-kriger-i-ukraina

ser ut att vara Ja..
Citera
2022-04-20, 18:13
Medlem
Det er litt av et tunnelsystem som befinner seg under Azovstal anlegget. Nesten umulig å røke ut forsvarere derfra uten bruk av gass, og vi vet hva Russland kan finne på.

https://twitter.com/WDMills1992/status/1516397906013609990/photo/1
Citera
2022-04-20, 18:44
Medlem
Slackoffs avatar
Man borde helt seriöst försåts minera områden där ryssar kan tänkas dyka upp med förgiftade spritflaskor.
Citera
2022-04-20, 18:48
Medlem
Slackoffs avatar
Nu var ju inte azovstal någon tom industri ruin utan ett aktivt moderniserat stålverk så att bomba sönder det och hamnen är inte någon direkt seger för Ryssland om de har tänkt behålla Donbas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in