2022-05-02, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Så är det, och jag har i tidigare inlägg i tråden berättat om tre bostadsrätter på raken i Lund som jag tittade på och alla var "tomma" dvs ingen bodde där, det var lägenhet 2. Har även 3-4 bekanta som har lägenheter tomma i Stockholms innerstad "kan vara bra att ha". Detta perverterade sätt fungerar så länge som priserna stiger på bostäder, då kostar det ju Noll eller kanske ger vinst om man har en tom femma på Östermalm.

Dessa lägenheter kommer blixtsnabbt ut på marknaden, de som är högbelånade först, så fort folk fattar att priserna inte kan gå upp längre. Det kommer att skapa kö med försäljningar och en stort prisfall.

Jag tror detta problem redan är större än man tror när det gäller A-lägen i Sverige, och är förvånad att något politiskt parti inte tagit fram statistik på detta, det är ju oerhört orättvist att vissa har en tom extra lägenhet "utan kostnad". Baserat på mitt lilla umgänge så måste det finnas 10.000-tals tomma spekulations-lägenheter på A-läge i Sverige.

Jag känner också folk som köper fler bostäder än de behöver, och det är tarvliga boenden, där de kunde haft ett fint permanentbonde istället för bök med en massa räkningar och uthyrning till strulputtar. I ett bättre boende har man det bra i medan man bor, och det är mer värdebeständigt en en massa smålägenheter.

Jag tycker inte en bostad ska vara en ren investering. Man köper det man vill ha och där man vill bo och gör så bra kan när man köper. Jag ser en bostad som en utgift, eftersom jag måste ju bo, och vill inte flytta. Börsen har också gått upp och då är det ett mer enkelt ställe att investera och få avkastning.

Jag tror det är en farsot av något slag, typ Tulpanfeber. Det är hur många TV program som helst där folk renoverar, flippar, eller har bostäder som investeringar. I nästan varje program på TV om engelsmän som köper bostad i solen, talar de om income property.
Senast redigerad av Vresrosen 2022-05-02 kl. 17:26.
2022-05-02, 18:41
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Nu har Hemnet publicerat utbudsstatistik för hela april och det verkar som det är villor folk pumpar ut på riksbasis såhär långt.

7 746 objekt 2022 vs 6 331 objekt under hemarbetets 2021. Med andra ord 22% fler än i fjol vid samma tidpunkt. https://www.hemnet.se/statistik/property_supply?utf8=%E2%9C%93&journalist_form%5Bp roperty_type%5D=HOUSE&journalist_form%5Brooms%5D=0 &journalist_form%5Blocation_ids%5D=17691&journalis t_form%5Btime_unit%5D=WEEK&commit=Visa+statistik&j ournalist_form%5Bmeasurement%5D=property_supply&fo rmat=html

Fritidshusen finns det -7% färre av än 2021 och lägenheter finns det 5% fler av under samma vecka i år.
2022-05-02, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag känner också folk som köper fler bostäder än de behöver, och det är tarvliga boenden, där de kunde haft ett fint permanentbonde istället för bök med en massa räkningar och uthyrning till strulputtar. I ett bättre boende har man det bra i medan man bor, och det är mer värdebeständigt en en massa smålägenheter.

Med andra ord: bubbla. Och det här förfarandet är inte nytt och har hållit på i flera år.
2022-05-02, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nu har Hemnet publicerat utbudsstatistik för hela april och det verkar som det är villor folk pumpar ut på riksbasis såhär långt.

7 746 objekt 2022 vs 6 331 objekt under hemarbetets 2021. Med andra ord 22% fler än i fjol vid samma tidpunkt. https://www.hemnet.se/statistik/property_supply?utf8=%E2%9C%93&journalist_form%5Bp roperty_type%5D=HOUSE&journalist_form%5Brooms%5D=0 &journalist_form%5Blocation_ids%5D=17691&journalis t_form%5Btime_unit%5D=WEEK&commit=Visa+statistik&j ournalist_form%5Bmeasurement%5D=property_supply&fo rmat=html

Fritidshusen finns det -7% färre av än 2021 och lägenheter finns det 5% fler av under samma vecka i år.

Förstår verkligen inte hur fritidshus kan vara färre. Kostnadsökningar (el, transport etc.) har exploderat och och corona har lagt sig så man kan resa.
2022-05-02, 19:57
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Förstår verkligen inte hur fritidshus kan vara färre. Kostnadsökningar (el, transport etc.) har exploderat och och corona har lagt sig så man kan resa.

En del fritidshus kan ha byggts om till permanentboende.

Bo där vår till höst och åka till solen över vintern.
2022-05-02, 20:10
Medlem
DVikings avatar
Prisnedgång på exklusiva adresser, lugnare budgivningar och längre försäljningstider. Flera signaler pekar på sistone mot inbromsning av bostadsmarknaden. Även lyxsegmentet pressas.

https://www.svd.se/a/k6rALj/bostadsmarknaden-flera-signaler-pekar-pa-inbromsning-nervost

"Att priserna är höga är i sig inte ett problem förutom för dem som inte har råd att köpa en bostad. Men ur ett samhällsekonomiskt perspektiv blir det ett problem först när folk inte kan betala sina lån eller om de höga bostadspriserna gör att man inte har råd att konsumera andra saker. Det var en oansvarig utlåning som resulterade i bostadskraschen i USA 2008, och jag kan inte se att vi skulle vara där nu, säger Ina Blind."

😆
2022-05-03, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Om man kan se bortom slitna ytskikt så är dessa hus ofta av väldigt hög kvalitet. Slipa de gamla plank och parkettgolven så har du ett golv av högre kvalitet än det mesta som går att köpa idag. Fönster, dörrar, lister och foder var ofta gjorda av trä av bästa kvalitet. Idag är det spånskiva eller något skräpträ av sämsta kvalitet.

Kataloghus idag är rena skräpbyggen. Massivt trä har bytts ut mot spånskiva, plast eller aluminium. Natursten har bytts ut mot fake sten aka "klinkers". Listan kan göras lång. Det finns en anledning till varför många betalar premium för äldre fastigheter. Du köper kvalitet och hantverk som inte finns i nyproduktion idag.

Jag bor i en lägenhet som har stengolv, parkettgolv, fönsterbrädor, kök, kakelugnar där allt är över 100 år gammalt. Sanslös kvalitet. Kompisar som bor i nyproduktion från tidigt 2000-tal behöver renovera nu för att allt börjar ge sig.

Man kan kalla det en IKEAlisering av hus. Obefintlig kvalité, spån och lim.
2022-05-03, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Prisnedgång på exklusiva adresser, lugnare budgivningar och längre försäljningstider. Flera signaler pekar på sistone mot inbromsning av bostadsmarknaden. Även lyxsegmentet pressas.

https://www.svd.se/a/k6rALj/bostadsmarknaden-flera-signaler-pekar-pa-inbromsning-nervost

"Att priserna är höga är i sig inte ett problem förutom för dem som inte har råd att köpa en bostad. Men ur ett samhällsekonomiskt perspektiv blir det ett problem först när folk inte kan betala sina lån eller om de höga bostadspriserna gör att man inte har råd att konsumera andra saker. Det var en oansvarig utlåning som resulterade i bostadskraschen i USA 2008, och jag kan inte se att vi skulle vara där nu, säger Ina Blind."

😆

Roligt :-)

Citat:
Ina Blind är post-doktor på avdelningen.

Hon har en filosofie doktorsexamen i nationalekonomi från Uppsala universitet. Hennes forskning ligger inom områdena urban- och regionalekonomi samt bostadsekonomi. Hon har bland annat studerat hur olika hushåll väljer att bosätta sig i förhållande till urbana/regionala funktioner (böneutrop och kollektivtrafik) och geografiska variationer i bostadsprisutveckling. För närvarande studerar hon bland annat effekter av att ombilda hyresrätter till bostadsrätter.

Hennes utbildning till trots så är hon sannolikt korkad.
2022-05-03, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Det är nu vi med cash börjar prygla säljarna. Det har är bara början, torskar

Sveriges valuta, den svenska kronan, är demokratiskt kontrollerad. Dvs en majoritetskartell, dvs kommunism. Sannolikheten att pålästa män med förmågor inom vetenskap skulle gå vinnande ur den ekvationen är obefintlig. I kommunistregimer vinner efterblivet mänskligt avfall.
2022-05-03, 10:43
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:

Jag tycker inte en bostad ska vara en ren investering. Man köper det man vill ha och där man vill bo och gör så bra kan när man köper. Jag ser en bostad som en utgift, eftersom jag måste ju bo, och vill inte flytta. Börsen har också gått upp och då är det ett mer enkelt ställe att investera och få avkastning.

Jag tror det är en farsot av något slag, typ Tulpanfeber. Det är hur många TV program som helst där folk renoverar, flippar, eller har bostäder som investeringar. I nästan varje program på TV om engelsmän som köper bostad i solen, talar de om income property.
Så är det ju, ingenting kan gå upp för evigt. Men under Sveriges längsta uppåtperiod i historien 1994-2022 har alla som haft 2 eller fler bostäder varit de största vinnarna och om man haft i bra läge t.ex Stockholms innerstad så har man tjänat 10-50 årslöner bara genom att ha en lägenhet tom. Otroligt orättvist och till enormt besvär för den delen av befolkningen som har svårt med boende.

I Japan är bostadspriserna i Tokyo mycket lägre nu än 1989. Det kommer att komma en 35-års-dipp även i Sverige, någon gång.
2022-05-03, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Så är det ju, ingenting kan gå upp för evigt. Men under Sveriges längsta uppåtperiod i historien 1994-2022 har alla som haft 2 eller fler bostäder varit de största vinnarna och om man haft i bra läge t.ex Stockholms innerstad så har man tjänat 10-50 årslöner bara genom att ha en lägenhet tom. Otroligt orättvist och till enormt besvär för den delen av befolkningen som har svårt med boende.

I Japan är bostadspriserna i Tokyo mycket lägre nu än 1989. Det kommer att komma en 35-års-dipp även i Sverige, någon gång.

Jag följde debatten om marknadshyror som blossade up och dog. Det handlar privilegierade grupper av aktörer som får låga hyror i bra lägen, med arma stackare har höga hyror i nybyggen och förorter. Allt som rör boende i Sverige är politiskt känsligt. Det är i boende man mäter förmögenhet, då det är den största privata tillgången folk äger.

I Italien har man fördelar skattemässigt när man säljer sin första bostad och behöver inte skatta för vinsten. Andra bostäder som man äger som investering har annan beskattning. Så det går att lösa med skatter.

Jag har länge tyckt att det pågår en bubbla, men den har fördröjts av långa räntor. Nu kommer vi närmare den punkten där bubblan spricker. Alla som har lån kommer drabbas om de är för högt belånade i förhållande till inkomster, och om de gått in sent på bostadsmarknaden. Sen har vi folk med låga inkomster som använt sin bostad som bankomat.

Det är krafter som nu har satts igång, som politiker inte kan kontrollera då inflation och utlandet påverkar oss mer än den politik där man försöker motverka dessa krafter med. För oss som bara bor är det en nedgång, där vi noterar en prisnedgång som gör boendet dyrare, men saknar betydelse eftersom vi inte tänkt flytta. Det handlar om psykologi och hur man påverkas. Sen tycker jag att det är underligt, att folk ser minsta lilla nedgång som en förlust, i stället för att räkna från köpeskillingen de gav när de köpte bostaden.
2022-05-03, 11:55
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Jag följde debatten om marknadshyror som blossade up och dog. Det handlar privilegierade grupper av aktörer som får låga hyror i bra lägen, med arma stackare har höga hyror i nybyggen och förorter. Allt som rör boende i Sverige är politiskt känsligt. Det är i boende man mäter förmögenhet, då det är den största privata tillgången folk äger.

I Italien har man fördelar skattemässigt när man säljer sin första bostad och behöver inte skatta för vinsten. Andra bostäder som man äger som investering har annan beskattning. Så det går att lösa med skatter.

Jag har länge tyckt att det pågår en bubbla, men den har fördröjts av långa räntor. Nu kommer vi närmare den punkten där bubblan spricker. Alla som har lån kommer drabbas om de är för högt belånade i förhållande till inkomster, och om de gått in sent på bostadsmarknaden. Sen har vi folk med låga inkomster som använt sin bostad som bankomat.

Det är krafter som nu har satts igång, som politiker inte kan kontrollera då inflation och utlandet påverkar oss mer än den politik där man försöker motverka dessa krafter med. För oss som bara bor är det en nedgång, där vi noterar en prisnedgång som gör boendet dyrare, men saknar betydelse eftersom vi inte tänkt flytta. Det handlar om psykologi och hur man påverkas. Sen tycker jag att det är underligt, att folk ser minsta lilla nedgång som en förlust, i stället för att räkna från köpeskillingen de gav när de köpte bostaden.
bara kunskapen om att inte bostadspriser stiger utan kanske sjunker borde rimligen göra att nästan alla som har 2 bostäder säljer den andra? Det går ju normalt inte att ha den på vanlig lön om den kostar pengar. Detta kan utlösa en våg av försäljningar, som sänker priset ännu mer, som gör att ännu fler säljer. Vi har haft en spiral uppåt sedan 1990-talet, allt har talat för att inte sälja, och det skulle nog vara uppskakande för många om den eran tog slut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in