Citat:
Ursprungligen postat av
wetnear
Så vad är skillnaden mellan ett konsultbolag och ett bemanningsföretag ?
Utan konsult-bemanningsbolag skulle det bli rätt svårarbetat i detta land.
Som jag ser det så anlitar jag en konsult om jag beställer ett arbete av t ex en elektriker.
Ska jag som privatperson eller företag anställa en elektriker som projektanställd för att byta några eluttag ?
Ett "riktigt" konsultbolag syftar till att tillhandahålla en person med viss kompetens som ska utföra ett uppdrag/projekt hos ett bolag under en begränsad tid, kan t.ex. röra sig om en rådgivare, en revisor, en systemutvecklare, en managementkonsult etc. Syftet är att utföra ett visst projekt (genomföra revision, utveckla IT-nätet, etc.) och man har vanligen flera uppdrag på gång samtidigt.
Ett bemanningsbolag syftar egentligen enbart till att kringgå LAS, då en person hyrs in tillsvidare (ofta med ett par månader i taget) för att utföra det
dagliga arbetet i kundbolaget, ofta samma jobb som deras egna anställda gör. Syftet är egentligen enbart att kunna sparka folk lättare, då man kan kapa kontraktet med bemanningsbolaget, som i sin tur kan säga upp den anställde med hänvisning till arbetsbrist.