2022-05-03, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
bara kunskapen om att inte bostadspriser stiger utan kanske sjunker borde rimligen göra att nästan alla som har 2 bostäder säljer den andra? Det går ju normalt inte att ha den på vanlig lön om den kostar pengar. Detta kan utlösa en våg av försäljningar, som sänker priset ännu mer, som gör att ännu fler säljer. Vi har haft en spiral uppåt sedan 1990-talet, allt har talat för att inte sälja, och det skulle nog vara uppskakande för många om den eran tog slut.

Jag tror på din analys eftersom allt kan gå upp och ner. De har vi sett med konjunkturen. Jag minns 90 talet där folk fick går från hus och hem från radhus som kostat under en miljon kronor, när räntan blev ohållbar. Sen återhämtade sig marknaden och sedan dessa har vi inte haft en lika svår krasch.

Jag vet inte omfattningen av de bostäder som köpts som investering, och hur många av ägarna som har haft för snäva kalkyler, och hur länge de håller ut. Men bara en liten andel av folk som måste sälja triggar igång lägre priser, och rubbar balansen mellan köpare och säljare.

Jag kommer säkerligen, snart få ett telefonsamtal från en högt belånad bostadshamstrare jag känner som har den ovanan att ringa runt till alla hen känner för synpunkter. Att köpa flera bostäder som investering har upplevts som säkrare än börsen, och värt strulet. Men det lockar fram ganska många dåliga egenskaper hos folk att vara besatta av boenden. I bland är bostäder det enda tröttsamma samtalsämne folk har när man träffar dem.
2022-05-03, 12:23
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag kommer säkerligen, snart få ett telefonsamtal från en högt belånad bostadshamstrare jag känner som har den ovanan att ringa runt till alla hen känner för synpunkter. Att köpa flera bostäder som investering har upplevts som säkrare än börsen, och värt strulet. Men det lockar fram ganska många dåliga egenskaper hos folk att vara besatta av boenden. I bland är bostäder det enda tröttsamma samtalsämne folk har när man träffar dem.
Att köpa bra bostad har varit säkrare än börsen och gett samma avkastning de senaste 20 åren. Men detta gäller bara om man går ur marknaden i tid och cashar hem! Om man sitter kvar när raset kommer så kan man få vänta 10 år till.

För egen del fattar jag inte att alla som kan sälja inte säljer omedelbart. jag har aldrig sett ett sämre år ekonomisk än 2022 och kriserna står på kö att avslöjas. Gäller f.ö. även aktier och fonder, bara att göra som citibank av misstag avslöjade när börsen dök 7% igår, tryck på säljknappen för allt man äger.
2022-05-03, 12:26
Avslutad
Citat:
Jag följde debatten om marknadshyror som blossade up och dog. Det handlar privilegierade grupper av aktörer som får låga hyror i bra lägen, med arma stackare har höga hyror i nybyggen och förorter. Allt som rör boende i Sverige är politiskt känsligt. Det är i boende man mäter förmögenhet, då det är den största privata tillgången folk äger.

I Italien har man fördelar skattemässigt när man säljer sin första bostad och behöver inte skatta för vinsten. Andra bostäder som man äger som investering har annan beskattning. Så det går att lösa med skatter.

Jag har länge tyckt att det pågår en bubbla, men den har fördröjts av långa räntor. Nu kommer vi närmare den punkten där bubblan spricker. Alla som har lån kommer drabbas om de är för högt belånade i förhållande till inkomster, och om de gått in sent på bostadsmarknaden. Sen har vi folk med låga inkomster som använt sin bostad som bankomat.

Det är krafter som nu har satts igång, som politiker inte kan kontrollera då inflation och utlandet påverkar oss mer än den politik där man försöker motverka dessa krafter med. För oss som bara bor är det en nedgång, där vi noterar en prisnedgång som gör boendet dyrare, men saknar betydelse eftersom vi inte tänkt flytta. Det handlar om psykologi och hur man påverkas. Sen tycker jag att det är underligt, att folk ser minsta lilla nedgång som en förlust, i stället för att räkna från köpeskillingen de gav när de köpte bostaden.

Strunt. Inflation är i allra största grad självförvållat och kan enkelt åtgärdas genom att ni vaknar ur er klimat-trams koma.
2022-05-03, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Strunt. Inflation är i allra största grad självförvållat och kan enkelt åtgärdas genom att ni vaknar ur er klimat-trams koma.
Varför är du så arg? Varför att det så personligt att du har rätt om evighetslåga räntor?
2022-05-03, 12:33
Avslutad
Citat:
Varför är du så arg? Varför att det så personligt att du har rätt om evighetslåga räntor?

Om du tolkar det som ilska så visst.

Jag har inte sagt emot ditt resonemang om räntorna. Enbart att inflationen på något sätt skulle vara en naturkraft som inte går parera.
2022-05-03, 14:04
Medlem
Citat:

Om du tolkar det som ilska så visst.

Jag har inte sagt emot ditt resonemang om räntorna. Enbart att inflationen på något sätt skulle vara en naturkraft som inte går parera.

Jag vet faktiskt inte hur man från Sverige parerar inflationen, i den värld där alla länder är sammanflätade.

Vi bestämmer inte över alla de mekanismer som orsakar inflation i vår omvärld, och de plötsliga händelser som orsakar krig och konsekvenserna därav. Stängning av kärnkraftverk, beroendet av gas från Ryssland, pandemi, problem med alla leveranser och transport, flyktingar, vete som stoppas från Ukraina, och allt annat som kommer plötsligt, kostar pengar och ska betalas, är omständigheter som leder till inflation. Om det hade kunnat hindrats med annan politik, har vi inte sådana framsynta politiker.

Man kan stå emot ett tag, och låta riksbanken framföra att de inte kommer höja räntan, sen höja lite, och sen medge att räntan blir högre, när svensk ränta följer omvärldens ränta, statens belåning och obligationerna.

Det enda som mildrar denna inflation är att det fortfarande är hög efterfrågan på arbetskraft, så vi slipper stagflation, men det kan fort ändra sig.

Att du vet från läroböckerna att det finns åtgärder som hindrar och mildrar inflation, hjälper inte under ett valår när alla ska vara nöjda och inflationen ska döljas. Redan nu talas det om grupper som vill kompensera sig mot inflationen, bland de grupper som inte kan höja priset på sina varor och tjänster.

Jag personligen har märkt att de grupper som erbjuder RUT tjänsterna har detta avdrag för egen vinning, då deras tjänster eskalerat till löjliga lönernivåer för den enkla arbetskraften. Det är pådrivande inflation som sämst, när allt blir dyrare, när inflationen används som ursäkt för att höja priser oskäligt. Inflationen ökas också av generositet mot missnöjda grupper när allt som blir dyrare ska kompenseras med ännu mer bidrag som också ökar inflationen, där sedelpressarna jobbar för fullt. Kontentan blir om varje belånad bostad har en ägare som klarar av ökade utgifter på boendet.
2022-05-03, 14:30
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nu har Hemnet publicerat utbudsstatistik för hela april och det verkar som det är villor folk pumpar ut på riksbasis såhär långt.

7 746 objekt 2022 vs 6 331 objekt under hemarbetets 2021. Med andra ord 22% fler än i fjol vid samma tidpunkt. https://www.hemnet.se/statistik/property_supply?utf8=%E2%9C%93&journalist_form%5Bp roperty_type%5D=HOUSE&journalist_form%5Brooms%5D=0 &journalist_form%5Blocation_ids%5D=17691&journalis t_form%5Btime_unit%5D=WEEK&commit=Visa+statistik&j ournalist_form%5Bmeasurement%5D=property_supply&fo rmat=html

Fritidshusen finns det -7% färre av än 2021 och lägenheter finns det 5% fler av under samma vecka i år.

SBAB Booli HMI hade villor i Stockholm ner 3% i april. Bostadsrätter var ner 0,7%.

Man kan tänka sig att en del 40-talister tidigarelägger planerad försäljning nu.
2022-05-03, 14:32
Avslutad
Citat:
Jag vet faktiskt inte hur man från Sverige parerar inflationen, i den värld där alla länder är sammanflätade.

Vi bestämmer inte över alla de mekanismer som orsakar inflation i vår omvärld, och de plötsliga händelser som orsakar krig och konsekvenserna därav. Stängning av kärnkraftverk, beroendet av gas från Ryssland, pandemi, problem med alla leveranser och transport, flyktingar, vete som stoppas från Ukraina, och allt annat som kommer plötsligt, kostar pengar och ska betalas, är omständigheter som leder till inflation. Om det hade kunnat hindrats med annan politik, har vi inte sådana framsynta politiker.

Man kan stå emot ett tag, och låta riksbanken framföra att de inte kommer höja räntan, sen höja lite, och sen medge att räntan blir högre, när svensk ränta följer omvärldens ränta, statens belåning och obligationerna.

Det enda som mildrar denna inflation är att det fortfarande är hög efterfrågan på arbetskraft, så vi slipper stagflation, men det kan fort ändra sig.

Att du vet från läroböckerna att det finns åtgärder som hindrar och mildrar inflation, hjälper inte under ett valår när alla ska vara nöjda och inflationen ska döljas. Redan nu talas det om grupper som vill kompensera sig mot inflationen, bland de grupper som inte kan höja priset på sina varor och tjänster.

Jag personligen har märkt att de grupper som erbjuder RUT tjänsterna har detta avdrag för egen vinning, då deras tjänster eskalerat till löjliga lönernivåer för den enkla arbetskraften. Det är pådrivande inflation som sämst, när allt blir dyrare, när inflationen används som ursäkt för att höja priser oskäligt. Inflationen ökas också av generositet mot missnöjda grupper när allt som blir dyrare ska kompenseras med ännu mer bidrag som också ökar inflationen, där sedelpressarna jobbar för fullt. Kontentan blir om varje belånad bostad har en ägare som klarar av ökade utgifter på boendet.

Jag kan berätta hur man parerar inflation:

1. Inga käppar i hjulen på inhemsk energiproduktion. Släpp kärnkraft och vattenkraft fri och sluta subventionera ineffektiv vindkraft
2. Kraftigt sänkta bränsleskatter
3. Återgå till hög självförsörjande-grad när det gäller livsmedel
4. Bort med klimat-trams som "koldioxid-fritt stål" och liknande

Det enda vi behöver importera är olja, som idag ligger på samma nivåer som 2014.

I slutändan innebär hög inflation att varor och tjänster minskar i förhållande till hur mycket pengar folk har i samhället. Och bristen på varor och tjänster, främst energi, är artificiell idag. Vi behöver inte ha svindyr diesel, det är ett hittepå av miljö-talibaner som tror att världen går under för att Svenne kör bil. Och det får vi betala dyrt för idag iochmed att dieselpriset direkt är kopplat till allt vi konsumerar.
2022-05-03, 15:31
Medlem
Citat:
För egen del fattar jag inte att alla som kan sälja inte säljer omedelbart.

Sälja och sedan göra vadå? Bosätta sig på gatan? Sälja aktier och fonder, vad ska du med likvider till när inflationen är högre än någonsin, elda för värme?
2022-05-03, 15:38
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestbice
Sälja och sedan göra vadå? Bosätta sig på gatan? Sälja aktier och fonder, vad ska du med likvider till när inflationen är högre än någonsin, elda för värme?
Rådet gällde aktier. Swedbank ger 2% ränta nu om du låser i tre år, snart går det upp till 4%, apple-aktien ger 0.5% i avkastning. Bostäder tror jag inte går upp mer men det är ändå bättre att äga än att hyra. Har man 2 bostäder borde man sälja den ena nu.
2022-05-03, 15:42
Medlem
Citat:
Rådet gällde aktier. Swedbank ger 2% ränta nu om du låser i tre år, snart går det upp till 4%, apple-aktien ger 0.5% i avkastning. Bostäder tror jag inte går upp mer men det är ändå bättre att äga än att hyra. Har man 2 bostäder borde man sälja den ena nu.

Ok, då förstår jag hur du menade iaf!
2022-05-03, 16:07
Medlem
Citat:
Jag kan berätta hur man parerar inflation:

1. Inga käppar i hjulen på inhemsk energiproduktion. Släpp kärnkraft och vattenkraft fri och sluta subventionera ineffektiv vindkraft
2. Kraftigt sänkta bränsleskatter
3. Återgå till hög självförsörjande-grad när det gäller livsmedel
4. Bort med klimat-trams som "koldioxid-fritt stål" och liknande

Det enda vi behöver importera är olja, som idag ligger på samma nivåer som 2014.

I slutändan innebär hög inflation att varor och tjänster minskar i förhållande till hur mycket pengar folk har i samhället. Och bristen på varor och tjänster, främst energi, är artificiell idag. Vi behöver inte ha svindyr diesel, det är ett hittepå av miljö-talibaner som tror att världen går under för att Svenne kör bil. Och det får vi betala dyrt för idag iochmed att dieselpriset direkt är kopplat till allt vi konsumerar.

Jag garderade mig, och nämnde det du anger som medel att hindra inflation, när man är efterklok. Nu har svenska folket valt lågutbildat pack att sköta ekonomin utan konsekvenstänkande. S kan inte göra en tidsresa och låta bli att ta makten med stöd av L, C och MP.

Jag diskuterade med dig utifrån den situation vi har i dag, och hur man går vidare efter den situation vi har nu, med politiker som vaknat upp ur sin dröm om en fossilfri värld, utan att ha en genomförandeplan.

Verkligheten är krig i Europa och inflation. Allt blir dyrare, och räntorna stiger, och allt annat vi konsumerar. Det är olika hur vi kommer att klara det. Men jag tycker bostäder är för dyra i förhållande till svenskens lön. Det finns en stor risk med denna belåning om det blir arbetslöshet.

Svenskens skuldbörda är enorm, där unga tvingats låna till boenden de inte skulle köpt, på en fungerande bostadsmarknad för hyresrätter. Men längtan att ha egen bostad är så stor och att flytta hemifrån är en nödvändighet. Min tanke är att de unga människor som är oförskyllt högt belånade har fått betala kalaset för migranternas bostäder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in