2022-04-28, 21:12
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arathorn
För att Gud är både transcendent och immanent. Jesus är således både begränsad (i sin historiska person) och obegränsad (i sin gudomliga essens). Jesus upplöser alla motpoler i sig själv (gud/människa, kung/slav, brottsling/oskyldig, lamm/herde, offer/segrare, rättvis/förbarmande, etc.).
Hur menar du att Jesus upplöser alla motpoler?

Enligt Bibeln var Jesus begränsad, om han nu är Gud betyder det att Gud är begränsad, eller att han helt enkelt inte är Gud. Han var heller inte allmäktig på jorden, man kan inte vara 90% allsmäktig eller 80% allvetande. Är man inte 100% allsmäktig eller 100% allvetande så är man varken allsmäktig eller allvetande.
Citera
2022-04-28, 21:18
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Mycket bra skrivet! Dessutom finns Anden som även den är transcendent och immanent. Anden är mer immanent än Jesus skulle jag vilja påstå, men det är en personlig reflektion.
Vad menar du med att Gud är immanent respektive transcendent?
Citera
2022-04-29, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartlam
Hur menar du att Jesus upplöser alla motpoler?

Enligt Bibeln var Jesus begränsad, om han nu är Gud betyder det att Gud är begränsad, eller att han helt enkelt inte är Gud. Han var heller inte allmäktig på jorden, man kan inte vara 90% allsmäktig eller 80% allvetande. Är man inte 100% allsmäktig eller 100% allvetande så är man varken allsmäktig eller allvetande.

Du verkar inte förstå. Jesus är både begränsad och obegränsad. Han upplöser alla motpoler i sig själv. Genom att bli ett offer på korset blir han en segrare av döden. Kristus var fysiskt begränsad men visste precis vad som skulle hända och vad hans uppdrag var på jorden. Så i slutändan var han inte begränsad förutom i relativ bemärkelse.
Citera
2022-04-29, 08:22
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Du verkar inte förstå. Jesus är både begränsad och obegränsad. Han upplöser alla motpoler i sig själv. Genom att bli ett offer på korset blir han en segrare av döden. Kristus var fysiskt begränsad men visste precis vad som skulle hända och vad hans uppdrag var på jorden. Så i slutändan var han inte begränsad förutom i relativ bemärkelse.
Nej, inte genom att bli ett offer på korset som vem som helst kan bli. Utan, döden besegras då Jesus Kristus uppstår på den tredje dagen!
Citera
2022-04-29, 08:37
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"
Gud har bevisat sin existens. Men det är ointressant att bevisa detta för den som inte har vett nog att själv söka Gud för att visa vem man är d.v.s. ifall att man är tillhörig Gud.

Det finns alltför många ogudaktiga; judar och muslimer exempelvis som inte finner Gud men förlikar sig med Satan som pseudogud..
Citera
2022-04-29, 09:10
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Är man begränsad i relativ bemärkelse så är man begränsad.

Du menar att han var begränsad att tag för att sedan bli obegränsad. Tiden innan obegräsningen var han alltså begränsad. Alltså var då Gud begränsad enligt dig.
Citera
2022-04-29, 09:22
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Nej, inte genom att bli ett offer på korset som vem som helst kan bli. Utan, döden besegras då Jesus Kristus uppstår på den tredje dagen!
Genom att bli ett offer på korset fick Jesus Guds förbannelse över sig.

"you must not leave the body hanging on the pole overnight. Be sure to bury it that same day, because anyone who is hung on a pole is under God’s curse. You must not desecrate the land the Lord your God is giving you as an inheritance." 5 Mosebok 21:23

Det var tråkigt då Jesus verkligen ville bli räddad men den, till skillnad från Jesus, allsmäktiga Guden förådde honom.

"And at three in the afternoon Jesus cried out in a loud voice, “Eloi, Eloi, lema sabachthani?” (which means “My God, my God, why have you forsaken me?”)." Markus 15:34

Jesus är ingen Gud och det bevisar t.o.m. Bibeln, att motbevisa en monoteistisk Gud är dock omöjligt.
Citera
2022-04-29, 09:30
Avstängd
LKKINGENs avatar
Jag har lite svårt förstå din frågeställning, du vill ha bevis för Guds existens och sen vill du bara ha en förklaring som involverar kristendom.
Du har kört i diket redan från början.
Gud i den mening som avses i alla religioner är bara människans infantila försök att förstå sitt sammanhang i universum och på jorden, att göra livet begripligt helt enkelt.
Gud är människans påhitt i religiös mening och inget annat eller tror du den dagen då den sista hominiden dör så dör också Gud? För en gud utan någon som tror på denna kan väl inte finnas?

Så då har vi särat på dessa två begrepp hoppas jag. Gud är Gud och religion är mänskliga fantasier.

Vad är då Gud kan man fråga? Ja du det är väl lite svårt att definiera skulle jag vilja påstå med det begränsade fattningsspann som vi människor har men..
Gud är inte en enhet, en gubbe på ett moln.
Gud är allt och finns i allt, Gud är den kraft och energi som driver evolutionen framåt och därmed skapelsen.
En sorts allrådande intelligens som driver universum framåt.
Att förstå Gud som en specifik sak är inte möjligt eftersom Gud är universum och universum är oändligt och att förstå det oändliga i tid och rum är inget vi kan göra.
Ingen kan definiera det, inte vetenskapen inte teologer.
Om någon säger sig ha hittat slutet på universum eller säger sig räkna ut hur stort universum är då skulle jag vilja veta vad som finns bortom denna punkt och skulle heller inte kunna låta bli att fundera på om inte även detta är en del av universum?
Du får nog nöja dig med att Gud är.
Intellektuella diskussioner är inte en väg framåt för vi kan inte greppa det, så enkelt är det.
De som kommer närmaste är nog buddisterna som uppnår upplysning och dom har gått inåt, i sig själv och lämnat tankevärldens begränsningar bakom sig.
Men hur många som lyckats med det sen Buddhan själv är nog lätträknat.

Plåga inte dig själv med dessa tankar, låt religionen vara och inse att om det fanns en gud i religionens mening så skulle det väl knappast vara samma på alla sidor i alla krig?
För om det finns fler gudar vem är då dessa gudars gud?
Allt faller tillbaks på evigheten som vi, åter igen, inte kan förstå med hjälp av det mänskliga intellektet.
Citera
2022-04-29, 10:48
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:

"you must not leave the body hanging on the pole overnight. Be sure to bury it that same day, because anyone who is hung on a pole is under God’s curse. You must not desecrate the land the Lord your God is giving you as an inheritance." 5 Mosebok 21:23

Det var tråkigt då Jesus verkligen ville bli räddad men den, till skillnad från Jesus, allsmäktiga Guden förådde honom.

"And at three in the afternoon Jesus cried out in a loud voice, “Eloi, Eloi, lema sabachthani?” (which means “My God, my God, why have you forsaken me?”)." Markus 15:34

Jesus är ingen Gud och det bevisar t.o.m. Bibeln, att motbevisa en monoteistisk Gud är dock omöjligt.
Du är ännu en i raden av ogudaktiga mindre vetande lystrare till lögnens mästare, som rycker Bibelcitat för att blidka sin skeva lögn.

5Mos 21:22”Men när det finns hos någon en synd som är värd att dödas och han skall dödas, och du skall hänga honom på ett träd, skall hans döda kropp inte ligga kvar hela natten på trädet, utan du skall begrava honom Samma dag, till smälek för Gud, är den som är upphängd, så skall du inte orena din jord som HERREN, din Gud, ger dig till arvedel.”

FYI Guds Son Jesus Kristus var utan synd; Frälsaren.

-Till skillnad från hädaren Muhammed bl.a. lögnare pedofil och mördare, en syndare värd att dödas enligt Gud.
Citera
2022-04-29, 12:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det mest rationella skälet att tro på högre makter är att vår makt är så liten. Det är osannolikt att vi inte är överträffade.
Det låter ju lite som ett känsloargument, att du vill känna dig trygg med en mäktigare "boss" som skyddar dig.
Visst, om vi pratar om ett ofattbart stort universum med många möjligheter till liv/existens är ju sannolikheten att vi är "mäktigast" ganska försvinnande liten, men jag tror inte du pratar om teknologiskt avancerade utomjordingar när du pratar om högre makter. Du pratar om något specifikt men är medvetet vag i din definition.
Citera
2022-04-29, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Nej, det är ett argumentum ad populum. Ett vanligt argumentationsfel i såna här diskussioner.
Nja det kan man tycka, men det är åtminstone bevis för att kristendomen fortfarande har ett starkt fäste bland människor två tusen år senare.

I övrigt är hela diskussionen meningslös och jag har själv erfarit det irl säkert hundra gånger. Jag väljer att tro på evolutionen (också) men det innebär inte att Darwin hade rätt i allt. Eftersom vetenskap ofta saknar en exakt metodik (enligt Kuhn och Lakatos eller Hobbes) så kan man även inom vetenskapen tala om "tro" (tills tesen är bevisad, peer-reviewad, omprövad).
Citera
2022-04-29, 12:49
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:

Jesus Kristus refererar till den Messianska Psalmen 22. Psalmen beskriver Messias kommande skeenden och uttrycket ”Min Gud, varför har du övergivit mig” är demonstrativt för när Jesu Kristi kropp offras för människors synder.

Lukas; "Fader, i dina händer överlåter jag min ande."

Johannes; ”Det är slutfört”

Gud frälser från döden vilket sker då Jesus Kristus uppstår på den tredje dagen.

Muslimer och andra prestigeryttare saknar förmåga till Gudomlig ödmjukhet vilken Jesus Kristus visar då Han hänvisar till Psalm 22.

”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?
*
Jag ropar förtvivlat, men du är långt borta.

Min Gud, jag ropar om dagen, men du svarar inte,
*
jag ropar om natten men finner ingen ro.

…......Hela jorden skall minnas vad som skett
*
och vända om till Herren, alla folk och stammar skall tillbe inför honom........

…...ty han grep in.” Slutar Psalmen.

Gud grep in och på den tredje dagen bevittnades den uppståndne Jesus Kristus.

Men de ogudaktiga rycker varje halmstrå för att stadfästa sin brist på tro och för att häda Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in