2022-03-01, 13:38
Medlem
Hände mig med. Underkänd med aspiranten i baksätet och körde bra. En vecka senare med sämre körning och ingen aspirant klarade jag det.
Citera
2022-03-21, 12:58
Medlem
Har hänt åt andra hållet också. Att senioren tyckte att eleven skulle underkännas medans aspiranten var helt ok med saken. Är svårt för senioren att överklaga saken då det är meningen att aspiranten ska ta beslutet, det är ju en del av upplärningen vid det stadiet och helt enkelt den risken man får ta om man ska kunna lära upp folk, det gäller jobb i övrigt. Folk måste till en viss del få misslyckas för att lära sig något såvidare det inte är grovt tjänstefel.
Citera
2022-03-21, 14:04
Avslutad
jag kan ju bara spekulera men det låter ju inte helt otroligt att aspiranten är riktig paragrafryttare medans en erfaren senior ser mer på helheten och kan förlåta några mindre fel
Citera
2022-04-09, 12:48
Medlem
Tänkte använda mig utav dom här körkortsapparna som finns men vilken är bäst? Jag har testat både Trafiko & Ta Körkort och båda har båda bra upplägg och är pedagogiska men då jag inte vill slösa bort pengar på att köpa båda så undrar jag om någon av er använder/använt dessa appar och kan berätta vilken ni tycker var bäst?
Citera
2022-04-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Tänkte använda mig utav dom här körkortsapparna som finns men vilken är bäst? Jag har testat både Trafiko & Ta Körkort och båda har båda bra upplägg och är pedagogiska men då jag inte vill slösa bort pengar på att köpa båda så undrar jag om någon av er använder/använt dessa appar och kan berätta vilken ni tycker var bäst?

Jag blev färdig med Ikörkort just nyss, rekommenderar verkligen!
Bra upplagt varvat med teori och test.
Absolut värt 200 spänn
Citera
2022-04-10, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesterios
Jag blev färdig med Ikörkort just nyss, rekommenderar verkligen!
Bra upplagt varvat med teori och test.
Absolut värt 200 spänn
Håller med!
Citera
2022-04-14, 22:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Hjälper en släkting som ska ta körkort med teorin. Blir lite fundersam över vad den som skriver frågorna egentligen vill åstadkomma. I vissa fall är det rena frågor där något alternativ är rätt och de andra fel, men ibland är det frågor om vilket som godtyckligt är mest rätt. Exempel:
Du står i en fyrvägskorsning med trafikljus. Det är två filer en för att köra rakt fram och till höger (där du står) och en för att svänga till vänster. Framför dig efter korsningen pågår ett vägarbete. Vad är den största risken i denna situation?

a. Att du kör på en vägarbetare längre fram
b. Att bilen till vänster om dig står fel och byter fil när det slår om till grönt
c. Att en bil från höger kör mot rött ljus när du får grönt ljus
d. Att en oskyddad trafikant som du inte ser plötsligt dyker upp
Rent spontant kan man ju säga att alla dessa fyra är en risk som man måste ha i åtanke. Min egen åsikt vore ju att rätt svar (som inte finns som alternativ) skulle vara att köra varsamt förbi korsningen när det slår om till grönt eftersom det finns flera möjliga risksituationer i en trafikkorsning med många inblandade från olika håll. Svaret som provet satt som rätt är alternativ d. Jag kan ju absolut tycka att man alltid ska ha bra uppmärksamhet gentemot oskyddade trafikanter, men jag skulle nog säga att risken gentemot dem snarast är större i andra situationer. Hur som helst blir ju en fråga som denna nästan ett sätt att förflytta fokus från flera risker till en risk. Har lite svårt för det synsättet.

När jag själv tog körkort för länge länge sedan var det förvisso ännu värre. Då kunde frågorna ha flera rätt. Det kunde vara upp till sex alternativ och på vissa frågor var samtliga rätt. Om man inte angav alla så fick man fel.
Citera
2022-04-15, 19:21
Medlem
https://maps.app.goo.gl/tZgqmaE3wHZek9tv6

Jag har sett bilar åka rakt för att sedan svänga in till höger (cirkulationen), men hur funkar det när det finns en vägfil till höger om dig? Korsar inte du deras väg? Hur blir det ifall bilar till höger om dig vill åka rakt? Ska du stanna innan heldragna linjen tills kusten är klar? Känns konstigt..
Citera
2022-04-16, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hjälper en släkting som ska ta körkort med teorin. Blir lite fundersam över vad den som skriver frågorna egentligen vill åstadkomma. I vissa fall är det rena frågor där något alternativ är rätt och de andra fel, men ibland är det frågor om vilket som godtyckligt är mest rätt. Exempel:
Du står i en fyrvägskorsning med trafikljus. Det är två filer en för att köra rakt fram och till höger (där du står) och en för att svänga till vänster. Framför dig efter korsningen pågår ett vägarbete. Vad är den största risken i denna situation?

a. Att du kör på en vägarbetare längre fram
b. Att bilen till vänster om dig står fel och byter fil när det slår om till grönt
c. Att en bil från höger kör mot rött ljus när du får grönt ljus
d. Att en oskyddad trafikant som du inte ser plötsligt dyker upp
Rent spontant kan man ju säga att alla dessa fyra är en risk som man måste ha i åtanke. Min egen åsikt vore ju att rätt svar (som inte finns som alternativ) skulle vara att köra varsamt förbi korsningen när det slår om till grönt eftersom det finns flera möjliga risksituationer i en trafikkorsning med många inblandade från olika håll. Svaret som provet satt som rätt är alternativ d. Jag kan ju absolut tycka att man alltid ska ha bra uppmärksamhet gentemot oskyddade trafikanter, men jag skulle nog säga att risken gentemot dem snarast är större i andra situationer. Hur som helst blir ju en fråga som denna nästan ett sätt att förflytta fokus från flera risker till en risk. Har lite svårt för det synsättet.

När jag själv tog körkort för länge länge sedan var det förvisso ännu värre. Då kunde frågorna ha flera rätt. Det kunde vara upp till sex alternativ och på vissa frågor var samtliga rätt. Om man inte angav alla så fick man fel.
Rätt svar är D. Men den är klurig. Man måste tänka vad Trafikverket vill att man ska svara snarare än vad som är mest rimligt. Oskyddade trafikanter är enligt alla test och provfrågor jag gjort - alltid än större risk än något annat fordon som är med i trafiksituationen.
Citera
2022-04-16, 10:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontanaz
Rätt svar är D. Men den är klurig. Man måste tänka vad Trafikverket vill att man ska svara snarare än vad som är mest rimligt. Oskyddade trafikanter är enligt alla test och provfrågor jag gjort - alltid än större risk än något annat fordon som är med i trafiksituationen.

Ja du har givetvis helt rätt i det fetmarkerade.
Citera
2022-04-30, 13:40
Medlem
Har uppkörning i Farsta den 10 juni kanske tidigare om jag lyckas få en tid för uppkörning tidigare men detta verkar vara helt omöjligt eftersom att allt är uppbokat hela tiden. Så jag undrar var är viktigt att tänka på under uppkörningen och vilka svåra moment har ni som har kört upp i Farsta fått göra ? Vilket område körde ni upp i när ni körde upp i Farsta ? Hade tänkt och åka ditt och övningsköra lite innan för att lära känna området innan.

Om ni har kört upp i Södertälje, Järfälla och Sollentuna kan ni även ge tips på vad man ska tänka på eftersom att det kanske blir så att jag kör upp dar om jag hittar en ledig tid på dessa områden.

Finns det något sätt för att få en notis så fort det finns en uppkörnings tid ledig ?
Citera
2022-05-01, 11:24
Medlem
Isnatts avatar
Får alla se filmen 'att döda ett barn' eller var det bara så på min bilskola?
Ungjäveln är i alla fall Valter Skarsgård
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in