2022-05-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
---https://www.nyteknik.se/premium/forskare-teknik-racker-inte-for-att-losa-klimatkrisen-7018882

Läs kommentarerna där för lite nyansering. Ny Teknik är inte okänslig för påverkan från klimattroende,, det visar den artikeln ganska tydligt. Inte ovanligt med helt okritisk acceptans av forskarpåståenden.
Citera
2022-05-03, 22:01
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Här följer våra tre krav. De är verkligen inte så extrema.

VI KRÄVER
1. Att regeringen talar klarspråk om klimatnödläget och den ekologiska krisen, utlyser nödläge för klimatet och jordens arter och tillsammans med andra aktörer kommunicera hur brådskande det är att ställa om. Regeringen måste ändra alla politiska beslut som inte är i linje med detta och arbeta tillsammans med medier för att kommunicera det akuta behovet av omställning för samhället, grupper och individer.

2. Att regeringen agerar nu och fattar rättsligt bindande beslut för att minska koldioxidutsläppen till nettonoll till år 2025 och bromsa förlusten av arter. Den måste samarbeta internationellt så att den globala ekonomin inte överbelastar planetens resurser.

3. Att regeringen inrättar och vägleds av ett medborgarråd för klimaträttvisa och ekologisk hållbarhet, detta för att stärka demokratin och för att möjliggöra de djärva och omedelbara förändringar som är nödvändiga.
En totalitär stat med andra ord.
Ut med demokratin och in med en miljödiktatur.
Mysigt.

Har ni medvetet valt en strategi och argumentation för att göra vanliga människor så fientliga som möjligt mot er rörelse?
I så fall lyckas ni bra!
Citera
2022-05-03, 22:10
Medlem
FLManInTheNewss avatar
Citat:
XR finns inte för att säga åt folk vad dom ska göra. Utan vill bara få politiker att agera mot klimatkrisen. Och stärka demokratin med medborgarråd där folket själva får bestämma vilken väg vi behöver ta.
Att även tala klarspråk kring krisen och behandla den ungefär som coronakrisen skulle innebära vi får saker att hända.

Tanken bakom dessa krav är de är tillräckliga för att lösa problemet utan att pracka på folk vänster ideer eller annat. Folk lyssnar inte om man forcerat försöker övertyga dem att man har rätt. (sorry om jag gör det ibland här ibland, men jag är bara människa)

Att peka på forskningen och ta ett steg tillbaka är i mina ögon en sund strategi.

Du borjade din trad har med att skriva massa fake news kring lander och dess utslapp. Du raderade nagon trovardighet i forloppet.

Du har tid for den har traden, men inte 10 sekunder for att googla allman fakta kring utslapp.

Varfor ska nagon i overhuvudtaget lyssna pa dig?
Citera
2022-05-03, 22:13
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Nej verkligen inte. XR UK har fått en del funds från rika amerikaner och kändisar som River Phoenix.

I Sverige får vi små donationer från privatpersoner.
Du säger tvärsäkert att ni inte får pengar från Ryssland.
Hur är er process för att säkerställa detta?
Eftersom du är så säker.

Som någon påpekade - River Phoenix dog 1993.
Du inger inte direkt förtroende med dina svar.
Citera
2022-05-03, 22:17
Medlem
Hej, tittar ni på mkt porr I er rörelse? Någon speciell genre som är mer populär än andra?
Citera
2022-05-03, 22:49
Medlem
Citat:
- Jag har redan delat det. Men denna tråd är stor så förstår att du inte hittat. Jag refererar till de historiska utsläppen. Där Kina inte står för särskilt mycket.

https://www.thelancet.com/journals/lanplh/article/PIIS2542-5196(20)30196-0/fulltext

Argumentet att vi i Sverige inte behöver göra någonting är så otroligt tröttsamt. OM alla tänkte så skulle det ju vara helt kört. Ett helt hopplöst resonemang. När Kina knappt orsakat denna kris vi är i nu.

Fast är inte de historiska utsläppen ganska ointressanta i dagsläget? Det är ju inte direkt så att vi kan sänka våra historiska utsläpp. Och ska Kina med gott samvete öka sina aktuella utsläpp eftersom de minsann inte har släppt ut så mycket förr i tiden?

Siffrorna för USA:s utsläpp sjunker. Siffrorna för EU:s utsläpp sjunker. Siffrorna för Kinas utsläpp gör det INTE.
Citera
2022-05-03, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FLManInTheNews
Tack for rattelsen!

Som du sager ser det ljust ut! I lugn och ro kommer utslappen minska i takt med att teknologier utvecklas. Jag ar overtygad om att vi har gott om tid att "radda varlden". Det varsta vi kan gora ar att tvinga denna omstallning som Sverige envisas med. Tvinga alla att investera i VHS-tech.

Ja TS ar nog med i XR i brist pa klubb/hobby/gemenskap.

Ingen orsak!

Jag tror att du har rätt. Det känns som den där typiska ungdomliga idealismen. Lusten och viljan att kämpa för något gott och bra. Och visst är den bra, den där kämpaglöden, om den används till något bra och produktivt.

Jag är dock av åsikten att just att limma fast sig i saker och ligga på vägar och förhindra trafikens framfart, inte är särskilt produktivt.
Citera
2022-05-03, 23:46
Medlem
Fimbulramns avatar
Citat:
---https://www.nyteknik.se/premium/forskare-teknik-racker-inte-for-att-losa-klimatkrisen-7018882

Snyggt. Låst artikel. Ser redan i ingressen att de får mothugg direkt. Så det handlar mer om åsikter. Du har fortfarande inte svarat på hur du tänker lösa problemet.

Ny kärnkraftsteknik löser problemet enbart det. Men det finns fler sätt. Om du tror det räcker att gräva ner sig under en stubbe är ok, men tvinga inte andra att backa utvecklingen 5000 år. Ingen kommer gå med på det ändå.
Citera
2022-05-04, 00:15
Medlem
Fimbulramns avatar
Oj, ser mer goddag yxskaftsvar i tråden. Du verkar ha något mot rika människor, tillväxt och konsumtion. På vilket sätt är du inte kommunist?

Dina idéer om nya varianter av demokrati är inte nya. Vänstern har alltid haft en egen definition av demokrati. Ditt "medborgarråd" låter precis som någon vänsteridé. Du vet att våra politiker redan är valda av medborgarna? Så varför kaka på kaka? Du förstår nog tyvärr inte detta eller varför men när äldre klokare personer med mycket mer erfarenhet och kunskap än du hör yngre idealistiska aktivister vilja göra ändringar i det demokratiska systemet så vet vi redan vad det betyder. Dessa ändringar har provats i alla möjliga kombinationer. De innebär alla att riktigt demokrati dör samma dag man bestämmer sig för att testa. Som sagt, du kommer inte kunna ta detta till dig, vill bara förklara ändå så andra förstår var du hör hemma.

Så du vill alltså minska de historiska utsläppen? Jag hänger inte med där alls och har inte fått svar på tidigare frågor. Vad är vitsen med det? Hur tänker du här? Eller handlar det bara om att straffa de länder som kommit längst i sin utveckling så de kunnat minska sina utsläpp? (jag pratar inte om den flyttade produktionen utan modernare renare kraftproduktion sprungen från teknisk utveckling) Jag förstår om det är ditt perspektiv. Förstår du hur snett det är? Den utveckling de redan rika länderna uppnått kommer sprida sig till alla demokratier och på så sätt kommer vi klara av alla klimatproblem.

Sen finns det så klart de där länderna som fortfarande håller på med sin "alternativa" demokrati. Ja, de som fortfarande släpper ut hiskeliga mängder. Men de vill du inte göra något åt. Igen, hur tänker du här? Har du kanske insett att du har mer idéhistoriskt gemensamt med dessa dysfunktionella och ickedemokratiska länder? För en logiskt och rationellt tänkande faktabaserade människa är dina resonemang nästan obegripliga.

När du beskriver dina "lösningar" så pratar du enbart om ett nytt politiskt system. Det är din lösning? Ledsen, miljoner unga människor har trott samma som du. Men dina svar är helt befriade från konkreta förslag på lösningar. Du har hittills inte klämt fram ett ord som inger förtroende. Tvärtom.

Var är lösningarna?
Senast redigerad av Fimbulramn 2022-05-04 kl. 00:24.
Citera
2022-05-04, 01:33
Medlem
Är det inte bättre att ni protesterar mot dödsskjutningar och sprängningar som förekommer typ varje dag i Sverige.
Åk ut till orten och limma fast er istället.
Citera
2022-05-04, 01:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Varför tror ni att jorden kommer att gå under om vi lever som idag?

Dummare teori har jag inte hört sedan tomtar tror att WEF ligger bakom Covid.
Citera
2022-05-04, 01:47
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
90-95% av alla invånare är på det klara med att global uppvärmning är en realitet och att det behövs kraftfulla åtgärder.

Har du något emot global uppvärmning? I så fall, vad?

Vad tycker du om global nedkylning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in