2022-04-28, 17:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
För att rent seeking är det absolut lönsammaste du kan göra (per definition är det att öka intäkter utan att påverka krav på din prestation). Det är alltså ingen som hindrar någon alls från att bygga något mer, det finns bara lönsammare sätt att utnyttja marginalerna än att bygga mer. Eftersom du påstår dig förstå basal ekonomi förstår du alltså på en gång att det lönsammare alternativet vinner; konkurrerenter som fokuserar för mycket på att producera värde kommer snabbt att konkurreras ut.

Tar vi bort staten ur den här ekvationen skulle dagens aktörer konkurreras ut hur snabbt som helst.
Mjaha, så du har hittat ett sätt för bostadsbyggarna att få mer vinst genom att inte bygga bostäder.
Vad är det då?
Du glömde berätta det.

Om marginalerna är höga och bostadsbyggarna inte ökar sina volymer så kommer andra entreprenörer att göra det. Och då åker lönsamheten ned för alla. Skillnaden nu är att de gamla bostadsbyggarna sitter med mindre market share.

För de flesta produkter här i världen är market share det viktiga. Det bestämmer överlevnadssannolikheten.

Pris = marginal + rörlig kostnad + fast_kostnad/market_share

Priset ovan bestäms av marknaden. rörlig kostnad är tämligen lika för lika effektiva konkurrenter.
Även så fast kostnad.
Så desto större market share man har desto större marginaler.

Och här säger du att öka market share är ointressant.
Men så är det inte i verkligheten.
2022-04-28, 18:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det här ert bullshitagrument som bara funkar någorlunda i Stockholmsområdet.

Rosengård ligger jättenära Malmö C. Ändå kostar lägenheterna där 50% av vad de gör i Vellinge som ligger mycket längre ut.

Rinkeby C, Vällingby C och Skärholmen C ligger närmare T-Centralen än Täby C (dessutom har alla de tre försnämnda t-bana och mycket snabbare pendling än med stabbiga Roslagsbanan) men är ändå alla betydligt billigare.
T-centralen finns bara i Stockholm vad jag känner till. Så visst gäller det Stockholm.

Och där gäller det nästan perfekt. För varje T-banestation på en given linje faller priset för varje station man kommer bort från T-centralen. Helt monotont.
Fanns bara 1-2 undantag. Varav ett vara när T-banan gjorde en sväng så att en senare station låg närmare centrum. Då blev det omkastade priser.

Sedan är det väl så att olika kommunalskatt kan påverka priser. En lågskattekommun som Täby kan nog ha lite högre priser än en högskattekommun som Huddinge.

Mäter man i olika riktningar på det sättet kanske inte kvm-priset är helt korrekt fallande för ett givet antal meter. Men lite grovt är det så.
Dvs kvm/priset i Bro, Åkersberga, Rönninge kanske inte är helt lika. Men kanske inte någon nämnvärd skillnad heller.
Just Kista har jag kollat tidigare och jämfört mot andra riktningar, och till min förvåning sett att de är i paritet med varandra i motsatta riktningar. Hade nog väntat mig en Kista-rabatt.
2022-04-28, 18:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag har ingen aning, men i år förlorar de 7% av sitt kapital i inflation på ett enda år så "idiot" är väl än lämplig benämning.
2540 mdr och du har ingen aning. Är inte det ett ganska besvärande hål i din verklighetskontakt.

Kan det tom vara så att du är en av de där idioterna?
2022-04-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är väl intressant att en tillbyggnad kostar i det häradet. För billiga kvm.

Husbyggare, speciellt de som bygger gruppbyggda bostäder, kan ju få ned priset per kvm, genom att dom har möjlighet att vara effektivare.

Med 40 k/kvm så landar en 160 kvm villa på 6.4 MSEK.
Sedan tillkommer då mark/adress, kommunala anslutningar, lagfart, markberedning mm.

Blir en del för nyproduktion.
Nu kostar ju ett 160 kvm std hus från t.ex Eksjöhus inte 6,4 miljoner utan drygt hälften av det. Att bygga till för 40.000 kr per kvm är ju bedrägeri. Då skulle ju ett Attefallshus på 30 kvm kosta 1,5 miljoner att bygga då kök, badrum och värmesystem tillkommer.
Du förstår väl att det inte stämmer?
Senast redigerad av MannenP 2022-04-28 kl. 18:37.
2022-04-28, 18:48
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
2540 mdr och du har ingen aning. Är inte det ett ganska besvärande hål i din verklighetskontakt.

Kan det tom vara så att du är en av de där idioterna?
Noterar att du har större intresse att sätta dit mig än att utbilda mig. Fine.

Jag har haft mer än 50 mkr cash på mitt avanza-konto i ett år i väntan på kraschen, för det mesta kring 0% ränta, inflation 2% = min förlust. Jag vet inte om avanza lånar ut dem och jag bryr mig inte, det är ett affärsbeslut som bygger på att när det kraschar så får jag 3% utveckling per dag i 1-2 veckor, ett helt års utdelning per dag om vi haft räntor. I övrigt så noterade jag precis att Robur räntefonder givit -0.5% i utveckling totalt de 5 senaste åren så det finns ännu sämre sätt att spara sina pengar än att ha dem i madrassen.

Not 2 är att Swedbank numera ger 2% ränta om man sätter in pengar och låser dem i 3 år. Så uppenbarligen är "jag lånar ut till 0.7%"-dagarna över. Tack för det, jag har inga bostadslån eller andra lån utan vill tvärtom ha insättningsränta igen tack.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-04-28 kl. 18:50.
2022-04-28, 19:05
Avslutad
Citat:
T-centralen finns bara i Stockholm vad jag känner till. Så visst gäller det Stockholm.

Och där gäller det nästan perfekt. För varje T-banestation på en given linje faller priset för varje station man kommer bort från T-centralen. Helt monotont.
Fanns bara 1-2 undantag. Varav ett vara när T-banan gjorde en sväng så att en senare station låg närmare centrum. Då blev det omkastade priser.

Sedan är det väl så att olika kommunalskatt kan påverka priser. En lågskattekommun som Täby kan nog ha lite högre priser än en högskattekommun som Huddinge.

Mäter man i olika riktningar på det sättet kanske inte kvm-priset är helt korrekt fallande för ett givet antal meter. Men lite grovt är det så.
Dvs kvm/priset i Bro, Åkersberga, Rönninge kanske inte är helt lika. Men kanske inte någon nämnvärd skillnad heller.
Just Kista har jag kollat tidigare och jämfört mot andra riktningar, och till min förvåning sett att de är i paritet med varandra i motsatta riktningar. Hade nog väntat mig en Kista-rabatt.

Saltis, Sigtuna, hela Täby etc är mycket dyrare än Farsta, Bredäng, skärholmen, Vällingby osv om man kollar på hus. De tre förstnämnda är så långt bort att de inte ens har tunnelbana. Alla de sistnämnda är närmre T-centralen och har dessutom en mycket lättare pendling med tbana. Det folk vill undvika är det otrevliga klientelet som bor i de sistnämnda områdena. Tittar du på någon annan stad än Stockholm blir det oerhört mycket tydligare.

Nedre Kungsholmen är i princip stenkast från NK och T-centralen men är ändå mycket billigare än stora delar av Vasastan och Södermalm.
2022-04-28, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Nu kostar ju ett 160 kvm std hus från t.ex Eksjöhus inte 6,4 miljoner utan drygt hälften av det. Att bygga till för 40.000 kr per kvm är ju bedrägeri. Då skulle ju ett Attefallshus på 30 kvm kosta 1,5 miljoner att bygga då kök, badrum och värmesystem tillkommer.
Du förstår väl att det inte stämmer?

Bygga ut hus i Stockholm går på 40k per kvadratmeter. Har sett ett flertal offerter som ligger där. Om man inte tar in polske Sloboban då såklart.
2022-04-28, 19:08
Medlem
Citat:
Mjaha, så du har hittat ett sätt för bostadsbyggarna att få mer vinst genom att inte bygga bostäder.
Vad är det då?
Du glömde berätta det.
.
Öh, nej. Du har bara i vanlig ordning dragit en diskussion vidare, sen tror du att du vinner den för du har glömt allt som skrivits.

Jag har givet ett utmärkt exempel med bostadsutvecklare.
2022-04-28, 20:06
Medlem
Citat:
Mjahaja. Den här ligger snarare närmare Ekholmen (max långt från centrum). Det kanske är lägre överklass då?

Förklara varför priserna i Berga (som är närmare centrum) är lägre än t.e.x Hjulsbro

Citat:
Jag väntade mig att någon skulle uppmärksamma det misstaget.
Och då får jag istället hänvisa till den 4:a som också såldes. Och där var kvm priset 37443 kr.
Dvs ca 500 kr mer.
Och det var väl precis det du skrev. Att det blir högre för en större bostad.
"givetvis"
Jag är lättad över att du inte pratar om sådant du inte känner till.

Vad fan snackar du om? Jag sa att kvm-priset i regel är lägre för större bostäder. Dessutom är det främst 2-or kontra 3-or och uppåt det handlar om. 4-or och 5-or skiljer sig inte överdrivet mycket i kvm-pris.

Citat:
Nyproduktion har en tendens att hamnar på obebyggd mark.

No shit? Men Hjulsbro ligger inte 3 mil från stadskärnan precis. Helt jubelidiotisk jämförelse.
2022-04-28, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bygga ut hus i Stockholm går på 40k per kvadratmeter. Har sett ett flertal offerter som ligger där. Om man inte tar in polske Sloboban då såklart.
Det må vara hänt att det finns såna offerter men då är man okunnig köpare och blir lurad.
2022-04-28, 20:25
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det må vara hänt att det finns såna offerter men då är man okunnig köpare och blir lurad.

Ja, det går ju att googla och få lite uppgifter:

Ett generellt nyckeltal är en kostnad om 20 000 – 30 000 kronor per kvadratmeter, men det beror på hur ytan ska inredas. Ska du till exempel bygga ett badrum kommer kvadratmeterpriset att vara högre. Om du däremot bygger ut ett vardagsrum kommer kvadratmeterpriset att vara lägre än nyckeltalet.

https://ltingenjorsbyra.se/faktabanken/tillbyggnad/
2022-04-28, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, det går ju att googla och få lite uppgifter:

Ett generellt nyckeltal är en kostnad om 20 000 – 30 000 kronor per kvadratmeter, men det beror på hur ytan ska inredas. Ska du till exempel bygga ett badrum kommer kvadratmeterpriset att vara högre. Om du däremot bygger ut ett vardagsrum kommer kvadratmeterpriset att vara lägre än nyckeltalet.

https://ltingenjorsbyra.se/faktabanken/tillbyggnad/
Jo det stämmer. Men nu var det inga såna ytor som det var frågan om. Vi pratar sovrum eller vardagsrum. Inget kök, badrum tvättstuga mm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in