2022-04-30, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Bemanningsbolag är ok om det gäller t.ex. tillsättning av vikarier, där nån kan rycka in med kort varsel om en anställd är sjuk en viss dag. Men att ha bemanningskontrakt för folk som ska jobba 5 dagar i veckan tillsvidare, med samma typ av uppgifter som icke-bemanningsanställda, handlar såklart bara om att kringgå LAS.

Visst är det så och det är förjävligt att det blivit på det sättet.
Citera
2022-04-30, 17:11
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Finns gott om hantverkare som har fasta anställningar hos renoveringsfirmor, byggbolag, elreparatörer och dylikt.

Du hyr en hantverkare av bolaget för någon timmes arbete, klart och betalt. Easy peasy.
1500 spänn max, klart på ett par timmar.

Så du köper in en tjänst utav bolaget för 1500kr och varav elektrikern utför arbetet och får behålla en del av de pengarna. Precis som ett bemanningsföretaget alltså? Skillnaden är att du är en privatperson och typ att det är en väldigt kort projekt, gör det det okej?
Citera
2022-04-30, 17:14
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Jag förklarade skillnaden i första sidan.

Hur ska det juridiska formuleras? Eller, hur var det formulerat i din påhittade lag som togs bort för 30år sen?

”Det är inte lagligt att hyra in personal om det görs för att kringgå LAS” skulle ju trotts allt vara ganska lätt att kringgå tänker jag…
Citera
2022-04-30, 17:43
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
I den bästa av världar så skulle detta vara arbetsförmedlingens uppgift, att koppla samman arbetsgivare och arbetssökande - men icke. Namnet är falsk marknadsföring.

Tekniskt sett är det ingen skillnad på affärsmodellen för en hallick och en konsultchef.

Konsultchefen knyter samman arbetstagaren med arbetsgivaren, saltar notan med 50-400% och försöker dessutom sko sig på arbetstagaren på andra sätt, t.ex genom att skriva på avtal där de för evigt blir ens pensionsförvaltare och dylikt.

Dessa saltade notor är vad skattepengarna bränns på, stafettläkare och "inhyrda" sjuksköterskor som omöjligen kan göra dubbelt eller tredubbelt så mycket nytta som sina anställda kollegor.

Om alternativet är att inte ha något jobb alls så kan folk bli "överens" om det mesta.
I den bästa av världar finns ingen arbetsförmedling eftersom marknaden löser den uppgiften, t ex via bemanningsföretag.
Din bild av hur de arbetar och vilka påslag som är möjliga låter som en pojkrumsfantasi.
Citera
2022-04-30, 17:53
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag menade att det juridisk hade varit enkelt att göra skillnad på städarens och truckförarens arbete.

Det är okej att ta in städare för att det fyller en funktion. Att ha i system att hyra in truckförare permanent fyller inte någon funktion annat än att kringgå LAS.
Det är inte okej alls enligt mig.
Jag ser ingen skillnad i att hyra in städare jämfört med truckförare. Båda behövs. Båda gör ett återkommande jobb. Båda kan vara andtällda eller komma via ett bemanningsföretag.
Citera
2022-04-30, 17:56
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Hur ska det juridiska formuleras? Eller, hur var det formulerat i din påhittade lag som togs bort för 30år sen?

”Det är inte lagligt att hyra in personal om det görs för att kringgå LAS” skulle ju trotts allt vara ganska lätt att kringgå tänker jag…
Påhittade lag? Arbetsförmedling var ett statligt monopol som utfördes av arbetsförmedlingen.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Arbetsf%C3%B6rmedling
Citera
2022-04-30, 18:01
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder. Jag betraktar det som en oerhört smutsig och omoralisk verksamhet som skor sig på arbetslösa och hindrar folk från att få seriösa, fasta anställningar när företag hellre hyr in personal som om de vore djur.

Denna verksamhet var rättmätigt olaglig i Sverige fram till 90-talet då det legaliserades. Hur motiverades detta?

Sverige slutade att upphöra som nation och vart ekonomisk zone istället. Kapitalister har fått sätta agendan sedan dess. Dom äger både moderaterna och sossarna.
Svensken försöker apa efter, medvetet som omedvetet. Hur är svenskens attityd gentemot folk idag? Hur är människosynen egentligen?
Och jag tänker inte på invandrarna nu och den behandling dom får. Dom tjänar sitt urholkande syfte så dom har en urholkande särstatus.
Slavarna ska slåss sinsemellan på grund av avundsjuka mot varandra.
Citera
2022-04-30, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Omöjligheten att bli av med en fastanställ på den svenska arbetsmarknaden anser jag vara grovt överdriven. Vill man bli av med en fast anställd som faktiskt missköter sig på riktigt är det mer än möjligt, lite process där denna ska ges möjlighet att få bättra sig m.m. ska naturligtvis ske men det är i mina ögon bara sunt.
Det är möjligt. Är du själv arbetsköpare?

Alla grupper är oskyldiga lamm i sina egen beskrivning. Även arbetare.
Citera
2022-04-30, 20:52
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Påhittade lag? Arbetsförmedling var ett statligt monopol som utfördes av arbetsförmedlingen.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Arbetsf%C3%B6rmedling

Nu är ju inte bemanningsföretag en ren arbetsförmedling på samma sätt som AF. Oavsett så tror jag fortfarande inte att det har existerat en lag emot varken det ena eller det andra.

Edit:
Se på fan, arbetsförmedling har varit förbjudet, och är fortfarande det ifall man tar betalt ifrån den arbetssökande. Ok men hur var t.ex konsultbolag lagligt?
Senast redigerad av lfh 2022-04-30 kl. 21:26.
Citera
2022-04-30, 21:17
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwarzknopf
Sverige slutade att upphöra som nation och vart ekonomisk zone istället. Kapitalister har fått sätta agendan sedan dess. Dom äger både moderaterna och sossarna.
Svensken försöker apa efter, medvetet som omedvetet. Hur är svenskens attityd gentemot folk idag? Hur är människosynen egentligen?
Och jag tänker inte på invandrarna nu och den behandling dom får. Dom tjänar sitt urholkande syfte så dom har en urholkande särstatus.
Slavarna ska slåss sinsemellan på grund av avundsjuka mot varandra.

Ja det var verkligen synd att man inte föddes 30-40 år tidigare. Helvete vilken skillnad.
Citera
2022-04-30, 21:32
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Nu är ju inte bemanningsföretag en ren arbetsförmedling på samma sätt som AF. Oavsett så tror jag fortfarande inte att det har existerat en lag emot varken det ena eller det andra.

Edit:
Se på fan, arbetsförmedling har varit förbjudet, och är fortfarande det ifall man tar betalt ifrån den arbetssökande. Ok men hur var t.ex konsultbolag lagligt?

Ja och det är väl bara en tidsfråga innan det kravet tas bort också och man kommer vara tvungen att betala för äran att komma på intervjuer till jobb med hög konkurrens.

Nu var det länge sedan jag läste om den lagen i skolan, men vad jag minns så hade staten överseende med jobb där det fyllde ett syfte att temporärt hyra in personal. Men att hyra folk permanent bara för att kringgå LAS var omöjligt.
Citera
2022-04-30, 22:06
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Edit:
Konsultbolag var inte lagliga, då. Det var deras framväxt som var en viktig del i att riva ned detta minne av DDR-Sverige.
Du har starka åsikter baserade på bristande kunskap. Du kände inte ens till det välkända faktumet att arbetsförmedling var ett monopol, känner du till att radio och tv-sändningar var det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in