2022-04-30, 22:10
Medlem
killawifes avatar
Egentligen är hela poängen med bemanningsföretag lite konstig. Man påstår att dessa skulle ha dykt upp för att "marknaden" behöver snabb arbetskraft för att kunna rekrytera personal snabbt och för kortare arbetstoppar. Men bemanningsföretagen måste rekrytera denna personal likadant som företaget skulle göra. De har ju inga som står Stand-by med full lön hela dagarna utan rekryterar den personal de behöver när företag efterfrågar detta så alla rekrytering pågår precis som vanligt förutom att bemanningsföretaget gör det istället. Den enda egentliga skillnaden som faktiskt existerar är att bemanningsföretagen är effektivare i sin rekrytering och att personen som anställs får en otryggare anställning än om den hade anställts direkt av företaget. Företagen betalar även MER för denna personal än för ordinarie personal, inte till arbetstagaren då, men bemanningsföretaget.
Det hela är lite sjukt egentligen då man i princip betalar en mellanhand för att sköta ens rekrytering istället för att göra det själv. Och syftet med att använda bemanningsföretagen sägs ofta vara besparingar. Det är så paradoxalt.

Men jag håller faktiskt med en del av kommentarerna här i tråden som säger att Af inte funkar och därför dök dessa företag upp för att göra det som inte Af klarar av. Jag personligen tycker bara att man kunde göra detta på ett sätt som var bättre, utan osäkerheten som idag existerar för arbetstagaren. Säg att du fick en fast anställning med full lön med ett normalt kontrakt på säg ett år. Och under den tiden står du till bemanningsföretagets förfogande för olika uppdrag. Du VET att du får din lön, du behöver inte oroa dig för att bli utkickad när som helst och du kan ändå känna att du har ett riktigt arbete med bra villkor. Det skulle jag lätt gå med på. Det kanske tillochmed finns nåt bemanningsföretag som jobbar så? Tipsa gärna isåfall.
Citera
2022-05-01, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Jag menade att det juridisk hade varit enkelt att göra skillnad på städarens och truckförarens arbete.

Okej, ja det är sant.

Citat:
Det är okej att ta in städare för att det fyller en funktion. Att ha i system att hyra in truckförare permanent fyller inte någon funktion annat än att kringgå LAS.
Det är inte okej alls enligt mig.

Men varför måste man anställa truckförare men kan hyra in städare? Fyller inte truckförare någon funktion?
Citera
2022-05-01, 04:56
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Okej, ja det är sant.

Men varför måste man anställa truckförare men kan hyra in städare? Fyller inte truckförare någon funktion?

För att truckförarna utför det dagliga arbetet och drar in pengar till företaget, 7 dagar per vecka, till skillnad från städarna.

Den absolut enda anledningen till att företag hyr in truckförare från exempelvis Manpower är för att kringgå en lag, vilket är uppenbart, och det är därför jag ställer frågan varför staten accepterar detta.
Citera
2022-05-01, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Det är möjligt. Är du själv arbetsköpare?
Nej men jag är hyfsat kunnig om förfarandet (dock inte utsatt själv vilket man väl får vara nöjd med).
Att det i de flesta fall är en process som måste till (fast för vissa saker som arbetavägran eller stöld kan du ju få gå på dagen) är en bra sak som sagt. Man kan idag sägga upp folk, det här lallandet om att man inte skulle kunna säga upp folk som rakt upp och ner inte gör sitt arbete alls för facket eller lagar är bara strunt.
Att man däremot skulle kunna slänga ut allt och alla på dagen för vilken anledning som helst gynnar inte någon lönetagare och jag ser inte ett sånt samhälle som åtrovärt.
Citera
2022-05-01, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
För att truckförarna utför det dagliga arbetet och drar in pengar till företaget, 7 dagar per vecka, till skillnad från städarna.

Okej, så det är endast ok att hyra in folk som inte utför det dagliga arbetet och är en kostnad? Tex servicepersonal till truckarna, truckförarutbildare med mera?

Varför?

Citat:
Den absolut enda anledningen till att företag hyr in truckförare från exempelvis Manpower är för att kringgå en lag, vilket är uppenbart, och det är därför jag ställer frågan varför staten accepterar detta.

Nej. Den huvudsakliga anledningen är för att hantera variationer i arbetsbelastningen, typiskt cykliska toppar och dalar i denna. Staten accepterar detta dels för att LAS uppenbart bara gäller anställda och för att staten är pragmatisk.

Det är ju sällsamt godtyckligt att tillåta inhyrning av all personal som inte drar in pengar till företaget eller som inte utför det dagliga arbetet.

Vad händer om man bara behöver köra truckarna 3 dagar i veckan? Då är ju arbetet inte dagligt. Helst hade man säkert sluppit körandet med truckarna på totalen, men det kan vara ett nödvändigt ont för att verksamheten skall fungera. Nästan precis som städning helt enkelt, ingen av aktiviteterna tillför något kundvärde överhuvudtaget.
Citera
2022-05-01, 14:46
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Okej, så det är endast ok att hyra in folk som inte utför det dagliga arbetet och är en kostnad? Tex servicepersonal till truckarna, truckförarutbildare med mera?

Varför?

Nej. Den huvudsakliga anledningen är för att hantera variationer i arbetsbelastningen, typiskt cykliska toppar och dalar i denna. Staten accepterar detta dels för att LAS uppenbart bara gäller anställda och för att staten är pragmatisk.

Det är ju sällsamt godtyckligt att tillåta inhyrning av all personal som inte drar in pengar till företaget eller som inte utför det dagliga arbetet.

Vad händer om man bara behöver köra truckarna 3 dagar i veckan? Då är ju arbetet inte dagligt. Helst hade man säkert sluppit körandet med truckarna på totalen, men det kan vara ett nödvändigt ont för att verksamheten skall fungera. Nästan precis som städning helt enkelt, ingen av aktiviteterna tillför något kundvärde överhuvudtaget.

Detta är ju dock inte en giltig anledning att anställa folk via ett bemanningsföretag. Man kunde likväl bara anställa dom på timmar med exakt samma resultat. Bemanningsföretagen behövs inte för det du beskriver. Den enda egentliga skillnaden är att om du är anställd via bemanningsföretaget så är du undantagen från företagets turlista och ev. löneförmåner. Du har heller ingen rätt till tillsvidareanställning efter ett tag som en vanlig timanställd. Så helt uppenbarligen används detta för att kringå LAS, precis som anges i trådstarten.
Citera
2022-05-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Detta är ju dock inte en giltig anledning att anställa folk via ett bemanningsföretag. Man kunde likväl bara anställa dom på timmar med exakt samma resultat. Bemanningsföretagen behövs inte för det du beskriver. Den enda egentliga skillnaden är att om du är anställd via bemanningsföretaget så är du undantagen från företagets turlista och ev. löneförmåner. Du har heller ingen rätt till tillsvidareanställning efter ett tag som en vanlig timanställd. Så helt uppenbarligen används detta för att kringå LAS, precis som anges i trådstarten.

Och som sagt, men kringgår inte LAS när man tar in snickare. Bemanningsföretaget följer LAS för sina anställda.

Timmisar måste utbildas, hanteras osv, det behövs inte med inhyrd personal på arbetarnivå.
Citera
2022-05-01, 20:28
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Konsultbolag var inte lagliga, då. Det var deras framväxt som var en viktig del i att riva ned detta minne av DDR-Sverige.
Du har starka åsikter baserade på bristande kunskap. Du kände inte ens till det välkända faktumet att arbetsförmedling var ett monopol, känner du till att radio och tv-sändningar var det?

Ja det visste jag.

Varför skulle min kunskap om något är lagligt eller inte ha en påverkan på värdet av min åsikt på om det borde vara lagligt eller inte?
Citera
2022-05-01, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Hur finansieras bemanningsföretag med skattepengar? Det är väl företagen som hyr personal som betalar?
Eventuellt i början var det så nu kanske det är som du säger deras egen finansiering?
Citera
2022-05-01, 22:25
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Ja det visste jag.

Varför skulle min kunskap om något är lagligt eller inte ha en påverkan på värdet av min åsikt på om det borde vara lagligt eller inte?
För att om du inte vet vad du talar om så är din åsikt om det inte intressant?
Varför ska någon bry sig om att du tycker att något bör vara olagligt eller ej när du inte vet tillräckligt om det för att veta om det är olagligt eller ej?
TL;DR du svamlar
Citera
2022-05-02, 05:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtask
Skulle inte AF läggas ner? Eller har jag missförstått något?

Det förslaget kom inte så tidigt som 1990-talet. Det kom för bara några år sedan.
Citera
2022-05-02, 05:21
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Och som sagt, men kringgår inte LAS när man tar in snickare. Bemanningsföretaget följer LAS för sina anställda.

Timmisar måste utbildas, hanteras osv, det behövs inte med inhyrd personal på arbetarnivå.

Det är sant att Bemanningsföretaget följer LAS för sina anställda, och jag kan hålla med om att i detta specifika fallet så spelar det ingen egentlig roll då en timanställd knappt har några rättigheter via LAS ändå, men man har ju inte samma villkor som övriga anställda på arbetsplatsen utan endast de villkor som bemanningsföretaget ger, vilka kan vara betydligt sämre, eller i vissa unika fall, bättre. Det blir en skevhet i anställningen som inte behöver existera.
Din andra kommentar är så urbota dum att det är helt otroligt. Tror du på riktigt att personen som anställs som timanställd är en annan person än den som anställs via bemanningsföretaget? Du förstår alltså inte att det är SAMMA personer som söker jobb via bemanning som via vanliga jobbsök? Både är nya på arbetsplatsen och behöver EXAKT samma upplärning. Som jag förklarade förut så är det inte så att man har en stor hall med bemanningsanställd som man bara plockar av när någon ringer utan man anställer via platsbanken precis som vanligt. Ibland kan man ha nån som har varit anställd via bemanningen tidigare som kanske är villig att komma in men det finns inga garantier för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in