Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag tror de är hopplöst efter. Det är inte flygplanens tekniska data som hastighet etc. som är problemet utan vilka vapen de har, samordning, kommunikation, radar etc. Det är därför Ukraina klarat sig relativt bra trots mycket gamla flygplan från Sovjettiden.
Några frågor angående det som jag funderat på. Andra får naturligtvis också gärna svara. Kan vissa av dessa kompetenser/förmågor vara i viss utsträckning vara geografiskt betingade i Ryssland? Mina kunskaper om Rysslands förmågor är rätt daterade då det var ett tag sen jag var i nån grön verksamhet. Men jag antar att, precis som för de flesta länder, har även Ryssland planerat, byggt och utvecklat sin förmåga enligt vad de bedömt som mest sannolikt. Så även om de skramlat ihop trupp och materiel från en rad områden så kan viss förmåga vara svår att flytta på. Dels för att mobiliteten kanske inte är den bästa, typ fasta radarinstallationer mm. Dels kan de vara obenägna att sänka beredskapen, t.ex gentemot Finland och Baltikum. Dvs ett anfall i en annan riktning, mot andra motståndare kunde kanske utföras med högre grad av koordination, kompetens och modern utrustning?
Som sagt, jag påstår inget, utan undrar utifrån en ganska daterad/begränsad kunskapsbas.