Citat:
Ursprungligen postat av
Rassa
Du bryr dig alltså inte om vad som står i lagen? Att det är mycket trafik säger ingenting om huruvida man måste gasa, man ska anpassa hastigheten och det kan innebära att man kanske måste gasa på, för att sedan bromsa för att man ska kunna byta fil på ett säkert sätt, beroende på tempot på den väg man kör in på. Samtidigt ska bilisterna i den fil du byter till alltså underlätta ett filbyte i möjligaste mån. Det är ett samspel i trafiken, där man ska underlätta för varandra. Om man inte samspelar och kanske till och med försöker hindra, bryter man mot trafikregler och kan få böter.
Nej, det är inget samspel på det sättet du vill få det till, det är en hierarki och där man som förare i accelerationsfältet ligger lägre ner i den, än de som redan ligger på motorvägen. Om vi ska tvingas bromsa in till 60 varje gång en kärring i sin fiat vill bli insläppt så skapar man en kedjereaktion av trafikfaror bakåt. Bättre att kärringen får stanna och fundera på vad hon har där att göra.
Man lättar på gasen, men mer ska inte behöva göras på en trafikerad motorväg med bilar i alla körfält.
Sverige har blivit så jäkla mjäkigt, att man nästan ska be om ursäkt för at man inte gentlemannamässigt låter andra gå före i kön.
"Det är bara att ta för sig och ge fan att tvinga in mig i din passiva körning. Gasa för satan!" - så resonerar jag kring slöa förare i accelerationsfält, och då är jag verkligen ingen aggressiv fortkörare