2022-05-03, 05:49
Medlem
Med mycket lång och diger erfarenhet av framförande av allehanda fordon i trafiken och övrig vistelse i trafikmiljön, så är min absoluta uppfattning att visst kan man irriterad av något i trafiken, men samtidigt ska en bra förare lägga band på sig och inte låta sig bli irriterad.

Därför att en av de mest irriterande sakerna i trafiken är förare som blir irriterade, därför att de fattar oftast inte att de själva bidrar till att öka riskerna i trafiken, kanske t o m mest i vissa situationer, just för att de låter sig bli irriterade för allt möjligt eller minsta lilla andra råkar göra.

Hade de haft förmågan att vara generösa nog att inse att alla kan råka klanta sig i trafiken, alla är inte lika duktiga etc, och kunna bjuda på en mjukare attityd och agerande från sig själva även om andra gör fel, så hade trafikmiljön och säkerheten garanterat vunnit på det.
Citera
2022-05-03, 17:00
Medlem
hippilis avatar
Har sett fler och fler som blinkar åt fel håll i korsningar och rondeller kan börja undra om det är en ny trend, jevvlit irriterande i alla fall
Citera
2022-05-03, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har sett fler och fler som blinkar åt fel håll i korsningar och rondeller kan börja undra om det är en ny trend, jevvlit irriterande i alla fall

Inget nytt när det kommer till rondeller i alla fall.
Där blinkar många vänster när de ska runt till vänster i rondellen, trots att man enligt lag inte behöver blinka vänster, men sen blinkar dessa puckon inte höger när de ska ut som det däremot är lag på. De gör alltså tvärt emot. Det är något som irriterat mig länge.

Visst, folk får gärna blinka vänster, det kan bidra till ännu mer säkerhet i rondellen, men de ska fan blinka höger när de ska ut. Varför är det så svårt för folk att göra?
Citera
2022-05-03, 22:08
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Där blinkar många vänster när de ska runt till vänster i rondellen, trots att man enligt lag inte behöver blinka vänster, men sen blinkar dessa puckon inte höger när de ska ut som det däremot är lag på. De gör alltså tvärt emot. Det är något som irriterat mig länge.

Visst, folk får gärna blinka vänster, det kan bidra till ännu mer säkerhet i rondellen, men de ska fan blinka höger när de ska ut. Varför är det så svårt för folk att göra?
Blinka vänster sväng höger, sväng höger blinka vänster. Den spaken till vänster om ratten har folk svårt för det märks när dom ska bända av helljuset.
Citera
2022-05-03, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Blinka vänster sväng höger, sväng höger blinka vänster. Den spaken till vänster om ratten har folk svårt för det märks när dom ska bända av helljuset.

Eller som de som ska sätta på helljuset för tidigt. Jag vet att det finns en lång tråd om det fenomenet här nånstans i forumet och vissa hävdar att man ska blända på så tidigt det bara går för att inte missa eventuella djur som kanske springer ut i vägen osv. Visst, det köper jag, men sätt fan inte på ljuset innan du är jämsides med bilen du passerar. I teorin kan man göra det lite tidigare, men för många är det nog svårt att timea det när man möter någon i 100 km/h, så vissa slår på för tidigt och bländar.

Ibland blir man så sur att man skulle vilja vända om och lägga sig bakom med helljuset på, men sen inser man att man är 40 år och inte orkar hålla på och tjafsa på det sättet och förlora tid bara för att hämnas eller visa att folk är puckon.
Citera
2022-05-04, 10:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Du kände dig träffad va? Du är en sådan här jojo förare som blir rädd när det smalnar av?
Nej du, inte mycket. Jag kör med konstant hastighet med farthållare på såna vägar, men det är klart - ligger det en sniffare i arslet så är det möjligt man kanske jävlas tillbaka lite med honom för att markera.
Citera
2022-05-04, 10:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Man kör inte vänster runt rondellen, man kör motsols.

Men folk tänker så avigt i rondellkörning. Det är lite som när man ska av till en bensinmack på vänster sida av motorvägen där man kör - varför blinkar de inte vänster då också? De ska ju till macken och den ligger till vänster från ens position! Men där verkar de ändå förstå att avfarten är till höger och blinkar rätt. Det är samma som i CPL - avfarten till höger oavsett var i förhållande till ens infart den ligger.

Det måste va nåt med att man "kör runt en axel/rondell" som gör folk förvirrade och beter sig irrationellt.
Citera
2022-05-04, 13:01
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Nej du, inte mycket. Jag kör med konstant hastighet med farthållare på såna vägar, men det är klart - ligger det en sniffare i arslet så är det möjligt man kanske jävlas tillbaka lite med honom för att markera.
Hatar också de som kommer upp i baken och inte kör om

Man jag har ju för vana att inte jävlas ned folk i onödan så jag brukar helt enkelt köra ifrån dem.
Vid 145 brukar de flesta släppa.

Prova det istället!
Citera
2022-05-04, 13:19
Medlem
Citat:

Men folk tänker så avigt i rondellkörning. Det är lite som när man ska av till en bensinmack på vänster sida av motorvägen där man kör - varför blinkar de inte vänster då också? De ska ju till macken och den ligger till vänster från ens position! Men där verkar de ändå förstå att avfarten är till höger och blinkar rätt. Det är samma som i CPL - avfarten till höger oavsett var i förhållande till ens infart den ligger.

Det måste va nåt med att man "kör runt en axel/rondell" som gör folk förvirrade och beter sig irrationellt.

Det är snarare du som offentligt uppvisar att du har svårigheter att tolka enkla signaler i trafiken utifrån rådande omständigheter.

Din jämförelse mellan macken vid motorvägen och rondellkörning och teckengivning är korkad…
Citera
2022-05-04, 19:04
Medlem
Citat:

Förr fick man lära sig att blinka vänster när man skulle 3/4-dels varv. Man skulle även blinka vänster in i rondellen vilket jag sett att polisbilar gör här där jag bort.
Jag betvivlar att polisen gör några fel men den riktiga poängen är att folk blinkar som de fått lära sig och att jag uppmärksammat detta beror på att jag fick lära mig att blinka vänster när jag skulle 3/4-del. I rondellen skulle man sedan slå av blinkersen när man passerat första avfart för att sedan blinka höger när man skulle ut. Sedan jag tog körkort har jag gått tre handledarkurser och där har de hunnit förändra förfarandet två gånger.
Med detta är det löjligt logiskt att förstå varför så många gör såååå ”fel”.
Citera
2022-05-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Förr fick man lära sig att blinka vänster när man skulle 3/4-dels varv. Man skulle även blinka vänster in i rondellen vilket jag sett att polisbilar gör här där jag bort.
Jag betvivlar att polisen gör några fel men den riktiga poängen är att folk blinkar som de fått lära sig och att jag uppmärksammat detta beror på att jag fick lära mig att blinka vänster när jag skulle 3/4-del. I rondellen skulle man sedan slå av blinkersen när man passerat första avfart för att sedan blinka höger när man skulle ut. Sedan jag tog körkort har jag gått tre handledarkurser och där har de hunnit förändra förfarandet två gånger.

Att aktivera körriktningsvisaren åt höger när man är på gång att lämna cpl är föreskrivet och heller inget som ifrågasätts. Att vid ingången till cpl fälla spaken åt vänster däremot, det är frivilligt, om det tillför något är det olika åsikter kring, men det största problemet är att de vilka använder den också fortsätter med det ända tills cpl lämnats, alternativt avaktiverar blinkgivaren helt innan och tydligen anser att den information som övriga trafikanter erhållit i form av blinkningar därmed är tillfyllest. En mellanvariant, flyttar över spaken från vänster till höger i samband med att ratten vrides åt höger, blir mest blinkningar när cpl redan passerats på det viset.

Av dessa ovanstående åskådliggjorda alternativ återstår endast en som fungerar bra, nämligen att enligt föreskrifterna blinka höger när närmast föregående utfart just passerats. Att dessutom kombinera detta med vänsterriktat blinkande förefaller få klara utan brister, när så ske kan må det få tillämpas!
Citera
2022-05-04, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jag fick inte lära mig så. Eftersom det endast finns ett håll att åka i, så finns ingen anledning att blinka heller - detta var vad som stod i läroböckerna och vad som lärdes ut runt 1990. Minns det väldigt tydligt. Blinka skulle man endast göra då man körde av. Jag tycker det är det mest logiska också, eftersom man oftast bara följer en fil tills man svänger av. ibland kan man behöva byta fil inne i rondellen, och då gäller som vid övriga filbyten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in