Citat:
Ursprungligen postat av
Incendio
Varför tjatar hon om att Belle är född för tidigt. Vecka 38 snackar vi väl om? Det är inte för tidigt. Sorgligt nog låter det också som att hon vill ursäkta Belles storlek(fullt normal btw). Jag gick två dagar över tiden, men min dotter föddes ändå pytteliten(47 cm och 2,8 kg). Det var ett orosmoment då nyfödda alltid går ner lite i vikt innan mjölken rinner till ordentligt och amningen kommer igång. Att då ha lite mer marginaler är bara bra.
Belle är född ”för tidigt” men inte prematurt. Den gränsen klarade hon med 3 dagar.
Nästan tre veckor före bf, och ja då brukar man benämna det som tre veckor för tidigt även om det räknas som ”fullgånget” (statistiskt så är det också bättre att stanna ett par veckor till i magen).
Sedan behöver man naturligtvis inte ”tjata” om det.
Belle är absolut ”stor” för den vecka hon föddes i om man nu tittar på genomsnitt. I vecka 40+0 hade hon vägt knappt 3,8 kg om hon haft normal viktökning. Absolut ingen konstigt eller ”gigantiskt” men åt det större hållet.
Jag antar att Linn känner sig tvungen att kommentera att hon var stor för veckan eftersom det kommenterats så mycket om hennes besatthet av att barnen skall vara små, men även efter hennes påstående om att Juvelia var liten (vilket hon absolut inte var för veckan hon föddes i)