2022-04-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kan även se att det mesta är osålt men blir klart för inflyttning nu innan sommaren. En aning felspekulation av någon som hoppades på att tjäna 30-40m på detta projekt men nu snarare kan få dras med en förlust.

Husen är snarare "värda" 1m styck med tanke på att 1.5m lån per hus ligger dolt i föreningen. Stackars de få som ändå har köpt till lurendrejaripris och förmodligen kommer ligga stort minus redan vid inflytt.
Det finns enormt många idioter som har noll koll på ekonomi. Det är dessa som kommer gråta ut i Aftonbladet när räntan är 3%.
2022-04-28, 10:19
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
MFI's in och upplåning från hushållen är 2 540 396 MSEK.

Vilka är det som lånar ut dessa?
Till den genomsnittliga räntan på 0.08%.

Ingen?
Jag har ingen aning, men i år förlorar de 7% av sitt kapital i inflation på ett enda år så "idiot" är väl än lämplig benämning.
2022-04-28, 11:44
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det finns enormt många idioter som har noll koll på ekonomi. Det är dessa som kommer gråta ut i Aftonbladet när räntan är 3%.

Chatten i DN visar på det:

Fråga: Vad händer om man är en barnfamilj som bor i hus och båda förlorar sina arbeten under en längre period, behöver man flytta då för att lösa sina lån? Med vänlig hälsning, Fredrik

Svar: Hamnar man i en situation som du beskriver ska man i mycket god tid ta kontakt med banken. Då tittar man på individuella lösningar. Direkt som man vet att inkomsten försämras ska man ta kontakt.

Fattar inte att detta förekommer 2022 i ett högteknologiskt samhälle!
2022-04-28, 13:08
Medlem
Pwnys avatar
Fick höra senast igår att det inte fanns någon som helst möjlighet att bankerna skulle skruva på KALP. Tog några timmar efter Riksbanken höjde.

https://www.di.se/nyheter/ytterligare-en-bank-hojer-kalkylrantan/

Höjning av styrräntan innan Juni var ju också tydligen helt omöjlig. Den checkar vi av också.

Bostadspriser som faller mer än 10% är ju nästa sak som är totalt omöjligt. Får nog vänta till framåt sommaren innan vi kan checka av den.

Nu har riksbanken själva en räntebana som pekar på 3% 2024. Bolån på 5% har ju också deklarerats som totalt omöjligt. Vi får se när vi får checka av den. Troligtvis långt tidigare än vad gemene man tycks tro.
2022-04-28, 13:31
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pwny
Fick höra senast igår att det inte fanns någon som helst möjlighet att bankerna skulle skruva på KALP. Tog några timmar efter Riksbanken höjde.

https://www.di.se/nyheter/ytterligare-en-bank-hojer-kalkylrantan/

En återgång till 7% för de banker som lyxat till det med 6% under pandemin antar jag. Väck mig när någon höjer till 8%…

Citat:
Höjning av styrräntan innan Juni var ju också tydligen helt omöjlig. Den checkar vi av också.

Inte helt omöjligt men osannolikt. Det kan faktiskt leda till lägre inflation/räntor på sikt än om de hade väntat till juni och behövt chockhöja.

Citat:
Nu har riksbanken själva en räntebana som pekar på 3% 2024.

Nej. 1,75-2% mot slutet av 2025.
2022-04-28, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag har ingen aning, men i år förlorar de 7% av sitt kapital i inflation på ett enda år så "idiot" är väl än lämplig benämning.

Är du seriös eller? Exempelvis jag ingår där. Dels består det av en buffert som är bra att ha. Sen en kontantinsats och renoveringsbudget för planerat köp av fritidshus, som förhoppningsvis sker i år. Kortsiktigt sparande ska självklart finnas på bankkonto.
2022-04-28, 14:50
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Är du seriös eller? Exempelvis jag ingår där. Dels består det av en buffert som är bra att ha. Sen en kontantinsats och renoveringsbudget för planerat köp av fritidshus, som förhoppningsvis sker i år. Kortsiktigt sparande ska självklart finnas på bankkonto.
Vi har alla gett bort vår sparränta gratis till bankerna de sista fem åren och det har tvingat många till börsen och skapat en bubbla där. Men de pengarna tror jag är en mycket liten del av det som lånas ut för 0.7% ränta. Hur som helst kommer du snart att ha 2% i ränta på ditt sparkonto, Swedbank har redan det om du binder i 3 år.
2022-04-28, 16:51
Medlem
Tror detta kan barka ordentligt. Förtroendet för vår riksbank kommer sänka kronan ner till ny bottennivå. Konsekvenser blir således skenande inflation och fattiga svenskar. Även om man räddar industrin så kommer många bli arbetslösa då den privata konsumtionen tvärdyker. Min analys är bostadspriserna kommer stå stilla medan en liter mjölk kommer kosta 30kr inom fem år. Tyvärr är det "rätta" alternativet förödande för svensk ekonomi, dvs stävja inflationen genom marknadsmässig ränta.
2022-04-28, 17:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
I just Vallentuna finns flera exempel på områden som först byggdes som fristående hus men sen ombildades till BRFer för att få ned utgångspris då ingen jäkel köpte.
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vid förra "kraschen" 2017 såg jag exempel på hus i Sigtuna som blev hyresrätter eftersom de inte gick att sälja. Kanske blir så även med detta projekt.
Lite förvånad över att de som menar att det föreligger bostadsbrist inte kölhalat er

Ni påstår ju rent ut att dom som talar om bostadsbrist är förvirrade svammelmakare.

Var är bostadsbrist-pratarna när man behöver dom?
2022-04-28, 17:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det var en extremt dyr tillbyggnad. Hur är det av intresse?
Det är väl intressant att en tillbyggnad kostar i det häradet. För billiga kvm.

Husbyggare, speciellt de som bygger gruppbyggda bostäder, kan ju få ned priset per kvm, genom att dom har möjlighet att vara effektivare.

Med 40 k/kvm så landar en 160 kvm villa på 6.4 MSEK.
Sedan tillkommer då mark/adress, kommunala anslutningar, lagfart, markberedning mm.

Blir en del för nyproduktion.
2022-04-28, 17:53
Avslutad
Citat:
Lite förvånad över att de som menar att det föreligger bostadsbrist inte kölhalat er

Ni påstår ju rent ut att dom som talar om bostadsbrist är förvirrade svammelmakare.

Var är bostadsbrist-pratarna när man behöver dom?

Detta var ändå hus som alla med två normala löner lätt hade råd med. Gick för 3.5 msek när det begav sig
2022-04-28, 17:55
Avslutad
Citat:
Det är väl intressant att en tillbyggnad kostar i det häradet. För billiga kvm.

Husbyggare, speciellt de som bygger gruppbyggda bostäder, kan ju få ned priset per kvm, genom att dom har möjlighet att vara effektivare.

Med 40 k/kvm så landar en 160 kvm villa på 6.4 MSEK.
Sedan tillkommer då mark/adress, kommunala anslutningar, lagfart, markberedning mm.

Blir en del för nyproduktion.

Enligt min vän som har byggfirma ligger nu utbyggnader runt 40k per kvm efter den senaste inflationen. Tidigare 25/30. Och det är om man inte bygger kök eller badrum.

Rätt få områden utom i de mest attraktiva i landet där man ens kan få tillbaka 40k per kvm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in