Citat:
bara kunskapen om att inte bostadspriser stiger utan kanske sjunker borde rimligen göra att nästan alla som har 2 bostäder säljer den andra? Det går ju normalt inte att ha den på vanlig lön om den kostar pengar. Detta kan utlösa en våg av försäljningar, som sänker priset ännu mer, som gör att ännu fler säljer. Vi har haft en spiral uppåt sedan 1990-talet, allt har talat för att inte sälja, och det skulle nog vara uppskakande för många om den eran tog slut.
Jag tror på din analys eftersom allt kan gå upp och ner. De har vi sett med konjunkturen. Jag minns 90 talet där folk fick går från hus och hem från radhus som kostat under en miljon kronor, när räntan blev ohållbar. Sen återhämtade sig marknaden och sedan dessa har vi inte haft en lika svår krasch.
Jag vet inte omfattningen av de bostäder som köpts som investering, och hur många av ägarna som har haft för snäva kalkyler, och hur länge de håller ut. Men bara en liten andel av folk som måste sälja triggar igång lägre priser, och rubbar balansen mellan köpare och säljare.
Jag kommer säkerligen, snart få ett telefonsamtal från en högt belånad bostadshamstrare jag känner som har den ovanan att ringa runt till alla hen känner för synpunkter. Att köpa flera bostäder som investering har upplevts som säkrare än börsen, och värt strulet. Men det lockar fram ganska många dåliga egenskaper hos folk att vara besatta av boenden. I bland är bostäder det enda tröttsamma samtalsämne folk har när man träffar dem.