2022-04-27, 15:51
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
https://www.fis-ski.com/en/cross-country/cross-country-news-multimedia/news/2021-22/300-days-to-fis-nordic-world-ski-championships-planica

Igår var det 300 dagar till VM i Planica nästa säsong. Följande stycke från länken ovan var nytt för mig:

Låter grymt!
Citera
2022-04-27, 19:47
Medlem
Citat:
https://www.fis-ski.com/en/cross-country/cross-country-news-multimedia/news/2021-22/300-days-to-fis-nordic-world-ski-championships-planica

Igår var det 300 dagar till VM i Planica nästa säsong. Följande stycke från länken ovan var nytt för mig:
Jag längtar redan till mästerskapet! Jag hoppas att Sverige kan vara riktigt bra med ett ännu starkare damlag, om Ebba och Frida prickar in en formtopp och om dessutom Linn skulle vara tillbaka (hoppas det) då kan det bli stora framgångar för Jonna, Maja, Linn, Ebba och Frida. Även herrlaget tror jag kan höja sig ett snäpp till nästa säsong.

Långa distansens bansträckning i VM låter intressant, att åka från Italien till Slovenien. Det brukar ofta vara intressant och att även få se fina naturbilder på byar och bergslandskap.
Citera
2022-04-27, 20:32
Medlem
bcdefgs avatar
Har det hänt tidigare att man haft tre raka VM så pass nära varandra? Det tar väl ca 8 timmar att köra från Oberstdorf till Planica om man tar vägen över Seefeld.
Citera
2022-04-27, 20:43
Medlem
Citat:

Ett orosmoment med denna bansträckning är om backarna är för flacka så det blir stakning. Sträckan bör väl bli homologiserad innan VM tycker man?
Citera
2022-04-27, 22:49
Medlem
Citat:

Väldigt bra idé. Blir lite skillnad mot Peking…
Citera
2022-04-27, 22:54
Medlem
På tal om VM så är det väl bara ett par veckor kvar tills fis ska klubba igenom arrangören av vm 2027, och som jag har förstått det är det väl bara Falun som ens har ansökt?
Citera
2022-04-27, 23:28
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
På tal om VM så är det väl bara ett par veckor kvar tills fis ska klubba igenom arrangören av vm 2027, och som jag har förstått det är det väl bara Falun som ens har ansökt?

Stämmer bra. Bör bara vara en ren formalitet. Även om FIS säkerligen inte är nöjda med att de ungdomshoppbackar som Falun lovade att bygga i samband med VM 2015 bara blev en grusgrop.
Senast redigerad av katw 2022-04-27 kl. 23:48.
Citera
2022-04-27, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Stämmer bra. Bör bara vara en ren formalitet. Även om FIS säkerligen inte är nöjda med att de ungdomshoppbackar som Falun lovade att bygga i samband med VM 2015 bara blev en grusgrop.

Låter fint. Hoppas vi ansöker om os 2030 också, har väl varit lite snack om det har jag för mig. Känns som vi borde kunna få gå före i kön i och med att vi aldrig arrangerat innan.
Citera
2022-04-28, 01:02
Medlem
Intervju med Petter Myhlback om säsongen och kommande säsong:

https://www.langd.se/traditionell-langdakning/myhlback-jag-tycker-vi-haft-en-enormt-hog-lagstaniva/

Kort sagt är han väldigt positiv om den gångna säsongen och menar att man framför allt har haft en hög lägsta nivå.

– Jag tycker vi haft en enormt hög lägstanivå. Vi har inget riktigt bottennapp men vi har ganska många fullträffar. Snittet ligger riktigt bra.

Angående nästa säsong så ser han det som en utmaning i och med flourförbudet som träder i kraft. Han säger också att det är svårt att veta var någonstans i processen man ligger eftersom det troligen kommer komma många nya vallor under sommaren.

Mina tankar är att han är lite för positiv om den gånga säsongen. På det stora hela gjorde man det nog väldigt bra men under os var det inte alls så bra som man kan förvänta sig.
Senast redigerad av abbe446 2022-04-28 kl. 01:05.
Citera
2022-04-28, 14:52
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Ett orosmoment med denna bansträckning är om backarna är för flacka så det blir stakning. Sträckan bör väl bli homologiserad innan VM tycker man?
Nu är det väl bara ca en mil mellan Tarvisio och Planica fågelvägen, med rejäla berg i vägen. Så det lär avsluta med några varv på en varvbana (som redan är homologiserad) vid själva stadion. För publiken på plats är väl dessutom en varvbana att föredra?
Men visst finns en uppenbar risk att första milen blir lite plattare än normalt. Jag gissar att man kommer ha en dragning som möjliggör vackra vyer så att man kan locka turister till området.
Senast redigerad av bcdefg 2022-04-28 kl. 14:55.
Citera
2022-04-29, 14:12
Medlem
Norges Skiforbund, med sitt vanlige øye for god PR, har bestemt at ingen kvinner inkluderes i de seks som blir intervjuet til rollen som ny trener for kvinnelandslaget.

Rent bortsett fra hvor idiotisk det er i et PR perspektiv, hva sier det om Monika Kørra? Hvis hun ikke er god nok til å være en kandidat en gang, hvorfor er hun trener for juniorlandslaget?
Citera
2022-04-29, 15:27
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Norges Skiforbund, med sitt vanlige øye for god PR, har bestemt at ingen kvinner inkluderes i de seks som blir intervjuet til rollen som ny trener for kvinnelandslaget.

Rent bortsett fra hvor idiotisk det er i et PR perspektiv, hva sier det om Monika Kørra? Hvis hun ikke er god nok til å være en kandidat en gang, hvorfor er hun trener for juniorlandslaget?

Kanske en bidragande orsak till att Falla inte fortsatte ett år till? Hon ville gärna se en kvinnlig tränare läste jag i en intervju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in