Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-26, 10:47
  #2773
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Tryggt och bra, tack för den. Som vanligt blev det heller inte så jätteblodigt i slutändan. Landade på runt -1.8% vilket såklart svider men när det var som värst under kvällen var det nog tre gånger så illa.

På fredag visar förresten Peabody snoppen på någon sjaskig sidogata intill Wall street för alla som gillar kol. Den kan nog vara ganska stor.

Gör som gentlemännen i orten och plocka deras klockor. Kvalitetsur har jag hört är bra i inflationstider. Gamla Ingves har tyvärr nog bara en gammal Casio men jag kan tänka mig att slanta upp en femhunka för den, historiskt värde.

Tack för uppslaget! Gjorde på 90-talet ett litet kort inhopp i branschen så har hyfsad koll. Många har typ Breitling och Patek Phillipe. Utmärkta för brandskattning!
Citera
2022-04-26, 10:55
  #2774
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Jag har en del kapital bundet till 1,2 % (btw - alla snackar om "insättningsgarantin, tänk på den så ha inte över miljonen per institut" Bullshit! Den är på 100k EURO - och som SEK lär sjunka efter riks-stankens besked om fortsatt nollränta i morgon är 800k ett rimligt tak per institut) men sedan tar jag av lönen motsv KPIF + 2 procentenheter, ger ungefärlig verklig inflation, kostar mig ca 10 lax i månaden, men håller åtminstone sparandet realt konstant. Pensioner och sånt kan vi glömma när QE och migrationsnotan kommer på allvar...

Det är fan i mig stöld! Hade ett jävligt bra pensionsavtal när jag jobbade som säljledare 95-99; det är 200k som eg är "mina" - men som jag aldrig kommer se röken av. Plus ok avtal som universitetsanställd i drygt 15 år. Detta plus "grundpensionen". Såg någonstans att det var runt 2 Mkr. (Kan inte detta... har aldrig öppnat ett rött kuvert... ). Det som inte inflateras bort kommer ju självfallet konfiskeras - vad folk inte fattar är att nybyggarnas I-phones och nya möbler KOSTAR, och inte fan är det dem som pröjsar...

Ok, värdestegring på borätt och landställe - men där bor ju vi! Ingenting som kapitaliseras. Och har vägrat belåna (IDIOT!!!) för den som är satt i skuld är ju inte fri eller vad Godsherre Persson sa. Så nu är det bara att vänta in en fastighetsskatt...

Det allra mest beklämmande är kapitalskatten på den enorma nominella räntan... sitter och pröjsar tiotusentals kronor på reala ränteförluster. Samtidigt kan en kroknäsa på Söder ha 23 millar på sitt ISK i princip skattefritt. Säger som min farfar (sjöman, röd to the core) brukade säga, "Svea Rikas Lag"
Notera att ISK-skatten följer räntorna och redan nästa år blir den minst dubbelt så hög. Men det finns inget som stoppar dig från att också ha ISK-konto för ditt pensionsspar.

Med inflation så äts pensioner och pensionssparande upp, det är sant. De kommande 10 åren kanske kommer att ge negativ avkastning. Inte ens bostäder hjälper eftersom de peakat pga noll-räntor och inte kan stiga mer.

Jag brukar ge exemplet Japan där börsen maxade 1989 i världens största bubbla som sprack. Först år 2021 hade deras aktieindex Nikkei kommit ikapp, dvs börsen stod stilla i 30 år.
Citera
2022-04-26, 11:12
  #2775
Medlem
TheRiddle-s avatar
Många råvaror börjar kännas ganska tråkiga, det mesta är upp över 100% på ungefär ett år. Så stora prisökningar har väl inte alla företag råd att betala, på så kort tid. Är vi nu i en supercykel som trådstarten vill göra gällande kan det ju fortsätta uppåt. Men vem kommer driva på fortsatta prisökningar, vem har råd?
Ekonomin globalt känns ju inte superstark just nu, EU/USA höjer räntorna och lär gå in i recession och Kina är redan körda, Japan har stora problem, deras Yen faller som en sten. Samtidigt finns det såklart mycket som talar för fortsatt ökning i råvaror, brist på så gott som allt, infrastruktur som måste byggas, osv. Vad tror ni, dags att skala ner? Är bullcaset fortfarande starkare än bearcaset?

Jag själv börjar känna mig tveksam, iaf ang. närmsta 6-12 månaderna.
Citera
2022-04-26, 12:23
  #2776
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Många råvaror börjar kännas ganska tråkiga, det mesta är upp över 100% på ungefär ett år. Så stora prisökningar har väl inte alla företag råd att betala, på så kort tid. Är vi nu i en supercykel som trådstarten vill göra gällande kan det ju fortsätta uppåt. Men vem kommer driva på fortsatta prisökningar, vem har råd?
Ekonomin globalt känns ju inte superstark just nu, EU/USA höjer räntorna och lär gå in i recession och Kina är redan körda, Japan har stora problem, deras Yen faller som en sten. Samtidigt finns det såklart mycket som talar för fortsatt ökning i råvaror, brist på så gott som allt, infrastruktur som måste byggas, osv. Vad tror ni, dags att skala ner? Är bullcaset fortfarande starkare än bearcaset?

Jag själv börjar känna mig tveksam, iaf ang. närmsta 6-12 månaderna.

Oljan behöver bara ligga kvar på dagens pris för att många av bolagen ska ha stor uppsida.

Hur kommunisterna tänker göra går inte att förutsäga, de kanske tycker att en lågkonjuktur är bra så allt blir billigare för dom. Tyvärr har de ganska stor inverkan på världsekonomin
Citera
2022-04-26, 12:33
  #2777
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Ekonomin globalt känns ju inte superstark just nu, EU/USA höjer räntorna och lär gå in i recession
För EU har jag inte koll men titta på denna grafen och vidhåll recessionsrisken för USA.
https://fred.stlouisfed.org/series/RECPROUSM156N
Citera
2022-04-26, 13:04
  #2778
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Notera att ISK-skatten följer räntorna och redan nästa år blir den minst dubbelt så hög. Men det finns inget som stoppar dig från att också ha ISK-konto för ditt pensionsspar.

Med inflation så äts pensioner och pensionssparande upp, det är sant. De kommande 10 åren kanske kommer att ge negativ avkastning. Inte ens bostäder hjälper eftersom de peakat pga noll-räntor och inte kan stiga mer.

Jag brukar ge exemplet Japan där börsen maxade 1989 i världens största bubbla som sprack. Först år 2021 hade deras aktieindex Nikkei kommit ikapp, dvs börsen stod stilla i 30 år.

Prylen är att det inte finns några alternativ. Visst, man kan sitta och trixa sig fram genom hävstänger och veckotrender, men vem fan har tid och lust att leka daytrader?
Guld? Andra ädelmetaller? Ligger historiskt högt. Att guldet inte "svarat" på kriget tycker jag är en talande signal.

Det som stör mig mest - avundsjukan är ju den svenska arvssynden - är att min borätt "bara" stigit 570% sedan 98, trots Norrförort.... . Innerstan ligger väl på 800 typ.

Men apropå fejkad inflationsstatistik - ALLA kostnader för lägenhet och landställe har på 20 år stigit dubbelt så mkt som KPI...

Men vill man inte gambla är det bara att finna sig... ...börsen måste ner 20-30 % innan den blir ett alternativ igen.
Citera
2022-04-26, 13:08
  #2779
Medlem
bananpolitiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
För EU har jag inte koll men titta på denna grafen och vidhåll recessionsrisken för USA.
https://fred.stlouisfed.org/series/RECPROUSM156N

Vilket skämt till graf. Ena dagen är det inte recession och då är recessionsrisken 0. Dagen därpå är det recession och följaktligen är recessionsrisken då 100.
Citera
2022-04-26, 13:14
  #2780
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
För EU har jag inte koll men titta på denna grafen och vidhåll recessionsrisken för USA.
https://fred.stlouisfed.org/series/RECPROUSM156N
Den där grafen går ju jädra fort uppåt när väl recessionen kommer, som du kan se själv på grafen. Ena månaden är risken noll, andra månaden 50-100%. Inte särskilt prediktiv, med andra ord.
__________________
Senast redigerad av TheRiddle- 2022-04-26 kl. 13:17.
Citera
2022-04-26, 13:25
  #2781
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Många råvaror börjar kännas ganska tråkiga, det mesta är upp över 100% på ungefär ett år. Så stora prisökningar har väl inte alla företag råd att betala, på så kort tid. Är vi nu i en supercykel som trådstarten vill göra gällande kan det ju fortsätta uppåt. Men vem kommer driva på fortsatta prisökningar, vem har råd?
Ekonomin globalt känns ju inte superstark just nu, EU/USA höjer räntorna och lär gå in i recession och Kina är redan körda, Japan har stora problem, deras Yen faller som en sten. Samtidigt finns det såklart mycket som talar för fortsatt ökning i råvaror, brist på så gott som allt, infrastruktur som måste byggas, osv. Vad tror ni, dags att skala ner? Är bullcaset fortfarande starkare än bearcaset?

Jag själv börjar känna mig tveksam, iaf ang. närmsta 6-12 månaderna.
Om du cashat hem 100% på ett år så har du ju råd att vänta och vila något år tills nästa krasch eller bubbla. Krascher är alla förmögenheters moder.
Citera
2022-04-26, 13:37
  #2782
Medlem
Naturgasturkens avatar
Ryktas om att det är ett absolut monster till fynd som de hittat utanför Namibia med över 13 miljarder utvinningsbara fat. Stämmer det är det dels väldigt stort dels för Total, Qatar Energy, Namibia och Africa Oil som indirekt äger ca 6%. Men även är det stort för offshoreindustrin som kan förvänta sig massiva kontrakt för allting som behövs för att bygga ut ett offshore-fält över de kommande åren.

Skönt att oljan som förväntat studsat tillbaka upp igen. Rätt roligt att se hur folk pinkar på sig för lite volatilitet. Det är volatilitet som skapar vinsterna... Grattis till alla som köpte!
Citera
2022-04-26, 13:39
  #2783
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Den där grafen går ju jädra fort uppåt när väl recessionen kommer, som du kan se själv på grafen. Ena månaden är risken noll, andra månaden 50-100%. Inte särskilt prediktiv, med andra ord.
Nja, om du zoomar in så syns det små uppgångar i risk innan recessionen (pandemiutbrottet 2020 undantaget). Det står inte uttryckligen men jag tror kurvan mäter risk att en recession inträffar inom 12 månader.

Sätter man 1% risk som tröskelvärde har man fått false flags 2015 och 2019 men sedan recessionen 2020 har max har varit 0.7% i september 2021 och den var 0.0% i februari.

Jonas Thulin på EPB har dragningar varje vecka och går igenom många fler indikatorer. Han är väldigt oförstående till recessionshotet.
Citera
2022-04-26, 13:49
  #2784
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Ryktas om att det är ett absolut monster till fynd som de hittat utanför Namibia med över 13 miljarder utvinningsbara fat. Stämmer det är det dels väldigt stort dels för Total, Qatar Energy, Namibia och Africa Oil som indirekt äger ca 6%. Men även är det stort för offshoreindustrin som kan förvänta sig massiva kontrakt för allting som behövs för att bygga ut ett offshore-fält över de kommande åren.

Skönt att oljan som förväntat studsat tillbaka upp igen. Rätt roligt att se hur folk pinkar på sig för lite volatilitet. Det är volatilitet som skapar vinsterna... Grattis till alla som köpte!

Borde inte ett "monsterfynd" skicka ned oljepriset? I övrigt tog jag en juniorposse i Tidewater Inc igår..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback