Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative3.0
Förr fick man lära sig att blinka vänster när man skulle 3/4-dels varv. Man skulle även blinka vänster in i rondellen vilket jag sett att polisbilar gör här där jag bort.
Jag betvivlar att polisen gör några fel men den riktiga poängen är att folk blinkar som de fått lära sig och att jag uppmärksammat detta beror på att jag fick lära mig att blinka vänster när jag skulle 3/4-del. I rondellen skulle man sedan slå av blinkersen när man passerat första avfart för att sedan blinka höger när man skulle ut. Sedan jag tog körkort har jag gått tre handledarkurser och där har de hunnit förändra förfarandet två gånger.
Med detta är det löjligt logiskt att förstå varför så många gör såååå ”fel”.
Att aktivera körriktningsvisaren åt höger när man är på gång att lämna cpl är föreskrivet och heller inget som ifrågasätts. Att vid ingången till cpl fälla spaken åt vänster däremot, det är frivilligt, om det tillför något är det olika åsikter kring, men det största problemet är att de vilka använder den också fortsätter med det ända tills cpl lämnats, alternativt avaktiverar blinkgivaren helt innan och tydligen anser att den information som övriga trafikanter erhållit i form av blinkningar därmed är tillfyllest. En mellanvariant, flyttar över spaken från vänster till höger i samband med att ratten vrides åt höger, blir mest blinkningar när cpl redan passerats på det viset.
Av dessa ovanstående åskådliggjorda alternativ återstår endast en som fungerar bra, nämligen att enligt föreskrifterna blinka höger när närmast föregående utfart just passerats. Att dessutom kombinera detta med vänsterriktat blinkande förefaller få klara utan brister, när så ske kan må det få tillämpas!