2022-04-29, 13:40
Medlem
Vad är det ett gudsbevis ska bevisa? Ska man bevisa att något finns behöver man först komma med något slags definition. Liksom paketera Gud. Och sedan komma med beviset som ska säga något om det du paketerat och avgränsat. För ska man bli överens om ett gudsbevis behöver man först bli överens om en avgränsning av vad Gud är och inte är. Vad är det annars du ska bevisa existensen av?

Men vad är ens Gud? Om jag påstår att Gud finns, vad är det då jag påstått?

Muslimerna säger "Allah u akbar" vilket lär betyda "Gud är större". Dvs vilken idé eller föreställning man än har om Gud, är Gud alltid större ändå. Omöjlig att definiera. Hur bevisar man en sådan Gud?

Katolikerna pratar om mysteriet. Om att vi inte kan förstå. Judendomen är inne på liknande tankegångar när man säger att man inte skall göra sig en bild av Gud.

Den vetenskapligt sinnade nutidsmänniskan vill se bevis. Men det religiösa tänkandet är något helt annat och har inte med bevis att göra alls. Idéer om gudar har troligen funnits så länge människor funnits. Men logiska bevis och idéer om bevisbarhet är betydligt mer sentida.
Citera
2022-04-29, 14:01
Medlem
Läs boken Fallet Jesus. Den granskar bibeln som historiskt verk och författaren gick själv från att vara ateist till troende när han undersökte saken.

Det är komplexa saker du frågar om. Hade det funnits en mening som hade bevisat hela Guds existens så hade alla varit troende.
Citera
2022-04-29, 15:15
Medlem
Ballooonies avatar
Jag tycker det räcker med två människor som är överens, bevis för att Gud är Outstandingly awesome. Obrgripbar. Det räcker för mig med Jesus. Fadern Sonen och den heliga anden inte minst. Det är helt fantastico. Det är på riktigt.

Jag är ok med det!
Citera
2022-04-29, 15:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det låter ju lite som ett känsloargument, att du vill känna dig trygg med en mäktigare "boss" som skyddar dig.
Visst, om vi pratar om ett ofattbart stort universum med många möjligheter till liv/existens är ju sannolikheten att vi är "mäktigast" ganska försvinnande liten, men jag tror inte du pratar om teknologiskt avancerade utomjordingar när du pratar om högre makter. Du pratar om något specifikt men är medvetet vag i din definition.
Ja, medvetet vag, men högre makter är sannolikt. Om man tror att universum är basen för all tillvaro så är vi sannolikt ändå inte mäktigast och om man tror att universum är sekundärt så kan vi vara hur relativt små som helst.
Citera
2022-04-29, 15:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartlam
Genom att bli ett offer på korset fick Jesus Guds förbannelse över sig.

"you must not leave the body hanging on the pole overnight. Be sure to bury it that same day, because anyone who is hung on a pole is under God’s curse. You must not desecrate the land the Lord your God is giving you as an inheritance." 5 Mosebok 21:23

Det var tråkigt då Jesus verkligen ville bli räddad men den, till skillnad från Jesus, allsmäktiga Guden förådde honom.

"And at three in the afternoon Jesus cried out in a loud voice, “Eloi, Eloi, lema sabachthani?” (which means “My God, my God, why have you forsaken me?”)." Markus 15:34

Jesus är ingen Gud och det bevisar t.o.m. Bibeln, att motbevisa en monoteistisk Gud är dock omöjligt.
Jesus är inte Gud så som du inte är Satan. Jesus var Guds budbärare och utan synd.
Citera
2022-04-29, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Nja det kan man tycka, men det är åtminstone bevis för att kristendomen fortfarande har ett starkt fäste bland människor två tusen år senare.
Ja visst. Men att kristendomen har ett starkt fäste i världen är det nog ingen som betvivlar och eftersöker bevis för.
Citera
2022-04-29, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Läs boken Fallet Jesus. Den granskar bibeln som historiskt verk och författaren gick själv från att vara ateist till troende när han undersökte saken.

Det är komplexa saker du frågar om. Hade det funnits en mening som hade bevisat hela Guds existens så hade alla varit troende.
Det finns flera sådana fall. Ett svenskt exempel är tv-journalisten Göran Skytte som blev kristen på gamla dar och skrev en bok om det. "Förklaringsboken" utgiven av Libris. Rekommenderas!
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Ja visst. Men att kristendomen har ett starkt fäste i världen är det nog ingen som betvivlar och eftersöker bevis för.
Noterar att du inte hade någon kommentar på andra delen av mitt inlägg?
Citera
2022-04-29, 18:21
Medlem
Citat:
I övrigt är hela diskussionen meningslös och jag har själv erfarit det irl säkert hundra gånger.
Jag ser det inte som meningslöst att inte låta grundlösa påståenden och logiska felslut stå oemotsagda, vilket tyvärr är det enda som produceras utav de som försöker presentera bevis för guds existens.

Citat:
Jag väljer att tro på evolutionen (också) men det innebär inte att Darwin hade rätt i allt. Eftersom vetenskap ofta saknar en exakt metodik (enligt Kuhn och Lakatos eller Hobbes) så kan man även inom vetenskapen tala om "tro" (tills tesen är bevisad, peer-reviewad, omprövad).
Förstår inte riktigt vad du menar här och hur det är relevant till topic?
Citera
2022-04-29, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Jag ser det inte som meningslöst att inte låta grundlösa påståenden och logiska felslut stå oemotsagda, vilket tyvärr är det enda som produceras utav de som försöker presentera bevis för guds existens.

Förstår inte riktigt vad du menar här och hur det är relevant till topic?
Nej tyvärr förstår du inte det. Och det är ju knappast någon annans fel. Sätt dig in i vetenskapsteori så inser du snart att det är lika mycket gissningar och felslut där.

T ex trodde vetenskapen i flera hundra år på geocentrism. Inom läkarvetenskapen trodde man i över hundra år på att borra psykiskt sjuka i tinningen och vifta runt med ståltråd i hjärnan var en bra lösning. Det var "vetenskap". Einstein trodde inte på kvantfysiken och sådant man först NU kunnat motbevisa genom t ex CERN.

Det finns många fler exempel. Så att bevisa något är inget man gör på en kvart. Och inte med någon som saknar förståelse eller ens kan precisera (TS) vad man menar med BEVIS.
Citera
2022-04-29, 21:59
Medlem
Citat:
Mycket bra skrivet! Dessutom finns Anden som även den är transcendent och immanent. Anden är mer immanent än Jesus skulle jag vilja påstå, men det är en personlig reflektion.

Tack. Intressant, hur menar du att Anden skulle vara mer immanent?

Citat:
Är man begränsad i relativ bemärkelse så är man begränsad.

Du menar att han var begränsad att tag för att sedan bli obegränsad. Tiden innan obegräsningen var han alltså begränsad. Alltså var då Gud begränsad enligt dig.

Det är dessvärre din förståelse som är begränsad här. Försök med att hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Citera
2022-04-29, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arathorn
Tack. Intressant, hur menar du att Anden skulle vara mer immanent?

Det är dessvärre din förståelse som är begränsad här. Försök med att hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Anden är mer immanent eftersom den blev ingjuten i apostlarna av Jesus själv.

Hartlam + GamlaDraggen:
Detta fenomen är särskilt märbart hos evangelister. Vill du försöka nedvärdera mig så har du inget för det. Jag har bevis på vad jag kan, detta är min proffesion och jag har pluggat detta i 4 år på universitet. (Än så länge)
Senast redigerad av TredjeDiket 2022-04-29 kl. 23:19. Anledning: Felpost
Citera
2022-04-29, 23:22
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:

Det var tråkigt då Jesus verkligen ville bli räddad men den, till skillnad från Jesus, allsmäktiga Guden förådde honom.

Satan-Allah förråder. Men att tillskriva Gud ett korrupt sinne får stå som beskrivning av muslimens intellekt som känner Satan-Allah mycket väl ;till skillnad från Gud.

Ja jag vet att arabbinaerna vill ge sken av att det är samma gud som Guds Son Jesus Kristus härstammar ifrån. Men som framgår så är det alltså inte fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in