2022-04-29, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Fast om folk drar ner på fika, restauranger, gym, kläder, resor etc. så tjänar folket som driver dessa företag mindre pengar och då drar även dessa människor ner på att spendera pengar på andra saker och mindre pengar kommer således in i skatter till staten. Det sprider sig som ringar på vattnet.
Det är väl bara bra så vi kan få ordning på samhället och miljön.
Citera
2022-04-29, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sammbooostn
"Vet inte hur du lyckades med den tolkningen. Har under flera års tid gjort stora vinster på både aktiemarknaden och bostadsmarknaden. Vad grinar du om?".

Säkert 40 cm penis med?

Löjligt svar. Är du så fattig att det inte går in i din skalle att det finns folk som tjänar bra med pengar?
Citera
2022-04-29, 11:46
Medlem
5% ränta känns rätt avlägset men även om det skulle bli så blir det endast sparandet som blir lidande.
Citera
2022-04-29, 12:07
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det är väl bara bra så vi kan få ordning på samhället och miljön.

Lycka till får man väl säga då...
Citera
2022-04-29, 12:13
Medlem
Nu har jag 3 år kvar på min 5 åriga 1.14 % ränta men gjorde ändå ett
stresstest på ekonomin med ett scenario på 8 % ränta.
Med lön som i dag och bibehållen ränteavdrag så klarar jag en 8 % ränta i över 20 år.

Det jag får "dra in på " är sparande och med tiden minskat delvis minskat sparkonto.

Dom som har 2 bra löner har sannolikt bra möjligheter att klara ränteuppgångar.
Citera
2022-04-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag tror det var frågan i trådstarten☝️

Haha, precis! Man får tydligen bara svara om man tvingas sälja bil, svärmor och hyra ut övervåningen på huset....
Citera
2022-04-29, 12:32
Medlem
Har inga lån så ingen ko på isen.
Hoppas dock på en sparränta igen....
Citera
2022-04-29, 12:37
Medlem
1,65M bolån på BR med 3,3K i avgift bundet till 2025 på strax över 1% ränta och 37K lön (på uppgång). Kommer ha tvångsamorterat ner till 1,55M tills bundna räntan går ut.

Nog fan klarar man 4,7K i månaden om 2-3 år i worst case. Men det lär stanna vid 3% om man förhandlar bra! Får se till att betala statlig inkomstskatt tills dess också!

”Det ska nog fungera” som Ingves själv uttryckte det
Senast redigerad av Born1995 2022-04-29 kl. 12:43.
Citera
2022-04-29, 16:15
Medlem
MFZP199s avatar
Det blir tufft för många. Och framför allt kommer bostadspriserna att falla.

En lägenhet som kostar 8 Mkr och har 7000 i avgift i Stockholm kostar 17 tkr i månaden om man lånar till 1,5 % ränta.

Samma lägenhet måste falla till 3,5 Mkr om den ska kosta lika mycket i månaden om man lånar till 3,5 %.

Så mycket kommer naturligtvis inte priserna att falla men det kommer att bli ett fall, så långt är det klart.
Citera
2022-04-29, 16:22
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MFZP199
Det blir tufft för många. Och framför allt kommer bostadspriserna att falla.

En lägenhet som kostar 8 Mkr och har 7000 i avgift i Stockholm kostar 17 tkr i månaden om man lånar till 1,5 % ränta.

Samma lägenhet måste falla till 3,5 Mkr om den ska kosta lika mycket i månaden om man lånar till 3,5 %.

Så mycket kommer naturligtvis inte priserna att falla men det kommer att bli ett fall, så långt är det klart.

Man ska ju ha klart för sig att 85% belåning inte är standard i de prissegmenten direkt. Så det dämpar något men visst är fallhöjden stor.
Citera
2022-04-29, 16:43
Medlem
MFZP199s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Man ska ju ha klart för sig att 85% belåning inte är standard i de prissegmenten direkt. Så det dämpar något men visst är fallhöjden stor.

Nej, men man måste ju räkna med en kalkylränta på hela kapitalbeloppet, oavsett hur det är finansierat. För du har ju alltid en alternativkostnad.

Det som dämpar fallet är ju att pengarnas marginalnytta är olika beroende på vad som konsumeras. En kvadratmeter för x kronor är värd mer än y middagar på krogen, eller z procent finare bil. Även om x=y=z i kr.

Det blir med andra ord ett fall för bopriserna men en ännu större katastrof för bilhandeln, restauranger mm om Ingves 10-faldiga höjning går igenom.
Citera
2022-04-29, 16:52
Medlem
I mitt fall är det bara bra. Har inga lån på bostadsrätten. Har dessutom några millar till nästan nollränta på banken. Där kan jag förvänta mig lite högre avkastning framöver. Börsportföljen kan dock få sig en smäll. Jäkla Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in