2022-04-28, 08:52
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Gissar nog i stället på att många vill ha ett ”reellt” hårt straff, inte ett straff som är hårt med svenska mått.
Och Domstolen skall väl tolka lagarna, inte folkviljan?

Lagarna bestäms ju av de folkvalda givetvis. Men de speglar knappast folkviljan.

Vi har väl på senare tid fått kännedom om mordet på ett barn där S politiker direkt lade sig i utredningen då det var nära ett val, två oskyldiga pojkar blev utpekade istället och även dömda, Tack GW för den informationen, och vad det verkar nu är vi nära ett val igen.
Citera
2022-04-28, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Om MGM även har knuffat ner sin hustru i ett gruvhål så tror jag att detta har skett i annat.

Kan tänka mig att han i s f kanske skulle ha velat att sprida ut sina "problem". Det finns ju en otrolig mängd gamla gruvhål i Bergslagen.

Jag tror hustrun kan hittas i närheten av var hon sist bodde. Det vore för märkligt att han kör till samma gruvhål. Det som framkommit är att vi har en Mena man som inte är rädd för att bege sig ut i skogen. En unik egenskap.
Citera
2022-04-28, 09:07
Medlem
Men är det fastställt att exfrun är borta?
Är det inte en trådsanning…?

Bara för att hon inte syns på bilder och han gått vidare och har barnen, behöver hon inte vara borta. Hon kan ju ha skyddad identitet, gömt sig eller åkt tillbaka till sitt hemland.
Självklart kan han ju gjort sig av med henne, men jag försöker se på det ur olika vinklar.
Citera
2022-04-28, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har själv ställt mig samma fråga många gånger.

Han kan mycket väl tidigare ha använt sig av "gruvkonceptet" i Afghanistan och/eller Iran innan han kom hit. Väl här kan han ånyo ha använt sig av detta. Gruvor, gruvgångar, djupa håligheter i marken bör han mycket väl känna till från sitt eget hemland.

Går det att få något/några svar från talibanregeringen i Kabul? Går det i s f lita på den informationen? Har ingen aning om hur det förhåller sig.

Det behöver inte vara gruvhål eller grottor. Han kan också ha grävt ner ett brottsoffer, om han mördat förut. Jag är säker på att han är kapabel att döda, och göra sig av med offret. Det var en signal från samhället, att han kommer undan vad som helst, då ingen utrett var barnens mamma finns och om hon lever.

Det intressanta med talibanregimen och andra regimer som har diktatur är att de har ett fungerande rättsväsende när det gäller brott. De fängslar tjuvar, bedragare och mördare, men med en annan straffmätning och med vidriga fängelser. De är på politiska brott och mänskliga rättigheter man kan anmärka.

Vi ser ju att när brottsligheten blir värre, anpassar sig också våra politiker till hårdare tag, med nya lagar, och ser att de måste göra det de kritiserat andra länder för. Min inställning till brott och brottslingar har ändrats med åren när jag ser vilka brottslingar som kommit till Sverige. De går inte att rehabilitera till ett västerländsk samhälle, och tror man det är man korkad.
Citera
2022-04-28, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkruttUlla

Bara för att hon inte syns på bilder och han gått vidare och har barnen, behöver hon inte vara borta. Hon kan ju ha skyddad identitet, gömt sig eller åkt tillbaka till sitt hemland.
Självklart kan han ju gjort sig av med henne, men jag försöker se på det ur olika vinklar.

Din frågeställning är legitim. Men frun har uttryckt rädsla för att bli hedersmördad, och han var ute efter en ny fru. Var han änkling, eller var det månggifte på gång?

Vi kommer alla bli mycket glada om de framkommer att hon lever, under skyddad identitet med sina barn. Jag tror inte en mamma åker iväg till Afghanistan, eller någon annanstans och lämnar sina barn.
Citera
2022-04-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkruttUlla

Skönt att se att det finns någon som bara inte dansar med och sväljer allt som skrivs i tråden. Vi vet egentligen väldigt lite om både BO och fd hustru. Finns inga belägg öht för att fd hustru verkligen är försvunnen.
Citera
2022-04-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Vad vet vi egentligen om BO? Väldigt lite information i media och inte ens här i tråden har det framkommit speciellt mycket. Att MGM var en "samhällsparasit" och ett riktigt svin råder det ju ingen tvekan om. Dock är det lite väl mycket "tycka synd om" kring BO. Vem är hon? Är hon också en "samhällsparasit" som varit utvisad sedan flera år tillbaka? Hur mycket är sant i det hon förmedlat till polisen?

BO uppges ha beviljats asyl - ett faktum som fick MGM att hoppas på äktenskap.
Citera
2022-04-28, 09:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den fruktansvärda våldsutvecklingen i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det behöver inte vara gruvhål eller grottor. Han kan också ha grävt ner ett brottsoffer, om han mördat förut. Jag är säker på att han är kapabel att döda, och göra sig av med offret. Det var en signal från samhället, att han kommer undan vad som helst, då ingen utrett var barnens mamma finns och om hon lever.

Det intressanta med talibanregimen och andra regimer som har diktatur är att de har ett fungerande rättsväsende när det gäller brott. De fängslar tjuvar, bedragare och mördare, men med en annan straffmätning och med vidriga fängelser. De är på politiska brott och mänskliga rättigheter man kan anmärka.

Vi ser ju att när brottsligheten blir värre, anpassar sig också våra politiker till hårdare tag, med nya lagar, och ser att de måste göra det de kritiserat andra länder för. Min inställning till brott och brottslingar har ändrats med åren när jag ser vilka brottslingar som kommit till Sverige. De går inte att rehabilitera till ett västerländsk samhälle, och tror man det är man korkad.

Visst kan han även ha använt sig av den metoden.

Kanske lite jobbigt dock. Enklare med en liten knuff. Jag är också säker på att MGM är fullt kapabel att mörda. Han hyser noll empati och har sovit gott. Om nu hans hustru också har hamnat i en gammal gruva så måste han ha tyckt att detta var ett mycket bra och vinnande koncept. Ingen utredning mig veterligen kom att göras att hon gick upp i rök.

Visst så har skett men jag litar inte på vare sig på politiker och rättssystemet längre i någon större utsträckning. Det känns som om samhällskontraktet mellan politiker/myndigheter och medborgarna har brutits. Detta med tanke på denna hemska våldsutveckling.

Detta är en ren omöjlighet med rehabilitering gällande stora grupper av dessa grovt kriminella.
Citera
2022-04-28, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Skönt att se att det finns någon som bara inte dansar med och sväljer allt som skrivs i tråden. Vi vet egentligen väldigt lite om både BO och fd hustru. Finns inga belägg öht för att fd hustru verkligen är försvunnen.

Jag brukar inte läsa Samnytt, men de har länkats till den tidningen i tråden. Jag ifrågasätter inte det de skriver om fallet, trots att det är mumma för deras budskap. Det framgår att hans fru är försvunnen...

Citat från ingressen:
"41-årige Mohamad Amini som igår häktades misstänkt för att ha våldtagit en kvinna för att därefter knuffa ned henne i ett gruvhål i Norbergs kommun, befinner sig enligt egen utsago på flykt undan sin frus familj. Mohamads fru försvann för tre år sedan, och han befarar att han kommer drabbas av problem i hemlandet om han återvänder till Afghanistan."

https://samnytt.se/gruvhalsafghanen-kan-fa-brak-i-svensk-tvattstuga-problem-om-jag-aker-hem/
Citera
2022-04-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
BO uppges ha beviljats asyl - ett faktum som fick MGM att hoppas på äktenskap.

OK. Hade hon egen försörjning dvs hade hon ett arbete eller levde hon också på bidrag?
Citera
2022-04-28, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag brukar inte läsa Samnytt, men de har länkats till den tidningen i tråden. Jag ifrågasätter inte det de skriver om fallet, trots att det är mumma för deras budskap. Det framgår att hans fru är försvunnen...

Citat från ingressen:
"41-årige Mohamad Amini som igår häktades misstänkt för att ha våldtagit en kvinna för att därefter knuffa ned henne i ett gruvhål i Norbergs kommun, befinner sig enligt egen utsago på flykt undan sin frus familj. Mohamads fru försvann för tre år sedan, och han befarar att han kommer drabbas av problem i hemlandet om han återvänder till Afghanistan."

https://samnytt.se/gruvhalsafghanen-kan-fa-brak-i-svensk-tvattstuga-problem-om-jag-aker-hem/

Att han befinner sig på flykt från fd hustrus familj behöver ju inte betyda att hon är försvunnen. Dessutom står det klart och tydligt att det är "enligt egen utsago" så hur trovärdiga är de uppgifterna?
Citera
2022-04-28, 09:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror att han trots allt sitter pyrt till.
Kvinnan hade fått sina kläder sönderslitna. Det borde finnas både skador och DNA som bevisar att våld har brukats.
Om det sedan går att bevisa att mannen har återkommit till gruvan, antagligen för att säkerställa att hon inte levde, då tror jag att ett likgiltighetsuppsåt inte går att runda.
Hittar man sedan stenar, m.m., med hans DNA så blir det nog mer än likgiltighet.

Man kan även hålla tummarna för att han är en sjuhelvetes idiot. Man kan alltid hoppas att fanskapet kommer med några uppenbara lögner som totalsänker trovärdigheten. Modern kriminalteknik har skapat problem för nyinvandrade gärningsmän utan konsekvenstänk.
Det skulle smaka fågel om fanskapet nekade till att ha hållit i en sten vid gruvhålet samtidigt som det kryllar av DNA-spår på stenar där kvinnan hittades......typ.

Invandrare eller inte, agerandet verkar präglat av ett ursinne, och ursinnet verkar ha någon slags planering, dvs inte uppkommen i stundens hetta.

Det innebär inte sällan när man ser brott av den här typen, brott som handlar om att känna sig kränkt, tappat kontrollen, blivit avvisad osv, att hatet och aggressionen tar över det logiska tänkandet.

Man tar risker, det går (för) fort, det saknas en långsiktig planering med alla detaljer på plats.

Om man inte är yrkeskriminell invandrare/flykting, läser media dagligen eller kommer från en miljö där man arbetar med brott på det sätt som vi gör här, kanske man saknar kunskap om hur man löser grova brott idag i Sverige.

Man kan väl hoppas att den misstänkte inte tänkte på att ta med handskar eller tänkte på att inte ta med sin mobil, inte tänkte på att hennes måste lämnas kvar hemma...om den nu kanske inte blev kvar eftersom han var hotfull, tvingade in henne i bilden i bara tunna kläder utom jackan.

Platsen för brottet har dessvärre trampats ner överallt för att kunna rädda hennes liv. Spår kan vara svåra att hitta på platsen. DNA på stenar, någonstans bör gå. Det finns så många ställen som gör att det blir svårt att tampa bort?

Tänker på det lila DNA som man efter många turer till NFC och slutligen till Holland för att kunna identifiera som Stefan Davidssons på Lena Wesströms ring. Det trots att dådet var mycket blodigt och en större del av DNA:t tillhörde Lena. Det gick, men forensikerna måste vara envetna, envisa, inte låta sig nedslås av irriterade svar från NFC. Ihärdigheten gav ett för brottets uppklarande resultat!

Sedan kan man ju inte komma ifrån att trots att platsen verkar noga utvald för att dumpa hennes kropp, så kanske den valdes för att skrämma henne till giftermål?

Att hans plan kanske var att hota henne, och när hon inte föll till föga brast allt?

Men om hans första fru saknas på riktigt, då är det här en riktigt kall person, vilket brottet signalerar om, och det troligaste är nog att han ville kränka och straffa henne (så som han tyckte att hon kränkt honom), skada henne som straff, låta henne lida, det innan han slutligen knuffade ner henne i hålet. Även det kan ses som ett straff som inte bara är symboliskt, utan veta att det är en skrämmande upplevelse i sig. Det här är ett brott som karakteriseras av starkt hat, det är min känsla.

DNA på hennes kläder kan ju alltid förklars bort av att de har träffats förut.

Men har han rivsår som ser ut att ha kommit från naglar, har hon hans DNA under naglarna? Har hon strypmärken på halsen? Har hon blåmärken av hårda grepp som inte ser ut att ha uppkommit efter fall?

Bilen är väl dessvärre av äldre modell och saknar modern teknik som kan avgöra var bilen har varit (GPS tex). Hennes DNA i bilen kan säker (bort)förklaras av att hon åkt i den tidigare.

Jag hoppas som sagt även på att det finns meddelanden mellan dom, vittnen som kan berätta att han tvingat iväg henne i bilen osv. Inte så ofta bor väl en yngre kvinna i tjugoårs åldern ensam i hennes situation. Man kan bara hoppas på att det finns andra som inte bara känner till histriken utan även både hans intentioner och sett bortförandet.

För varför har ingen larmat eller rapporterat hennes försvinnande???
Normer, hot eller har de blivit vilseledda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in