2022-03-18, 18:36
Medlem
Fimbulramns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag tror staten och polisen tror lite för mycket om svensken, svenskar kan inte planera själv och måste ha mamma staten där och hålla i handen hela tiden. Annars blir det ju knas och lite bajs i blöjan. Vad ska man då göra, man gör som barn gör, man ropar på mamma som kunde planera toabesöket för lille flashis bättre.

Med pass som numera bara räcker i fem år och en pandemi som ingen riktigt visste när den skulle avta så kan man inte förvänta sig att alla förnyar pass bara för att ha dem ligga i byrålådan. Jag gjorde det men jag förväntar mig inte att alla tänker så.

Att du vill ha ett samhälle utan någon förmåga att planera om, skala upp och ned de tjänster man faktiskt gör år medborgarna (och får betalt för) kommer främst drabba dig själv. Inget jag bryr mig nästa pandemi och man precis skrotat en massa respiratorer som du blir utan. Det passar bara bra tycker jag. Mycket bra. Men tyvärr drabbar det andra än dig. Det tycker jag är lite synd och dessutom onödigt.
Citera
2022-03-18, 18:40
Medlem
Jag läste om dessa pass-problem. Gick in och bokade, fick tid 21 april i Göteborg för två personer. Var inga problem.
Citera
2022-03-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Att det sedan länge fungerat så dåligt med köerna för att förnya sitt pass måste börja ses som den allvarliga politiska fråga det är och det problem för vanliga människor det faktiskt utgör.

Det måste gå att lösa denna fråga på något sätt och lösningen är politisk. Vi som medborgare kan inte fortsätta att acceptera att det skall vara på här viset över tid. Om problemet är resurser måste de tillföras och om problemet är organisatoriskt måste det till förändringar nu.

Det är tydligt att nuvarande system är mycket bristfälligt och att väntetiderna på pass är alldeles för långa och att det är för krångligt att få en tid. Det är en grundläggande rättighet och en basal samhällsservice vi talar om här, inte något marginellt fenomen där man tyvärr får acceptera lite problem då annat viktigare måste gå före.

Polisen klarar tydligen inte av sitt uppdrag att sköta detta på rätt sätt och kan inte svära sig fri från ansvar med att det är en resursfråga. Tydligen har de accepterat röran och tycker de kan utföra uppdraget så här.

Det finns säkert flera skäl till att det är så här. En bov i dramat måste förstås vara att passen är giltiga alldeles för kort tid. Att stadgade svenska medborgare måste krångla med detta i praktiken oftare än var femte år är absurt och ett direkt hån mot oss från våra politiker.

Så vad bör göras och måste det inte ställas krav på politikerna inför nästa val att detta måste lösas?
Du tänker fel, min vän, nya tider nu. Snacka med blatten nere på hörnet så löser han det på en vecka, då menar jag allt vad du vill. Nya tider nu gott folk!!
Det är faan åt helvete när man ska behöva bosätta sig i Norge för att bli påmind om sin barndom.
Citera
2022-03-18, 19:37
Medlem
Vet inte om någon har skrivit det tidigare. Orkar inte läsa igenom. Men kolla på morgonen varje dag så kommer du få en tid men största sannolikhet.

På mitt lokala poliskontor gjorde jag så, och frågade även varför man kunde få tider samma dag. Då sa hon att dom lägger ut extra tider ibland beroende på hur många som jobbar den dagen.
Citera
2022-03-18, 19:41
Medlem
Piglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Jag hörde att våra gäng köper upp lediga passtider för att sälja vidare, fantastiskt! Bra där polisen.

Det är väl den sedvanliga resursbristen som är problemet förmodar jag.
Hur fungerar detta? Måste man inte ange namn / p-nummer för att boka tid?
Citera
2022-03-18, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piglet
Hur fungerar detta? Måste man inte ange namn / p-nummer för att boka tid?
Tydligen räcker det med mail och telefonnummer.

Man kan också boka upp till 8 tider i stöten, vilket pinsamt haveri.

Så om någon behöver nytt pass inför semestern kontakt ditt lokala förortsgäng så hjälper dom dig.
Citera
2022-03-18, 20:07
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:

Så om någon behöver nytt pass inför semestern kontakt ditt lokala förortsgäng så hjälper dom dig.
Och som vanligt tar en massa svartskallar utan skrupler tillfället i akt
Citera
2022-03-18, 21:18
Medlem
NidarosGnomens avatar
Jag måste säga att det är underhållande med alla ursäkter och teorier om vad som är fel med Sverige bara för att det är långa väntetider nu. Det finns mycket att klaga på, men detta är inte det.

Under brinnande pandemi så insåg jag att mitt pass skulle gå ut nästa månad, så jag gick in på nätet och bokade en tid veckan efter, och det var för att det passade mig då, jag tog inte ens den tidigaste tiden. Hade alla som är purkna här i tråden tänkt efter så är det klart att det skulle bli såhär. Nästan ingen har rest utomlands på 2 år. Passen gäller i 5 år. Såklart är det många som är sugna på att åka utomlands när världen öppnar upp igen. Lär er att ha lite framförhållning.

Passtiderna räcker till hela Sverige, bara inte när alla vill ha ett förnyat pass precis samtidigt. Om ni är smarta nu så har ni lite framförhållning om 5 år. Det kommer såklart vara ett lägre tryck då, eftersom en del kommer att låta passet ligga även fast det har gått ut, men det kommer ändå att bli ett högre tryck då än andra perioder. Man kan skaffa ett nytt pass, även om det gamla inte har gått ut än.

Summa summarum - skyll er själva.
Citera
2022-03-18, 21:26
Medlem
NidarosGnomens avatar
Citat:

Jag vet inte om det är något lokalt, men jag har svårt att tro att det skulle vara det. När man bokar tid på min lokala polisstation så måste man fylla i för- och efternamn för varje bokning. Något som man inte kan göra i efterhand. Om polisen sen bryr sig om det eller inte har jag inte svara för.
Citera
2022-03-18, 21:52
Medlem
Citat:
Jag hörde att våra gäng köper upp lediga passtider för att sälja vidare, fantastiskt! Bra där polisen.

Det är väl den sedvanliga resursbristen som är problemet förmodar jag.
Du har ju uppenbarligen ingen jävla aning om hur man skaffar ett pass...
Det kostar inget att boka tid. Klart systemet inte fungera när folk inte fattar HUR det fungerar...
Citera
2022-03-18, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NidarosGnomen
Jag vet inte om det är något lokalt, men jag har svårt att tro att det skulle vara det. När man bokar tid på min lokala polisstation så måste man fylla i för- och efternamn för varje bokning. Något som man inte kan göra i efterhand. Om polisen sen bryr sig om det eller inte har jag inte svara för.
Jag prövade själv och det stämmer, i mitt län måste man också ange namn, jag vet inte hur det går till rent praktiskt men kanske kan man ändra namnet före försäljningen?

Eller så bryr sig inte polisen som du säger.

Tiderna säljs i facebookgrupper.
Citera
2022-03-18, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du har ju uppenbarligen ingen jävla aning om hur man skaffar ett pass...
Det kostar inget att boka tid. Klart systemet inte fungera när folk inte fattar HUR det fungerar...
Folk köper tider av privatpersoner eftersom första lediga tid hos polisen är först efter semesterperioden Mr.Passexpert
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in