2022-04-25, 20:06
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evelines75
Jag har gjort de i den kommunen vi bor i men det finns inget sånt säger dom .
Hon är ren nu sedan 4 år tillbaka

Får hon ingen medicin för sin diagnos?

Med medicinen är det bara att ta sig i kragen i börja beta av livet. Se till att åka med henne till de myndigheter som behövs, eller ge belöning för något viktigt som hon utför.

Morot funkar i regel bättre än piska med den typ av diagnos.
Citera
2022-04-25, 21:10
Medlem
skicka henne hem till mig så ska hon få arbeta för maten
Citera
2022-04-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ja jag ringde idag igen men finns ingen hjälp att få , hon ska ju bo hos nära vänner etc först men hon har ju Bara oss .
Orosanmälan har jag inte gjort men det kan jag faktisk göra med
Tack för tipset
Tror heller inte lösningen är att kasta ut henne då kommer nog missbruket tillbaka
Och ren är hon för hon är alltid hemma och går ingenstans så att få tag på nåt är minimal.

Ett tips kan ju vara någon utbildning på t ex folkhögskola, finns många olika kurser där för folk med olika problematik.
Citera
2022-04-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transneger
Ni låter som white thrash hela bunten, kan tänka mig att du inte är världens bästa förebild för din dotter heller om du är sjukpensionär. Kvinnor som sjukpensionerar sig brukar oftast betyda en sak: alkoholist och pillerknaprare som intalat sig själv och vården att man är helt oförmögen att arbeta och istället tänker leva på bidrag livet ut och fortsätta knapra piller hemma i lägenheten.

Detta var ett helt onödigt inlägg! Du har ingen aning om varför TS är sjukpensionär! Hon kan ha en kronisk sjukdom, typ MS, hon kan ha råkat ut för en olycka som gjort henne arbetsoförmögen. Att utgå från att alla med sjukpension är sk white trash visar enbart vilken förskräcklig människosyn du har!
Citera
2022-04-25, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Detta var ett helt onödigt inlägg! Du har ingen aning om varför TS är sjukpensionär! Hon kan ha en kronisk sjukdom, typ MS, hon kan ha råkat ut för en olycka som gjort henne arbetsoförmögen. Att utgå från att alla med sjukpension är sk white trash visar enbart vilken förskräcklig människosyn du har!

Jepp lätt att döma ut folk ibland.
Vet en I mitt område som blev sjukpensionär o var många som snackade bakom hennes rygg om att hon var arbetsskygg med mera tills det kom ut att hon har en sjukdom som bryter ner hennes muskler... då blev folk tysta man vet aldrig vad en människa går igenom.
Sen visst finns det lata människor som är arbetsskygga men väldigt få av dessa tror jag lyckas bli sjukpensionärer är ej superlätt o bli det idag.
Citera
2022-04-25, 22:01
Medlem
Citat:
Hej
Jag och min man bor i en 2:a på 64 kvadrat men för 1,5 år sen så tvingades min dotter att flytta in hos oss pga mögel i hennes lgh ( en annan historia ) .
Hon har ett förflutet liv med droger och alkohol , hon har även diagnos på adhd .
Hon hade en egen lgh utan inkomst och tiggde pengar till hyran av kompisar
Hon har inte jobbat på 5 år så det hon lever på nu är det hon får av kompisar eller på mej och min man .
Jag hjälpte henne så hon fick boendestöd men det struntar hon med i , hon ska få en godeman men för det måste hon ta sej till läkarbesöket som tingsrätten bokat åt henne men även det struntar hon i .
Jag är hemma som sjukpensionär så har inte så mkt ork till att ta hand om henne och hemmet .

Så att köra henne till diverse saker funkar inte jämt och nu har vi heller ingen bil hemma då mannen jobbar på dagarna .
Buss finns men att få henne att åka med den är hopplöst .

Hon har problem med att sköta sej själv , allt går i perioder , ibland är hon vaken flera dagar i sträck så det påverkar både mej och min man .
Hon sover i köket utan dörr i en vånings säng .
Vi har ett sovrum men inget privat liv direkt då det är så lyhört här .

Jag vet inte vad jag ska ta mej till längre , har googlat allt om hjälp men hon hamnar mellan stolarna men då tänkte jag att ni kanske kan hjälpa med tips .
Kasta ut henne har jag allt tänkt men hon har inga vänner mer än data vänner .

Vi orkar inte bo så här länge

Hoppas på hjälp

Låter som en blandmissbrukare med en bas av amfetamin.

Kasta ut henne och säg till henne att höra av sig när hon är ren.

Lycka till!
Citera
2022-04-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ett tips kan ju vara någon utbildning på t ex folkhögskola, finns många olika kurser där för folk med olika problematik.
Folkhögskola med internat är nog det bästa. Känns som att personen i fråga behöver hjälp med att komma igång med livet. Att bo på internat och plugga på annan ort gör att hon får nya vänner.
Citera
2022-04-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Folkhögskola med internat är nog det bästa. Känns som att personen i fråga behöver hjälp med att komma igång med livet. Att bo på internat och plugga på annan ort gör att hon får nya vänner.

Precis dottern behöver stöd och hjälp, folk är så hårda här i tråden.
Citera
2022-04-25, 22:26
Medlem
Timoteuss avatar
Hej TS,
det låter heljobbigt för er allihopa.
Jag undrar bara - om det var mögel i lägenheten för mer än ett år sedan, är den inte färdigsanerad nu? Eller har den försvunnit "pga anledning", som man säger?
Och är din dotter utredd för eventuella mögelskador? Man kan få rejält mysko symptom av mögel och få ännu svårare att ta hand om sig, hjärndimma och apatisk trötthet mm. Ett problem är såklart att när man väl fått en diagnos inom det psykiatriska så brukar alla möjliga och omöjliga symptom skylas på den diagnosen, men man bör fråga.

Om hon inte går på avtalade läkarbesök osv, kan du be vården och socialen om hjälp till DIG?
Jag menar, om du har MS och är under denna press sedan så lång tid så borde du väl kunna orosanmäla henne, och din man orosanmäler dig? Du skulle kanske även behöva samtalsstöd?

Om det är ADHD med i bilden - har du kontakt med någon patientförening? Där brukar det finnas föräldrar som också har varit med om ett och annat som kan vara bra att få utbyta tankar med.

Slutligen: går det att få läkaren att göra hembesök eller videobesök, om hon inte tar sig iväg till de där avtalade mötena? Numer blir väl läkare glada om de slipper träffa folk öga mot öga.

Jag hoppas att du skall få hjälp och önskar dig kraft och uthållighet
Citera
2022-04-25, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigaSvenskar
Tar du emot henne även om hon väger 200kg och är skitful? Eller ville du bara släcka din våldtäkts-törst?

Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Menar du allvar? Och hur går tankarna här? Hade du tänkt dig att få något av henne i utbyte?

Jag skämtade ju bara. Tror ni jag vill ha en okänd adhd psykfall hemma hos mig eller?
Citera
2022-04-26, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
om man har någon diagnos på papper har man ju också rätt till hjälp. Lagen inom Lss

Det där stämmer inte heller. Som bäst har du *rätt* till att söka, men inte att bli beviljad.
Citera
2022-04-26, 13:01
Medlem
zcinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
LVM är en tvångslag och kan användas när personen inte frivilligt vill ha hjälp. Det krävs att missbruket är pågående, att den missbrukande utsätter sig själv eller omgivningen för sådan fara att någon kan komma att allvarligt skadas. Om jag förstod det hela rätt, har dottern inget pågående missbruk just nu.

Det stod ju i texten att hon brukar sitta vaken i flera dagar hemma i lägenheten? = Amfetamin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in