2022-06-01, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Betydligt bättre? Ju färre kockar i soppan desto bättre.

betydligt bättre än skidmärkenas egna... vissa vallare har ju speciellt hand om vissa skidmärken också inte för inte det testas mycket skidor i vallabussen inför säsongen i bruks. ett stor jobb gör dom helt klart innan säsongen. åkarna byter ofta ut 30-35% av skidorna inför en ny säsong och då testats det så klart mycket mer runt 100 per innan säsongen och till slut har dom ca 40 par kvar

det testet jag såg testade Perry 4 åt Kalla och 4 åt Burman
Citera
2022-06-01, 22:41
Medlem
Kan det vara så att förbundet/landslaget försökt specificera allt som ingår när åkarna är med i landslaget, bla skidtester. Detta i dialogen med åkarna när det visade sig att flera var missnöjda med bla ersättning och möjlighet till individuella sponsorer och därför övervägde att hoppa av. Förbundet borde ju ha intresse av att även Frida och Maja kan vara med och få hjälp med tester så min tanke här är att resten av laget inte tycker det är ok att de som väljer bort läger kan ta del av endast hjälp med skidtester när de inte är med och bidrar. Det är alltid svårt att i en grupp ha olika regler för olika individer. Inte heller lätt att vara ledare när resurserna inte motsvarar åkarnas förväntningar.
Citera
2022-06-01, 22:42
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
betydligt bättre än skidmärkenas egna... vissa vallare har ju speciellt hand om vissa skidmärken också inte för inte det testas mycket skidor i vallabussen inför säsongen i bruks. ett stor jobb gör dom helt klart innan säsongen. åkarna byter ofta ut 30-35% av skidorna inför en ny säsong och då testats det så klart mycket mer runt 100 per innan säsongen och till slut har dom ca 40 par kvar

det testet jag såg testade Perry 4 åt Kalla och 4 åt Burman

Ja ja, vi får väl se vem som åker snabbast i vinter.
Citera
2022-06-01, 22:53
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du vill alltså INTE att våra toppåkare ska ges möjlighet att tävla på det bästa materialet, med dom bästa förutsättningarna?
Måste säga att det tycker jag är en väldigt konstig inställning. Jag önskar våra svenska åkare i topp i varje tävling.

Att vara med i landslaget innebär att vissa saker ingår (man kan kalla det förpliktelser) och att det följer med vissa saker (man kan kalla det förmåner eller stöd). Är man inte med i landslaget ja då kan man inte ta del av dessa förmåner/stöd.

Jag önskar också våra svenska åkare i topp i varje tävling men jag har svårt för den individualistiska, reduktionistiska och plocka-russin-ur-kakan eller smörgåsbordsattityden i synen på landslaget som vissa har härinne.
Citera
2022-06-01, 22:59
Medlem
Citat:
Ja ja, vi får väl se vem som åker snabbast i vinter.

Frida lär ju vinna en hel del tävlingar nu när Johuag slutat allt annat vore ju konstigt..
Citera
2022-06-01, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Att vara med i landslaget innebär att vissa saker ingår (man kan kalla det förpliktelser) och att det följer med vissa saker (man kan kalla det förmåner eller stöd). Är man inte med i landslaget ja då kan man inte ta del av dessa förmåner/stöd.

Jag önskar också våra svenska åkare i topp i varje tävling men jag har svårt för den individualistiska, reduktionistiska och plocka-russin-ur-kakan eller smörgåsbordsattityden i synen på landslaget som vissa har härinne.
Är det en förpliktelse att vara med på läger? Vem är landslaget till för egentligen?
Citera
2022-06-01, 23:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Frida lär ju vinna en hel del tävlingar nu när Johuag slutat allt annat vore ju konstigt..

Det finns ingen garanti för någonting. Det är lite det som också är tjusningen med sport.
Citera
2022-06-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Om det du så nedlåtande beskriver gör att en åkare utvecklas mer än annars så är det helt OK för mig.
Det är faktiskt en individuell idrott dom håller på med.
Sen har ju både sagt att dom skulle kunna delta på vissa läger men inte alla läger.

Du vill se svenska åkare i topp i varje tävling men du är inte beredd att betala priset för det?
DET är väl lika egoistiskt.

Dom bästa åkarna skall ges dom bästa möjliga förutsättningar för att i varje race prestera sitt yttersta när dom har landslagsdräkten på sig, så enkelt tycker jag det är.

Sen förstår även jag fördelar med att ha gemensamma läger men om det inte passar alla vid alla tillfällen så ska man inte vara så fyrkantig att man inte kan hitta lösningar på det.

Vi tycker tydligen olika och så får det vara.

tycker bara det är oerhört småsint av ledningen och dessutom på sättet det tillkännagavs.
Svagt och uselt ledarskap.
Citera
2022-06-01, 23:09
Medlem
Citat:
Det finns ingen garanti för någonting. Det är lite det som också är tjusningen med sport.

skadar hon sig inte håller jag det som en garanti.

skidsporten kommer vara otroligt tunn utan Ryssland och på damsidan utan även Johaug,, Norrsidan kan ju bli otroligt trist med massa Norge
Citera
2022-06-01, 23:13
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Är det en förpliktelse att vara med på läger? Vem är landslaget till för egentligen?
Den uttagning som är gjord nu handlar ju om landslagets träningsgrupp - dvs det är en uttagning för att vara med på landslaget träningsläger. Så vill man inte vara med på lägren på de villkor ledningen ställer upp så är ju alternativet att inte vara med alls.
Fridas och Majas val nu handlar ju ingenting om att representera Sverige i världscup eller VM utan bara om att de inte vill ställa upp på de regler som gäller kring lägren.
Sen kan jag tycka det är olyckligt att man så hårt knutit den ekonomiska ersättningen och vissa specifika aktiviteter till deltagande i landslagslägren. Det borde finnas en fördefinierad ”light version” att välja om man vill gå sin egen väg. Men att se lägren som ett smörgåsbord där man kan välja fritt kring när man är med tror jag är en oerhört dålig väg framåt.
Citera
2022-06-01, 23:17
Medlem
Är det någon som vet hur landslagsupplägget ser ut
Hur styrd är träningen av landslaget? (Frida och Maja har ju sedan tidigare egna tränare och upplägg)
Hur stor är flexibiliteten och den individuella anpassningen?
Hur många läger åker man på? och hur långa är de? hur många i Sverige och hur många utomlands?
Citera
2022-06-01, 23:19
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Är det någon som vet hur landslagsupplägget ser ut
Hur styrd är träningen av landslaget? (Frida och Maja har ju sedan tidigare egna tränare och upplägg)
Hur stor är flexibiliteten och den individuella anpassningen?
Hur många läger åker man på? och hur långa är de? hur många i Sverige och hur många utomlands?

Landslagslägren i sommar/höst enligt Byström i dagens DT:

Falun
Torsby
Sollefteå
Icke namngivet utlandsläger
Vålådalen
Senast redigerad av katw 2022-06-01 kl. 23:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in