2022-08-23, 18:04
Medlem
Vi är nog några som lider av de högre elpriserna som vi upplever för tillfället, och detta lär även påverka vissa bolag extremt mycket.

Har dragit ner på innehav som kräver mycket elektricitet för att producera sin(a) produkter, så som aluminium och liknande. Misstänker att Q3 och speciellt Q4 kan bli rätt tuffa.

Läste nyligen att ett fertilizing företag i Polen ska sluta producera pga kostnader (gas), så lär nog vara en del företag som potentiellt kan vara i farozonen. Hur står det till med Yara gällande detta, någon som vet?

Olja och gas går bra idag, min portfölj och mina naturgas certifikat är väldigt glada, till och med mina OMX björnar ser lite glada ut.
Citera
2022-08-23, 20:43
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokturnal
Vi är nog några som lider av de högre elpriserna som vi upplever för tillfället, och detta lär även påverka vissa bolag extremt mycket.

Har dragit ner på innehav som kräver mycket elektricitet för att producera sin(a) produkter, så som aluminium och liknande. Misstänker att Q3 och speciellt Q4 kan bli rätt tuffa.

Läste nyligen att ett fertilizing företag i Polen ska sluta producera pga kostnader (gas), så lär nog vara en del företag som potentiellt kan vara i farozonen. Hur står det till med Yara gällande detta, någon som vet?

Olja och gas går bra idag, min portfölj och mina naturgas certifikat är väldigt glada, till och med mina OMX björnar ser lite glada ut.

Ang gasen, ja, tills Freeport kläckte ur sig att det ser ut att bli fart i November istället för Oktober för deras exportanläggning. Men men, förhoppningsvis ett smärre farthinder på vägen mot priser över 10.
Citera
2022-08-23, 20:59
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ang gasen, ja, tills Freeport kläckte ur sig att det ser ut att bli fart i November istället för Oktober för deras exportanläggning. Men men, förhoppningsvis ett smärre farthinder på vägen mot priser över 10.

Köpte ett litet LPG-bolag, såg att det snackades om att det kunde bli större efterfrågan på det nu när gaspriserna är uppe i taket.

Bäst hade nog varit att bara lagt allt i kol i början av året och swingat en gång. Blir den kol man eldar för energi årets bästa råvara tro?

Det är en passande dom över idiotin som kallas grön ideologi eller politik
Citera
2022-08-23, 21:11
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Köpte ett litet LPG-bolag, såg att det snackades om att det kunde bli större efterfrågan på det nu när gaspriserna är uppe i taket.

Bäst hade nog varit att bara lagt allt i kol i början av året och swingat en gång. Blir den kol man eldar för energi årets bästa råvara tro?

Det är en passande dom över idiotin som kallas grön ideologi eller politik

Ja snacka om ironi. Bra att du puttade på mig några gånger (som jag minns det) ang Peabody, jag var nära att klippa innehavet men det fick ligga kvar
Citera
2022-08-23, 21:23
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ja snacka om ironi. Bra att du puttade på mig några gånger (som jag minns det) ang Peabody, jag var nära att klippa innehavet men det fick ligga kvar

Ja, det är ingen rapportaktie direkt, min graf med köp och sälj på Peabody gör att jag ser ut som ett swingproffs, tyvärr ganska unikt i mitt fall
Glöm inte att sälja inför nästa rapport, de har en tendens att överraska åt fel håll
Citera
2022-08-23, 21:33
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ja, det är ingen rapportaktie direkt, min graf med köp och sälj på Peabody gör att jag ser ut som ett swingproffs, tyvärr ganska unikt i mitt fall
Glöm inte att sälja inför nästa rapport, de har en tendens att överraska åt fel håll

Nice. Sitter och kikar på historiken, köpte på 20, plockade liten vinst på 22, och nu har vi alltså 27. Nästa rapport slutet av Oktober. Då säljer jag typ 85% två veckor innan rapporten, hoppas de tuggar på lite till! Thanks dude.
Citera
2022-08-24, 11:50
Medlem
MrLevaLivets avatar
Nu stora problem i Kina med torka, elförsörjning, skördar, logistik och färskvatten... duh of course. Torde väl vara inflationsdrivande.
https://youtu.be/NeL7tKcaadw
Citera
2022-08-24, 13:06
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Nu stora problem i Kina med torka, elförsörjning, skördar, logistik och färskvatten... duh of course. Torde väl vara inflationsdrivande.
https://youtu.be/NeL7tKcaadw

OT
Citera
2022-08-24, 13:50
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Golar LNG Limited (“Golar”) announces today that it has entered into swap arrangements to hedge approximately 50% of its exposure to Dutch Title Transfer Facility (“TTF”) linked production for 2024 at a TTF price of $51.20/MMBtu. A TTF price of $51.2/MMBtu is the energy equivalent to a Brent oil price of approximately $300/bbl. The hedging transaction secures cash flow visibility for part of our 2024 Distributable Adjusted EBITDA at an attractive historic level, whilst retaining meaningful exposure to the possibility of higher prices.

Based on TTF gas prices of $51.20/MMBtu, and current Brent forward prices for 2024 at $86/bbl, Golar’s share of annual distributable Hilli Adjusted EBITDA for 2024 is expected to be approximately $294 million (fixed tariff of $67 million, Brent oil linked earnings of $73 million, and TTF linked earnings of approximately $154 million). Golar’s share of expected 2024 annual debt service for Hilli’s contractual debt is approximately $47 million (debt amortization of approximately $29 million and interest of approximately $18 million).
Riktigt bra hedgat av Golar, de går från klarhet till klarhet.

Vägen mot en massiv kassaflödesmaskin fortsätter. Till dagens börskurs kommer Golar ha en FCF-yield på ca 10% under 2023 enbart för Hili vilket till stor del redan är låst in i hedgar, sedan i slutet av 2023 kommer det andra FLNG fartyget i produktion vilket trycker upp FCF mer trots investeringar i fler fartyg. 15-20% FCF yield med kraftig tillväxt är mycket lockande.

Golar säger sig kunna bygga fler FLNG fartyg som till samma rater som Hilli låst in 2022 betalar av sig på två år. Lyckas man låsa in raterna som råder just nu får man en CAPEX/EBITDA på 0,5 och har då på under ett år betalat av hela fartyget och alla kostnader för det.

Förövrigt ligger oljepriset just nu på en riktigt trevlig nivå och det verkar också OPEC tycka med tanke på deras senaste uttalanden. Ett spann mellan 90 och 100 USD per fat ger fantastiska kassaflöden, uppmuntrar investeringar samtidigt som det inte blir allt för inflationsdrivande eller dyrt för konsumenterna.

Vad istället är problemet är den starka dollarn.
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-08-24 kl. 14:24.
Citera
2022-08-24, 14:19
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Riktigt bra hedgat av Golar, de går från klarhet till klarhet.

Vägen mot en massiv kassaflödesmaskin fortsätter.

Förövrigt ligger oljepriset just nu på en riktigt trevlig nivå och det verkar också OPEC tycka med tanke på deras senaste uttalanden. Ett spann mellan 90 och 100 USD per fat ger fantastiska kassaflöden, uppmuntrar investeringar samtidigt som det inte blir allt för inflationsdrivande eller dyrt för konsumenterna.

Vad istället är problemet är den starka dollarn.

Ja, vad kaxiga Saudierna är alltså. Högg som en kobra. "Släpper ni ut iransk olja på marknaden då sänker vi produktion". Även kommentarer typ att oljans papperspris levt i fantasy land senaste tiden
Citera
2022-08-24, 14:28
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ja, vad kaxiga Saudierna är alltså. Högg som en kobra. "Släpper ni ut iransk olja på marknaden då sänker vi produktion". Även kommentarer typ att oljans papperspris levt i fantasy land senaste tiden
Haha ja, jag är inte så förtjust i araber i Sverige men araberna i Gulfländerna har jag mycket respekt för även om deras syn på kvinnor är sunkig.

Hur de hanterat Biden är en fröjd att se och deras fuck-off attityd mot ESG uppskattas.

Skönt för oss investerare också.
Citera
2022-08-24, 14:41
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
OT

Du det börjar nog bli dags att leta vattenaktier inför framtiden. Torkan 2018 var en på 500 år, och nu 2022 ytterligare en på 500 år. I t ex Mexico har man rånat vattentrucks, börjar bli körigt. T ex PepsiCo är stora på flaskvatten i Sydamerika. Jag skall nog börja smyga in där om det blir en ordentlig dipp, samt försöka hitta några andra namn globalt. Kan noll om vattenaktier. Det som du är inne på, teknik för avsaltning och även rening/återanvändning av färskvatten torde bli stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in