2022-04-26, 15:27
Medlem
Fick tag i tid tack vare sidan passfuralle.
Var nu 16 dagar sedan, verkar ta lång tid att tillverka passen
Citera
2022-04-26, 16:27
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
Räknar du med helgen?
Hämtade förra veckan och det tog ungefär lika lång tid men under påsken hände nog inget, fick i varje fall lite senare utfärdande datum ...står på hemsidan nu att det kan ta upp till 3 veckor.
I min stad tog utlämningen ca 1½ timme och expeditionen stängde redan kl.16 så hade fått åka hem tomhänt om de inte skulle jobbat över, tycker att man kunde få passet skickat till sitt postombud som alternativ.
Citera
2022-04-26, 16:56
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Min kompis fixade tid nu idag till på lördag April 30 på Bergsgatan.
Duger det med utgånget id-kort och ta med t.ex skatteverkepapper?
Måste man ta med någon annan, nu när bokning funkar med BankID?!
Hjälp tack.
Citera
2022-04-26, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Hjälp tack.

Nej, du måste ha giltigt ID eller ett personbevis och någon som kan intyga att du är du. Det måste vara någon med stark anknytning till dig, så antingen ett syskon, en förälder, en sambo som du bott ihop med i minst 6 månader eller en make/maka. Kan hända att jag missat någon, men du kan inte ta en kompis eller någon du bor ihop med utan ni måste knulla (eller ljuga att ni knullar).
Citera
2022-04-27, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Ja Danmark visade hur enkelt det kan vara. Extra öppet på kvällar och helger (tror Sverige fortfarande inte har helgöppet, verkar förbjudet att arbeta på helger i det här landet...) 10 år betyder förstås att väldigt många inte behöver nytt pass (det blir också billigare för medborgarna) och andra åtgärder.

Ja. Mina hjärntvättade kollegor tror att de långa väntetiderna har med covid att göra. När jag kontrade med att då borde man ha samma problem i resten av världen så satt de som fågelholkar. Någon föreslog då att det ofta är andra än polisen som sköter passen i andra länder och polisen har ju dåligt med resurser. Så det hela verkade koka ner i ett konsensus kring att vi i Sverige bara har lite otur som organiserat passhanteringen på ett sätt som inte kan hantera plötsliga anstormningar efter en pandemi.

Men ja, jag tycker vi definitivt kan avfärda covidteorin. Möjligen att det var covid som gjorde att detta problem kom i ljuset just nu. Har enligt mig att göra dels med kriminella invandrare (ja, detta är ju flashback trots allt) som bokar upp alla tider och inkompetent polis som inte kan fixa ett ordentligt bokningssystem.
Citera
2022-04-27, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Hjälp tack.

Hmm..Klurar lite på det här att dom ju scannar fingeravtrycken på pekfingrarna-Gjorde dom ju även för 5 år sen när jag fick mitt förra pass vill jag minnas-Borde väl gå att styrka id med detta?..
Citera
2022-04-27, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NidarosGnomen
Jag måste säga att det är underhållande med alla ursäkter och teorier om vad som är fel med Sverige bara för att det är långa väntetider nu. Det finns mycket att klaga på, men detta är inte det.

Under brinnande pandemi så insåg jag att mitt pass skulle gå ut nästa månad, så jag gick in på nätet och bokade en tid veckan efter, och det var för att det passade mig då, jag tog inte ens den tidigaste tiden. Hade alla som är purkna här i tråden tänkt efter så är det klart att det skulle bli såhär. Nästan ingen har rest utomlands på 2 år. Passen gäller i 5 år. Såklart är det många som är sugna på att åka utomlands när världen öppnar upp igen. Lär er att ha lite framförhållning.

Passtiderna räcker till hela Sverige, bara inte när alla vill ha ett förnyat pass precis samtidigt. Om ni är smarta nu så har ni lite framförhållning om 5 år. Det kommer såklart vara ett lägre tryck då, eftersom en del kommer att låta passet ligga även fast det har gått ut, men det kommer ändå att bli ett högre tryck då än andra perioder. Man kan skaffa ett nytt pass, även om det gamla inte har gått ut än.

Summa summarum - skyll er själva.

Jag tycker det är underhållande med de som till varje pris försvarar ett uppenbart ruttet system. Om någon klagar på hög brottslighet i sitt bostadsområde och att de inte vågar gå ut på kvällarna så kommer ni svara:

"Jaha, så polisen har inte tid att komma till ditt kvarter när det är någon som bryter sig in i ditt hus? Det borde du tänkt på när du valde att bosätta dig i ett uppenbart kaosområde. Polisen upprätthåller lagen i hela Sverige, bara inte när det är väldigt mycket brottslighet på ett och samma ställe.

Själv insåg jag att delar av Sverige är laglöst område så jag planerade i god tid genom att ta ett lån på 25 mille och bosätta mig i ett säkert område. Man kan flytta till ett helvitt och säkert bostadsområde.

Summa summarum - skyll er själva."
Citera
2022-04-27, 13:01
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Måste man ha med sitt gamla pass vid ansökan eller räcker det att lämna in det när man hämtar det nya?.
Räcker med vanligt ID när du ska göra ditt pass. Men när du ska hämta ut ditt nya pass så måste du lämna in ditt gamla
Citera
2022-04-27, 17:41
Medlem
Kebbabturkens avatar
Anledningen till passkaozet är för att folk som inte behöver ett pass passar på att förnya ändå. Är det så många som inte har ett Nationellt ID-kort eller är det så att folk inte tror att det går att resa med det och vill var säkra på att de kommer med flyget eller får checka in? Isåfall är detta ett kvitto på att svensken är en dumskalle.

Tror knappast att medel Svenne och familjen reser utanför EU utan det är Mallis eller annan sunkig solsemester i Spanien, Grekland eller Turkiet…
Citera
2022-04-27, 20:57
Medlem
Kan man som etnisk vit svensk resa innom Schengen med Nationellt ID kort utan pass tänkte åka till Spanien eller Kroatsien.
- Jag kan förstå om tullen i dessa länder vill se Svenskt pass på en MÖRHYAD MENA.

Tacksam för tips 🏖
Citera
2022-04-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
Eller så har du troligen blivit lurad på stålar av "passfuralle".

- Satsa på Säffe å en kopp kaffe istället.
Citera
2022-04-27, 21:26
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Kan man som etnisk vit svensk resa innom Schengen med Nationellt ID kort utan pass tänkte åka till Spanien eller Kroatsien.
- Jag kan förstå om tullen i dessa länder vill se Svenskt pass på en MÖRHYAD MENA.

Tacksam för tips 🏖
Om det är giltigt så går det bra och inte har för kort tid kvar, dit jag skall måste man minst ha 90 dagar kvar efter hemkomst ...Du kan få problem på hemresan om du är för solbränd och inte längre ser ut som Gustav Vasa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in