Citat:
Ursprungligen postat av
ErisFnord
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.
Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.
Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.
Ni har väldigt mycket kringutrustning på era demonstrationer som flaggor och banderoller vilket alltid är bra för att föra fram sina budskap. Vilken produktionsmetod väljer ni att köpa in av tyget för att göra minsta avtryck? och hur mycket återanvänds?
Ett kilo ny textil ger upphov till:
- Växthusgasutsläpp på mellan 10–40 kilo koldioxidekvivalenter beroende på energislag och material.
- Vattenåtgång på mellan 5 000–30 000 liter
beroende på fiber och produktionsmetod. Det här
är problematiskt eftersom textiltillverkningen till
stor del sker i länder där det redan råder vattenbrist.
- Kemikalieåtgången kan variera mellan 1–6,9 kilo
kemikalier per kilo producerad textil. Kemikalier
används i alla led av textiltillverkningen: vid odling,
färgning och beredning av textilier och orsakar
utsläpp till luft och vatten. I vissa fall kan farliga
kemikalier finnas kvar i slutprodukten – som når
konsumenten.
Hur säkerställer ni att dessa banderoller ni tillverkar hamnar i det lägre spannet i skalan av klimatavtryck? Varför har dessa banderoller ni har så många olika färger för ett större avtryck på miljön? Och sist men inte minst varför ser dess nya ut och varför väljer ni inte att återanvända gammalt material?