2022-05-01, 13:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Får alla se filmen 'att döda ett barn' eller var det bara så på min bilskola?
Ungjäveln är i alla fall Valter Skarsgård

Alexander som regisserar, Valter som ligger under bilen. SJälva storyn har alltid varit utifrån ett felaktigt antagande att en bil kan tvärstoppa innan ett barn kommer framrusande genom buskaget om man är nykter.
Citera
2022-05-01, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Alexander som regisserar, Valter som ligger under bilen. SJälva storyn har alltid varit utifrån ett felaktigt antagande att en bil kan tvärstoppa innan ett barn kommer framrusande genom buskaget om man är nykter.

Jag har inte sett filmen, men läst novellen. Den är för övrigt tillgänglig online, och kort nog att jag hann skumma igenom den snabbt precis nu. Jag ser ingenting om alkohol i den texten. Däremot att bilen framförs "mycket fort", och att föraren verkar disträ. Dom närmar sig byn, där det finns hus på båda sidor av vägen, och sänker inte farten för det.

Dvs det var hög fart och dålig uppmärksamhet som orsakade olyckan i novellen. Om alkohol är inblandat i filmen så har dom ju väsentligt förändrat handlingen, enligt mig.
Citera
2022-05-01, 16:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av standardpapper
Jag har inte sett filmen, men läst novellen. Den är för övrigt tillgänglig online, och kort nog att jag hann skumma igenom den snabbt precis nu. Jag ser ingenting om alkohol i den texten. Däremot att bilen framförs "mycket fort", och att föraren verkar disträ. Dom närmar sig byn, där det finns hus på båda sidor av vägen, och sänker inte farten för det.

Dvs det var hög fart och dålig uppmärksamhet som orsakade olyckan i novellen. Om alkohol är inblandat i filmen så har dom ju väsentligt förändrat handlingen, enligt mig.

Jag har inte påstått att alkohol ska vara inblandat. Men det är fortfarande en film som felaktigt antager att en bil kan stanna för överspringande barn som kommer från murar och buskage, det oavsett hastighet (som enligt filmen var 70).

Filmen är dessutom från 90-talet och tydligen var det väldigt vanligt att man släpper en åttaårig Valter ut på gatan själv.
Citera
2022-05-01, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag har inte påstått att alkohol ska vara inblandat.

OK, men då förstår jag inte varför du nämnde ordet nykter tidigare.

Citat:
Men det är fortfarande en film som felaktigt antager att en bil kan stanna för överspringande barn som kommer från murar och buskage, det oavsett hastighet (som enligt filmen var 70).

På vilket sätt antar filmen det? Är det någon som konkret säger så i filmen, eller står det så i någon tillhörande pamflett eller liknande?
Citera
2022-05-01, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix042
Har uppkörning i Farsta den 10 juni kanske tidigare om jag lyckas få en tid för uppkörning tidigare men detta verkar vara helt omöjligt eftersom att allt är uppbokat hela tiden. Så jag undrar var är viktigt att tänka på under uppkörningen och vilka svåra moment har ni som har kört upp i Farsta fått göra ? Vilket område körde ni upp i när ni körde upp i Farsta ? Hade tänkt och åka ditt och övningsköra lite innan för att lära känna området innan.

Om ni har kört upp i Södertälje, Järfälla och Sollentuna kan ni även ge tips på vad man ska tänka på eftersom att det kanske blir så att jag kör upp dar om jag hittar en ledig tid på dessa områden.

Finns det något sätt för att få en notis så fort det finns en uppkörnings tid ledig ?
Körde upp i Järfälla. Gick bra. Fick att kontrollera samtliga lysen på säkerhetskontrollen. Körde upp i en manuell Volvo v60. Körningen tog ca 30 min och bestod av momenten, backa runt hörn, vända vid en återvändszon, påfart och avfart motorväg samt köra i tätbebyggt område. Körningen i tätbebyggt område var det som min körning bestod mest av och det var väl 15 min av hela provet som jag körde runt i mellan 25-30 km/h i ett bostadsområde.

Jag var där dagen innan och körde i princip samma rutt på uppkörningen som jag övningskörde dagen innan.

Det var väl det jag kan säga om Järfälla. Titta mycket i backspeglarna när du kör på uppkörningen! Jag behövde aldrig lägga i 6:ans växel förövrigt, jag åkte på motorväg för att ta av direkt avfarten efter.

Om Farsta:
I Farsta har jag hört att det finns någon start i backe vid en järnvägsspår.
Citera
2022-05-01, 22:06
Medlem
Citat:
Har uppkörning i Farsta den 10 juni kanske tidigare om jag lyckas få en tid för uppkörning tidigare men detta verkar vara helt omöjligt eftersom att allt är uppbokat hela tiden. Så jag undrar var är viktigt att tänka på under uppkörningen och vilka svåra moment har ni som har kört upp i Farsta fått göra ? Vilket område körde ni upp i när ni körde upp i Farsta ? Hade tänkt och åka ditt och övningsköra lite innan för att lära känna området innan.

Om ni har kört upp i Södertälje, Järfälla och Sollentuna kan ni även ge tips på vad man ska tänka på eftersom att det kanske blir så att jag kör upp dar om jag hittar en ledig tid på dessa områden.

Finns det något sätt för att få en notis så fort det finns en uppkörnings tid ledig ?

Hade en kompis som körde upp i Farsta.

Antingen får du söderut på motorvägen mot Nynäshamn i Länna. Du skall alltid ligga i högerfil i motorvägen och passera aldrig någon bil.

Om du får söderut alltså mot Nynäshamn, Haninge C, Länna så är vägen betydligt enklare.

Får du norrut får du köra antingen mot Skarpnäck, Högdalen, Enskede, Tyresö, Hökarängen.

Får man söderut alltså mot Nynäshamn så har man tur. Vägen är rätt enkel. Norrut är svårare.
Senast redigerad av Kollektion 2022-05-01 kl. 22:12.
Citera
2022-05-02, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Hade en kompis som körde upp i Farsta.

Antingen får du söderut på motorvägen mot Nynäshamn i Länna. Du skall alltid ligga i högerfil i motorvägen och passera aldrig någon bil.

Om du får söderut alltså mot Nynäshamn, Haninge C, Länna så är vägen betydligt enklare.

Får du norrut får du köra antingen mot Skarpnäck, Högdalen, Enskede, Tyresö, Hökarängen.

Får man söderut alltså mot Nynäshamn så har man tur. Vägen är rätt enkel. Norrut är svårare.

Vet du ungefär vart någon stans man vänder tillbaks till trafikverket igen ?
Citera
2022-05-02, 14:34
Medlem
Citat:
Vet du ungefär vart någon stans man vänder tillbaks till trafikverket igen ?

Får du söderut mot Nynäshamn så vänder du via motorvägen. Alltså samma väg när du körde dit. Det är bara motorvägen som man kan vända tillbaks.

EDIT: Du kommer dock inte köra ända till nynäshamn (han kanske säger följ skylt mot nynäshamn).
Senast redigerad av Kollektion 2022-05-02 kl. 14:44.
Citera
2022-05-06, 19:23
Medlem
Citat:

Någon som vet om man får ta hjälp av backrameran på uppkörningen. Har googlat med inte hittade någor riktigt svar visa säger att man få ta hjälp av backkamera eftersom att den är monterad i bilen för hjälpa föraren och för att användas. Vissa andra säger att man absolut inte får använda backrameran eller några hjälpmedel på bilen vid uppkörningen.

Så hur är det igentligen är det okej eller inte att använda backkamera på uppkörningen om det finns en monterad på bilen man kör upp i ?
Citera
2022-05-06, 19:40
Medlem
Citat:
Någon som vet om man får ta hjälp av backrameran på uppkörningen. Har googlat med inte hittade någor riktigt svar visa säger att man få ta hjälp av backkamera eftersom att den är monterad i bilen för hjälpa föraren och för att användas. Vissa andra säger att man absolut inte får använda backrameran eller några hjälpmedel på bilen vid uppkörningen.

Så hur är det igentligen är det okej eller inte att använda backkamera på uppkörningen om det finns en monterad på bilen man kör upp i ?
Kör du upp i bil från körskola som har backkamera? Min bil som jag körde upp i hade inte backkamera (den bilen ägdes av Trafikverket). Så om du kör upp med bil från Trafikverket så behöver dem nödvändigtvis inte ha backkamera.

För att va på den säkra sidan så kan det ju vara bra att försöka undvika den. På min körskola så tyckte läraren att jag inte skulle använda den och använda speglar istället.
Citera
2022-05-06, 19:57
Avstängd
Citat:

Korrekt svar: Du skall använda alla de hjälpmedel som bilen eventuellt har för att kunna köra säkert. Med det menas också att det är DU och inte bilens hjälpmedel som sitter bakom ratten. Tittar du i backkameran ständigt utan uppsikt kommer du att inte bli godkänd. Använder du inte tillgänglig backkamera för att säkerhetsställa att ingen går bakom din bil vid en parkeringsplats kommer du också att bli underkänd. Provförrättaren kommer att bedöma ditt samspel med tekniken, dvs din förmåga att både använda alla speglar, använda rutorna och använda hjälpmedel som finns i bilen.

En backkamera skall hjälpa dig som förare, den ska inte vara ditt huvudsakliga navigeringssystem. I en personbil har du inte många situationer där en backkamera är behjälplig.
Citera
2022-05-06, 19:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontanaz
K
För att va på den säkra sidan så kan det ju vara bra att försöka undvika den. På min körskola så tyckte läraren att jag inte skulle använda den och använda speglar istället.

Ehm, du backar ju fasiken inte med backkameran! Den tittar man bara efter disträa fotgängare och cyklister som vill smita förbi dig 3cm från häcken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in