2022-04-25, 18:40
Medlem
bajssprutans avatar
Nu har levalivet dragit in sina björnpolare i tråden igen på fyllan. Schas!
Kom inte här med dina fiatbilar, Spaggelius. Och jag spotar fortfartande på den galne matemateikerns kinesiska stålpris.

Nädå, ni är så välkomna, men kom gärna med ett par axietips om vad man ska köpa efter kraschelaschen.

Jag köpte lite valaris jag med, och tycker att det är hyfsat trevligt att shortbusen saktar in så att även de slöa stenade barnen hinner med till skolan. Jag missade att ladda på med oljeservice annat än CGG innan de började röra sig så det här är sig perfekt fyfan för leifi.
Schlumberger daskade ju dasen såatt.

Gjorde ju en bossmanöver med cliffs igår så jag har råd med lite nytt gött och forf 1/3 cash.
Nånstans ska oljan komma från.

Det syns viss demand destruction i Alcoas rapport helt klart. Och kinesernas urballning med lockdowns oroar, inte bara för att deras fabriker står still, utan för att folk kommer snart att ta till våld mot makten om de blir hungriga nog.
Matleveranserna i Shanghai sköttes ungefär lika illa som ryska skrotarméns supplylines. Folk hade inte mat och jag såg en video där en klipsk kines fiskade i en damm 30 våningar ner med en drone och flög hem middagen.
Sköts det lika illa i Bejing nu finns risk för uppror på riktigt och då är allt up shit creek.

En lockdown i Anshan skulle å andra sidan bli raketbränsle för stålpriserna internationellt.

Kabelhärvorna plus lite annat småkrafs till nazi-vindkraft-deutchlands kebab- och oligarkbilar (BMW och merca) tillverkas förresten i Ukraina så de står litgrann still just nu. Det bör ha viss negativ effekt på stålefterfrågan.

Min gamla nazi-wagon från jobbet ska doneras till Ukraina och jag ska få en fyrhjulsdriven fårrd.
Senast redigerad av bajssprutan 2022-04-25 kl. 19:39.
Citera
2022-04-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Bara göra som gamle Rotschild och köpa på sig när blodet flyter på gatorna. Blev mer Denison i uranportföljen, Valaris på oljeservicesidan och lite ZIM mest för att piraterna verkar balla. Störst slant hamnade dock på gamle Cliffen, Steel hands!

Här finns en färsk analys också av någon glasögonorm, rätt ytligt men ibland vill man bara ha lite lättfattligt konfirmationsbajs.
https://www.tipranks.com/news/article/cleveland-cliffs-stock-value-play-for-investors/

Bara hoppas nu att jag inte tajmade allt tokfel. Har ni andra fyllt på med något kul idag?
Fyllde på med lite mer Castor Maritime, Diamond Offshore och Lightbridge. Kliade för mycket i fingrarna.
Citera
2022-04-25, 20:13
Medlem
Citat:
Bara göra som gamle Rotschild och köpa på sig när blodet flyter på gatorna. Blev mer Denison i uranportföljen, Valaris på oljeservicesidan och lite ZIM mest för att piraterna verkar balla. Störst slant hamnade dock på gamle Cliffen, Steel hands!

Här finns en färsk analys också av någon glasögonorm, rätt ytligt men ibland vill man bara ha lite lättfattligt konfirmationsbajs.
https://www.tipranks.com/news/article/cleveland-cliffs-stock-value-play-for-investors/

Bara hoppas nu att jag inte tajmade allt tokfel. Har ni andra fyllt på med något kul idag?
Jag har köpt lite ISO och LEU samt lagt en köporder på COOL får se om man blir rövkörd
Citera
2022-04-25, 20:53
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
ibland vill man bara ha lite lättfattligt konfirmationsbajs.
Eric Nutall är vår röst i natten.
Citat:
With Canadian energy stocks discounting <$60WTI + epic levels of free cashflow being generated, truly every day above $90WTI is a spectacular day. Important to retain perspective on a modest, temporary sell-off.
https://twitter.com/ericnuttall/status/1518580371356631040
Citera
2022-04-25, 21:50
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Nu har levalivet dragit in sina björnpolare i tråden igen på fyllan. Schas!
Kom inte här med dina fiatbilar, Spaggelius. Och jag spotar fortfartande på den galne matemateikerns kinesiska stålpris.

Nädå, ni är så välkomna, men kom gärna med ett par axietips om vad man ska köpa efter kraschelaschen.

Jag köpte lite valaris jag med, och tycker att det är hyfsat trevligt att shortbusen saktar in så att även de slöa stenade barnen hinner med till skolan. Jag missade att ladda på med oljeservice annat än CGG innan de började röra sig så det här är sig perfekt fyfan för leifi.
Schlumberger daskade ju dasen såatt.

Gjorde ju en bossmanöver med cliffs igår så jag har råd med lite nytt gött och forf 1/3 cash.
Nånstans ska oljan komma från.

Det syns viss demand destruction i Alcoas rapport helt klart. Och kinesernas urballning med lockdowns oroar, inte bara för att deras fabriker står still, utan för att folk kommer snart att ta till våld mot makten om de blir hungriga nog.
Matleveranserna i Shanghai sköttes ungefär lika illa som ryska skrotarméns supplylines. Folk hade inte mat och jag såg en video där en klipsk kines fiskade i en damm 30 våningar ner med en drone och flög hem middagen.
Sköts det lika illa i Bejing nu finns risk för uppror på riktigt och då är allt up shit creek.

En lockdown i Anshan skulle å andra sidan bli raketbränsle för stålpriserna internationellt.

Kabelhärvorna plus lite annat småkrafs till nazi-vindkraft-deutchlands kebab- och oligarkbilar (BMW och merca) tillverkas förresten i Ukraina så de står litgrann still just nu. Det bör ha viss negativ effekt på stålefterfrågan.

Min gamla nazi-wagon från jobbet ska doneras till Ukraina och jag ska få en fyrhjulsdriven fårrd.

Jag som gillar de lite mindre namnen köpte mer Saturn Oil, Cardinal och Surge. Har ägt alla ett bra tag, men nu fyllde jag på lite, sedan tog jag lite Ramaco (kol).

Uran törs jag inte fylla på, då de inte tjänar pengar och Sput kanske vill ge sina nya amerikanska ETF-kunder en fin ingång med billiga uranisar.

Köpte också lite Nevada på botten
Citera
2022-04-25, 22:52
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
10% ner är exakt vad jag behöver för att börja sälja av mina bear och börja köpa aktier istället. -25% och jag börjar köpa fullt. Det har jag inte haft sedan mars 2020 corona-dippen.

Jag har bra input från många inlägg på FB att det råder en extremt förljugen inställning till allt som har med corona pengar räntor inflation kina lån och krig att göra. Om det är likadant i världen så förklarar det ur det kan gå upp i mars trots att ingenting är löst och det i själva verket är ett ännu mycket sämre läge nu. Helt enkelt förnekelse, kallas ibland greed, ovanligt seglivad denna gång.

Men det skulle ju kunna bli en pyspunka som IT-kraschen 2000 som höll i sig i två år. och sedan steg det inte på 5-6 år. I så fall är det för tidigt att köpa.

Svårbedömt, extremt svårbedömt... med en genomsnittlig (över en 50-årsperiod, alltså PLUS 1-3 %) realränta (ursäkta tjatet, men det är den gordiska knuten ) skulle inte Atlas Copco ha ett market cap på SEX HUNDRA MILJARDER, tar det igen, 600 fucking miljarder... ...rätt in i en (högst trolig) lågkonjunktur... Håller mig undan från börsen, köper inte ens Xact bear och skit. Om tvåsiffrig inflation tillåts, ja då slutar jag jobba, slutar betala skatt, rånar finansstekare med backslick; in short, går från med- till motborgare. Watch out DD - jag vet var du bor, vilka resrutter du har, jag känner en del folk i ditt dårhus, watch out din satans jävla finnjävel.
Citera
2022-04-25, 23:05
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Eric Nutall är vår röst i natten.

Tryggt och bra, tack för den. Som vanligt blev det heller inte så jätteblodigt i slutändan. Landade på runt -1.8% vilket såklart svider men när det var som värst under kvällen var det nog tre gånger så illa.

På fredag visar förresten Peabody snoppen på någon sjaskig sidogata intill Wall street för alla som gillar kol. Den kan nog vara ganska stor.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Om tvåsiffrig inflation tillåts, ja då slutar jag jobba, slutar betala skatt, rånar finansstekare med backslick;

Gör som gentlemännen i orten och plocka deras klockor. Kvalitetsur har jag hört är bra i inflationstider. Gamla Ingves har tyvärr nog bara en gammal Casio men jag kan tänka mig att slanta upp en femhunka för den, historiskt värde.
Senast redigerad av Smutz 2022-04-25 kl. 23:14.
Citera
2022-04-26, 09:23
Medlem
Vansterpartiets avatar
SSAB faller. Kan bli dålig stämning på fackmötena som köpte för en mille på 63kr.
Citera
2022-04-26, 10:07
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Svårbedömt, extremt svårbedömt... med en genomsnittlig (över en 50-årsperiod, alltså PLUS 1-3 %) realränta (ursäkta tjatet, men det är den gordiska knuten ) skulle inte Atlas Copco ha ett market cap på SEX HUNDRA MILJARDER, tar det igen, 600 fucking miljarder... ...rätt in i en (högst trolig) lågkonjunktur... Håller mig undan från börsen, köper inte ens Xact bear och skit. Om tvåsiffrig inflation tillåts, ja då slutar jag jobba, slutar betala skatt, rånar finansstekare med backslick; in short, går från med- till motborgare. Watch out DD - jag vet var du bor, vilka resrutter du har, jag känner en del folk i ditt dårhus, watch out din satans jävla finnjävel.
Swedbank ger redan nu 2% i ränta om du låser dina pengar i 1-3 år, vad kommer de inte att ge i höst när inflationen ligger spikad på 10%. Då kan man lämna börsen och plocka hem 7% på sitt bankkonto. Det är visserligen negativ realavkastning men otroligt bekvämt. Och mycket bättre än de sjunkande börserna och bostäderna.

Min sista ränteinvestering var kring 1990 och jag fick 8% ränta per år på något slags Allemansspar. På den tiden var det inte alls självklart att man gick till börsen med sina pengar.
Citera
2022-04-26, 10:31
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Swedbank ger redan nu 2% i ränta om du låser dina pengar i 1-3 år, vad kommer de inte att ge i höst när inflationen ligger spikad på 10%. Då kan man lämna börsen och plocka hem 7% på sitt bankkonto. Det är visserligen negativ realavkastning men otroligt bekvämt. Och mycket bättre än de sjunkande börserna och bostäderna.

Min sista ränteinvestering var kring 1990 och jag fick 8% ränta per år på något slags Allemansspar. På den tiden var det inte alls självklart att man gick till börsen med sina pengar.

Det var ju med AllemansFONDER som sparande blev en folkrörelse.
Skattefri avkastning !
Citera
2022-04-26, 10:38
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Jag har en del kapital bundet till 1,2 % (btw - alla snackar om "insättningsgarantin, tänk på den så ha inte över miljonen per institut" Bullshit! Den är på 100k EURO - och som SEK lär sjunka efter riks-stankens besked om fortsatt nollränta i morgon är 800k ett rimligt tak per institut) men sedan tar jag av lönen motsv KPIF + 2 procentenheter, ger ungefärlig verklig inflation, kostar mig ca 10 lax i månaden, men håller åtminstone sparandet realt konstant. Pensioner och sånt kan vi glömma när QE och migrationsnotan kommer på allvar...

Det är fan i mig stöld! Hade ett jävligt bra pensionsavtal när jag jobbade som säljledare 95-99; det är 200k som eg är "mina" - men som jag aldrig kommer se röken av. Plus ok avtal som universitetsanställd i drygt 15 år. Detta plus "grundpensionen". Såg någonstans att det var runt 2 Mkr. (Kan inte detta... har aldrig öppnat ett rött kuvert... ). Det som inte inflateras bort kommer ju självfallet konfiskeras - vad folk inte fattar är att nybyggarnas I-phones och nya möbler KOSTAR, och inte fan är det dem som pröjsar...

Ok, värdestegring på borätt och landställe - men där bor ju vi! Ingenting som kapitaliseras. Och har vägrat belåna (IDIOT!!!) för den som är satt i skuld är ju inte fri eller vad Godsherre Persson sa. Så nu är det bara att vänta in en fastighetsskatt...

Det allra mest beklämmande är kapitalskatten på den enorma nominella räntan... sitter och pröjsar tiotusentals kronor på reala ränteförluster. Samtidigt kan en kroknäsa på Söder ha 23 millar på sitt ISK i princip skattefritt. Säger som min farfar (sjöman, röd to the core) brukade säga, "Svea Rikas Lag"
Citera
2022-04-26, 10:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det var ju med AllemansFONDER som sparande blev en folkrörelse.
Skattefri avkastning !

Skilj på spekulation och sparande. Man har gjort hela arbetar- och medelklassen till "småkapitalister" som nu sitter och hoppas på att bli fortsatt utarmade av inflationen. "Lönekrav?????" NÄÄÄÄÄÄ!!!!! Det hotar ju både kurs och utdelningar, stupid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in