2022-04-07, 20:46
Medlem
TSs avatar
Problemet är inte om en enskild individ klarar 5% eller 10%. Om andra inte har marginal så kommer bostadsutbudet öka samtidigt som efterfrågan svalnar vilket kommer få allas hus och bostadsrätter att falla i pris.

Samtidigt så kommer ett minskat konsumtionsutrymme leda till en lägre konsumtion både hos de som nu lägger alla pengar på sitt lån och för de som börjar oroa sig för vad som kommer hända framöver trots att de har konsumtionsutrymme. Stigande råvarupriser kommer addera ytterligare börda. Faller börsen, som många svenskar exponerat sig mot, som följd av den allmänt minskande ekonomiska aktiviteten i samhället så töms bufferten snabbt.

Jag gör inga sannolikhetsanspråk men de som tror sig sitta säkra måste förstå att allt hänger ihop och sedan bedöma säkerhetsmarginalen och ändå inse att de kanske underskattar kraften.

Har själv ett välbetalt arbete, buffert och inga lån men kan ändå känna viss oro över den dag optimisterna blir pessimister. Tror inte vi är där än men skulle inte vilja vara 20 år och behöva tvingas till den extrema exponering mot bostadsmarknaden som nästan varje ung människa står inför.
Citera
2022-04-07, 21:56
Medlem
Räntan är det minsta problemet i en värld där inflationen skenar.
Citera
2022-04-07, 23:13
Medlem
vasaduellers avatar
Spara mindre.
Citera
2022-04-08, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Ser bra ut. Jag tror att vi båda kan göra riktiga klipp framöver.

Skriv in ” acceptpris” när du söker

Shit
Nu har tidningar feta annons!!!
Boräntan shockhöjs!!!!
Citera
2022-04-08, 16:50
Nu har jag lagt upp en treårsplan, så att den tajmar med vår bundna ränta. Kommer maxa sparandet dessa tre år så att vi kan göra en större avbetalning av lånet efter 3 år om räntorna ligger högt. Vår månadskostnad för lån o amortering kommer gå från ca 11000 till 16000 vid ingången av år 4 om vi gör denna större avbetalning och räntan ligger på 3 procent. Känns ok. Ligger räntan ännu högre klarar vi det med.
Citera
2022-04-16, 21:20
Medlem
Bor i Stockholms innerstad. Min räntekostnad per månad efter ränteavdraget är 800 kr. Så vid 10% ränta kommer jag inte kunna spara pengar längre, tråkigt (1% bundet idag).

Och när 10% väl kommer, ska jag njuta av att betala ränta som jag får dra av på skatten och att tänka på alla hyresrättstorskar som alla skulle varit miljonärer idag om de bara vågade köpt sin bostad för 8 år sedan, istället för att sitta och gnälla på stora orättvisa världen som minsann har fel. Men torsken är inte orolig. Vare sig svininfluensan, Trump, Corona eller Ukrainakriget drog ner alla andra till hyresrättstorskens misär, men det är okej, för snart inträder The Great Reset. Och då ska alla minsann få känna på misären. Då äntligen ska alla känna sig lika dåliga som er.

Hyresrättstorsken är det mest patetiska väsen på jorden.
Citera
2022-04-20, 08:59
Medlem
7 räntehöjningar I år enligt Riksbanken. Börjar ni bli skakis nu torskar?
Citera
2022-04-20, 09:28
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
7 räntehöjningar I år enligt Riksbanken. Börjar ni bli skakis nu torskar?

Där den sen ser ut att stabiliseras: (FB) Ingves: ”En normal styrränta är runt 2%”
Citera
2022-04-20, 09:29
Medlem
Har de ens sju möten till i år angående räntan? Snarare en höjning i år och två under 2023.
Citera
2022-04-20, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Där den sen ser ut att stabiliseras: (FB) Ingves: ”En normal styrränta är runt 2%”

Vada normaliseras. Den ska höjas 7 ggr. Det blir inga 2% här inte.
Citera
2022-04-20, 11:27
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Vada normaliseras. Den ska höjas 7 ggr. Det blir inga 2% här inte.

Nä. 0,25 * 7 = 1,75%. Så vi når inte riktigt dit. Det har du rätt i.
Citera
2022-04-20, 11:49
Medlem
Banken har räknat i sina kalkyler att man ska klara en ränta på 6-7%. Så det kommer vara lugnt. Folk kommer dra ner på lyxkonsumtion istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in