Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-10, 05:30
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Vilka svenskpråkiga källor brukar klimatskeptiker läsa nu för tiden? Vaken.se och NewsVoice.se var vanliga för några år sedan men kanske har gjort sitt?

Klimatupplysningen, Wattsupwiththat, Judith Curry (tidigare författare för IPCC) och JoNova (tidigare ledande vetenskapsjournalist i MSM i Auatralien och gift med forskare som jobbat med klimatmodeller) ett fåtal sajter som framför fakta avslöjande lögner från klimathotarna.

Även Elsa Widding har rimlig analys.

Du nämner två obskyra konspirationssajter som ingen kritiker av klimathotshetsandet jag känner eller jag själv har läst, att du nämner dem och förmodt medvetet utelämnar stora sajterna torde visa dina avsikter.
Citera
2022-04-10, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Klimatupplysningen, Wattsupwiththat, Judith Curry (tidigare författare för IPCC) och JoNova (tidigare ledande vetenskapsjournalist i MSM i Auatralien och gift med forskare som jobbat med klimatmodeller) ett fåtal sajter som framför fakta avslöjande lögner från klimathotarna.
Säg snarare att de framför en massa egna lögner och tossigheter. Även de som en gång var seriösa forskare som Curry har gått rejält vilse. Ta när hon okritiskt vidarebefordrade teorin att nuvarande uppvärmning beror på att något, oklart vad, inträffat i jordens kärna. De lever enligt principen att allt som går emot den etablerade teorin om AGW skall tas på allvar, oberoende av hur uppenbart det är att det inte kan stämma.
Citera
2022-04-14, 14:18
Medlem
Nixters avatar
Boris Johnsons Storbritannien har 2% av sin el från vindkraft och hävdar att 100% skall nås till 2030.

8-år...

https://realclimatescience.com/2022/04/wind-producing-4-of-uk-electricity/
Citera
2022-04-14, 17:59
Medlem
Just tomater är ju en intressant frukt ur klimathotsynpunkt. Forskarna visar att tomaten innehåller 95% vatten och odlas idag mestadels under plast eller i växthus. Byggnation, plast (flyg över Almeria i Spanien och bevittna eländet!), bevattningsanläggningar, gödning, växtskydd, skörd, paketeting, transporter, lager/kyla kräver enorma mängder fossilt bränsle. När tomaten köps i Söderhallen av veganerna uppgår sammanlagda användningen av energiekvivalenten diesel till hisnande 0,65 liter per kilo tomater! Dom har rätt. Det är nåt ruttet med tomater.
Citera
2022-04-27, 14:36
Medlem
Nixters avatar
Ytterligare data visar att det inte finns någon som helst uppvärmning på planeten idag. När skall denna klimat-scam få ett slut ?

https://climatereanalyzer.org/wx/DailySummary/#t2anom
Citera
2022-04-28, 10:58
Medlem
Jag har ett kanske lite off topic inlägg så mod får radera om det inte passar här!
Jag ska som en del av min masterutbildning intervjua någon om valfritt ämne och har valt att titta närmare på varför människor väljer att engagera sig i debatter och diskussioner om klimat- och miljöfrågor. Jag undrar därför om någon av alla er som är väldigt aktiva i den här tråden skulle vara intresserade av att svara på några frågor, i så fall får ni gärna PMa. Det jag är intresserad av är inte direkt människors åsikter i ämnet, utan snarare varför man väljer att engagera sig på det sätt man gör.
Lite kort om upplägget:
Du får vara helt anonym och behöver inte berätta ens för mig vad du heter eller några andra identifierande uppgifter. Jag är intresserad av tankar och motiveringar, inte vem du är eller vad du tycker, om det inte är något du själv vill berätta om.
Allt material kommer hållas helt konfidentiellt, dvs. även om du berättar något identifierande kommer jag inte ta med det i transkriberingar. Ditt användarnamn kommer inte skrivas ut någonstans och inte heller t.ex. kön eller annan information som kan vara svårt att dölja i ett samtal.
Ingenting kommer publiceras, detta är endast till en inlämningsuppgift dvs. endast några få lärare (1-2) kommer läsa det hela.
Intervjun behöver spelas in och transkriberas, men jag kommer radera inspelningen när uppgiften blivit bedömd.
Format på intervjun (i person, videosamtal, telefonsamtal) är väldigt öppen och upp till dig.
Intervjun bedöms ta ungefär 30 minuter.

Jag svarar gärna på frågor via PM om det är något övrigt man undrar över!
Citera
2022-04-28, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Oroväckande nyheter:

Världsunik svensk överenskommelse om nytt klimatmål
Miljömålsberedningen fick som uppgift att ta fram en strategi för hur Sveriges klimatpåverkan från konsumtionen ska minska. Det var under 2021 som förhandlingarna mellan de åtta riksdagspartierna inleddes. Idag är man i mål och Miljömålsberedningen föreslår nu att Sveriges globala klimatavtryck ska vara negativt senast år 2045. Det gäller såväl de utsläpp som sker inom Sverige gränser som de utsläpp som vår konsumtion leder till utomlands.

Enligt förslaget från Miljömålsberedningen ska det nya konsumtionsbaserade målet kunna nås på två sätt. Huvudförslaget baseras på att Sverige och världens övriga länder ställer om och minskar utsläppen i nivå med vad som hittills lovats till Parisavtalet. I det fallet ska Sverige minska de konsumtionsbaserade utsläppen med 66 procent senast år 2045. Men beredningen preciserar samtidigt att Sverige ska sträva efter ett alternativt mål som är i linje med IPCCs 1,5-gradersmål. Det skulle innebära en ökad ambition i utsläppsminskningen till 77 procent senast år 2045.
Vad kommer detta innebära i praktiken egentligen? Att minska de konsumtionsbaserade utsläppen med 77% de kommande 20 åren låter som ett extremt mål. Kommer man helt enkelt förbjuda flygresor och annan konsumtion? Kommer varje medborgare få en "utsläppskvot" att hålla sig till, allt därutöver förbjuds eller straffbeskattas?
Det skulle innebära extrem sänkning av levnadsstandard i Sverige. Sveriges andel av de globala utsläppen skulle minska från 1,4 promille till 0,3 promille. Vilket inte innebär någon skillnad för klimatet alls. Vi skulle kunna höja utsläppen med 77% till 2,5 promille av de globala utsläppen, det gör inte ett skit skillnad. Våra politiker tänker göra oss fattiga till ingen nytta. Konsekvenserna av klimatpolitiken kommer vara enormt mycket mer förödande än effekterna av klimathotet(om det vore på riktigt).
Citera
2022-04-28, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoeFarmer
Jag har ett kanske lite off topic inlägg så mod får radera om det inte passar här!
Jag ska som en del av min masterutbildning intervjua någon om valfritt ämne och har valt att titta närmare på varför människor väljer att engagera sig i debatter och diskussioner om klimat- och miljöfrågor. Jag undrar därför om någon av alla er som är väldigt aktiva i den här tråden skulle vara intresserade av att svara på några frågor, i så fall får ni gärna PMa. Det jag är intresserad av är inte direkt människors åsikter i ämnet, utan snarare varför man väljer att engagera sig på det sätt man gör.
Lite kort om upplägget:
Du får vara helt anonym och behöver inte berätta ens för mig vad du heter eller några andra identifierande uppgifter. Jag är intresserad av tankar och motiveringar, inte vem du är eller vad du tycker, om det inte är något du själv vill berätta om.
Allt material kommer hållas helt konfidentiellt, dvs. även om du berättar något identifierande kommer jag inte ta med det i transkriberingar. Ditt användarnamn kommer inte skrivas ut någonstans och inte heller t.ex. kön eller annan information som kan vara svårt att dölja i ett samtal.
Ingenting kommer publiceras, detta är endast till en inlämningsuppgift dvs. endast några få lärare (1-2) kommer läsa det hela.
Intervjun behöver spelas in och transkriberas, men jag kommer radera inspelningen när uppgiften blivit bedömd.
Format på intervjun (i person, videosamtal, telefonsamtal) är väldigt öppen och upp till dig.
Intervjun bedöms ta ungefär 30 minuter.

Jag svarar gärna på frågor via PM om det är något övrigt man undrar över!
Du kan inte ta emot PM som nyreggad, spamma lite först.
Citera
2022-04-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ta när hon okritiskt vidarebefordrade teorin att nuvarande uppvärmning beror på att något, oklart vad, inträffat i jordens kärna.

Hur förhåller du dig till att Neptunus oförklarligt och snabbt kyls ner? Kan klimatförändringar ske snabbt utan koldioxid? På alla planeter eller bara inte på jorden?

https://www.space.com/neptune-cooling-down-temperature-mystery
Citera
2022-04-28, 11:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det skulle innebära extrem sänkning av levnadsstandard i Sverige. Sveriges andel av de globala utsläppen skulle minska från 1,4 promille till 0,3 promille. Vilket inte innebär någon skillnad för klimatet alls. Vi skulle kunna höja utsläppen med 77% till 2,5 promille av de globala utsläppen, det gör inte ett skit skillnad. Våra politiker tänker göra oss fattiga till ingen nytta. Konsekvenserna av klimatpolitiken kommer vara enormt mycket mer förödande än effekterna av klimathotet(om det vore på riktigt).

Du har så rätt, vi här i Sverige står för en så liten andel av utsläppen att vår sänkning inte gör någon nytta i det stora hela. Givetvis är det bra för ett strakt land som Sverige att visa vad man kan göra men att få exempelvis Indien, USA eller Kina att börja göra på samma sätt skulle aldrig fungera.

Vi har nu haft ett par år med covid där folk minskat resandet rejält men ändå visas ingen egentlig förbättring på utsläppen. Grundproblemet är fortfarande att världen är överbefolkad och att temperaturskiftningar sker med jämna mellanrum på vår planet. Grönland har varit isfritt tidigare innan utsläppen från människan fanns.
Citera
2022-04-28, 11:39
Medlem
Citat:
Du kan inte ta emot PM som nyreggad, spamma lite först.

Ah just det, well vill inte ha PM på mitt vanliga konto och kommer inte hinna vara reggad nog länge på det här så då gör vi såhär, om nån är intresserad av att prata med mig, mejla på: farmerhoe25@gmail.com. Tusen tack på förhand!
Citera
2022-04-28, 12:05
Medlem
Citat:
Hur förhåller du dig till att Neptunus oförklarligt och snabbt kyls ner? Kan klimatförändringar ske snabbt utan koldioxid? På alla planeter eller bara inte på jorden?
Som framgår av artikeln vet vi väldigt lite om Neptunus, så det är inte så konstigt att vi inte kan förklara allt som händer där. Klart det finns andra saker som kan skapa snabba klimatförändringar även på jorden. Stora vulkanutbrott t ex. Sådana är dock rätt uppenbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in