Hjälper en släkting som ska ta körkort med teorin. Blir lite fundersam över vad den som skriver frågorna egentligen vill åstadkomma. I vissa fall är det rena frågor där något alternativ är rätt och de andra fel, men ibland är det frågor om vilket som godtyckligt är mest rätt. Exempel:
Du står i en fyrvägskorsning med trafikljus. Det är två filer en för att köra rakt fram och till höger (där du står) och en för att svänga till vänster. Framför dig efter korsningen pågår ett vägarbete. Vad är den största risken i denna situation?
a. Att du kör på en vägarbetare längre fram
b. Att bilen till vänster om dig står fel och byter fil när det slår om till grönt
c. Att en bil från höger kör mot rött ljus när du får grönt ljus
d. Att en oskyddad trafikant som du inte ser plötsligt dyker upp
Rent spontant kan man ju säga att alla dessa fyra är en risk som man måste ha i åtanke. Min egen åsikt vore ju att rätt svar (som inte finns som alternativ) skulle vara att köra varsamt förbi korsningen när det slår om till grönt eftersom det finns flera möjliga risksituationer i en trafikkorsning med många inblandade från olika håll. Svaret som provet satt som rätt är alternativ d. Jag kan ju absolut tycka att man alltid ska ha bra uppmärksamhet gentemot oskyddade trafikanter, men jag skulle nog säga att risken gentemot dem snarast är större i andra situationer. Hur som helst blir ju en fråga som denna nästan ett sätt att förflytta fokus från flera risker till en risk. Har lite svårt för det synsättet.
När jag själv tog körkort för länge länge sedan var det förvisso ännu värre. Då kunde frågorna ha flera rätt. Det kunde vara upp till sex alternativ och på vissa frågor var samtliga rätt. Om man inte angav alla så fick man fel.