2022-04-28, 13:05
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
För att fallet är särskilt intressant.

Mannen vägrar uppge ursprungsland.
Tre barn. Vi vet inte var mamman är
Sannolikt afghan. Som tydligen har mängder av folkgrupper. Ser inte ut som hazar eller pashtuner tycker jag (som knappast är kunnig på ursprung) gissar på tadzjiker eller uzbeker kanske.

Jag tycker han skulle kunna vara pashtun enbart bedömt på utseende. Han kanske är f.d. taliban? Definitivt afghan i alla fall. Men är han en vanlig flykting finns ju ingen anledning att inte uppge ursprungsland.
Citera
2022-04-28, 13:13
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Suck... Inte den biten...

Kan inte mycket om Afghanistan, folkgrupperna och pinsamt nog inte ens om USAs tid där. Men karln ser ut som pashtuner på vissa bilder, uzbeker på andra. Barnen ser ut som hazarer.

Enligt islam, Mellanöstern och tydligen även hur etnicitet bestäms i Afghanistan, beroende på pappan. Jag tänker att MGM s pappa kan ha varit pashtuner och hela pappans släkt men gift sig med en uzbeker. Taliban blev han då och kan ha uppfostrats av just talibaner.

Migrationsverket misstänker att han lämnat Afghanistan 2000. Låt oss säga att det var 2001 istället och att han var aktiv taliban innan. I Iran mötte han frun som är hazar och hans grundläggande natur är satt. Men tänk, inte bara mord och sådant. Säkert våldtäkt och sexuella utnyttjanden av hazarer skulle ju kunnat förekommit och gett honom "smak" för hazarer men äktenskapet om han har en talibansläkt vore inte tipptopp. (jag kan ingenting om hazarer och vet inte om det är fler grupper som ger sig på dem men pashtuner/talibaner iaf o snubben ser ut som pashtuner ur vissa vinklar ibland). De drar vidare. Bor ett tag i Grekland och frun vill inte dö, tycker några namn är fina och väljer dem. Extremister finns överallt. Lika bra att ta något så ingen känner igen henne. Hon är även rädd för sin galna man hon dumt nog gifte sig med. I Sverige öppnar hon för första gången om den rädslan att dö och även om att om de skickas tillbaka är det definitivt hennes dödsdom) (invandrare är naiva som beroende av välvilja) istället får mannen läsa och bestämmer sig för att hon kränkt honom och inser att hon anat att han faktiskt överväger att döda henne. Han är van vid att röra sig i mark som är folktomma och för med sig familjen i någon skog. Där avslutar han frun och dumpar hennes kropp någonstans där hon ännu inte återfunnits.

Vilda spekulationer. Men ändå, något liknande skulle kunna vara möjligt. Åtminstone vissa delar.

Ja, goda teorier, men lägg till att en våldtäkt av en kvinna i Afghanistan gör att hon i stort sett blir tvungen att gifta sig med honom eller dö. Det kanske är något han gjort tidigare, mycket stor risk att hon inte hade något val.
Senast redigerad av f30malmo 2022-04-28 kl. 13:19.
Citera
2022-04-28, 13:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Om det stämmer att han återvänt till platsen är frågan har han övernattat i närheten som tex Ekorrbo där om jag fattade det rätt brukar vara scoutläger där. Det är närmaste byggnader med tak och ligger ca 225-250 m från hålet.
Då det är mycket skogsbilvägar åt olika håll och många vägbommar som borde varit stängda när det är tjällossning tycker jag det är lite märkligt men eftersom han verkar ha lokalkännedom måste han på ett eller annat sätt kanske jobbat i skogen.
Han kan tex planterat skogsplantor, pandemin gjorde att många hade svårt att få hit utländsk arbetskraft och mindre nogräknad kan lejt honom svart för att klara att utföra sitt jobb om de jobbar som underleverantör mot de större skogsbolagen som exempel.
Vägbommar kan vara låsta med ett kodlås med en enkel kod 1234 eller liknande, bara dit hängd och inte låst, inte omöjligt att så är fallet och att han kännt till det och på det sättet kommit nära platsen.

Han har ju bott länge i Norberg, så kan väl ha kännedom om detta område utan att jobbat i skogen.
Sedan mest troligt ligger väl exfrun (mamman till barnen) död i endera samma gruvhål eller något i dess närhet.
Senast redigerad av MisterSeven 2022-04-28 kl. 13:20.
Citera
2022-04-28, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror hustrun kan hittas i närheten av var hon sist bodde. Det vore för märkligt att han kör till samma gruvhål. Det som framkommit är att vi har en Mena man som inte är rädd för att bege sig ut i skogen. En unik egenskap.

Unik tycker jag inte. Då dessa bergsgetter är vana att vara ute i terrängen, men förstår vad du menar oftast är de stadsfolk från miljonstäder och de sätter inte gärna sin fot i svenska vildmarken.
Citera
2022-04-28, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
He he... du är bra på att peka på självklara saker. Att migrationsverket hade så pass hård sekretess var iofs inte så känt för mig. Men att "påminna" om att en pågående FU är sekretessbelagd var lite kul. Den är inte heller offfentlig om inte åtal väcks (bara som påminnelse ).

He He.. i denna diskussion har det självklara som att det rör sig om ett mordförsök inte heller varit självklart, annat än för dig, mig och några få andra personer.

Ibland måste man påpeka det självklara, som att det är mycket känsliga ärenden när folk söker asyl. Men det som skyddar en del människor, möjliggör för personer som denne MGM att begå brott och leva anonymt i Sverige under många år. Saker som vi vill veta, är hur en mamma som bara är "borta" hanteras av sociala myndigheter och skola, men det är också sekretess.
Citera
2022-04-28, 13:25
Medlem
Tammers avatar
Enligt Aftonbladet ska utvisningsbeslutet ha verkställts 2018, hur kan han då vara kvar i landet och begå nya brott?
Citera
2022-04-28, 13:30
Medlem
Citat:
Unik tycker jag inte. Då dessa bergsgetter är vana att vara ute i terrängen, men förstår vad du menar oftast är de stadsfolk från miljonstäder och de sätter inte gärna sin fot i svenska vildmarken.

Om han har varit militär, kan han ha varit som en bergsget i Afghanistan. De har ju många bergsmassiv att patrullera. Då är vår natur helt ofarlig i jämförelse.

De där flyktingarna som satt på en buss och vägrade att gå ut när de såg den svenska obygden, har gjort ett starkt intryck på mig!
Citera
2022-04-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Han har ju bott länge i Norberg, så kan väl ha kännedom om detta område utan att jobbat i skogen.
Sedan mest troligt ligger väl exfrun (mamman till barnen) död i endera samma gruvhål eller något i dess närhet.

Finns det uppgifter om hur länge familjen bodde i Norberg, var kvinnan bodde när hon försvann, och när mannen flyttade till Halmstad?
Citera
2022-04-28, 13:34
Medlem
baconJihads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Enligt Aftonbladet ska utvisningsbeslutet ha verkställts 2018, hur kan han då vara kvar i landet och begå nya brott?

Vi har för det första ingen myndighet som är ansvariga för att se till att utvisningsbeslut verkställs, utan det hamnar på polisen som inte har resurser att hinna med. Sen har vi ingen som följer upp om utvisning verkligen skett. Dessutom har han överklagat vilket man kan göra i all evighet.

Att dömas till utvisning är rätt mycket som en skendom för att blidka svennebanan, då en rejäl infrastruktur för att både verkställa och kontrollera helt saknas.

Och i de fall någon faktiskt blivit utvisad (fysiskt så väl som juridiskt) är det bara att komma tillbaka och uppge att man heter något annat.
Senast redigerad av baconJihad 2022-04-28 kl. 13:40.
Citera
2022-04-28, 13:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror hustrun kan hittas i närheten av var hon sist bodde. Det vore för märkligt att han kör till samma gruvhål. Det som framkommit är att vi har en Mena man som inte är rädd för att bege sig ut i skogen. En unik egenskap.

Jag skulle inte ta gift på att Menamannen inte använts sej av samma gruvhål, det gick ju bra förra gången. Sedan om det ligger en meter snö i botten så ser man inte hennes skelett förrn den töat bort.
Citera
2022-04-28, 13:36
Medlem
Citat:
Om det stämmer att han återvänt till platsen är frågan har han övernattat i närheten som tex Ekorrbo där om jag fattade det rätt brukar vara scoutläger där. Det är närmaste byggnader med tak och ligger ca 225-250 m från hålet.
Då det är mycket skogsbilvägar åt olika håll och många vägbommar som borde varit stängda när det är tjällossning tycker jag det är lite märkligt men eftersom han verkar ha lokalkännedom måste han på ett eller annat sätt kanske jobbat i skogen.
Han kan tex planterat skogsplantor, pandemin gjorde att många hade svårt att få hit utländsk arbetskraft och mindre nogräknad kan lejt honom svart för att klara att utföra sitt jobb om de jobbar som underleverantör mot de större skogsbolagen som exempel.
Vägbommar kan vara låsta med ett kodlås med en enkel kod 1234 eller liknande, bara dit hängd och inte låst, inte omöjligt att så är fallet och att han kännt till det och på det sättet kommit nära platsen.
Inte alls omöjligt att han haft jobb med att sätta skogsplantor. Och sen fått idén att i ett gruvhål knuffa ner någon.
Så nog har han varit i skogen redan 2017. Han har bl a lagt ut på sin facebook en skogsmaskin i arbete. Verkade imponerad av hur snabbt en sån maskin, skördare väl, behandlar ett träd från växande på plats till ren timmerstock. Hade nog inte sett nån sån i provinsen Jawzjan i norra Afghanistan där han själv skriver att han kommer från.
Citera
2022-04-28, 13:42
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Detta. Han borde utredas för omständighetrna runt exfrun-något är ju galet om ingen vet var hon är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in