2022-04-29, 17:02
Medlem
Jag hann binda innan räntorna började stiga och har 28% av huslånet bundet i 10 år till en OK ränta, 36% bundet i 5 år till en bra ränta och 36% på rörligt. Om räntorna stiger till en oacceptabel nivå så tar jag pengar från sparkontot och löser de 36% som jag har på rörligt, så nej. Jag påverkas inte direkt om räntan stiger till 5%. Däremot kan jag ju påverkas indirekt om det är så att priser på andra saker som jag köper stiger på grund av höjd ränta.
Citera
2022-04-29, 21:25
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Fast om folk drar ner på fika, restauranger, gym, kläder, resor etc. så tjänar folket som driver dessa företag mindre pengar och då drar även dessa människor ner på att spendera pengar på andra saker och mindre pengar kommer således in i skatter till staten. Det sprider sig som ringar på vattnet.

Är domedagen här alltså? Aj fan.
Citera
2022-04-29, 21:25
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Om boräntan går från 1% till 3% så är det en ökning med 200%

Wow, har du gått på MIT eller nåt? Mäktig uträkning.
Citera
2022-04-29, 21:27
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Eh, nej. Vet inte hur du lyckades med den tolkningen. Har under flera års tid gjort stora vinster på både aktiemarknaden och bostadsmarknaden. Vad grinar du om?

Exakt. Ta en titt på värdestegringen på Rolexklockor senaste åren så får vi se vem som skrattar. En GMT hos AD för 6 månader sedan fick du för 160k och nu 320k hos gråhandlare. Jämför Submariners för två år sedan hos AD och idag.

Men det är klart, sådana som du får inte ens handla något hos AD.

Hur lyckas du då tajma marknaden var min fråga?

Är väl bara kriminella och gråhandlare som får shoppa GMTs hos AD? Tillhör ingen av dem så där har du rätt minsann
Citera
2022-04-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Wow, har du gått på MIT eller nåt? Mäktig uträkning.
Det finns så många idioter i världen och jag trodde nog du var en av dem när du skrev "några procent" när du egentligen borde skrivit 200%.
Citera
2022-04-29, 22:23
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Det finns så många idioter i världen och jag trodde nog du var en av dem när du skrev "några procent" när du egentligen borde skrivit 200%.

Har du asperger? Alla andra förstod att det var procentenheter som jag syftade på.

Mod. Snälla ta bort hans skitinlägg. Ska vi märka ord kommer 90% bestå av dylik dynga pga alla dyslektiker och pundare som inte kan sätta ihop en mening.
Citera
2022-04-29, 22:35
Medlem
Citat:
Har du asperger? Alla andra förstod att det var procentenheter som jag syftade på.

Mod. Snälla ta bort hans skitinlägg. Ska vi märka ord kommer 90% bestå av dylik dynga pga alla dyslektiker och pundare som inte kan sätta ihop en mening.
Oavsett vad du skrev så är 200% ökning av räntan en stor ökning och det kommer kännas för rätt många.
Citera
2022-04-29, 22:45
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Oavsett vad du skrev så är 200% ökning av räntan en stor ökning och det kommer kännas för rätt många.

Nä. Inte så mycket från dagens extremt låga nivåer. Inte ovanligt med ränta på typ 1,2% i dag. Blir 3,6 i stället. Ränteavdragen gör det till typ 3%.

Säg att man är belånad med 5 millioner, då blir det 12500kr i månaden i stället för 4100kr. Tråkigt men ingen katastrof, för får man låna 5.000.000kr så tjänar man minst 50.00kr efter skatt tillsammans. Blir färre middagar ute ett tag tills lönen hämtat ikapp på grund av inflationen.

Tråkigt för de som måste sälja dock.
Citera
2022-04-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Nä. Inte så mycket från dagens extremt låga nivåer. Inte ovanligt med ränta på typ 1,2% i dag. Blir 3,6 i stället. Ränteavdragen gör det till typ 3%.

Säg att man är belånad med 5 millioner, då blir det 12500kr i månaden i stället för 4100kr. Tråkigt men ingen katastrof, för får man låna 5.000.000kr så tjänar man minst 50.00kr efter skatt tillsammans. Blir färre middagar ute ett tag tills lönen hämtat ikapp på grund av inflationen.

Tråkigt för de som måste sälja dock.
Ja, så är det, och i kombination med dyrare driftkostnader så blir det lite snålare tillvaro.
Citera
2022-04-29, 22:51
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Är domedagen här alltså? Aj fan.

Påpekar bara att alla arbetande människor tyvärr är beroende av konsumtion.
Citera
2022-04-30, 00:28
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
3% ränta är ju ingenting.
Citera
2022-04-30, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
3% ränta är ju ingenting.
Det ksn jag hålla med om. För 23 år sen när jag byggde hus så var räntan över 6% vill jag minnas.
Men det kostade iofs bara 1/3 av vad det kostar idag att bygga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in