Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-01, 23:35
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.

När kommer jorden att gå under?
Citera
2022-05-01, 23:36
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.

När jorden ska gå under, kommer du att fly någonstans då?
Som klimatflykting?
Vart?
Citera
2022-05-01, 23:39
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:

Efter att jag har druckit en läsk, brukar jag rapa (koldiioxid).

Brukar du rapa efter att du har druckit en läsk, eller annan bubbeldryck.
Citera
2022-05-01, 23:43
Medlem
Snacks avatar
Citat:
Ingen ligger i linje med Parisavtalet. Våra utstakade mål siktar på en 2,9 graders temperaturökning. Så vi lovar stort men gör knappt något. 10% av corona paket pengarna hade räckt för att nå Parisavtalet. Så ser det ut. Det är inte så dyrt att ställa om.

Är det alla krav? Varför ett äldre avtal när det nu finns ett som det råder allmän konsensus kring? Det nya avtalet bygger för den delen till stor del på det gamla. Även om det inte är utstakat i detalj så saknades det även i det äldre avtalet men till det nuvarande avtalet finns ambitionerna och strävan och faktiska påskrifter. Det är väl en vinst och åtminstone något att följa upp på istället för att fokusera på ett avtal som en del inte ville komma överens om, tänker jag.

Det är som att det finns en obsession vid att gnälla som till och med jag som förespråkare av en grön omställning tycker är aningen tröttsam. Det får uppmärksamhet men det finns också en risk för att "skita ner" miljörörelsen, eller hur?

Du svarade knappt på mina frågor och verkar tveksamt påläst för att vara någon som tänkt torgföra dessa politiska poänger. Jag ser ingen poäng med att tvinga människor som är okunniga att ta ansvar för miljöfrågor genom juryskap och att störa expertarbetet som redan pågår men du får väl övertyga mig. Innebär det också att juryns ord står högre än expertens? Det verkar ju trots allt tänkas lite baklänges. Jag förstår aktivistismen i det på något grundt plan men är det inte klokare att arbeta för att genomföra vad det innebär, och på så vis visa upp för andra att möjligheterna och fördelarna finns?

Ta till exempel det här. Hur skulle du ställa dig till organisationen om det skulle innebära att säg en väldigt brådskande ambulans inte hinner komma fram i tid? Vet att det går att se på som en metaforisk jämförelse för klimatförändringar men försök ta frågan helt på allvar nu. Hur tror du den som körde skulle se på det? De inblandade? Du säger trots allt själv att era mål är grundade i en överoptimistisk önskedröm. Hur länge tänker du att det är ok att blockera allmän infrastruktur för den drömmens skull?
Citera
2022-05-01, 23:46
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:

Vad tycker ni om MP?
Vad anser du om bottentrålare?
Hur tycker du man ska producera el?
Vad anser du om kolkraftverket i Värtahamnen?
Skulle du vilja resa till Kina?
Citera
2022-05-01, 23:50
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Allt grönt är inte grönt. Monokultur trädåkrar som vi har här i Sverige gynnar inte miljön nämnvärt.
Så ser det ut över hela världen. Det är inga levande ekosystem. Eller en svag skugga av det.

Tyvärr har vi det skogsbruk vi har fått ärva av tidigare generationer ! Den Skapades av ogynnsamma regler rörande arvsrätt samt skatteskäl samt industrin och inte på det vis du vill påskina Längre tillbaks i tiden var det vanligt med generationsväxlingar även ibland träd dvs att man hade olika generationer av träd på tillväxt .

Problemet du hänvisar till ibland skogsnäringen är ett skapat problem och sträcker sig längre tillbaks än du anar . Hur tror det kommer sig att vi har rysk gran i Sverige eller Tysk tall ?

Vill du rätta till problemet börja i rätt ände och framförallt sparka på staten och skattemyndigheten och skogsvårdsstyrelsen ja till och med Naturvårdsverket behöver en känga i röven .
Citera
2022-05-02, 00:42
Medlem
Citat:
Jag måste gå ut och snickra lite nu. Men imorgon skickar jag grafer och fakta kring detta.

Alarmisterna hade rätt. Och det suger. Alla vill ju att du ska ha rätt. Även jag. Men så ser verkligheten inte ut. Håll ut tills imorgon nu måste jag va lite produktiv.

Var är de där graferna och fakta du igår sa du skulle lägga fram idag?
Och varför undviker du en del frågor?
Och samtidigt påstår du en del utan neutral källfakta?
Citera
2022-05-02, 00:53
Medlem
sebno1s avatar
Citat:

Ni har väldigt mycket kringutrustning på era demonstrationer som flaggor och banderoller vilket alltid är bra för att föra fram sina budskap. Vilken produktionsmetod väljer ni att köpa in av tyget för att göra minsta avtryck? och hur mycket återanvänds?
Ett kilo ny textil ger upphov till:

- Växthusgasutsläpp på mellan 10–40 kilo koldioxidekvivalenter beroende på energislag och material.
- Vattenåtgång på mellan 5 000–30 000 liter
beroende på fiber och produktionsmetod. Det här
är problematiskt eftersom textiltillverkningen till
stor del sker i länder där det redan råder vattenbrist.
- Kemikalieåtgången kan variera mellan 1–6,9 kilo
kemikalier per kilo producerad textil. Kemikalier
används i alla led av textiltillverkningen: vid odling,
färgning och beredning av textilier och orsakar
utsläpp till luft och vatten. I vissa fall kan farliga
kemikalier finnas kvar i slutprodukten – som når
konsumenten.

Hur säkerställer ni att dessa banderoller ni tillverkar hamnar i det lägre spannet i skalan av klimatavtryck? Varför har dessa banderoller ni har så många olika färger för ett större avtryck på miljön? Och sist men inte minst varför ser dess nya ut och varför väljer ni inte att återanvända gammalt material?
Citera
2022-05-02, 01:04
Medlem
Citat:
Nja forskning på sociala rörelser visar att demonstrationer och påtryckningar på politiker osv har liten om ingen effekt. Det som fungerar är att störa status quo. Rubba vardagen. Det vi gör är essentiellt att skapa en liten kris i våran annars inrutade lyxiga västerländska vardag. Men vi måste bli tusentals. Och våran agenda måste vara en sån som majoriteten tyst samtycker med. Den bilden fick jag faktiskt när jag pratade med förbipasserande. De flesta var positiva. Några få aggressiva höger troll gjorde bort sig men annars bra stämning.

En mycket viktig bakgrund är ansvaret för den kris vi nu är i. De historiska utsläppen har ju byggt vårat välstånd. EU och USA står för 75% av världens C02 utsläpp. Medans Asien, alltså Kina Indien osv står för 8%. Det perspektivet ligger till grund för att vi måste ställa om här. Vi är rika och vi kan göra det. Men vi lever gulliga netflix indränkta liv som får oss att inte se den kris vi skapat. (trots att vi redan nu ser extremväder som årligen lamslår delar av Sverige). Därför behövs XR, för att få folk att vakna ur sina bubblor och kräva ansvar av politiker och storföretag. Att skuldbelägga individer är helt emot det vi står för.

Varför avfärdar du de som blir arga på er som högertroll? Hur många av dessa så kallade högertroll har tack vara era olagliga auktioner ändrat sig om klimatet?

Om du för en sekund sätter dig in i ”motståndarna” narrativ. Vad skulle behövas för att ni skulle ge upp att sluta med dessa auktioner, borträknat att ni får som ni vill? Hur många av er skulle fortsätta med detta om era brott ledde fram till åratal av fängelse med efterföljande övervakning?

Vad ni också verkar ha svårt att förstå att den som driver opinion aldrig kan få något stöd om vederbörande saknar förtroende, och för att få detta förtroende måste den som vill ändra någonting eller ta bort någonting samtidigt presentera ett alternativ som människor köper.

Ni verkar mest vilja att människor ska sluta åka bil, sluta resa, sluta konsumera, sluta äta kött, sluta….

Vill du få fler att hålla med dig duger det inte att ligga fastklistrad på E4:an med en dålig onliner på ett plakat. Det kommer istället skapa ilska och frustration, men också få klimatfrågan att framstå som en flumvänsterfråga för förvirrade snorungar.
Senast redigerad av Fcuko 2022-05-02 kl. 01:12.
Citera
2022-05-02, 02:46
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Vi får inget betalt alls. Jag tar ledigt från jobbet och förlorar pengar när vi kör aktioner.
Och för er info, de flesta har jobb.

Vi samlar in pengar för att betala de böter vi får.
Vilka masochister ni är då.
Varför gör ni inte mer väsen än att bete er som troll.
Börja gör livet surt för dom som gör er arga.
Var redo att sitta lite tid för det. Först då kan ni få anhängare när ni är "fearless".

Tror ni att ni kan göra skillnad? Can you lift your own weight?

Ni har jobb och det gör mig intresserad, har majoriteten samma yrken eller olika?
Citera
2022-05-02, 02:49
Bannlyst
Citat:
Politiker gör ju i stort sett ingenting för att tackla klimathotet.
Vi misslyckas med alla miljömål och utsläppen fortsätter att öka.

Civil olydnad har historiskt varit den taktik som fungerat just för att nå stor samhällsförändring.
Vår agenda vilar på forskning. IPCCs rapport är urvattnad och politiskt formulerad för att inte skapa panik. Vilket innebär att de är försiktiga. Men ser man på rapporten från 1990 har den fått fullträff i sin prediktion av medeltemperaturen.

Tror de flesta testat politik eller redan är engagerade. Men det är inte där förändring kommer ske. Politiker har 4 års perspektiv och klarar inte att tackla problem av den här magnituden.

Jaha. Vilken "major" samhällsförändring då? Pol Pots slakt av miljontals människor i Kambodja? Stalins slakt på ryssar av miljontals människor i gamla Sovjet? Att få muslimer att sluta kasta sten i utsatta områden i Sverige?
Citera
2022-05-02, 02:55
Medlem
Sesuss avatar
-
Att radera sitt egna Co2 utsläpp är det mest rebelliska du kan göra.
Sprid gärna vidare till dina Kamrater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in