Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Det här ert bullshitagrument som bara funkar någorlunda i Stockholmsområdet.
Rosengård ligger jättenära Malmö C. Ändå kostar lägenheterna där 50% av vad de gör i Vellinge som ligger mycket längre ut.
Rinkeby C, Vällingby C och Skärholmen C ligger närmare T-Centralen än Täby C (dessutom har alla de tre försnämnda t-bana och mycket snabbare pendling än med stabbiga Roslagsbanan) men är ändå alla betydligt billigare.
T-centralen finns bara i Stockholm vad jag känner till. Så visst gäller det Stockholm.
Och där gäller det nästan perfekt. För varje T-banestation på en given linje faller priset för varje station man kommer bort från T-centralen. Helt monotont.
Fanns bara 1-2 undantag. Varav ett vara när T-banan gjorde en sväng så att en senare station låg närmare centrum. Då blev det omkastade priser.
Sedan är det väl så att olika kommunalskatt kan påverka priser. En lågskattekommun som Täby kan nog ha lite högre priser än en högskattekommun som Huddinge.
Mäter man i olika riktningar på det sättet kanske inte kvm-priset är helt korrekt fallande för ett givet antal meter. Men lite grovt är det så.
Dvs kvm/priset i Bro, Åkersberga, Rönninge kanske inte är helt lika. Men kanske inte någon nämnvärd skillnad heller.
Just Kista har jag kollat tidigare och jämfört mot andra riktningar, och till min förvåning sett att de är i paritet med varandra i motsatta riktningar. Hade nog väntat mig en Kista-rabatt.