2022-05-02, 19:07
  #5053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Däremot stör jag mig något så fruktansvärt på de som lägger farthållaren på 120, och kör genom hela Sverige i vänsterfilen. De befinner sig konstant i "omkörning", eftersom de svurit att aldrig koppla bort farthållaren. Så närmar man sig en bil som kör 119,3 km/h, så gör man en "omkörning" som tar typ 8 minuter att genomföra. Att gasa på lite extra för att undvika att bilda bilkö, det är HELT uteslutet.
Autister borde inte få körkort.

JAa, dessa stör jag mig på.. särskilt om man är den som kör 119,3 hm/h och det är en lastbil lite längre fram.
Har flera gånger valt att öka farten*, köra om lastbilen och sedan gå till höger igen. Ofta brukar deras andra eller tredje "försök" till omkörning gå lite snabbare.

(* ja, man ska inte öka om man blir omkörd men ligger de snett bakom och puttrar så är det ingen omkörning ännu)
Citera
2022-05-02, 19:15
  #5054
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Spelar ingen roll vad som står där - om vederbörande inte begriper att det är ett accelerationsfält han kör i, så kommer han få problem om det är mycket trafik. Han ska gasa på och ta för sig. Bilar kommer inte bromsa om det är ett tafatt pucko som vill in.

Hallå…
Det spelar i högsta grad roll vad som står där, därför att det är efter det som står där som vi skall rätta oss efter. Rassa ger ett helt korrekt svar i sina inlägg, liksom mattias_r och FockeWulf

Det hela handlar om samspel mellan de på vägen och den på påfarten där båda har skyldigheter att försöka anpassa sig etc
Och den som kör på motorvägen är skyldig att hålla kolla på om förutsättningarna ändrar sig eller kan ändra sig, typ hålla koll på om det är påfarter annalkandes och förbereda sig på att det ev kan komma någon där som kan behöva hjälp att komma in på vägen, och alltså om möjlig kunna ge denna hjälp om så skulle behövas.
Citera
2022-05-02, 20:00
  #5055
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Du bryr dig alltså inte om vad som står i lagen? Att det är mycket trafik säger ingenting om huruvida man måste gasa, man ska anpassa hastigheten och det kan innebära att man kanske måste gasa på, för att sedan bromsa för att man ska kunna byta fil på ett säkert sätt, beroende på tempot på den väg man kör in på. Samtidigt ska bilisterna i den fil du byter till alltså underlätta ett filbyte i möjligaste mån. Det är ett samspel i trafiken, där man ska underlätta för varandra. Om man inte samspelar och kanske till och med försöker hindra, bryter man mot trafikregler och kan få böter.
Nej, det är inget samspel på det sättet du vill få det till, det är en hierarki och där man som förare i accelerationsfältet ligger lägre ner i den, än de som redan ligger på motorvägen. Om vi ska tvingas bromsa in till 60 varje gång en kärring i sin fiat vill bli insläppt så skapar man en kedjereaktion av trafikfaror bakåt. Bättre att kärringen får stanna och fundera på vad hon har där att göra.

Man lättar på gasen, men mer ska inte behöva göras på en trafikerad motorväg med bilar i alla körfält.

Sverige har blivit så jäkla mjäkigt, att man nästan ska be om ursäkt för at man inte gentlemannamässigt låter andra gå före i kön.

"Det är bara att ta för sig och ge fan att tvinga in mig i din passiva körning. Gasa för satan!" - så resonerar jag kring slöa förare i accelerationsfält, och då är jag verkligen ingen aggressiv fortkörare
__________________
Senast redigerad av qaaq 2022-05-02 kl. 20:02.
Citera
2022-05-02, 20:23
  #5056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Nej, det är inget samspel på det sättet du vill få det till, det är en hierarki och där man som förare i accelerationsfältet ligger lägre ner i den, än de som redan ligger på motorvägen. Om vi ska tvingas bromsa in till 60 varje gång en kärring i sin fiat vill bli insläppt så skapar man en kedjereaktion av trafikfaror bakåt. Bättre att kärringen får stanna och fundera på vad hon har där att göra.

Man lättar på gasen, men mer ska inte behöva göras på en trafikerad motorväg med bilar i alla körfält.

Sverige har blivit så jäkla mjäkigt, att man nästan ska be om ursäkt för at man inte gentlemannamässigt låter andra gå före i kön.

"Det är bara att ta för sig och ge fan att tvinga in mig i din passiva körning. Gasa för satan!" - så resonerar jag kring slöa förare i accelerationsfält, och då är jag verkligen ingen aggressiv fortkörare

Du har tydligen inte förstått vare sig vad som står i Trafikförordningen, eller vad Rassa, jag och andra skrivit.

Ingen har påstått att du absolut måste bromsa ner till 60 för att hjälpa nån in. Bara att du är skyldig att hjälpa nån in om du kan utan att det skapar fara för andra. Fundera lite på det…

Du skulle inte klara en uppkörning med din tolkning och attityd, det kan du fundera lite på med…
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2022-05-02 kl. 21:03.
Citera
2022-05-02, 20:54
  #5057
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Nej, det är inget samspel på det sättet du vill få det till, det är en hierarki och där man som förare i accelerationsfältet ligger lägre ner i den, än de som redan ligger på motorvägen. Om vi ska tvingas bromsa in till 60 varje gång en kärring i sin fiat vill bli insläppt så skapar man en kedjereaktion av trafikfaror bakåt. Bättre att kärringen får stanna och fundera på vad hon har där att göra.

Man lättar på gasen, men mer ska inte behöva göras på en trafikerad motorväg med bilar i alla körfält.

Sverige har blivit så jäkla mjäkigt, att man nästan ska be om ursäkt för at man inte gentlemannamässigt låter andra gå före i kön.

"Det är bara att ta för sig och ge fan att tvinga in mig i din passiva körning. Gasa för satan!" - så resonerar jag kring slöa förare i accelerationsfält, och då är jag verkligen ingen aggressiv fortkörare

Det är verkligen ett samspel i trafiken. Kärringen i sin Fiat har lika stor rätt att byta fil och köra ut på motorvägen, likväl som du har rätt köra där. Att kärringen behöver lite hjälp ska du underlätta till, det är din skyldighet i trafiken. Det står i lagen. Jag kan kan bli irriterad över att någon inte gasar på ordentligt och inte anpassar hastigheten när vederbörande ska ut på motorvägen, men det ger inte mig rätt medvetet blockera eller på annat sätt försvåra för någon att byta fil.
Citera
2022-05-02, 21:18
  #5058
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det är verkligen ett samspel i trafiken. Kärringen i sin Fiat har lika stor rätt att byta fil och köra ut på motorvägen, likväl som du har rätt köra där. Att kärringen behöver lite hjälp ska du underlätta till, det är din skyldighet i trafiken. Det står i lagen. Jag kan kan bli irriterad över att någon inte gasar på ordentligt och inte anpassar hastigheten när vederbörande ska ut på motorvägen, men det ger inte mig rätt medvetet blockera eller på annat sätt försvåra för någon att byta fil.
Det är inte du som "blockerar" - det är hon som "prejar". Ta inte på dig skulden för nåt nån annan gör. Det tänket hör till den där mjäkigheten jag talade om. Var rakryggad ist och ställ krav på dina medtrafikanter. Det gör man genom att va konsekvent och markera mot dåliga körsätt.
Citera
2022-05-02, 21:35
  #5059
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Det är inte du som "blockerar" - det är hon som "prejar". Ta inte på dig skulden för nåt nån annan gör. Det tänket hör till den där mjäkigheten jag talade om. Var rakryggad ist och ställ krav på dina medtrafikanter. Det gör man genom att va konsekvent och markera mot dåliga körsätt.

Tar absolut inte på mig skulden när någon annan gör fel. Alla kan göra misstag, ha svårt att anpassa sig och behöva lite hjälp att flyta in i trafiken. Där hjälper jag gärna till. Du tycks verkligen bli kränkt över att behöva anpassa dig och du vill köra ditt eget race. Bra så. 🙂
Citera
2022-05-02, 21:47
  #5060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Det är inte du som "blockerar" - det är hon som "prejar". Ta inte på dig skulden för nåt nån annan gör. Det tänket hör till den där mjäkigheten jag talade om. Var rakryggad ist och ställ krav på dina medtrafikanter. Det gör man genom att va konsekvent och markera mot dåliga körsätt.

Hade du klarat en uppkörning det sättet att agera och den attityden…?
Citera
2022-05-02, 22:06
  #5061
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Tar absolut inte på mig skulden när någon annan gör fel. Alla kan göra misstag, ha svårt att anpassa sig och behöva lite hjälp att flyta in i trafiken. Där hjälper jag gärna till. Du tycks verkligen bli kränkt över att behöva anpassa dig och du vill köra ditt eget race. Bra så. 🙂
Det handlar inte om att anpassa sig eller inte, och kränkt blir jag inte. Bara trött på förare som inte tar sin plats själva, utan måste ledas fram här i livet. Om de bara visar vad de vill och ger sjutton i att preja mig så är det bra.
Citera
2022-05-02, 22:43
  #5062
Medlem
Mycket som har irriterat mig på vägarna genom åren, men ju äldre man blir ju mer förstående blir man.

Brukar vara någorlunda tung på gasen, och det som stör mig mest är idioter som absolut ska om, men som sedan saktar ner typ när 2 filer blir till en. Annat scenario är när man har en lastbilskaravan framför en när det blir tvåfiligt och så lägger sig en idiot i vänsterfilen med farthållaren inställd på +5km/h snabbare än lastbilarna håller så att hen precis hinner klart med omkörningen innan det blir enfiligt.

Det är samma idioter som totalt struntar i om det kommer någon snabbare i vänsterfilen innan dom svänger över.

Stör mig också på folk som ligger 20km/h under hastighetsbegränsningen vid perfekt väglag, om man nu absolut vill köra så sakta så kan man väl stanna och släppa förbi folk, men det är det ju ingen som gör. Vi har ju låga hastigheter som det är redan, 80km/h för det mesta. Detta triggar ju bara folk till idiotomkörningar.
Citera
2022-05-03, 01:38
  #5063
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Det är inte du som "blockerar" - det är hon som "prejar". Ta inte på dig skulden för nåt nån annan gör. Det tänket hör till den där mjäkigheten jag talade om. Var rakryggad ist och ställ krav på dina medtrafikanter. Det gör man genom att va konsekvent och markera mot dåliga körsätt.
Det håller jag med om till 100%! Man ska aldrig acceptera dåligt trafikbeteende och vi ska begära att andra vet när dom är skyldiga att lämna företräde (som när dom ska på en motorväg).
Citera
2022-05-03, 03:35
  #5064
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Du ger ju ett ypperligt exempel på varför folk kör på det där viset - ni är tacksamma att reta upp och ert humör är lätta att läsa av och trigga igång. Troligtvis respekterar du inte avståndet till framförvarande heller utan och ligger och flåsar i arslet. Klart som fan ingen ökar farten då. Håll 3 sek, så kanske du också får respekt.

Ja nu har jag flera hundra tusen milszm erfarenhet och säkert 30 år också så det är inga engångsföreteelser.

Jag ligger inte närmare än någon annan nen när framförvarande tappar rätt mycket fart så kommer man ju automatiskt ikapp, man räknar ju inte med att folk ska släppa gasen bara för att det blir ett körfält.

Du kände dig träffad va? Du är en sådan här jojo förare som blir rädd när det smalnar av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in