2022-04-20, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NMNESD444
Och hur har de tänkt att man ska kunna använda BankID när det inte fungerar utan både en mobil och en enhet till? Nu har jag visserligen en dator och en mobil så jag bör kunna skanna QR-kod den vägen men de som endast har en mobil eller saknar BankID får problem.

När jag testar det andra alternativet som heter "BankID" utan tillägget "Mobil" loggas jag inte in ändå efter att jag har slagit min kod i BankID. Det vore ju bra om de lanserade ett fungerande system.

Någon mer som upplevt samma och har hittat någon lösning på problemet förutom att använda två enheter?
Låter som ett säkerhetsproblem i systemet. Får man inte direkt access efter koden så finns det en möjlighet att någon annan använder koden. (Du kan inte veta.)
Citera
2022-04-20, 08:28
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kånkel
Lånar tråden. Min kompis har en passtid bokat i sitt namn. Nu har han ändrade planer och ska inte ha den tiden. Kan jag bara åka dit och säga att det blir jag istället eller kommer dom neka mig. Någon som vet?
Har han en tid där han registrerat sitt namn och personnummer kan du inte överta den
Citera
2022-04-20, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Låter som ett säkerhetsproblem i systemet. Får man inte direkt access efter koden så finns det en möjlighet att någon annan använder koden. (Du kan inte veta.)
Fast om så vore fallet borde väl inte mitt BankID fungera på alla andra ställen där jag använder det?

Tydligen har de störningar på BankID just nu enligt deras sajt.
Senast redigerad av NMNESD444 2022-04-20 kl. 09:47.
Citera
2022-04-20, 12:55
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag kom in nyss med BankID på fil från en gammal laptop, testade i webbläsaren Chrome och Edge i Windows 10.
Citera
2022-04-20, 16:27
Medlem
Är det någon som vet hur lång tid det tar att få ett pass efter att man har varit hos polisen. Det står "normalt sex arbetsdagar, men eftersom arbetsbelastningen just nu är hög kan det för tillfället vara längre". Hur mycket längre?
Citera
2022-04-20, 18:24
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Är det någon som vet hur lång tid det tar att få ett pass efter att man har varit hos polisen. Det står "normalt sex arbetsdagar, men eftersom arbetsbelastningen just nu är hög kan det för tillfället vara längre". Hur mycket längre?
Polisen har skrivit på hemsidan nyss att det kan ta upp till 3 veckor för leverans.
Jag beställde den 31/3 från en närliggande stad och fick sms idag att jag kan hämta men utlämningen verkade stänga redan klockan 16 så får åka dit imorgon.
Citera
2022-04-20, 18:25
Medlem
Citat:
Fast om så vore fallet borde väl inte mitt BankID fungera på alla andra ställen där jag använder det?

Vad har det med saken att göra? Du vet inte om störningen beror på riktiga störningar eller en MIM.
Citera
2022-04-20, 18:29
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Det kommer göra så att nästa lediga tid när du kollar om en vecka inte kommer att vara i maj 2024. Förhoppningsvis.

Finns det några som helst indikationer på att detta skall gälla retroaktivt, dvs att redan bokade tider måste konfirmeras med bankid?
Om inte så kvarstår kön som redan finns, dvs det är nästa år som gäller.
Citera
2022-04-21, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Finns det några som helst indikationer på att detta skall gälla retroaktivt, dvs att redan bokade tider måste konfirmeras med bankid?
Om inte så kvarstår kön som redan finns, dvs det är nästa år som gäller.
Det hade varit utmärkt men tror inte det går att göra så.
Kön som är nu kvarstår, kollade igår i min närmsta stad och nästa tid är i november. Men förhoppningsvis löser det här problemet när vi väl kommit förbi puckeln. Har man inget giltigt pass nu - tough luck. Då blir det att vänta till i vinter. Nästa år kommer kötiderna vara någorlunda normala igen. Tror och hoppas jag.
Citera
2022-04-21, 05:55
Medlem
Hej puckon!

Har inte kollat in denna tråd på länge, men min uppfattningen från början var att det var en massa gnälliga jävlar som var dumma i huvudet och gnällde för att de satt under pandemin och var sura för att de inte kunde resa utomlands, såg sitt pass förfalla och utgå, men gjorde inget åt det.

Sedan väntade alla tills slutet av pandemin innan de gjorde något åt det och alla ville helt plötsligt skaffa pass samtidigt. Varför gjorde ni det inte under pandemin då? Puckon!

Det är knappast så att allas pass gick ut samtidigt när pandemins restriktioner avtog utan många gick ut långt tidigare, men puckon fixade det inte då utan ville vänta tills alla andra skulle förnya sitt pass.

Skrattar lite åt det. Jag har faktiskt inte riktigt koll på om mitt pass har gått ut eller inte, men jag bryr mig inte så hårt heller. Om det nu har utgått och jag vill åka utomlands så kan jag lika gärna skjuta på det. Så viktigt är det inte, men för vissa går jorden under om de inte kan åka till Mallorca på semestern. Pinsamt.
Citera
2022-04-21, 08:44
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Hej puckon!

Har inte kollat in denna tråd på länge, men min uppfattningen från början var att det var en massa gnälliga jävlar som var dumma i huvudet och gnällde för att de satt under pandemin och var sura för att de inte kunde resa utomlands, såg sitt pass förfalla och utgå, men gjorde inget åt det.

Sedan väntade alla tills slutet av pandemin innan de gjorde något åt det och alla ville helt plötsligt skaffa pass samtidigt. Varför gjorde ni det inte under pandemin då? Puckon!

Det är knappast så att allas pass gick ut samtidigt när pandemins restriktioner avtog utan många gick ut långt tidigare, men puckon fixade det inte då utan ville vänta tills alla andra skulle förnya sitt pass.

Skrattar lite åt det. Jag har faktiskt inte riktigt koll på om mitt pass har gått ut eller inte, men jag bryr mig inte så hårt heller. Om det nu har utgått och jag vill åka utomlands så kan jag lika gärna skjuta på det. Så viktigt är det inte, men för vissa går jorden under om de inte kan åka till Mallorca på semestern. Pinsamt.

Hej Pucko,

Om det nu är som du säger att puckon inte har koll på sina pass, hur kommer det sig då att alla åtgärder som nu sker är för att förhindra att passtider bokas upp för försäljning och att passlokalerna huvudsakligen är tomma?

Mvh
Undrande
Citera
2022-04-26, 12:16
Medlem
Måste man ha med sitt gamla pass vid ansökan eller räcker det att lämna in det när man hämtar det nya?.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in